|
Inspiráció
|
Régóta szemeztem a Visaton Fontana fantázianevű dobozával. Nagyon
tetszik mind a koncepció, mind a dizájn. Vannak viszont pontjai, amik
egyértelműen nem tetszenek: túlárazottnak gondolom a mélyközép hangszórót,
csillagászati összegbe kerül a keresztváltó, és a körszimmetrikus sugárzást
biztosító kúpokat sem méri olcsón a Visaton. Persze meg lehet venni készen is
a cuccot nagyjából negyedmillióért, de egyrészt ennyit nem szeretnék kifizetni
hangdobozért, és különben is, abban hol van a kihívás? :-)
Persze a házi építésnek van még egy komoly technológiai problémája: a
nyolcszög alapú doboz oldalait 22,5 fokban kellene vágni egy méter hosszan. A
gérvágó fűrészem pontossága ehhez messze nem elegendő, a bútorlap szabászatok
meg csak derékszögben hajlandók vágni. |
Mindezek után a következő változtatásokat agyaltam ki:
- a méregdrága AL170-es mélyközép kiváltása a lényegesen olcsóbb, de az adatok
alapján abszolút használhatónak tűnő W170S hangszóróval,
- passzív keresztváltó helyett aktív váltó + négycsatornás erősítő,
- nyolcszög alapú doboz helyett téglatest, de egy kicsit kicsinosítva,
- a gyári kúpok helyett CNC marással készülő kúpok. Ezt a koncepciót végül
módosítottam 3D nyomtatásos megoldásra.
Erősítő és aktív váltó
A fő dilemma az volt, hogy megint aktív dobozpárat építsek, mint az
SBXFAST doboz esetében, vagy legyen a cucchoz külön dobozban a váltó és az
erősítő. Hosszas morfondírozás után a nagyobb szabadságfokot adó passzív doboz
plusz külön erősítő mellett döntöttem, de ha már lúd, legyen kövér alapon duál
mono felépítésben. Ennél a megoldásnál gyakorlatilag csak a hangerőszabályozó
potenciométer közös, a jobb és bal csatornához külön hálózati trafó,
keresztváltó és erősítő tartozik.
Erősítő modult továbbra sem szeretek építeni, ellenben Kínából eBay-en
fillérekért beszerezhető. A kiválasztott modul az LM1875 integrált végfokra
épül. A teljesítmény nem egetrengető, de biamping esetén bőven elegendő szobai
zenehallgatásra, és a hangminőséggel sincs probléma. |
|
|
Amennyire nem foglalkoztam az erősítővel, annyira megadtam a módját az
aktív keresztváltónak. Az alapkapcsolás a sokszor bevált Linkwitz-Riley váltó,
amihez új panelt terveztem saját tápstabilizátorral, Burr-Brown műveleti
erősítőkkel, és - a finomhangolást elősegítendő - oldalankénti
szintszabályozással. |
A forgáskúpok
Lévén ez egy omnidirekcionális, azaz körsugárzó doboz, fontos része
a szerkezetnek az a két forgáskúp, amik 360 fokban terítik a hangot. A nagy
kúp emellett a magassugárzónak is helyet ad.
Visatonék bükkfából kifaragott kúpot kínálnak, de azt több szempontból sem
szerettem volna használni. Az egyik a brutális 80 ezer forintos árcímke volt
:-(, azt gondoltam, ezt azért ennél kevesebből is ki lehet hozni. Ráadásul a
3D nyomtatás plusz lehetőséget ad változtatásokra.
3D tervezéshez az Autodesk 123D Designt használom. Ingyenes, és
lényegében mindent tud, ami egyszerű 3D tervezési feladatokhoz kell. A kezelése
könnyű, gyorsan elsajátítható - csak ajánlani tudom. |
|
Persze a dolog azért annyira nem egyszerű. A kúpnak merevnek és nehéznek
kell lennie, ami ekkora méretben kinyomtatva jó eséllyel többe kerül, mint
bükkfából. Ezért azt találtam ki, hogy csak a héj készüljön 3D nyomtatással,
aztán majd feltöltöm száraz homokkal, hogy nehéz és rugalmatlan legyen.
