|
Régen megfogalmazódott már bennem a gondolat, hogy kéne csinálni egy
vicces, fiktív, telefonnal készült önarcképet (népszerű nevén selfie-t) kedvenc
videojáték hősnőmről, Lara Croft-ról. Nyilván a szokásos öltözetben, meg persze
kell a kezébe pisztoly. Első körben ennyi volt az elképzelés.
Még azt sem sikerült eldönteni, mi is legyen a technológia: fekete-fehér
ceruzarajz papíron, színes festmény GIMP-ben, vagy esetleg színes festmény
vásznon? Ennek megfelelően a koncepció elég sokáig érlelődött.
Szóval az eredeti ötlet összesen ennyi volt. Persze ez még kicsit kevés
ahhoz, hogy kép legyen belőle... de gondoltam, majdcsak lesz belőle valami.
:-) |
|
|
Unalmas céges megbeszéléseken az embernek rengeteg ideje van rajzolgatni
:-), én céltalan firkálgatás helyett próbáltam tanulmányrajzokat készíteni a
kép nehezebb részeiről - jelen esetben a kezekről. A tollal rajzolt vázlatok
előnye, hogy kényszerítik az embert az odafigyelésre.
Ennél sokkal-sokkal több vázlatot rajzoltam - megéri! |
Mint azt több, festéssel foglalkozó cikkben is olvastam, az alkotók
sokszor készítenek bélyegkép méretű (mondjuk 5 cm-es) vázlatokat, hogy
kénytelenek legyenek a kompozícióra koncentrálni a részletek helyett. Ezt
tettem én is, de mivel a vázlat nem papíron készült, hanem monitoron, egy
relatív kis felbontású (900x600 pixel) képen kezdtem hozzá. És rögtön jött az
ötlet: legyen a fürdőszoba félig romos, lássunk át a nappaliba, ahol éppen egy
frissen legyőzött T-Rex díszíti a padlót, és látsszon a képről, hogy itt bizony
élethalálharc folyt! "Minden kép elmesél egy történetet", ugye. |
|
|
Nem volt rossz ötlet a bélyegkép, rögtön rájöttem, mit kell változtatni:
meg kell fordítani a dinoszauruszt, így látható lehet a fürdőszobaajtó is. És
persze muszáj hogy látsszon a pult is, illatszerekkel, meg mindenféle
odavalóval. Kicsit bővült a háttér is: falsérülések a nappali távoli falán,
illetve egy felborult szék illusztrálják a lezajlott harc intenzitását. |
Valahol ezen a ponton döntöttem el, hogy meg akarom festeni a képet
vásznon is akrillal, így a jelen kép - kidolgozottsága ellenére - lényegében
csak egy vázlat. Mivel a LIDL-ben sikerült akciósan szép nagy (50x40 cm-es)
vásznat vásárolni, megváltoztattam a képarányokat ennek megfelelően. Ennek a
nagy előnye, hogy így sokkal több látható lesz a pultból az előtérben. |
|
|
A kidolgozáshoz persze nagyobb felbontásra váltottam, 2500x2000
pixelre.
Selfie-ről lévén szó, a kép tipikus egy iránypontos perspektíva. Megrajzoltam
az irányvonalakat, és elkezdtem kidolgozni a "nem organikus" :-), geometrikus
részleteket. Külön-külön rétegre került a pult, az ajtó, a padló, a fürdőkád,
a fal és a nappali. |
A dinófejet egy netes minta alapján rajzoltam át, a csökkent
életfunkcióknak megfelelően :-) petyhüdten fityegő nyelvvel és lehunyt
szemekkel. A nappali falán levő sérülések közben kitört ablakra
cserélődtek. |
|
|
Jött Lara. Az arcot az Underworld-ből vettem át, a copfot és a testet
szabad kézzel rajzoltam meg, részben a vázlatok, részben referenciafotók
alapján.
