|
 |
Yellowjackets második és harmadik évad |
|
Raf ajánlója
Ritkán szoktam visszaolvasni a kritikáimat (lásd még:
NAGYON
ritkán), de
a most ledarált Zsakettek két évada (na jó, az elsőt is újranéztem) után
visszaolvastam.
Véleményem nem nagyon változott, az első évad igencsak jó (még mindig) - NA ÉS
AZTÁN itt van a második és harmadik... Enyhén szólva beleállt a földbe a
széria, mint Evel Knievel bármelyik félresikerült ugrása után.
Az egy dolog, hogy a két évadban (19(!) rész!) sokszor részeken át egy helyben
toporog a történet, húzzák az időt, mint a rétestésztát - hogy aztán ugorjunk
fél évet hirtelen, out of the fuckin' blue. Az viszont már sokkal gázabb, hogy
olyan semmiből előrángatott "karakterfejlődések" szemtanúi lehetünk, hogy az
mber csak pislog, hogy "ezt így HOGY?!". Ráadásul az idővonal sem stimmel már
igazából.
Az alkotók saját bevallásuk szerint öt azaz 5 évadot terveztek - hát, a
második-harmadik bőven elfért volna egyben; és még mielőtt rám sütné bárki,
hogy én vagyok a válogatós, sznob pöcs: a második évadot még az első tévébe
küldésekor berendelték - a harmadik már lement egy hete, de sehol a hír a
következő berendeléséről. Nem véletlenül ért véget a jelek szerint úgy a
szezon, ahogy: ha innen nem folytatják, is OK. Nem kapunk teljes lezárást, de
itt lehet(ne) zárni.
Kitartó nézőknek továbbra is érdemes nézni, mert a színészek ott vannak a
szeren, de egyre illogikusabb, érthetetlen pálfordulásokkal van tele - na és az
a folyamatos időhúzás... Az sem segít, ahogy a színészcserék sem (amikor a
vadonban eltöltött egy év után új arcokat látsz és nem érted mi a baj - ja,
hogy lecseréltek legalább két színészt. Hát jó.).
Ha még nem nézed, ne is kezdj bele (vagy állj meg az első évad végén). Túl sok
jó sorozat van, hogy az ember ilyen látványosan összeomló minőségű cuccokra
pazarolja az idejét.
Kapcsolódó ajánlók
 |
Mennydörgők* |
|
Raf ajánlója
Mielőtt megkérdeznéd: a csillag a stáblista előtti utolsó másodpercben fog
értelmet nyerni. Igen, két jelenet van. Nem, a második a fontosabb - a
stáblista utáni. Igen, klasszikus MCU-mozi, annak minden tulajdonságával.
DE.
Egyrészt: végre nem ugyanolyan, csak más színű
sugarakkal/varázslatokkal/whatsoever küzd két egyenrangú és meglepően hasonló
képességű karakter; másrészt pedig az MCU-faszád mögött a film lényegében a
depresszióról szól és annak a leküzdéséről. Wery Well Wdone.
Nem egy Guardians - de pót-GotG-nek simán jó; az elmúlt időszakot elnézve
sajnos kiemelkedik a mezőnyből.
Ha ismered, követed a sorozatot, felüdülés lesz a Marvelék és hasonló
melléfogások után - újoncként viszont sokkal-sokkal korábbra kell
visszamenned, addig semmiképpen.
Kapcsolódó ajánlók
 |
Until dawn |
|
Wolkens ajánlója
Újabb videojáték-filmadaptációval gazdagodtunk: az Until dawn eredetije egy
immár 10 éves döntésalapú videojáték (ennek a kategóriának az a lényege, hogy a
játékos a játék adott pontjain hozott döntései és/vagy cselekedetei
befolyásolják a történet további alakulását és végkifejletét), amiben egy
fiatal társaság próbál egyetlen borzalmas éjszakát túlélni. A film leginkább
csak az alapötletet és a sztori nagyjábóli vonalát veszi át a játékból, no meg
a patakvér gyilkolászásokat. Hőseink (?) újra és újra elhaláloznak, változatos
módokon, az éjszaka pedig újrakezdődik - amíg vagy sikerül túlélniük, vagy
fokozatosan végleg a részévé válnak.
A Silent Hill lenyomata egyértelműen érződik a filmen, még talán jobban, mint
anno a videojátékon. A horrornak és különösen a feszültségépítésnek azt a
szintjét ugyan nem éri el, de a műfaj rajongói jól szórakozhatnak: szépen
kivitelezett gyakorlati effektusok, a néző folyamatos ijesztgetése az arcába
ugró szörnyekkel, egész elfogadható színészi játék, és helyenként még izgalom
is akad. Nem a kategória legjobbja, de ha kedveled ezt a stílust, akkor (és
csak akkor!) jó szórakozás.
Raf ajánlója
Egy játékon (10 éves évforduló) alapuló, de "csak" a világában játszódó
time-loopos slasher.
Világot megváltani nem fogja (ahogy egy slasher sem nagy eséllyel, de a Boldog
halálnapot-ok humora sokat nyom a latban), de műkedvelőknek kimondottan
ajánlott. Nagy eséllyel ismeretlen helyeken nem fogsz vizet inni utána.
Kapcsolódó ajánlók
 |
A könyvelő 2 |
|
Wolkens ajánlója
9 éve a Könyvelő azonnal az egyik kedvencem lett, leginkább az okosan
felépített történetnek köszönhetően, ami hitelessé teszi a főszereplőt, és
simán elhisszük róla, hogy ugyanolyan könnyedséggel kezeli a táblázatokat, mint
a mesterlövész puskát. A sztori akkor le lett zárva... de a karakterek elég
érdekesek voltak ahhoz, hogy szülessen egy folytatás.