3D nyomtatásnál a nyomtató értelemszerűen nem tud a levegőbe nyomtatni, ezért
minden olyan helyen, ahol valami oldalra kiáll, támasztékot kell nyomtatni,
amit utólag el lehet távolítani a kész nyomatról. Viszont ez is idő és anyag,
tehát pénz. A tervet ezért úgy kell kialakítani, hogy ezekre is
optimalizáljunk. Mindemellett nem árt, ha az egészet össze is lehet rakni, fel
lehet tölteni homokkal, vannak rögzítőfuratok, satöbb, satöbbi,
satöbbi.
A fájlokat később majd közzéteszem, amikor végleges a terv és a nyomtatás is
sikerült. :-) |
|
|
A kis kúp valamivel egyszerűbb kérdés, az egy darabból megoldható.
Elsőre egy bástyát akartam a tetejére, mint itt a képen, de ezt később, a
teljes doboz tervezésekor átgondoltam. |
Gótikus dizájn
Ahogy írtam fentebb, a doboznak mindenképpen valami nem szokványos
kinézetet szerettem volna. A magas, karcsú, szimmetrikus felépítés, ráadásul a
tetején külön felépítménnyel hozta az ötletet, hogy legyen az egésznek gótikus
kinézete - beleértve a kezelőszerveket is.
A legegyszerűbb a hangerőszabályozó forgatógombja. Az ember csak keres
egy kerek pajzsot a neten és szépen lemodellezi. |
|
|
Eggyel nehezebb kérdés a be/kikapcsoló megoldása, mivel olyan, mint
"gothic power switch", nem igazán létezik. :-) Elég sokat töprengtem, és úgy
döntöttem, egy kellően rusztikus, retesz-szerű megoldást fogok tervezni,
amiben a kapcsolás nem mechanikusan történik, hanem Reed-relé + mágnes
használatával.
Az előlapon levő "gothic" felirat pedig hátulról lesz megvilágítva LED-ekkel
bekapcsolt állapotban. |
A hangdobozon csak egy gótikus elem készül nyomtatással - a kúpot tartó
támasztékok. Az ilyen kinézetű oldaltámasztékokat - ami a gótikus építészet
egyik jellemző megoldása - az angol nyelv "flying buttress"-nek hívja, nem
tudom, mi a pontos magyar megfelelője. |
|
Dobozterv
|
Miután tudatosult bennem, hogy az 123D-ben nem csak nyomtatnivalókat
lehet tervezni :-), úgy döntöttem, megcsinálom a doboz látványtervét. Első
körben idáig jutottam. :-) Valószínűleg néhány ponton még finomítani fogom,
de elég jól hozza a gótikus hangulatot. |
A látványterv persze egy dolog, de annak alapján még nem lehet faanyagot
vágatni :-), ki kellett számolni a pontos méreteket.
A doboz alsó és felső része közötti lapon kialakítandó rács funkciója, hogy a
helyén tartsa majd a csillapító vattát. |
|
|
Építés
|
Első ránézésre nem biztos, hogy pontosan érthető a falszerkezet, ezért
kirajzoltam külön. A belső fal MDF, a külső burkolat rétegelt lemez, a sarkokra
pedig előregyártott díszlécek kerülnek.
Ezzel a megoldással a teljes falvastagság 16 mm, ez már elég egy ilyen
dobozhoz. Ennek a kialakításnak több előnye van:
- nincsenek látható illesztések,
- egyszerűbb a rétegelt lemezt felragasztani, mint furnérozni, a látvány
viszont hasonló,
- a díszlécet elég a végén beragasztani, így a felületeket előre le lehet
lakkozni. Ez azért jó, mert így biztosan elkerülhető, hogy megfolyt ragasztó
csúfítsa el az összképet. |
A doboz alját és tetejét külön össze lehet rakni, és érdemes is a
könnyebb kezelés érdekében. Mivel a kész doboznak nehéz elérni az alját, a
csillapító szivacsot célszerű már építéskor beragasztani. |
|
|
Az első napi doobozépítés eredménye: a kétszer két fél doboz MDF
szerkezete elkészült. A fedélre kerülő rétegelt lemez (a képen már ez is
megfigyelhető) adja a "süllyesztett" hangszóró hatást, ezt a megoldást már több
doboznál alkalmaztam. |
Miután a ragasztások megkötöttek, jöhet az élek 45 fokos letörése. Elsőre
azt gondolná az ember, hogy ez fél nap reszelést jelent, de nem. A nagyobbik
díszlécnél a 8x8 mm-es letörést érdemes először szúrófűrésszel végigvágni, és
reszelővel csak kiigazítani. A kisebbik léceknél a 4x4 mm néhány perc alatt
végireszelhető élenként.
