heatwave.hu

[Filmek] [Otthoni hifi] [Programozás] [Autók] [Autóhifi] [Szórakozás] [Fotók] [Minden]

Oldaltérkép

Hypermax hangdoboz felújítása

Otthoni hifi téma
Hangfalépítés
Házimozi
Csöves erősítő
A nagy mélynyomó
A osztályú fejhallgató erősítő
Pico Lino 2
Mélyláda az ágy alá
Mini ghettoblaster
PC mélynyomó
Cyburg's needle
Fali TL PC speaker
Hangfaltervezés
Szobai mélynyomó
Hifi a kondiszobába
Gothic hangdoboz
Hangszórós parajelenségek
Furnérozás
Hangdobozépítés FAQ
Csajos mélyláda
Hangdoboz felújítása
Mélyláda Kronoscope-hoz
Bass Effect mélyláda
PC speaker
Aktív 2.2 PC speaker
Konyhai hangrendszer
Lancetta
Tölcséres hangdoboz
Erősítő

Általában helyből nemet mondok minden olyan kérésre, ami arra vonatkozik, hogy építsek rendelésre hangdobozt vagy elektronikát. Ez a projekt a kivétel a szabály alól :-), de ha azt mondom, hogy 2006 decemberében indult és 2011 áprilisában lett kész az első hangdoboz felújítása, az azért elárul valamit. De ha lassan őrölnek is a malmok, egyszer csak elkészül a liszt. :-)

A Hypermax egy hangszórótemető, mint a mellékelt képen az eredeti állapot mutatja. A felújítás még a legegyszerűbb formában is többe kerül, mint egy új doboz építése. Jelen esetben azonban a doboz a tulajdonos "szíve csücske", és a költségek ellenére ragaszkodott hozzá.
A felújítást végül sikerült négyutasra lealkudni :-), bár én még ezt is sokalltam. Végül az a közös döntés született, hogy a magassugárzó marad (ez a megrendelő explicit kérése volt), a két nagy mélyhangszóró Somogyi lesz (egészen pontosan SRP-2530), közötte pedig két Visaton: egy MR130 és egy M10. A mellékelt ábrán látható a "textbook" keresztváltó, vagyis a pusztán a hangszóróparamétereket figyelembe véve kialakított kapcsolás.
Hypermax új váltó
A megépített váltó persze korántsem kisméretű az alkalmazott légmagos tekerecseknek és MKT kondenzátoroknak köszönhetően. A két mélyhangszóró ferritmagos tekercset kapott, ha ide is légmagos kerülne, az egyszerűen megfizethetetlenné tenné a projektet.
A két Somogyinak kiemelőgyűrűt is kellett készíteni, mivel az eredeti kivágás éppen pár milliméterrel kisebb, mint kellene. :-( A dobozt és a váltót a tetején látható, szintén nem kiskorú ;-) eszközökkel teszteltük és mértük - volt is tanulsága a mérésnek.
A képen látható karakterisztika (mielőtt bárki felhördülne, szeretném hangsúlyozni, ez volt az első mérés eredménye, nem pedig a végleges állapot) remekül mutatja az egyik tanulságot: a szoba sajátrezonanciái komolyan befolyásolják a mérést. (Igen, tudom, süketszobában kéne mérni, bocs, éppen nem volt kéznél...) A kb. 3x3 méteres, 2,1 méter magas szobában az első félhullámok remekül látszanak a görbén (és hallatszanak is). 340 m/s hangsebességgel számolva az egyik csúcs 56 Hz, a másik 81 Hz. Kivittük a dobozt az udvarra, és lám, a két kiemelés eltűnt.
A másik tanulság az volt, hogy egy régi erősítőnek igen komoly gondjai is lehetnek a magashang átvitellel. Én nem gondoltam volna, de egy erősítőcsere után megszűnt a fakó hangzás.
A felső két hangszóró polaritását meg kellett fordítani, és a váltóból végül kimaradt ebből két ágból a soros ellenállás, de a dóm még így is halk. Végül abban maradtunk, hogy a komplett váltó hatásfokának csökkentése vagy a magassugárzó cseréje helyett elfogadható kompromisszum a Treble gomb jobbra tekerése. :-)

A történet nehezebbik része itt végetért: a véglegesnek ítélt váltót már csak meg kell építeni még egy példányban, faragni két kiemelőgyűrűt, és kész lesz a második doboz is, megvalósítva ezzel a kedves megrendelő régóta dédelgetett álmát. :-)

Második fázis

A második fázis végül nehezebbnek bizonyult az elsőnél. Kiderült, hogy az egyik dóm halott :-(, így azt is cserélni kellett, és persze ha már cserélünk, akkor párban. A SAL DTF-12 mellett döntöttem, többször volt már hozzá szerencsém, és sosem volt vele probléma.

