|
A második GIMP tutorial sokkal nehezebb, mint az első volt. Nekem
harmadik kísérletre sikerült a mellékelt formában elkészíteni a képet, és még
mindig látom, hol lehetne javítani. Mivel azonban harmadszorra is tíz óra
munka volt, ma már mégegyszer nem állok neki. :-)
Tehát jöjjenek a vér és könnyek.
Még valami, amit elfelejtettem leírni már az előző tutorialnál is:
feltételezem, hogy az olvasó tisztában van a GIMP (vagy Photoshop)
használatának alapjaival, például tudja, mire jók a rétegek, mik a rétegmódok,
milyen szűrők vannak, satöbbi. Ezen ismeretek hiányában a leírások nehezen
lesznek érthetők, a mit miért-ek pedig még kevésbé!
Nemrég szert tettem egy rajzoló tabletre. Ennek ugye az a lényege, hogy
nyomásérzékelős felülete van, és egy ceruza segítségével mint egy rajzlapot
lehet használni. A GIMP-pel elég jól együttműködik, és ha az ember megszokta
a használatát, akkor remek segítség.
És akkor a harmadik figyelmeztetés: Ilyen tablet hiányában bizonyos funkciók
(pl. halvány rajzolás, maszatolás, óvatos radírozás) sokkal kevésbé finoman
működnek.
A kép egyébként sem könnyű elkészítését ez tovább
nehezíti!
Én szóltam. :-) |
|
|
A kiinduló kép, ami megihletett, egy remek festmény. Érdemes alaposan
végigtanulmányozni, mennyi apró részlet összhatása adja a kívánt eredményt. Ha
megértjük a kép működését, könnyebb lesz reprodukálni.
Ha valaki nem ismerné fel, ez a Prince of Persia harmadik részéből, a The two
thrones-ből van, és a főhőst mutatja, amikor az időhomok előhozza belőle a
gonosz énjét. Ő tehát a Sötét Herceg. |
Jelen esetben nagyon lényeges a kiinduló kép megvilágítása. Portrézni
alapvetően szórt fényben szeretünk - na ha itt szórt fényben készült képből
indulunk ki, semmi nem lesz belőle. Tudom, mert próbáltam. :-) A drámai
hatáshoz keményebb fények kellenek. Jelen esetben úgy álltam be, hogy a nap bal
hátulról süssön, és vakut is használtam. Sajnos a beépített vakunak esélye sem
volt a napsütéssel szemben... a kiinduló kép egyik problémája, hogy az arc és
a test jobb oldala túl sötét. Nem véletlenül szerepel a jövő évi tervek között
egy komoly vaku megvásárlása. |
|
|
Első lépésben tüntessük el a hátteret a fényképről. Igyekezzünk minél
gondosabban eljárni, ahol az olló nem elég pontos, korrigáljunk. |
Mivel én szemüveges vagyok, és a szemüveget meg akartam hagyni az eredeti
színében, ezért kimásoltam egy külön rétegre. |
|
|
Rajzoljuk meg a kinövések körvonalát fekete ceruzával, majd töltsük ki,
hogy fekete foltokat kapjunk. Jelöljük ki szín szerint a foltokat, majd a
másolóeszközzel klónozzunk rájuk a bőrfelületből. Végül mossuk el a kontúrt a
test és a kinövések között. |
A képet színezzük át majdnem teljesen szürkére (enyhe kék beütéssel).
Ezután a Görbék használatával emeljük a kontrasztot, hogy drámaibb legyen a
hatás. |
|
|
Rajzoljuk meg az égő homokcsíkokat sárga színnel, egy kemény szélű
ecsettel. Az olyan fantáziátlanok, mint én :-), merítsenek ötleteket az
eredetiből.
Viccet félretéve, komolyan érdemes alaposan megnézni az eredeti kép részleteit.
Nem szégyen azoktól tanulni, akik tudják, mit csinálnak... és akik az eredetit
készítették, nagyon értették a dolgukat. |
Az elkészült sárga csíkokat másoljuk át egy külön rétegre, jelöljünk ki
mindent és növeljük meg a kiválasztást 2 pixellel. Az eredményt színezzük át
narancsszínűre, majd mossuk el Gauss elmosással néhány pixelnyivel. Mossuk el
a sárga réteget is.