Érdemes megfigyelni, mitől lesz hiteles Lara, mik azok a sztereotípiák, amik
könnyen felismerhetővé teszik: a türkiz felső, a bőr rövidnadrág a
pisztolytáskákkal, a kesztyűk, és persze a copf. Ha ezek megvannak, akkor a
néző úgy is Larával azonosítja a karaktert, ha az arc egyébként eltér a
megszokottól.
Természetesen meg kell mutatni a rombolás nyomait is: falból kivert téglák,
üvegcserepek, fadarabok - mindez egy újabb külön rétegen. |
Szintén több festéses cikkben olvastam, hogy a képnek először a tónusait
érdemes megfesteni, és csak ha a tonális egyensúly megvan, akkor foglalkozni a
színekkel. Ez tipikus digitális festészeti technológia (hűha, most biztos
mindenki meglepődött :-)), és elsőre nem kicsit szokatlan így dolgozni, de
tetszik. Első lépésben az alap világossági szinteket állítottam be. |
|
|
Következő lépésben jöttek a fények és az árnyékok. Az árnyékok helyes
irányítottságát úgy biztosíthatjuk, ha berajzoljuk egy segédrétegre, hogy
honnan jön az elsődleges fény. Jelen esetben egy darab, felül elhelyezett
fényforrást választottam - fürdőszobában ez teljesen szokásos. Vegyük észre,
hogy emiatt a kép két szélén más irányítottságúak az árnyékok, mégis az egész
konzisztens marad.
A valóságban a szórt fények miatt ennyire nem lenne kontrasztos a kép, de ennyi
csalás fantasy képnél megengedett ;-), és aki elég sok fantasy képet látott
már, az valószínűleg észrevette, hogy az alkotók élnek is ezzel az
eszközzel.
Apróság, de közben változott a póló is a mellek között - így élethűbb. |
És akkor kapcsoljuk be a színeket. :-) Ez persze nem egy pillanat műve:
külön ki kell jelölni a színezendő részeket, majd a Színek -> Színezés
menüponttal beállítani, hogy mit is szeretnénk. Érdemes élénk, kontrasztos
színeket használni. |
|
|
Utolsó lépésben adjunk mélységet a képnek: a távolabbi objektumokat
mossuk el Szűrők -> Gauss elmosás funkció segítségével. Ahol folyamatos
elmosódás van, mint a padló ill. az ajtó, ott duplikáljuk az eredeti réteget,
mossuk el a másolatot, majd állítsunk be folyamatos átlátszóság-átmenetet a két
réteg között. |
|
És akkor nincs más hátra, mint megalkotni az egészet vásznon...
:-)
A kép vásznon
És igen, elkészült. :-) Nem mértem az időt, a becslésem az, hogy
25-30 munkaóra lehetett - az 50x40 cm-es vászon azért nem kicsi.
Érdemes összehasonlítani a kettőt, egyrészt elég jól mutatja, mik a
hiányosságaim :-), másrészt viszont megfigyelhetők apró részletek, amik a kép
hihetőségéhez elengedhetetlenek: leginkább a tükröződések és a radiation, azaz
"kisugárzás" nevű jelenség, amikor egy markáns színű tárgy színét átveszi a
környezete. Ezt látjuk a kád alján illetve a pulton több helyen. Érdekes, hogy
noha alig észrevehető színezésekről van szó, ezek nélkül olyan a kép, mintha
az egyes tárgyak csak össze lennének montázsolva. |
|
Összességében sokkal jobban tetszik a vásznas verzió, valahogy jobb
ránézni, legalábbis nekem - a család nem lelkesedik a gondolatért, hogy egy
döglött dinoszaurusz nézzen rájuk a falról :-), így a kép végső helye egyelőre
kétséges... |
|
A cikk utoljára frissítve: 2015.02.
Vissza a lap tetejére |
Vissza a nyitóoldalra
|