|
Már megint... :-)
Döbbenet, de elröppent hét év az 500. moziajánló óta... mintha
tegnap lett volna. Valószínűleg azért is emlékszem ennyire, mert nagyon jól
sikerült. Emlékeztetől a sztori: azt mondtam anno, hogy az első tíz olyan
jelentkező jegyét fizetem, aki vállalja, hogy szintén ír egy ajánlót a
filmről. Össze is jött tíz ajánló, bíztam benne, hogy sikerül megismételni.
Ezúttal "csak" hatan voltunk, ami részben a filmválasztásnak tudható be. A
Csábító leckék már az előzetes alapján is megosztó: volt, aki azonnal rákattant
az ötletre, és volt aki azt mondta, hogy na ő ezt biztos nem. Ennek megfelelően
szórnak az elkészült ajánlók is: még abban sem sikerült egyetértenünk, hogy
jó-e a film vagy sem. Én pont ezért örülök: ez a hat ajánló gyönyörűen mutatja,
mennyire különbözőek vagyunk, mennyire máshogy látjuk ugyanazt.
Persze ezek után ember legyen a talpán, aki el tudja dönteni, meg akarja-e
nézni a filmet vagy sem. :-)
|
Csábító leckék |
|
Raf ajánlója
1527, Ausztria. Alois von der Jungmädlieba megírja a "Lolitchen, mein' junge
Schatzl" című könyvét, lerakva és megalapozva a popkultúrában a
"Lolita"-jelenséget és műveket. Olyan nagyon sokat nem kellett várni (akkori
értelemben) a megfilmesítésre, 1611-ben Franciaországban született meg az első
filmes feldolgozás a témában - csak, hogy érezd, nincs új a nap alatt.
Ez a film is egy újabb rókabőr a témában, de azért az elsőfilmes Jade Halley
Bartlett csavart egy icikepicikét a témán - vegyítette egy kis bosszúval,
csipetnyi mituval, egy merőkanálnyi Loiusianával (lásd még: otthona), két
raklap angolszász irodalommal, és olyan véget rittyentett neki, mintha egy
klasszikus tu-fa lenne: a nézőre/befogadóra bízza, hogy mi is a film vége.
Amit végképp nem értek, hogy egy 93 perces film hogyan érződhet kétszer ilyen
hosszúnak, s MÉGIS egy percig sem érződik se vontatottnak, se unalmasnak. Na
jó, a kétszer 10 másodperc felhő mutogatás, na az nagyon nem kellett volna!
Jó választás volt Ortéga Dzsennifer (Sikoly, X, Szerda) és Szabadember Martin
(MCU, Igazából szerelem), az enyhe távolságtartás, ahogy átalakul vonzalommá,
hihetően adódik elő általuk (na meg Ortéga asszonyság monológja a mimikával
üt). Na meg Miller Tanár Úr Felesége (és a Millerék egymáshoz való viszonya!)
még ennél is jobb - kár, hogy csak szinkronnal adták (főleg, hogy Görög
Lászlónak vagy új protkója van, vagy valami olyan instrukciót kapott a szinkron
előadására Nikodém Zsigmondtól, amire nem tudtam rájönni, mi akart lenni).
Összességében feltételesen/inkább ajánlós, elgondolkodtatós véggel.
Daenerys ajánlója
Nem túl sikeres íróember életközepi váltságban - kissé lekezelő feleséggel, aki
minden lasszív mozdulat és célzások ellenére nem hozza annyira tűzbe
emberünket, s egyúttal le is nézi őt - kihívójára akad egy elhagyatott és
unatkozó, tinédzserkorból lassan kinövő, tapasztalansága ellenére is raffinált
és tehetséges tanítványában.