Másoljuk ki most a sárga és a narancs réteg tartalmát együtt és illesszük be,
mint új réteget. Mossuk el ezt a réteget 30 pixel széles Gauss elmosással,
ettől kellemes derengést kapunk a csíkok körül.
Végül puha ecsettel néhány helyen radírozzunk bele a sárga rétegbe, hogy ne
tűnjön egyforma színűnek az egész. |
|
|
Most már szépen égnek a homokcsíkok a herceg bőrén :-), de nem elég
plasztikus az egész. Hogy az legyen, kétszerezzük meg a narancs réteget,
mossuk el az új réteget néhány pixelnyit Gauss elmosásssal, és ismét duplázzuk
meg a réteget. Az egyik réteget színezzük feketére, a másikat fehérre (a fehér
legyen alul). Toljuk el a rétegeket jobbra lefelé néhány pixellel (a fehéret
nagyobb mértékben). Csökkentsük az átlátszatlanságot, a feketénél 85%,
a fehérnél 22% körülire. Ezzel a homokcsíkok kaptak némi kontúrt. |
Készítsünk egy új réteget a megvilágított bőr derengő fényeinek. A
fényeket egy nagy és puha szélű ecsettel fessük fel az égő homok sárga és
narancs színeit használva, majd a maszatoló eszközzel korrigáljuk. |
|
|
A bőr textúrája az eredeti képen meglehetősen sajátos. Némi töprengés
után jött a felismerés: olyan, mintha idegszövet lenne! A neten nagy nehezen
találtam is alkalmas kinézetű és méretű képet. Ahhoz, hogy ebből felületi
egyenetlenségeknek ható minta keletkezzen,
- a textúrán először kell csinálni egy éldetektálást (Neon szűrő),
- az eredményt fekete-fehérre kell konvertálni és a képen a megfelelő helyre
helyezni,
- radírozzuk ki a mintát a testfelület azon részein, ahol a kar és a test
közötti átmenet van (nyilván nem lehet folyamatos a minta),
- a keletkezett képből két réteget kell készíteni: az egyik lesz a bőrfelület
hibáinak sötét, a másik a világos része (a kettő együtt teszi plasztikussá a
látványt). A sötét rétegen legyen fehér az alapszín, és a vonalak sötétek, és
ezt a réteget állítsuk Szorzás módra, 67% átlátszósággal. A világos rétegen
legyen sötét az alapszín, a minta fehér, a rétegmódot pedig állítsuk Csak
világosításra, és tegyük a réteget majdnem teljesen átlátszóvá (5%). A világos
réteg legyen lejjebb a rétegrendben, és toljuk el jobbra felfelé 2
képponttal.
És kész is. :-) |
A láncot az eredeti képről másoltam át. Ez a lépés a munka
legkínkeservesebb része: lényegében pixel pontossággal kell kiválasztanunk a
a láncot, mert a szem a legkisebb törést is azonnal kiszúrja a láncszemek
ívében. A kiválasztáshoz az olló az alapeszköz, de mivel közel sem képes
pontosan megtalálni a körvonalakat, kézzel utána kell korrigálnunk. Az íves
részek kijelöléséhez a legjobb az ellipszis alakú kijelölési eszközt
használni.
Beillesztés után a bőrcsillogást tartalmazó rétegre fessük fel puha ecsettel a
vágásokat, ahol a lánc a herceg karjába vág. |
|
|
Hogy a lánc ne lógjon ki a képből, tegyünk mögé egy kis derengést. Ehhez
kétszerezzük meg a lánc rétegét, majd az új rétegen végezzük el az égő homoknál
is használt 30 pixel széles Gauss elmosást. |
Utolsó lépésben illesszünk az elkészült kép mögé egy alkalmas
hátteret és csináljuk meg a képkivágást. |
|
|
A cikk utoljára frissítve: 2009.12.
Vissza a lap tetejére |
Vissza a nyitóoldalra
|