A legnagyobb hiba, amit az alkotól elkövethettek volna, az az, ha megpróbálják
az egészet kicsit ráncfelvarrva másodszor is eladni, de szerencsére ennél
okosabbak voltak. Ehelyett egy teljesen új forgatókönyvet kapunk, ami egyrészt
figyelembe veszi, hogy közben eltelt ennyi idő, másrészt remekül épít a
megismert szereplőkre, a nyomozás mellett elsősorban a főhős (Ben Affleck) és
öccse (Jon Bernthal) viszonyára fókuszálva.
Az eredmény nem éri el az első film színvonalát, de ettől még abszolút
ajánlott. Érdekes a sztori (bár helyenként áramvonalasítva lett - vagy kissé
elnagyolva, nézőpont kérdése), működik a humor és a helyzetkomikum (és jó hozzá
a magyar szinkron), van akció rogyásig, és mindemellé még feszültséget is
sikerült teremteni. A két testvér komplex kapcsolata szépen átjön, különösen
Bernthal alakítása meggyőző. Soha rosszabb folytatást, a magam részéről vevő
lennék egy harmadik részre is, főleg, ha nem kéne megint 9 évet várni rá.
Kapcsolódó ajánlók
 |
A kettes számú esküdt |
|
Wolkens ajánlója
Az azért elég erős, mikor az olyan hollywoodi veterán színészek, mint Kiefer
Sutherland meg J. K. Simmons ifjú süvölvények a rendezőhöz képest. Itt pedig
pontosan ez a helyzet: Clint Eastwood 94 évesen rendezte ezt a
thrillert/drámát, és hát, a pasi még mindig jó.
Sutherland és Simmons ezúttal csak mellékszereplők, de mondjuk én sem mondtam
volna nemet, ha Eastwood hív szerepelni valamelyik filmjébe. :-) A két
főszereplő ezúttal Nicholas Hoult és Toni Collette, akik már szintén
bizonyítottak párszor.
A történet szerint Justin (Hoult) esküdtként kerül egy gyilkossági ügybe. Az
egész eset nyilvánvalónak tűnik: egy kiadós kocsmai veszekedés után a
gyanúsított agyonverte barátnőjét és egy patakba dobta. Az ügyésznő (Collette)
biztos a dolog kimenetelében, ahogy az esküdtek nagy része is. Csak Justin nem:
ő hirtelen ráébred, hogy neki is köze van a történtekhez, és a vádlott
valójában ártatlan.
Nem, ezzel nem lőttem el a csavart a történetben: ez a film alaphelyzete. És
nem is a végkimenetel az igazán érdekes, hanem az oda vezető út: kikben
ébrednek kételyek, kit nem érdekel az egész, kit nem lehet eltéríteni a
meggyőződésétől, és legfőképpen: hogyan viselkedik és mit tesz Justin.
Szűk két órán keresztül követhetjük mindezt, és ez bőven elég a fontosabb
karakterek belső vívódásainak érzékeltetésésére, viszont a többi esküdt
karaktere, idő hiányában, felszínes és klisés marad. A tartalom talán elég lett
volna egy minisorozathoz is, de az biztos, hogy ha jobban el van nyújtva, az a
feszültség rovására ment volna. Szóval a véleményem az, hogy jó ez így,
remélem, Eastwood még a századik születésnapján is meglep minket valami
hasonlóval. :-)
 |
Polar |
|
Wolkens ajánlója
Duncan (Mads Mikkelsen) nyugdíjazás előtt álló bérgyilkos. A cég, ahonnan a
megbízásait és a jövedelmét kapja, viszont abban érdekelt, hogy ne érje meg a
nyugdíjkorhatárt. Így aztán a szadista főnök, Blut (Matt Lucas) mozgósítja a
piszkos munkát elvégző kis halálkommandóját, hogy intézzék el a csávót. Azt
meg már nem egyszer és nem kétszer láttuk, hogy az öreg rókákkal nem jó ujjat
húzni...
A film folyamatosan váltogat a koromfekete humorú komédia, a patakvér
akciófilm, a szoftpornó és a lassú dráma között. Érdekes kombináció, és annak
ellenére, hogy a stílus helyenként már karikatúrába/paródiába hajlik,
Mikkelsen és Lucas is komolyan veszik a feladatot. A B kategóriás akciófilmek
rajongóinak valószínűleg bejövős lesz, mert a kategóriájában, ha nem is
kiemelkedő, de nem rossz. Mindenki más jobban jár, ha elkerüli.
 |
Egy Minecraft film |
|
Raf ajánlója
Nagyon sokszor kifejeztem már sokaknak ("sokaknak"), hogy a hócipőm tele van a
megtévesztő filmcímekkel. Ez a film sem kivétel. Várom, hogy végre igazságot
szolgáltassanak a kancellárnak, erre Jack Black saját magát játszva álnéven
ripacskodik Momoával egy olyan világban, ahol minden szögletes RÁADÁSUL a helyi
tesszeraktot meg gömbnek hívják.
Biztosan jobban szórakoztam volna, HA az alapoknál jobban ismerem a játékot,
meg ha a két fazon (Black és Momoa) nem ilyen... Black és Ripacsomoa.
Volt benne pár poén, a szakértők FELÁLLVA tapsoltak a film végén (még mindig
nem tudom, hogy komolyan gondolták vagy szarkazmus volt - na nem mintha tudná
ez a generáció, mi az a szarkazmus. Többek között), a kis szakértő is elismerően
csettintett többször is... Hát én.. Én meg inkább soha többet nem nézném meg, s
ha nem is követelem vissza a 2+ órát, azért jobb dolgom is lett volna.