Nos, a dómmal nem is, de természetesen méretkompatibilitásról szó sem volt, legalábbis ami a rögzítőfuratok helyét illeti. Elkerülhetetlen volt egy kiemelőgyűrű készítése. A gyűrű belülről támaszkodik fel a doboz falára. Ezt némiképp bonyolítja, hogy az előlapon vannak belül hosszanti merevítő lécek. Emiatt van a gyűrű két széle egyenesbe vágva.
21 mm-es a gyári előlap, legalább ebből nem spórolták ki az anyagot. A gyűrű szépen bent figyel a helyén. A lyukon keresztül látható az eredeti belső vezetékezés - a drótok vastagságához inkább no comment...
A hangfalkábel csatlakozó egyébként is az egész doboz leggyengébb pontja.
Bekerült az összes hangszóró, beleértve az új dómot. Ez már a próbaüzem, konkrétan a cikk írásának délutánján. :-)
A próbaüzemben - és valószínűleg ez lesz a végleges állapot is - egy régi Tandberg TR2030 rádióerősítő hajtja a dobozokat, játszi könnyedséggel. A hangzás - aminek jelen állapotban semmi köze a gyárihoz, hiszen az összes hangszóró ami szól, az új - nagyon tetszik. Pozitív élmény, hogy a két középsugárzó nem "gabalyodik össze", minden részlet szépen, tisztán jön. Én is el tudnám fogadni ezt a felújított Hypermaxot... legalábbis a hangját, de ez a horrorisztikus dobozméret... :-)

Persze lehet fanyalogni, hogy na de a hátrafelé nem zárt mélyközepek egy légtérben vannak a mélyekkel, és hogy ez micsoda csúnyaság, de nem érdekel. :-) A hangja rendben van, a tulajdonos sorban küldi az SMS-eket, hogy éppen mit hallgat rajta és hogy mennyire jó. Ez számít, doboztervezésből meg legfeljebb leülök kettessel. ;-)

Módosítás

Végül csak úgy adódott, hogy a tulajdonos némi hangzásmódosítást kért a Hypermax dobozokon. A dolog oka meglehetősen speciális: az ő személyes preferenciája, hogy egyszerre négy hangdoboz szól, a két Hypermax, és két gyári Jamo. A kérés az volt, hogy hozzam a Hypermaxok hangzását "közelebb" a Jamo-ékhoz.

A szoba elrendezése meglehetősen sajátos, ahogy a képen látható. Pusztán az elrendezésből következik már, hogy a Hypermaxok felől érkező magasak mennyisége kevesebb lesz, mint az irányba állított Jamo dobozokból jövő. Ezt még nem tekintettem elég oknak ahhoz, hogy a keresztváltóhoz nyúljak. A következő felismerés az volt, hogy a Hypermax gyári előlap olyan szinten fojtja le a hangokat, hogy az már bűntény, de ez még mindig nem elég ok a beavatkozáshoz, hiszen lehet a dobozokat előlap nélkül is hallgatni. A különbséget a hangzásban én is érzékeltem.
Elméleti számítások és további gondolkodás helyett úgy döntöttem, méricskéljünk. Az ábra mutatja a Hypermax doboz mért akusztikus átviteli görbéjét (lila), és a magassugárzó ágát kivéve a keresztváltó feszültség-átviteli karakterisztikáját. Ami elsőre feltűnik, az a kicsit hangsúlyozott mélytartomány, és a kiemelés 500 Hz körül.
Megmértem, mit adnak a Jamo-k. 2 kHz fölött egyértelműen hangosabbak, de mélyben szintén kicsit túlhangsúlyosak, viszont nincs a csúcs 500 Hz körül.

Egy mérés nem mérés :-), ezért végeztem egy kontroll mérést a szoba átellenes pontjáról, és az eredmény rendkívül tanulságos.
Látszik, hogy semmi gond a Hypermaxok magasátvitelével abban a pillanatban, ha szemből hallgatjuk őket és nem oldalról.

Nagyon érdekes megnézni a 60-100 Hz tartományt. Mind a Jamo, mind a Hypermax átvitele ész nélkül ingadozik - ez a szoba geometriájának és a hallgatási pozíciónak a hatása! 80 Hz körül markáns erősítés illetve csillapítás figyelhető meg, ami megfordul a kontroll ponton az eredetihez képest. Ez bizony nem hangdoboz probléma - ezzel sajnos együtt kell élni.

Marad a kérdéses 500 Hz-es kiemelés, ami viszont mindkét hallgatási ponton egyformán megfigyelhető, tehát ez ténylegesen probléma, így ezen a részen biztosan bele fogok nyúlni a rendszerbe, és visszaveszem az MR-130 erejét.

Hogy hogyan, azt majd következő körben elmesélem. :-)

A cikk utoljára frissítve: 2014.07.

Vissza a lap tetejére | Vissza a nyitóoldalra

  E-mail: wolkensKUKACheatwavePONThu Copyright Wolkensdorfer Péter Utolsó frissítés: 2018.12.02.