A Lolitának már idős, femme fatale-nek még fiatal, szép és tehetséges, de igazi
mélységek nélküli Cairo (Jenna Ortega) próbál szerelmi viszonyba bonyolódni
irodalomtanárával (Mr. Miller), aki, valljuk be, azért messze áll Jeremy Irons
(Humbert a Lolitában) perverziója ellenére is férfias és érzékeny
figurájától... valahogy nem tudunk szabadulni a kis hobbit utóérzettől...
Sajnos engem nem vett meg a film, nem éreztem semmi drámát és szexuális
feszültséget - ahogy a majdnem megcsalt feleség is szemükre veti: középszerű a
románc - sem azt, hogy a be sem teljesedett viszony valóban tönkretenné
szegény férfiú életét... középszerű a tragédia (ami nem is derült ki a végén).
Nem úgy tűnt, mintha valami végzetes vonzalom sodorná őket egymáshoz, hanem
mintha nem is lenne más épkézláb férfi a vidéken, aki a pár éve már ébredező
szexualitást kezelje... ahogy barátnője, Winnie is csak egy tanárjával tudja
elképzelni a "nővé avatást" - hol van a többi férfi??
Amit dicsérni tudok, az a film képi világa, Jenna Ortage hamvas szépsége és a
zenei aláfestés a végén. Mindamellett nem bántam meg, hogy megnéztem, de nem az
a film, aminek a végén még bámulsz ki a fejedből és nem szabadulsz a hatásából.
Ati ajánlója
Vetítés előtt azt sem tudtam, mi a film címe, tartalmát tekintve pedig a
trailer első 5 másodpercét láttam: az alapján valamiféle tanár-diák viszonyt
helytelenítő bölcselettel számoltam. És hogy mit kaptam? A legmagasabb
pontszámmal illethető remekművet: ex-író és író-jelölt találkozását, jól
boncolgatható, vitatható tanár-diák viszonyt (ezt tehát eltaláltam!),
feszültséget, erotikát. Főszereplőink egymásban látják a nagybetűs karrier
lehetőségét, a kérdés milyen áron? Bármi áron?
Eleinte nem ok nélkül járt a fejemben a Holt költők társasága, ám később a
történet teljesen más sodrot kap, így megáll a saját lábán, az iskolai
környezet is máshogy kerül ábrázolásra: akár egy ötszereplős kamaradarab is
lehetne a Miller's girl. A maroknyi helyszínt csak a szenzációsan fényképezett
erdőszéle dobja fel, ami egy jó horrorfilmben is simán elmenne, annyira
hangulatos a sötét, párás, vészjósló prezentáció, az abba belépő és abból
kilépő Ortega alakja. Apropó, Ortega... nem ismertem, azt hittem nem is láttam
még (pedig a The Fallout-ban fontos szerepet játszott), de kíváncsi voltam, és
amennyire meg tudom ítélni, méltán híres (és nem hírhedt). Többi szereplő is
mind amolyan "láttam én már valamiben" alak, jó volt a casting, helytálltak,
hitelesek az egyébként kellően színes karakterük megformálásában, a helyenként
jó humorú melléktörténeteikben. Szuperlatívuszokban nem merek nyilatkozni
róluk, mert számomra a szinkron elfedi játékuk felét, ebben kiemelkedően
botrányos Miller rajzfilmfigura-hangja.
Záró gondolatként: jelen sorok írásakor imdb-n 5.5 ponton áll a mozi.
Tömegízlésemmel soha életemben nem éreztem ennyire disszonánsnak a saját és a
"többiek" ítéletét, de mélyebbre ásva pontosan ez a hektikusság uralja az
ottani pontokat is. A megosztó film iskolapéldája.
Veniak ajánlója
A trailer alapján azt gondoltam, hogy, JAJ! egy újabb tanár-diák viszonyt
feldolgozó, sablonos, a végtelenségig klisé film lesz ebből is.
Sokat nem tévedtem.
Jenna Ortega játékát eddig nem ismertem, nem láttam még egy sorozatát vagy
filmjét sem, de ez alapján a film alapján sem kaptam túl sok kedvet
hozzájuk.