Verdikt: csakis szakértőknek / rajongóknak.
 |
Mickey 17 |
|
Wolkens ajánlója
Az Alkonyat egykori szereplőgárdájából nem sokan csináltak filmes karriert a
sorozat lezárása óta: Kristen Stewart (aki elég megosztó, az én véleményem,
hogy sokkal jobb színésznő, mint az a köztudatban él), Anna Kendrick (A
könyvelő, Egy kis szívesség) és természetesen Robert Pattinson, aki többségében
"furcsa" filmekben vállal szerepeket, és ez alól a Mickey 17 sem kivétel.
A történet szerint a bukott, cserébe elmeorvosi mértékben egocentrikus és
messiás-komplexusos politikus, Marshall (Mark Ruffalo ripacskodása hibátlan)
egy csillagközi expedíciót indít egy új bolygó kolonizálására. Az utasok
többségében elvakult követői, így feleségével (Toni Colette szintén perfekt)
kvázi király-királyné, mellékállásban főpap-főpapnő párosként irányítják a
missziót. Erre az utazásra jelentkezik Mickey (Pattinson), aki nem egy
észkombájn, viszont már annyira ég a lába alatt a talaj a Földön, hogy
"feláldozható" szerepkörben is hajlandó dolgozni. Ez nagyjából azt jelenti,
hogy ha bármilyen okból elhalálozik - arra pedig egy csillagközi utazás során
meg egy ismeretlen bolygón nem kevés lehetőség akad - , nyomtatnak belőle egy
újat, áttöltik bele az előző példány emlékeit, aztán mehet elvégezni a
következő öngyilkos feladatot. Nincs is nagy baj, amíg egyszer véletlenül
életben nem marad, így az újonnan készült verzióval már ketten vannak
Mickey-k.
Sokszor zavaró tud lenni, ha egy film váltogat a műfajok között, pláne ha ezt
nulla idő alatt teszi. A Mickey 17 is ilyen, de valahogy itt azt érezzük, ez
nem esetleges, hanem szándékos. Hol fekete komédia, hol scifi, hol szatíra, hol
disztópia, hol társadalomkritika: a Mickey 17 üdítően változatos és egyedi
(lehet, érdemes lenne elolvasni az alapjául szolgáló novellát is :-)). Hiába a
bő két órás játékidő, a filmben nincs egy perc üresjárat sem, és Pattinson
bőven kap lehetőséget arra, hogy az említett színészek mellett brillírozzon -
vagy brillírozzanak, hiszen az idő nagy részében a teljesen eltérő személyiségű
Mickey 17 és Mickey 18 egyszerre van jelen a vásznon.
Minden pozitívuma ellenére óvatosan ajánlanám a filmet, nem felkészült nézőnek
könnyen megfekheti a gyomrát. De ha mondjuk tetszett a Snowpiercer, a Diktátor,
a V, mint vérbosszú (mondjuk akinek az nem tetszett, az inkább ne nézzen
semmit) vagy a Jojo nyuszi, akkor bátran vállald be ezt is.
Raf ajánlója
Emlékszem, sok-sok évvel ezelőtt (17 amúgy - VÉLETLEN?! ALIGHA) A. és K.
barátaim unszolására elmentünk megnézni a zalkonyat című vámpíros filmet, mert,
idézek: "tök jó vámpíros film". Jelentem, NEM VOLT AZ. De kaptam kis kitűzőt.
Jó, az is igaz, hogy úgy 20 perc után barátaim egymást csesztették, hogy
melyikük ötlete is volt megnézni ezt a celluloidmocskot, de nem jutottak
dűlőre. Én meg csak félhangosan szenvedtem. Akkor és ott nem hittem volna, hogy
az a napsütésben szikrázó metroszekszuális köcsögöt játszó balfék (Patiszon
Róbert, első ezen a néven) még tényező lehet valaha.Bármiben.
Aztán jött a 2020-as Tenet (amit szerintem Nolan sem ért teljesen) meg a
2022-es szemkiégető Der Fledermausmann (mea culpa, a Máriós világítótornyost
nem láttam még, de listán van), s Robikánk megmutatta, tud ő. Tud.
Gondolom ezért IS kapta meg Barnás Miklós szerepét (TELJESEN megérdemelten
amúgy) a Mickey 17-ben (spoiler alert: a könyvben csak 7 van) Bong Joon Ho-tól
a főszerepet még... valamikor úgy 2022 környékén - ugyanis a film elég sokáig
pihent a stúdió széfjében, hiszen az egyik epizódszereplő 2023-ban hunyt
el.
A történet hipoallergén olajos mag héjában: Miklósunk menekülve a Földről
elvállalja egy űrhajós expedíció ekszpendábilis szerepét; értsd: kísérleteznek
rajta, sokat, aztán ha megmurdel, kinyomtatják újra. És újra. És újra. Amíg
egyszer csak nem kettő lesz egyszerre belőle, ami IGEN NAGY BŰN! És ha ez nem
lenne elég, még a bolygó őshonos létformái is megorrolnak a telepesekre.
