Témakör: Filmek

Underworld 1-4 rendhagyó filmelemzés

Oldaltérkép


Kapcsolódó oldalak
Filmek témában

10 kedvenc film
Cápás rendhagyó filmajánló
Filmajánlók 1.
Filmajánlók 10.
Filmajánlók 11.
Filmajánlók 12.
Filmajánlók 13.
Filmajánlók 14.
Filmajánlók 15.
Filmajánlók 16.
Filmajánlók 17.
Filmajánlók 18.
Filmajánlók 19.
Filmajánlók 2.
Filmajánlók 20.
Filmajánlók 21.
Filmajánlók 22.
Filmajánlók 23.
Filmajánlók 24.
Filmajánlók 25.
Filmajánlók 26.
Filmajánlók 27.
Filmajánlók 3.
Filmajánlók 4.
Filmajánlók 5.
Filmajánlók 6.
Filmajánlók 7.
Filmajánlók 8.
Filmajánlók 9.
Filmajánlók ábécérendben
Halloween Night Fest 2 rendhagyó moziajánló
Jubileumi 500. moziajánló: Utazók
Prince of Persia rendhagyó filmajánló
Schwarzenegger 80's rendhagyó filmajánló
Vámpíros-vérfarkasos rendhagyó filmajánló

Underworld maraton

Azonnal felkaptam a fejem, amikor meghallottam, hogy újabb résszel folytatódik az Underworld sorozat. És nem voltam ezzel egyedül. :-) Mivel az első és az ötödik rész elkészülte között 13 év telt el, adta magát, hogy az új epizód, a Vérözön megtekintése előtt tartsunk Underworld 1-4 maratont. Meg is volt, de mivel a harmadik rész kivételével már írtam mindegyikről ajánlót, úgy döntöttem, ezúttal a számok szemszögéből, analitikusan közelítem meg az első négy részt. Google a te barátod, Wiki a te barátnőd, és persze Excelben mindent lehet. ;-)

Azok kedvéért, akik esetleg nincsenek teljesen képben: a széria a vámpírok és a vérfarkasok ezeréves háborújáról szól, elsősorban a szépséges vámpírnő, Selene (Kate Beckinsale) szemszögéből. A harmadik rész kakukktojás, egy előzménytörténet, amiben Selene nem szerepel.

Az eddig elkészült részek:
- Underworld (2003)
- Underworld: Evolution (Evolúció, 2006)
- Underworld: Rise of the Lycans (A vérfarkasok lázadása, 2009)
- Underworld: Awakening (Ébredés, 2015)
- Underworld: Blood wars (Vérözön, 2016)

Idővonal

A filmkészítők elég szabadon ugrálnak az évszázadok között, az események lekövetése nem is olyan egyszerű. A bal oldali ábra mutatja filmről filmre, mik a fontosabb évszámok, és hogyan követik egymást az egyes részek történései.
A mostani újranézéskor, hogy kissé kicsomózzuk az időhurkokat, elsőnek a harmadik részt néztük meg. Jobban követhető az egész, érdemes a filmek megjelenési sorrendjétől eltekinteni.

A középkori részek ellenére az Underworld alapvetően egy 21. századi akciófantasy. Az alábbi ábrán látható, hogy a széria mennyi ideig mutatja az egyes évszázadokat:

Az első rész varázsát, amiből a többi rész is táplálkozott, éppen az adta, hogy modern környezetben zajlott, modern fegyverekkel, de közben egy olyan közösséget jelenített meg, ami belső struktúrájában és feudális hierarchiájában még ma is pontosan úgy működik, ahogy évszázadok óta.

Kill count

A Kill count-nak nincs rendes magyar fordítása, nagyjából ölés-számlálónak lehetne fordítani. A lényeg, hogy minden rendes akciófilmhez akad egy őrült rajongó, aki összeszámolja, hogy hányan hullottak el a harcok során. :-) Az Underworld széria esetében sok érdekességet találhatunk, ha elkezdjük ezt elemezni. Általánosságban igaz, hogy az egyes részek hangulatát és szerethetőségét jelentősen befolyásolja ez az egyszerű számadat.
Mivel Selene már az első rész elejétől kezdve a vérfarkasok irtására felkent Halálosztó, azt gondolnánk, hogy a gyilkolászás jelentős részben hozzá kötődik. Pedig nem:

A negyedik rész stílusváltást hozott a szériában, ebben Selene tényleg mint egy egyszemélyes halálosztag dübörög végig a filmen, gondolkodás és tétovázás nélkül pusztítva, aki az útjába áll. Ez erősen akcióirányba tolta el a filmet, a korábbi három rész politikai ármánykodásainak - amit én a sorozat erősségének tartok - nyoma sincs, csak a nettó zúzás marad.
Még érdekesebb lesz a dolog, ha megnézzük az az abszolút számokat és az áldozatok faj szerinti eloszlását:

Az első két rész után a harmadikban erősen meglódul a számláló, nonstop irtják egymást a felek. A negyedik rész még rátesz egy lapáttal, amihez persze hozzájárul, hogy az addigi kardozós-lövöldözős-fejletépős csatározás kiegészül nagy hatásfokú robbantásokkal. A negyedik részben csak Selene több ellenféllel végez, mint ahány halott összesen volt az első két részben (egyenként).
A történet egyszerűsítése persze polarizál: az összetettebb első két részben még Selene legnagyobb ellenségei nem is a vérfarkasok, hanem a vámpírok közül kerülnek ki. Le is számol velük annak rendje és módja szerint. :-)
Az egyszerűsített ellenségkép tökéletesen nyomon követhető az áldozatok eloszlásában. Az első részben kismértékben a vámpírok javára billent a mérleg - elsősorban Selene nézőpontjából adódóan - aztán a meglepően kiegyensúlyozott, majdnem pontosan 50%:50% eloszlású második és harmadik rész után a hangsúly egyértelműen a vérfarkas-populáció ritkítására kerül:

A filmek hossza vs. kill count

Ahogy az Hollywoodban lenni szokott, az elfogyó ötleteket akcióval igyekeztek pótolni. Ez tökéletesen megfigyelhető az alábbi diagramon:

A kezdetben még alaposan kidolgozott történet helyét átvette az öldöklés, de még így sem voltak képesek kitölteni a rendes játékidőt. A filmek egyre rövidebbek lettek, így az egy percre jutó elhalálozások száma még az abszolút számoknál is sokkal gyorsabban nőtt, az első és az utolsó rész között a két és félszeresére.

Népszerűségi index vs. kill count

Mindezek után egyáltalán nem meglepő a végkövetkeztetés: az IMDB pontszámok úgy csökkennek, ahol nő a harcok aránya a rendesen megírt történethez képest. A diagramon a látványosabb összehasonlítás érdekében a két halál közötti átlagos eltelt időt vettem (film hossza osztva a kill count-tal).

A nagy kérdés persze ezek után, hogy az ötödik rész, a Vérözön készítésekor vajon az alkotók belefektettek-e legalább ennyi munkát a helyzet elemzésébe, mint én? Kiderül az ajánlóból. :-)

Vissza a lap tetejére | Vissza a nyitóoldalra

  E-mail: wolkens KUKAC heatwave PONT hu Copyright 2010 Wolkensdorfer Péter Utolsó módosítás: 2011. november 06.