Ross ügynök meg nem tud kiszakadni a fejemből, mint S.H.I.E.L.D. ügynök, így
halmozottan hátrányos volt az én szememben ez a film.
A történetben az egyetlen üdítő színfolt Ross ügynök felesége, aki megvett
kilóra a játékával.
A főhősnő legjobb barinője és a filmközépi megvilágosodása csak szimplán
nevetséges. Mintha már az elején nem lett volna neki tiszta (biztos be volt
szívva :-))), hogy az ilyen ügyeknek általában egy kimenetele van: ha történt
valami, ha nem a tanár és a diák között, az áldozat nem csak a diák lehet, az
előbbi esetében sem.
1biT ajánlója
A film előtt egy feltételezés élt bennem, az előzetes alapján: sablonos
történet, ismertebb színészekkel. És valójában még az sem lett. Sok gondolat
kavargott a fejemben a film közben, mert lettek volna ígéretes szálak. Az író,
aki tanár lett, és aki a felesége szerint nem is valódi író. A tini csaj
magánya, aki egyedül él és senkije sincs (mert a szülei külföldön), és ezért
csapódik mindenkihez, hogy élje a napjait és próbál kemény lenni.
Végül számomra egy összecsapott film emléke marad, ami csak Jenna Ortega-t
szerette volna mutogatni. A 93 percben pont azt hiányoltam, ami ezt történetet
jóvá tette volna. Az érzelmi és karakteri fejlődések el voltak nagyolva, vagy
teljesen hiányoztak. Jenna slow-mo vágóképei viszont falták a perceket. És
végül semmi újdonságot nem hozott a film. Csak egy tini szenvedése, aki mindent
és mindenkit tönkretesz maga körül.
Két kedvelhető szereplő volt a filmben: az író felesége, Beatrice és Winnnie.
Wolkens ajánlója
Még a film előtt leveleztünk egyik régi kedves mozirajongó ismerősömmel, hogy
miről is szólhat a film, és ennek kapcsán, hogy miről szólhat az előzetesből
sejthető tanár-diák viszony. Akkor azt mondtam, három dologról: az
alá-fölérendeltségről, a klasszikus, korkülönbség miatti vonzalomról (a
fiatalság vonzereje), és a tiltott gyümölcs csábításáról. Nos, a Csábító leckék
mindegyikről is szól - ami érdekes, hogy a tanárnak, Jonathannak (Martin
Freeman) elsődlegesen nem ezek közül kerül ki a motivációja a diákjához, Cairo
Sweet-hez (Jenna Ortega) (á, kicsit sem sokat sejtető a karakter neve :-))
fűződő viszonyban. Hogy mi, azt nem lőném le, épp elég felismerés a nézőnek,
csakúgy, mint Caironak a filmben. Mondjuk ezen felül rettenetes nagy fordulat
nincs a történetben - és igazából ez sem az -, ami eladja a dolgot, az a
főszereplők játéka az egyébként végletekig lecsupaszított, statisztáktól is
majdnem teljesen mentes környezetben, ami már közel Dogma-szintű rendezést
mutat. A játék pedig jó, Jenna Ortega lenyűgöző, Martin Freeman (a rettenetes
szinkrontól eltekintve) hibátlan, és meglepő módon a három mellékszereplő:
Jonathan felesége (Dagmara Dominczyk) és kollégája (Bashir Salahuddin),
valamint Cairo barátnője (Gideon Adlon), mind sokkal erősebb és lényegesebb
karakterek, mint elsőre gondolnánk, és ez különösen igaz a feleségre. A műfaj
valahol az erotikus thriller és a kamaradráma között egyensúlyoz - hogy merre
billen a mérleg, az attól függ, hogyan értelmezzük a zárójelenetet.
Kapcsolódó ajánlók
A cikk utoljára frissítve: 2024.03.
Vissza a lap tetejére |
Vissza a nyitóoldalra
|