Ez az a film, ami egyszerre tu-fa, inváziós mozi, merengés a klónozásról ÉS
már-már(?) Idiocracy-be hajló társadalomkritika. Ezekhez tökéletes Patiszon, de
az, hogy Ruffalo Márk zsinórban a második filmjében (Poor things volt az első)
alakít egy szemenszedett, tenyérbemászó ripacspojácát... na az nem véletlen. Az
sem, hogy nem-is-olyan-rejtetten Trump paródia(?) a karaktere (ha nem lenne
elég a fogak, a smink, a teátrális mozdulatok, az állandó súgásigény, a
kultuszépítés és a csekély szellemi kapacitás - minden másra ott vannak a hívek
piros sapkái) lemossa Robit a vászonról - nem feltétlenül az alakítás minősége
miatt (lásd még: sokszor úgy vették fel a dupla jeleneteket, hogy Patinszon sem
tudta éppen melyikőjüket játssza), hanem "nem tudod nem nézni". Mint egy
gyerekeket szállító busz balesete. NÉZNI KELL. Tony Collette meg mint a
felesége azokkal a karmokkal és a szószok iránti vágyával - Rocco és Cicciolina
óta nem láttunk ilyen tökéletes párost.
Nekem tetszett a film nagyon, megtekintésre mindenkinek ajánlom, felejtsd el a
tválátos Partiszont, tud a srác - Bong most messze nem végzett olyan jó munkát
a társadalomkritika terén, mint az Élősködőkben vagy a Hószúróban, de abszolúte
élvezhető és kötelező művet tett a vászonra.
Kapcsolódó ajánlók
 |
Kamaszok
versus
La Palma |
|
Wolkens ajánlója
Gondolom, aki hallott már a két minisorozatról, annak az első kérdése, hogy
miért kerül a mérleg egyik serpenyőjébe alma, a másikba meg körte. Nos, azon
kívül, hogy egymás után sikerült látni a kettőt, van még pár érdekes
hasonlóság:
- Netflix saját gyártás, 4 részesek, nagyjából részenként 1 óra
játékidővel,
- a főszereplő család átlagos, középkorú szülők konfliktusos házassággal, egy,
a felnőttkor küszöbén álló lány és egy problémás, fiatalabb fiú gyerekkel,
- a központi kérdés az, hogy hogyan tudnak helytállni és családként
együttműködni krízishelyzetben.
Aztán a hasonlóságok ezen a ponton véget is érnek. A különbségek viszont sokkal
érdekesebbek:
- a krízis a Kamaszok esetében egy gyilkosság, amivel a fiút gyanúsítják, a La
Palma esetében pedig egy természeti katasztrófa, ami életveszélybe sodorja a
szereplőket,
- a K brutálisan jó és nyomasztó, a LP maximum nézhető,
- a K epizódjai gyakorlatilag vágás nélkül mennek végig, keresztül-kasul
bejárva a helyszíneket (érdemes végiggondolni, mit jelent ez a színészeknek, az
operatőrnek és a rendezőnek – jár nekik minden elismerés), valós időben, ami
különösen drámai hatást ad. A LP esetében egészen más drámai: az angol szinkron
drámaian rossz, a forgatókönyv és maga a film meg drámaian tele van logikai meg
folytonossági hibákkal, és atomjaira esik szét a történet előrehaladtával.
- a K esetében nagyszerű a színészi játék, különösen a főszerepet alakító15
éves Owen Cooper meggyőző,
- a LP esetében ha nem is nagyszerű, de a költségvetéshez képest egész jó a
látványvilág.
Konklúzió: négy órát bármelyikkel el tudsz tölteni, de csak a Kamaszokkal
érdemes.
 |
A Szurdok |
|
Wolkens ajánlója
Mióta a Nyers 2016-ban megjárta a mozikat, rendszeresen felbukkan mindenféle
"legundorítóbb horrorfilmek" listákon. Én meg minden alkalommal próbálom
elmagyarázni, hogy a film nem horror, hanem felnövéstörténet. Csak attól, hogy
van benne kannibalizmus, még nem lesz horror. (Aki még nem látta volna,
ajánlom. :-))
Hasonlóképpen ne higgyetek senkinek, aki azt mondja, hogy a Szurdok akciófilm,
scifi vagy horror. Csak attól, hogy van benne lövöldözés, közelharc meg olyan
génmutáns organizmusok és szörnyek, amiket látva a Last of Us, a Silent Hill
meg a Resident Evil rajongók egyetértően csettintenek, attól még nem lesz a
felsoroltak egyike sem.
A Szurdok szerelmesfilm. És annak bizony jó.
Drasa (Anya Taylor-Joy) litván profi mesterlövész az orosz kormány
szolgálatában. Levi (Miles Teller) amerikai leszerelt katona, szabadúszó profi
mesterlövész, jelenleg állandó munkahely nélkül. Egy furcsa megbízás eltünteti
őket a világ szeme elől: a misztikus, gomolygó füst takarta szakadékot, amit
egyszerűen csak Szurdoknak neveznek, kell őrizniük két oldalról, egy teljes
évig. És a telepített védelmi rendszerek azt sejtetik, hogy nem nyuszikák,
őzikék, meg kis színes énekesmadarak rejtőznek a füst alatt...
A bő két órás játékidőbe sok minden belefér, annyira, hogy ezúttal kifejezetten
örültem, hogy a film nem rövidebb. A forgatókönyv nem kapkod, veszi magának az
időt, hogy bemutassa a főszereplőket, a helyszínt, a mindennapokat a Szurdok
két oldalán, hogy utána ráfordulhasson a nő és a férfi lassú megismerkedésére
és közeledésére.
