|
Szóval az alap dilemma: a garázslejáró íve olyan, hogy leér az első
spoiler. A kérdés, hogyan lehet ezt kiküszöbölni.
Kezdjük némi elmélettel: egy szinteltolásos garázslejáró alapvetően két ponton
lehet problémás: az alján és a tetején. :-) Az alján a homorú ívnél leérhet a
kipufogóvég vagy az első spoiler, a tetején a domború ívnél pedig tipikusan a
középső dob. A méretezés célja, hogy ezek az ívek úgy legyenek kialakítva,
hogy ez nem történik meg.
A technikai megvalósításnál lényeges, hogy a lejárót csak több szakaszban lehet
kibetonozni - különben lefolyik a beton -, a szakaszok méretének megválasztása
sem mindegy. De erről majd részletesen.
Lássuk, mik azok a fő paraméterek, amivel tervezni kell. (A számoláskor
abból a feltételezésből indulunk ki, hogy az utcaszint és a garázs padlója is
vízszintes.)
A lejáró paraméterei aránylag egyszerűek: kell tudni a hosszát és az
áthidalandó szintkülönbséget.
Az autó leírásához hat paraméterre lesz szükség:
- Az autó eleje és az első tengely vonala közötti távolság. Ez tipikusan 70-80
cm, ami nagyjából egy akkora szakasz, amit még egyben ki lehet betonozni. Ha
megoldható, célszerű a lejtő töréspontjait kb. ekkora távolságokra elhelyezni,
legalábbis a homorú íven.
- Az autó elejének magassága.
- Ugyanez a két adat az autó hátuljára.
- A tengelytáv.
- Az autó hasmagassága a tengelytáv felénél. |
 |
 |
A fenti paraméterek ismeretében a lentebb elérhető Excel fájllal
megpróbálhatjuk a lejtőt lemodellezni, majd ellenőrizni, hogy le tud-e jutni
rajta az autó. Az Excel makrózott, megnyitáskor ezeket engedélyezni kell!
A munka menete nagyjából a következő:
1. Megadjuk az autó és a lejtő fő paramétereit.
2. Megadjuk a lejtő töréspontjait.
3. A "Lejtő számítása" gomb megnyomására a program kiszámolja a lejtőt
centimétenként.
4. A "Lejtő teszt" gombra a program kiszámolja, hogy a leállás során az autó
egyes pontjai milyen közel kerülnek a lejtőhöz, és hogy ezeknek mennyi a
minimuma. A magasságokat grafikusan megjeleníti, így láthatjuk, hol vannak
problémák. Törekedjünk arra, hogy ne hajszálra méretezzünk, legyen az egészben
lehetőleg minimum 3 cm tartalék.
5. Ismételt teszthez nyomjuk meg a "Teszt törlése" gombot, és kezdjük újra a
2. lépéstől. |
Az Excelt nem teszteltem agyon ;-), ha valakinek van javítási ötlete,
nyugodtan jelezze. Idő hiányában természetesen nincs automatikus lejtőtervező
funkció sem. Szerintem jól működik, de
garancia nincs! Használat kizárólag
saját felelősségre! |
|
Ha kész a modell, már "csak" fel kell rajzolni az ívet a falra. Ez azért
annyira nem triviális feladat. A klasszikus mondás szerint "Mérd mikrométerrel,
jelöld krétával, vágd baltával!", na ez itt nem megy.
Egy olyan lejtőnél,
amiben összesen pár centi tartalék van, centiméter nagyságrendű hiba nem
megengedhető.
Minden munkafázist maximális pontossággal kell csinálni.
Az első feladat egy pontos vízszintes felrajzolása, amihez majd mérni lehet.
Mivel lézeres szintmérő nincs a háztartásban, a feladatot házilag oldottam meg.
Két léc, amin egyforma magasságban van lyuk, egy lézerpointeres ceruza, és
persze hathatós segítség a családtagoktól. Valaki fogja a lézerpointert, átlő
vele az első lécen fúrt lyukon, úgy hogy a fény a másik lyukon is átmenjen (a
mellélövések kiküszöbölésére van a kör alakú maszk a képen látható lécen), a
másik pedig bejelöli a lézer nyomát a falon. Kb. méteres lépésekben érdemes
haladni. |
 |
 |
A felrajzolt pontokat vékony ecsettel kössük össze, valamilyen
falfestéket használva, ha nem akarjuk, hogy egy kósza eső megsemmisítse
fáradozásunk eredményét. |
Ha megvan a vonal, akkor a terv alapján jelöljük be a lejtő
töréspontjait. (Ezeket később szintén össze kell kötni.)
Mivel egy néhány centiméteres beton nem beton, mindenhol meg kell lennie egy
minimális vastagságnak. Az én esetemben sikerült úgy megoldani, hogy a lejáró
felső feléhez nem kellett nyúlni - cserébe az alsó feléből jó darabot fel
kellett törni, akkor is, ha majdnem ugyanaz az ív kerül vissza. :-( |
 |
 |
A feltöréshez béreltem bontókalapácsot, és nekiestem. Hát, azért ez nem
gyerekjáték. Többször leizzadtam gatyára, a végén lépni nem bírtam... és fél
nap alatt jutottam egy négyzetméterig... :-( |
Következő hétvégén nekiálltunk, Szili "Feró" Ferenc barátom segített, és
alig nyolc óra alatt felszedtük, amit kellett. Este egyikünket sem kellett
álomba rigatni... ;-) |
 |
 |
Másnap kezdtük a betonozást. Ebben is Feró segített, mind szaktanáccsal,
mind fizikailag.
Mint írtam, csak szakaszonként lehet betonozni, ezért az első alkalommal be
kell zsaluzni a kérdéses területet. |
Ha elég jól választottuk meg a szakaszok méreteit, akkor két szskasz közt
el lehet férni, és relatív kényelmesen kell dolgozni. Földnedves betont kell
csinálni (ez az, ami nagyjából úgy néz ki, mint a nedves homok a homokozóban
:-), és az ember nem hinné, hogy valaha homogén anyag lesz belőle), külöben
lefolyik már a legkisebb lejtésnél is. |
 |
 |
És így egy nap alatt elkészültek a páratlan sorszámú szakaszok. Ezeket
egy hétig szorgalmasan locsolgattam. |
Második lépcsőben jöhetnek a köztes szakaszok. Ezeknél szerencsére már
nem kell zsaluzni, kivéve a legalját. Nálam a lejtő alja külön trükközést
igényel, mivel nem szegmentált a garázsajtó, hanem kifele nyílik. Emiatt nem
lehet a garázs szinjéig betonozni, mert nem lehetne kinyitni az ajtót. (Idő
és lakatos ismerős hiányában az utolsó szakaszra végül megint fapalló készült,
végleges megoldás majd jövő tavasszal.) |
 |
 |
Az alkotó aláírta a művet. :-) |
Ezt követően nagyjából két hét gyomorgörcs, hogy a három napi
fizikai munka plusz a beleölt pénz vajon potyára volt-e. Megcsináltam a
fapallókat és finoman fogalmazva síkideg állapotban tolattam be a garázsba.
Aztán nagy fellélegzés: úgy tűnik, stimmeltek a számítások... :-)))
A cikk utoljára frissítve: 2007.11.
Vissza a lap tetejére |
Vissza a nyitóoldalra
|