| 
      
     | 
    
      
 Először próbáltam komolyan leírni - kevés sikerrel -, hogy mik is az
autóhifi hátulütői, nehogy valakiben az a hamis illúzió alakuljon ki, hogy ez a
hobbi csupa móka és kacagás. De ha eltekintünk a szétszedett autóktól, a saját
magunk által összeszögelt mélyládáktól és a rendszer hangolásával töltött
éjszakáktól, amik ősz hajszálakon kívül talán súlyosabb kárt nem okoznak, akkor
is ottmarad a pénz kérdése. Márpedig az autóhifi nem olcsó mulatság. :-((( 
 
Hogy mégis tiszta legyen a lelkiismeretem :-), összeütöttem egy kis
gyorstesztet, ami segít eldönteni, hogy milyen mértékben vagy
dB-drog-függő. 
1. Miért kell rádió az autóba? 
a. Mert a motorzaj túl monoton. 5 pont 
b. Hogy addig se legyen csend, amíg CD-t cserélek. 30 pont 
c. Mert a DVD lejátszón nincs hangerőszabályozó, így közvetlenül nem lehet
rajta hangerőt állítani. 200 pont 
 
2. Miért kell CD az autóba? 
a. Visszaveri a traffipax lézert. 1 pont 
b. Mert a rádió műsorában nem lehet tracket ugrani. 60 pont 
c. Mert a rádió nem viszi át a 20 kHz-et, így elvesznek az elektromos gitár
legfelső felharmonikusai, és ezáltal
élvezhetetlenné válik a zene. 120 pont 
 
3. Miért kell 2 utas hangszórószett az autóba? 
a. Egyrészt csúnyán néz ki az ajtóban a lyuk, másrészt hogy a tükörháromszögnél
ne fújjon be a szél. 10 pont 
b. Mert a magas hangok előállításához kis membrán, a mély hangok előállításához
meg nagy membrán kell. 20 pont 
c. Mert 3 kHz fölött csak a selyemdómnak nem karcos a hangja. 40 pont 
 
4. Miért kell mélyláda az autóba? 
a. Télen lenyomja a hátulját, így nem csúszik ki az autó. 15 pont 
b. Hogy hallják a csajok, ha jövök. 30 pont 
c. Ki kell tölteni az első ülés és a hátfal között a hátsó üléssor és a
kalaptartó eltávolításakor keletkezett űrt. 150 pont 
 
5. Miért kell erősítő az autóba? 
a. Az a kihangosító? 0 pont 
b. Mert a rádió nem hajtja meg rendesen a mélyládát. 50 pont 
c. Mert még nem találtam 4x100+1x200 wattos rádiót. 100 pont 
 
6. Miért kell kondenzátor az autóba? 
a. Zavarszűrőnek a gyújtáshoz. 0 pont 
b. Hogy erőteljesebb dobütéseknél se halványodjanak el a reflektorok. 30
pont 
c. Mert az erősítő 2x100 mm2-es tápkábelét nem lehet átfűzni az utastéren, és
így az akkumulátortól a csomagtartóig jelentős veszteség keletkezne már közepes
(gy.k. 143 dB) hangerőnél is. 60 pont 
 
7. Miért kell plusz akkumulátor az autóba? 
a. Ha az egyik bedöglik, a másikkal még megy az autó. 10 pont 
b. Tölteni a kondenzátort. 30 pont 
c. A dB mérőnek kell külön tápot adni. 60 pont 
 
8. Miért kell TFT az autóba? 
a. Na hagyjál engem békén. 0 pont 
b. Hogy grafikusan lehessen hangszínt állítani. 150 pont 
c. Elöl vagy hátul? 300 pont 
 
9. Miért kell hangprocesszor az autóba? 
a. Hogy hangtárcsázással tudjak telefonálni. 10 pont 
b. A karosszéria formája okozta egyenletlenségek kiegyenlítésére. 30 pont 
c. Mert a vezetőülés asszimetrikus elhelyezése miatt futásiidő-korrekciókra van
szükség meg persze lináris fázismenetű szűrőkre. 100 pont 
 
10. És végül: miért kell biztosíték az autóba? 
a. Hogy ne égjen le az autó, ha zárlatos lesz a szivargyújtó. 0 pont 
b. Hogy ne álljon le az autó, ha elszámoltam a párhuzamosan kapcsolt hangszórók
együttes teljesítményét. 10 pont 
c. Hogy ne olvadjon le az akkumulátor, amikor az erősítő bemenetére 1 kHz-es
négyszögjelet adok, a kimenetével meg meghegesztem az öntöttvas kerítést. 150 
pont
Add össze a pontjaidat. Az eredmény ezer forintban mutatja, hogy
nagyjából mire számíthatsz, ha autóhifire adod a fejed... ;-))) 
	  
A cikk utoljára frissítve: 2006.01. 
      
      
        Vissza a lap tetejére |
        Vissza a nyitóoldalra 
         
       
     |