Persze könnyű lehet annak a rendezőnek, akinek két ilyen fantasztikus
színésszel kell együtt dolgoznia. :-) Taylor-Joy egyik filmjében lenyűgözőbb,
mint a másikban, itt Drasa karakterében egyszerre excentrikus, vagány csajszi
és tökéletesen fókuszált katona, Teller pedig a Whiplash fanatikus dobos
srácából megfontolt férfivá érett, aki hibátlanul hozza a poszttraumás stressz
miatt az élettől már semmit sem váró háborús veteránt. A párosuk pedig
ugyanolyan remekül működik, mint Sandra Bullock és Keanu Reeves a
Féktelenül-ben vagy Cameron Diaz meg Tom Cruise a Kéjjel-nappal-ban. Mint
ezeknél, az akciórajongók ezúttal sem maradnak ki a jóból, a Szurdok rejtélye
természetesen nem lehet örökké felderítetlen. Ahogy Buddha mondta (mint a
filmből megtudtam): "Három dolog nem maradhat sokáig rejtve: a Nap, a Hold, és
az igazság."
És az igazság az, hogy a Szurdok messze überelte az előzetes elvárásaimat :-),
eddig számomra az év pozitív meglepetése.
Raf ajánlója
Szabó-Élvezet Anya és Tányér Mérföldek két mesterlövész, akiknek egy éven át
(vagy 365 napon keresztül - amelyik előbb letelik) kell magányosan őrködni és
megakadályozni, hogy a címben megnevezett hasadékból ha esetleg valami ki
akarna jönni.
Persze, mivelhogy meg egyébként is két ellenkező nemű karakterről és színészről
van szó, ezért teljesen egyértelmű (na és persze a trélerek is ellőtték), hogy
kialakul a vonzalom, először csak üzengetnek egymásnak (tisztára, mint egy
fórumon vagy üzenőfalon), aztán az egyik át is megy a másikhoz, majd mindketten
a szurdokban kötnek ki (igen, a trélerek ezt is ellőtték) - na és itt bizony
egy nagyon nagy stílusváltás történik, a romkomdráma (drámai romkom?) átcsap
egy rezsident evil-be enyhe testhororral ötvözve (abból szerintem lehetett
volna még sokkal-sokkal több, messze felülmúlta a többi "rémséget"), ahol olyan
szinten elszabadul a kreténség és a fizikát (IS) a sutba dobják, hogy arra
szavak nincsenek. vagyis van. Halálos iramban utolsó 3 részt húznak. Aztán jön
a romantikus lezárás (de kár érte), majd a stáblista.
Kár érte, pedig volt benne potenciál, de két marék Potemix és egy levél Viagra
sem segített volna rajta - már ott felvontam a szemöldököm, amikor red dot
irányzékkal lőnek célba több száz méterre (értsd: zéró nagyítás), de a ~80 éves
jobbkormányos(!) Willys Jeep autó első pöccre indul, majd kifolyatják(!) a
propánt(!) a marmonkannából(!) az ellenre.. Az, hogy 15+ évvel a DNS
felfedezése előtt már említi a tudós néni azt, azt már meg se merem
említeni.
Sajnos ez a sok-sok logikátlanság, hülyeség nagyon elszúrja az egészet, pedig
még Szhigorú Vívert is belerángatták, hátha az embernek "Cabin in the
woods"-feelingje lesz.
Csak akkor tudom ajánlani, ha a két főszereplőt bírod, mi több, velük van
kitapétázva az imaszobád - mindenki másnak csak akkor, ha képes elengedni az
egetverő baromságokat és a fizika, logika teljes hiányát.
Kapcsolódó ajánlók
 |
A majom |
|
Wolkens ajánlója
A "kreatív halálnem" kissé perverznek hangzó fogalmát jó eséllyel a Végső
állomás filmek ültették bele a fejünkbe. Mint Raf barátommal beszéltük a Majom
megtekintése után: aki látta a második részt (2003) az ominózus rönkszállító
nyergesvontatós (amúgy elképesztően látványosan megcsinált) jelenettel, az
azóta rendes távolságot tart ezektől a járművektől.
És ugyan hiába nem ezekről a filmekről írok most ajánlót, a hatás
tagadhatatlan. A horror és az akció műfajában azóta nem egy film szállt
versenybe, hogy válogatott módon elhalálozó szereplőkkel sokkolja vagy éppen
késztesse röhögésre a nézőt (Halloween, Majomember, Aki bújt, hogy csak
néhányat említsek az elmúlt évekből). És teszi ezt mostani filmünk is. A
címbeli majom ugyanis egy gonosz mágikus felhúzós játék, ami, ha nekiáll
dobolni, akkor ott emberek halnak meg, látszólag őrült véletleneknek
köszönhetően. Hogy az eredeti Stephen King novellában is ugyanezek történnek-e,
nem tudom, de az biztos, hogy a film megadja a módját, és alaposan megszór
minket kreatív halálnemekkel, olyan szinten, hogy az már nem is horror, hanem
sokkal inkább groteszk. Teszi ezt annak ellenére elég jól, hogy a büdzsé
helyenként érezhetően korlátozott volt; szerencsére a trükkmesterek kihozták
belőle, amit lehetett. Az eredmény igazi bűnös élvezet, és a hab a tortán, hogy
a majom által traumatizált főszereplő ikreket Theo James alakítja, a film
stílusához képest meglepően komolyan véve a feladatot, remek színészi
játékkal.
Hogy kiknek nem ajánlom: akik a felsorolt filmek közül egyet sem láttak, vagy
ha láttak, nem találták szórakoztatónak.
Raf ajánlója
Stephen King régebbi regényeinek (sajnos mióta lejött a drogokról már csak
árnyéka önmagának - sztorik minőségét illetően) az ijesztegetés és a mindenféle
külső gonosz (ördög, földönkívüliek, alternatív dimenzió, vámpírok) mellett az
emberi lélek mélyebb bugyraiba utazásról, a gyerekek kalandjairól (Állj mellém,
Az) és legfőképpen az emberi gonoszságról (szinte mindegyik történetben, főleg
vallásos vén fapicsák) szólnak.