Hogy a por ne szálljon a doboz belsejébe, a nyílásokat a reszelés elkezdése
előtt ragasszuk le. |
|
|
Miután végeztünk a reszeléssel, egyesével ragasszuk fel a rétegelt
lemezeket, gondosan ügyelve a pontos elhelyezésre.
A burkolat nem véletlenül lóg túl felfelé, ezt így terveztem, hogy normál
hallgató pozícióból nézve ne látsszon majd az alsó dobozrész vízszintes
fedele. |
A felső féldobozokra lényegesen könnyebb a rétegelt lemez ráragasztása.
Ügyelni kell arra, hogy itt viszont a felső illesztésnek síkba kell kerülnie
a doboz tetejével! |
|
|
Az elkészült fédobozokat lakkozzuk le. A korábbiaktól eltérően ezúttal
vizesbázisú színtelen lakkot használtam - gyakorlatilag semmit nem árnyal a fa
eredeti színén, teljesen olyan hatást kelt, mintha nyers lenne. Jól néz
ki!
A lakkozás után jöhet az összeragasztás. Ügyeljünk arra, hogy a felső kis
féldoboz pontosan középre kerüljön az alsó féldoboz fedlapján. |
A következő lépés a díszlécek felragasztása a sarkokra. Ezeknek a helye
elő lett készítve, de ragasztás előtt gondosan ellenőrizzük, hogy az élek
megfelelő mélységig ki lettek-e reszelve. Ezt a legegyszerűbben egy rövid
darabka díszléccel tudjuk ellenőrizni. Szükség esetén korrigáljunk. |
|
|
A díszlécek felragasztása a leggondosabb előkészítés ellenére sem
triviális. :-( Hiába nézi meg az ember vásárláskor, hogy egyenes-e, még ha
annak is tűnik, néhány milliméter görbület is komolyan megnehezíti a pontos
illesztést, ráadásul a bükkfa nagyon kemény. Én gumipókokkal feszítettem be
a helyére, több-kevesebb sikerrel. |
Az időközben elkészült 3D nyomtatott kúpokat összeragasztottam (UHU
univerzális ragasztó remekül működik), majd az e célra hagyott lyukakon
keresztül - több lépésben - kiöntöttem gipsszel. Nem egy egyszerű feladvány ez
sem: ha sűrűre keverjük a gipszet, nem folyik rendesen, ráadásul pillanatok
alatt megköt, ha túl hígra keverjük, akkor meg nagyon nehezen szárad ki.
A túlfolyt mennyiség miatt kár aggódni, száradás után könnyen
lemosható.
Az eredmény viszont az elvárásoknak megfelelően dögnehéz és kemény. :-) |
|
Erősítő
|
Az előlap megvilágítását 11 LED biztosítja, ezek kaptak egy külön tápot,
ahogy az erősítőmodulokat hűtő ventillátorok is. A LED-eknek helyet adó
alkatrész is 3D nyomtatással készült, és remek példa arra, hogy bizonyos,
kézzel nem vagy csak extrém nehézségek árán előállítható formájú alkatrészek
esetében mennyire hasznos ez a technológia.
Ahogy a képen is látható, a belsejét kifestettem pirossal. |
A gótikus kinézethez szükséges fémszerű hatást festéssel sikerült
elérni. A képen megfigyelhető még a reteszbe beépített reed relé, ami a
bekapcsolásban segít. A bekapcsoló "gomb" működéséről bővebben a Linkek
rovatban található videó mesél. :-) |
|
|
|
Így néz ki az előlap bekapcsolt állapotban. A LED-ek és az őket tartó
hátlap gyönyörű homogén fényt adnak. |
Ez pedig egy pillantás az erősítő belsejébe. Jól láthatók a hűtőbordákra
szerelt mini ventillátorok - ezek gyakorlatilag teljesen zajtalanok, amihez
persze hozzásegít, hogy a névleges 12V helyett 6V-ról járnak. Mivel így is
rendes fordulatszámon pörögnek, felesleges lenne őket jobban
meghajtani. |
|
Csúcsdísz :-)
|
A terv az volt, hogy a dómot tartó szerkezetet famintázatúra és színűre
festem, hogy illeszkedjen a doboz többi részéhez. Természetesen nem túl
egyszerű eltalálni a színt, a mintát meg még kevésbé... végül vagy öt réteg
festék került az alkatrészekre, és még egy réteg lakk is. |
A tartószerkezet tesztjelleggel összerakva és fejreállítva - úgy néz ki,
mint valami hanyattesett rák. :-) |
|
|
A dobozhoz rögzítés a képen látható négy kis kocka segítségével történik.