Nem kivétel ez az adaptáció sem, ahol egy doboló majom öli az embereket (nem
szó szerint) - a sors fura fintora, hogy a könyvben cintányéros maki van; ezért
került be a Toy Story valamelyik iterációjába (azt hiszem a harmadikba) a
gonosz cintányéros főemlős, VISZONT a megjelenítési (vagy milyen) jogok a
dűzninél vannak, ezért változtatni kellett dobosra. OH THE IRONY.
A sztori (ahogy az eredeti novella is) nem egy nagy vaszisztdasz: van a "játék"
ami öröklődik és öl. Őrülten látványosan öl. Hal és Bill (a nerd és a bully,
ebben a sorrendben) megöröklik apjuktól a mazsomot (Adam Scott - aki ha nincsen
feltüntetve a stáblistán sosem jövök rá, hogy ő volt az és nem csak valaki aki
hasonlít rá), s természetesen felhúzzák. A maki dobol, az emberek halnak.
Osgood Perkins nagyon jól tette bele a fent említett King-i dolgokat (amik az
eredetiben nem is feltétlenül voltak annyira jelen), a sovány alapsztorit jól
feldobta a jó öreg Király Istváni metafórákat használva, jól megfűszerezte (mit
megfűszerezte?! beleborította a nagyker éves fűszerkészletét!) igencsak kreatív
és lehetetlenül látványos halálokkal amik annyira groteszkek és humorosak, hogy
az ember akaratlanul is visítva röhög ezeken - persze ha odafigyel az egyszeri
néző akkor az előárnyékolásokat (lásd még: foreshadowing) is észreveheti, még
jobban várva mi lesz és hogyan.
Sajnos, mint említettem, nem a történet viszi a hátán a filmet, a közepe felé
alaposan le is ül. Viszont a halálok, hát amiatt mindenképpen ajánlom
mindenkinek, nem csak az ilyen minden téren sérült nézőnek, mint én.
Kapcsolódó ajánlók
 |
Árnyék és csont második évad |
|
Wolkens ajánlója
a sorozat második évada sajnos nem egy tekintetben elmarad az elsőtől:
- a színészi játék (különösen az Alinát alakító Jessie Mei Lei) sokszor
gyengécske,
- rengeteg a túlnyújtott, szenvelgős rész,
- a számítógéppel generált képek többségénél ordít, hogy kamu,
- a kötelező Netflixes homoszexuális vonal túl van tolva,
- több fordulatnál megbicsaklik a logika,
- a befejezés kifejezetten erőltetettnek érződik, sulykolva, hogy kell(ene) itt
lenni folytatásnak.
De hogy korrekt legyek, soroljuk fel a pozitívumokat is:
- Ben Barnes még mindig nagyon jó, és tetszetős Freddy Carter alakítása is, az
új szereplőként feltűnő Patrick Gibson pedig telitalálat, nem egy jelenetben
lejátssza a többieket a képernyőről,
- a látvány azért nem mindenhol gáz, az árnyékrémek animációja például
kifejezetten jól sikerült,
- a nagy csatajelenetben vannak ötletes mágikus összecsapások (bár gondolom,
ezek a könyvből jöttek),
- még mindig érdekes a mellékszereplők sorsának alakulása.
Ha láttad az első évadot, annyit megérhet, hogy végigdaráld ezt is, de
valószínűleg nem véletlenül nem készül harmadik évad.
Kapcsolódó ajánlók
 |
Árnyék és csont első évad |
|
Wolkens ajánlója
valamikor évszázadokkal ezelőtt egy sötét mágus egy szörnyű varázslattal
létrehozta az Árnyzónát, egy, szörnyek lakta, átláthatatlanul gomolygó
füstsávot, kettéhasítva az országot, Ravkát. Az átkelés életveszélyes, így a
két oldal szinte külön világként működik. Persze mindkét oldalon vannak
haszonélvezői az Árnyzóna puszta létezésének, de természetesen vannak olyanok
is, akik a Zóna megsemmisítését látják a kulcsnak Ravka újra
felvirágoztatásához, és várják a legendákban megírt Napidéző születését. És
annyi év után, végre van egy lehetséges jelölt, Alina (Jessie Mei Li)
személyében, aki maga sincs sokáig tudatában a képességeinek. Aztán amikor
először, önkéntelenül használja, nem csak az ő világa áll fejre, hanem az egész
ország felbolydul. Kirigan tábornok, akit a köznép csak Éjúrnak hív (Ben Barnes
már a Punisher sorozatban is megmutatta, mennyire jól érzi magát a sötét
oldalon, itt egyértelműen a gárda legjobbja), veszi a szárnyai alá. Mindeközben
több másik szálon is fut a történet, számos más érdekes karakterrel, akik
itt-ott keresztezik egymás útját.
Nem a világ legerősebb fantasy sorozata az Árnyék és csont, sem a történet, sem
a látvány tekintetében, és a színészgárda sincsen tele A kategóriás nevekkel,
de az első évad mégis kifejezetten szórakoztató. Ez leginkább a jól kitalált
karaktereknek, a karakterekhez remekül kiválasztott színészeknek, és az ő
játékuknak köszönhető. Így aztán a néző hamar megszereti a főhősöket, és együtt
izgul velük. Egy pillanatig sincs unatkozás, az események elég turbulensen
követik egymást, a vihar egyre erősödik. Jó kis sorozat ez :-), jöhet a második
évad.
Kapcsolódó ajánlók
 |
Társ |
|
Wolkens ajánlója
ahogy azt az Ex Machina-tól a Westworld-ön keresztül a Wifelike-ig számos
filmből tudhatjuk, a robotcsajokkal csak a baj van.
Nem, nem lőttem le a poént, azt egyrészt megtette már a plakát meg az előzetes
:-(, másrészt a Társ története igazából onnan indul, amikor a főhős(robot)nő,
Iris (Sophie Thatcher) megtudja, hogy ő egy robot, a pasija, Josh (Jack Quaid)
iránt érzett szerelem, emlékekkel meg érzésekkel, csak programkód, és hogy ő
maga csupán egy eszköz egy nagyon gonosz, ám valahol mégis nagyon kicsinyes
tervben. Ami természetesen balul sül el, a 18-as karikához méltóan véres
elhalálozásokkal tarkítva. De nem csak itt dicséretes a látvány, a két
főszereplő arcjátéka is hibátlan. Thatcher olyan tökéletes gunyoros
szemöldökfelhúzást képes produkálni, hogy azt egy komplett diplomamunka
leprogramozni robotika szakirányon :-D, Quaid alakítása meg csak azért nem éri
el a "még a mentőben is ütném" szintű seggfejet, mert közben az is hibátlanul
átjön, hogy a felszín alatt Josh valójában egy szánalmas lúzer.
A film logikája itt-ott megdöccen, egyes részleteket, a történet sodrását
biztosítandó, nagyvonalúan áramvonalasítva, de ez nem zavaró. Jófajta
scifi-abszurd-krimi-fekete komédia egyveleg a Társ, ha bírod a vért, kár
kihagyni. Érdemes angol eredetiben bevállalni, még felirat nélkül is, egyrészt,
mert jól érthető, másrészt meg mert a szinkron már az előzetesben is tragikusan
rossz.
Raf ajánlója
Mi teszi az embert emberré? Mi a szerelem? Honnan tudjuk, hogy a szerelem nem
csak pár hormon összjátéka, mely kiváltja az emberből a "de jó vele baszni"
érzést? Mi a lélek? Élünk-e egyáltalán? Mi célból van az adó? Ha kidől egy fa
az erdőben, de nincsen senki aki hallja - van hangja a kidőlésnek?!
Ezekbe nem mind megy bele a film, de felvet kérdéseket, mégha nem is válaszolja
meg őket, de az ábrázolásuk kimondottan jó.
Josh a nőjével, Iris-szel (mivel az egyik tréler ÉS a poszter is ellőtte a
poént, ezért spoiler alert: a név anagramma) egy hétvégi elvonulásra megy a
barátaival egy default-jellegű-szovjet vállalkozóhoz: kaja, pija, casual szex,
móka, kacagás, elhalálozás. Tudod, tipikus májusi hétvége barátokkal.
Előkerül fegyver, pénz, kavarás, elhalálozás, deputy, önvezető autó - mint
mondtam, klasszikus májusi hétvége haverokkal. Aztán lezárás, ami egyrészt
újfent keretes szerkezetű (nem, nem én kerestem, ők csinálják így, én csak
észreveszem), másrészt olyan tökéletesen, arcunkba tolva mutogatja a megoldást,
mégsem esik le. Szép munka, na - ahogy a Végrehajtó 2 többszöri megidézése
(franciául: omázs, amerikaiul: hommidzs) is hatalmas plusz pont.
Jack Quato-t már legalább másodszorra látom kattant faszt játszani - apacitól
örökölt tehetséget, mert a hasznos balfaszt is pont olyan jól adja, mint a
closeted pszichót. Vagyis a kisembert jelen esetben, aki ellen az egész világ
összeesküdött. Sophie Thatcher (nem rokon) pedig helyenként simán felülmúlja a
Yellowjackets-es alakítását, az apró mimikák, rezdülések zseniálisak (milyen
lehet az idő most kint vajon amúgy?). Kár, hogy Rupert Friend a röhejes
kinézete mellé csak alig pár percet kapott, ha nem is volt kihagyott ziccer, de
azért még néztem volna többet.
Egy percig sem veszi magát komolyan, vicces, vannak váratlan fordulatok (igen,
nekem is az volt az egyik), kimondottan szórakoztató, kicsit véres csak -
mindenkinek kötelezően ajánlom, ha más nem, kapudrognak a zsánerhez.
Kapcsolódó ajánlók
 |
Vaiana 2 |
|
Raf ajánlója
Vajana: jelentése: Moana
Moana 2 jelentése: folytatás
Ha tetszett az első rész (2016-ból(!)), ez is tetszeni fog, de ha nem láttad az
elsőt, akkor ne ezzel kezdd.
Amúgy teljesen korrekt, Dwayne "a kő" Johnson kicsit jobban háttérbe van
szorítva ÉS nem a szokásos arbeitskleidung-jában ideges, izé, van.
Igen, van ének is, felesleges megkérdezni.
Kapcsolódó ajánlók
 |
Kissing Jessica Stein (2001) |
|
Wolkens ajánlója
Ha meg kéne mondanom a kedvenc három romantikus filmemet, akkor kettőnél
komolyan elgondolkodnék (erős a verseny), de hogy a Kissing Jessica Stein (a
magyar cím "Csók, Jessica Stein", de a "Megcsókolni Jessica Steint" sokkal jobb
lenne) ott lenne a háromban, az biztos.