Az oszlopok ezekre az alapokra rácsúsztathatók, majd átmenő csavarral
rögzíthetők.
Ami még látható a képen, az a dóm kábelének a kivezetése a dobozból, illetve a
első üregbe helyezett csillapítóvatta. |
A tartószerkezet a helyére próbálva. Amikor majd végleg a helyére kerül,
a tartószerkezet darabjait és a kúpot a csavarozáson felül össze is fogom
ragasztani (értelemszerűen az oszlopokat nem szabad az alapokhoz ragasztani,
mert akkor soha többet nem tudjuk kivenni a mélyközép hangszórót). |
|
|
Gótikus dómok. :-) A látvány kedvéért a műanyag felépítmény alját
meghagytam feketének, így majdnem olyan, mintha a kis torony lebegne.
A 3D nyomtatott felépítményt hozzá kell ragasztani a dómsugárzóhoz. Ez azért
nem probléma, mert ennek a hangszórónak van védőrácsa, ami remek rögzítési
pontot ad (ezt ajánlja a Visaton is a Fontana doboz esetében). |
Mindeközben a gothic logo is színre lett festve és a helyére
ragasztva. |
|
Utolsó lépések
|
És íme a befejezett szimfónia :-), helyére került minden. A felépítmény
teljesen stabil, a konstrukció jónak bizonyult. Jöhet a kábelezés, az elkötések
kijavítása :-), aztán a bejáratás és a beállítás. |
Gótikus torony és barkácsasztal békaperspektívából. :-) Na most lenne jó
egy 10 mm-es halszemoptika... |
|
Hangzás
Az omnidirekcionális sugárzásból adódóan a hangzás rendkívüli
mértékben függ a hallgatási pozíciótól. A mélyek és a magasak aránya jelentősen
változik, teljesen más, ha egy méterre ülünk a doboztól, vagy ha kettőre. Az
egészen biztos, hogy komoly zenehallgatás előtt gondosan el kell helyezni.
Ami nagyon tetszik, az a színpadkép. Jóval szélesebb, mint a két doboz
távolsága, nagyon mély és függőlegesen is van kiterjedése. Ráadásul a két
doboz bárhová képes színpadot rajzolni körénk, ha konkrétan beállunk a két
doboz közé, magunk mögül és magunk elől ugyanúgy fogunk hangforrásokat
hallani. Persze ez alapvetően a szobafali reflexióknak köszönhető, de ettől
még kifejezetten érdekes.
Ahogy számítottam rá, nagyon szépen muzsikál akusztikus zenén, de nem riad
meg a tuc-tuc stílustól sem. A teljesítménytartalék nyilván bőven elegendő
az aktív hangváltás miatt, és persze az erősítő modulok nem is nagyon jönnek
zavarba. Némi brummjuk van, de úgy döntöttem, elég alacsony ahhoz, hogy ne
akarjak mindenáron a tápon optimalizálni, hosszas kísérletezgetés árán.
Összegészében elég jól sikerült a történet, a rettenetes mennyiségű befektetett
munka végül meghozta a gyümölcsét. Ezzel együtt óvatosság ajánlott: ahogy a
fenti leírásból is érzékelhető, a projektnek nem egy és nem két buktatója
lehet, és hát azt sem lehet rámondani, hogy a világ legköltséghatékonyabb
hangdoboza lenne. De hogy egyedi, az biztos. :-)
A cikk utoljára frissítve: 2017.07.
Aktív 2.2 álló PC hangdoboz (2015.05.)
A honlapommal kapcsolatos emailes megkeresések alapján megérlelődött
bennem a gondolat, hogy kellene csinálnom egy minta projektet, aminek alapján a
...
Tovább a cikkhez
|
|
|
|
|
Vissza a lap tetejére |
Vissza a nyitóoldalra
|