Kezdeném azzal, hogy kiknek nem való a film: a skála egyik végén azok, akik
körül már megkövesedett a heteronormativitás buborékjának a fala, a másik végén
pedig azok, akik a régi viccnek megfelelően a kérdésre, hogy hogyan látják a
leszbikus kapcsolatokat, a "nagyképernyőn, full HD-ben" választ adják. Az
utóbbiak túl keveset látnak majd a két főhősnő kapcsolatából, az előbbiek
viszont túl sokat. Mindeközben a film elsősorban arról beszél, amiről számtalan
más film is a kategóriában: hogy az igazi szerelem az, amikor egy másik
embernek a személyiségébe szeretünk bele, nem a külsejébe, hogy minden
kapcsolat kulcsa a kommunikáció, és hogy mekkora probléma, ha eltérőek az
igények a testiséget illetően. Az, hogy ezúttal mindketten nők, egyszerre teszi
a viszonyt könnyebbé és nehezebbé.
Jessica (Jennifer Westfeldt egy csillapíthatlan elektromos energiabomba,
megállás nélkül cikázik, szikrázik, zizeg a képernyőn) intelligens, de
neurotikus, önbizalomhiányos, és a 30-hoz közeledve is egyedülálló, túl
megszámlálhatatlanul sok félresikerült randin, részben saját, részben szülői
szervezésben.
Helen (Heather Juergensen tökéletes ellenpont) hasonlóan intelligens, de
szókimondó, határozott, folyamatosan hódol az élet örömeinek és megfelelő
intellektuális partner hiányában csak falja a férfiakat. Nem csoda, hogy
azonnal felkelti az érdeklődését Jessica egyénisége, de a nő reménytelen
esetnek tűnik. Így Helen, részben polgárpukkasztási, részben bosszantási,
részben rá- és megdöbbentési céllal megcsókolja. És mint a mesében, megtörténik
a csoda. És hogy mi jön a csoda után, azt meséli el nekünk a film, egy tipikus
párkapcsolat összes fontos momentumával a szülői bemutatástól a... nos, hogy
meddig, azt nem árulom el, tessék megnézni. :-) A film legszebb jelenete,
amikor Jessica anyja a lánya értésére adja, hogy minden előzetes elvárás, meg
felhajtott vőlegényjelölt ellenére sincs kifogása Helen ellen - ezt a pár
percet tanítani kellene.
Gyönyörű romantikus történet, fergetes dinamikával, humorral,
helyzetkomikummal, hiteles érzelmekkel, személyiségfejlődéssel előadva -
méltatlanul alulértékelt és ismeretlen. De most, hogy elolvastad az ajánlót,
van lehetőség, hogy egy kicsit változtass ezen. ;-)
 |
Véletlenül írtam egy könyvet |
|
Wolkens ajánlója
a Futni mentem után itt a következő, kötelezően megnézendő magyar film. Ne
hagyd, hogy az idétlen cím és a nem túl sokat ígérő előzetes elriasszon, a VÍEK
sokkal jobb, mint gondolnád!
A történet szerint a 13 éves Nina (Demeter Villő remekül megbirkózik a
szereppel) kisgyerekként veszítette el édesanyját (Lovas Rozi), emlékei is alig
vannak róla. Az elmúlt években apuka (Mátray László) ugyan próbálkozott, de a
az új kapcsolatok rendre kudarcba fulladtak, így aztán a kislány gyanakodva
szemléli a legfrissebb barátnőt, Dettit (Rujder Vivien), aki valahogy mégis
más, mint az előzőek. De ahhoz, hogy el tudja fogadni, még sok mindenen át kell
esnie: az első udvarlótól az első menstruáción meg az első sminkelésen
keresztül addig, hogy el tudja engedni a gyászt, és el tudjon fogadni egy
lehetséges új családtagot. És mindeközben gátfut, bulizik, meg könyvet ír,
amiben a sokat tapasztalt írőnő, Lídia (Zsurzs Kati) segíti.
Igazi életigenlő, szívmelengető, megható darab a VÍEK, csak ajánlani tudom, de
popcorn helyett egy nagy csomag zsebkendőt vigyél, mert hiába gondolod az első
öt percben azt, hogy nem fogod megkönnyezni, meg fogod.
 |
Kézipoggyász |
|
Wolkens ajánlója
Ethan (Taron Eggerton) nem éppen a munka hőse a Los Angeles-i reptér biztonsági
szolgálatánál. Előre nem látható módon mégis lehetőséget kap, hogy a
csomagátvilágító pultnál dolgozzon... amivel nem is lenne baj, ha egy kellően
eltökélt bűnöző (Jason Bateman hibátlan a jéghideg pszichopata karakterében)
nem pont aznap akarna felvinni egy kifogásolható tartalmú kézipoggyászt az
egyik légijáratra, az éppen illetékes átvilágító megzsarolásával biztosítva a
csomag átjutását. Ethan tehát rosszkor van rossz helyen, és csapdába esik:
terhes barátnője élete a tét.
A két órás film bő kétharmada remek macska-egér harc a két főszereplő között,
aránylag kevés logikai hibával. Sajnos ez nem mondható el az utolsó harmadról,
ahogy közeledünk a végéhez, egyre inkább halmozódnak a bakik, a
megmagyarázatlan "mert csak", vagy éppen kizárólag feszültségkeltésre és
időhúzásra berakott részek, és nem csak a mennyiségüket, hanem a súlyosságukat
tekintve is. Annyira, hogy a néző nem csak utólag visszagondolva jön rá, hogy
elfogyott a forgatókönyvírók energiája, hanem már a film közben. Kár érte, egy
kis polírozással egész rendes krimi lehetett volna.
A cikk utoljára frissítve: 2025.05.
Vissza a lap tetejére |
Vissza a nyitóoldalra
|