|
|
Borat |
|
Wolkens ajánlója
Talán még egyszer sem voltam annyira gondban, hogy milyen ajánlót írjak egy
filmről, mint a Borat esetében...
Kezdjük az elején. Amikor megnéztük a "Snakes on a plane"-t, azt hittem,
láttuk az év legbetegebb filmjét. Nos, nem. A Borat betegebb. :-) Főhősünk a
politikai korrektségről mit sem hallott, pedofil, szexista, soviniszta,
antiszemita, meg minden. A humor altesti meg alpári. Aki úgy gondolja, nem tud
jót röhögni azon, hogy két meztelen tapló összeverekszik a szállodai ágyon egy
Baywatch újságon, ne nézze meg a filmet.
Aztán amikor lenyugodtak a kedélyek, és elgondolkozunk azon, hogy mit is
láttunk, akkor rájövünk, hogy azért ez nem ugyanaz, mint a Wayans testvérek
blődlijei. Sőt. A felszín alatt a Borat egy okosan átgondolt, szinte hibátlan
görbe tükör az amerikai társadalom előtt. Mindenki megkapja a magáét, a magukat
intellektusnak tartó, kábítószerélvező egyetemistáktól a különféle szintű
sznobokon keresztül a rodeós cowboyokig. Mindezt a címszereplő Borat, a kazah
nép gyermeke szinte gyermeki ártatlansággal szemléli, és sokszor tisztább
erkölcs sugárzik belőle, mint a fejlettebbnek gondolt nyugati kultúra
képviselőiből. Sacha Baron Cohen a címszerepben annyira Borat, amennyire Peter
Falk Columbo vagy Telly Savalas Kojak. Tökéletes. A legkisebb arcizom rezdülése
nélkül csinál hülyét magából, hogy mások hülyeségét kihangsúlyozhassa. Aztán
rájövünk, hogy az elsőre látszólag gagyi áldokumentarista kameramozgások
valójában szintén pontosan megtervezettek.
Ám mint írtam, mindez csak azután fogalmazódott meg bennem, hogy lenyugodtak
az arcizmaim. A moziban ugyanis másfél órán keresztül teli szájjal röhögtem,
csapkodtam a térdemet és potyogtak a könnyeim.
De vigyázat! A kazah tévé csak 3 éves kor fölött ajánlja. ;-)
Kapcsolódó ajánlók
|
Kígyók a fedélzeten |
|
Wolkens ajánlója
Mocskosszájú, gusztustalan, gagyi, abszurd és halálosan vicces.
Kihagyhatatlan! :-)))
|
Az ördög Pradát visel |
|
Wolkens ajánlója
A múltkor, még a Leon kapcsán elgondolkodtam rajta, hogy tulajdonképpen nem a
legjobb filmek azok, amiket az ember képes sokszor megnézni. Inkább a "második
helyezett" könnyed romantikus vígjátékok, amik kötelezően happy enddel
végződnek. Nagyjából erre is számítottunk, amikor beültünk a címbeli filmre,
és nem is okozott csalódást.
A film főszereplője egy fiatal lány (Anne Hathaway, nahát, a Neveletlen
hercegnő felnőtt :-)), aki a ruhamárkákról mit sem tudva jelentkezik egy
nagymenő divatlaphoz asszisztensnek. Itt aztán belekóstol a csillogó
ruhaköltemények, méregdrága partik, menő pasik világába, meginog, aztán rájön,
hogy mégsem neki való. Úgy ennyi a történet.
Uncsi? Nos, nem. A film igazi főszereplője ugyanis nem a fiatal lányt alakító
Anne Hathaway, hanem a Runway magazin főszerkesztőjét alakító Meryl Streep.
Minden gesztusa, tekintete, hanglejtése hibátlan (eredeti nyelven megnézni!).
Zsarnok, gátlástalan, kegyetlen, cinikus, sebezhetetlen. Ő tényleg maga az
ördög. Emiatt aztán különösen megrázó az a jelenet, amikor látjuk egy percre
megrepedni ezt a maszkot.
Anne Hathaway azt nyilatkozta a film kapcsán, hogy Meryl Streep mellett ők csak
szánalmas pancserek voltak. Nos, szép, hogy önkritikát gyakorolt :-), de
ennyire azért nem súlyos a helyzet. Meg tudnám ezt a filmet többször is nézni.
|
Leon, a profi |
|
Wolkens ajánlója
Az emberben néha felmerül a kérdés, minek is gyűjti tucatszám a DVD-ket, ha a
megnézésig sose jut el. Hogy megszakadjon ez a folyamat, tegnap elővettem a
Leon, a profi-t, és azonnal eldöntöttem, hogy írok róla ajánlót, hátha valaki
még nem látta volna. Végül is még csak 12 éves film...
Hát igen, a Leon akkor készült, amikor Luc Besson még filmeket csinált, nem
pedig filmnek látszó tárgyakat, Jean Reno még nem adta a nevét olyan
rettenetekhez, mint a Bíbor folyók 2, amikor Natalie Portman 12 éves
kamaszlányként pimaszabb, kihívóbb és szexisebb volt, mint a Closer
szriptíztáncosnőjeként, Gary Oldman pedig... nos ő világéletében excentrikus
figurákat tudott a legjobban alakítani, nekem mégis a Leon-ban megformált
idegbeteg és mégis zseniális nyomozó alakja a legemlékezetesebb.
Adjunk mindehhez sajátos humort, abszurd és mégis kedves történetet, és végül,
de nem utolsósorban hibátlan operatőri munkát. A Leon szerintem elég közel áll
ahhoz, hogy hibátlan film legyen. Aki még nem látta, siessen pótolni!
|
Cukorfalat |
|
Wolkens ajánlója
A Cukorfalat egy olyan film, aminél az első gondolatom az volt: ezt miért nem
én találtam ki, és miért nem én csináltam meg. A legbonyolultabb effektus a
gyorsított lejátszás a filmben, lássuk be, ez azért házilag is könnyen
kivitelezhető. Nulla költségvetés. Cserébe kapunk két színészt, akiknek
bő másfél órán keresztül be nem áll a szája. Ez azonban csak az első néhány
percben idegesítő, ahogy történet halad előre és a feszültség fokozódik,
tökéletesen elegendő ahhoz, hogy a székhez szegezzen. A 14 éves Hayley-t
alakító Ellen Page döbbenetesen jól játszik, erről a csajról hallani fogunk
még! Partnere, a szintén ismeretlen Patrick Wilson, bár a filmben alárendelt
szerepe van, megfelelő ellenpont.
Persze azért a hatáshoz hozzájárul a kitűnő operatőri munka. Kell is, mert
ebben a filmben nincs sötét barlang, elhagyott mélygarázs vagy kísértetjárta
kastély. Csak egy teljesen átlagos napsütötte ház, konyhával, fürdővel, hifivel
a nappaliban. És ebben a környezetben kell a nézőt a tűrőképessége határáig
elvinni.
Merthogy a műfaj thriller, méghozzá a kőkemény fajtából. Noha elsőre talán
távolinak tűnhet a rokonság a Fűrész című szösszenettel (aminél Vado szerint
egyébként sokkal jobb a Cukorfalat :-)), ha egy mondatra lecsupaszítjuk a
történetet, akkor tulajdonképpen ugyanarról van szó. De hogy mi ez az egy
mondat, azt nem árulom el, hogy ne lőjem le a poént. ;-)
Az is hasonló a két filmben, hogy az igazi brutalitás végig a vásznon kívül
marad. Aki itt felszisszenne, az gondolja csak végig, mit is
látott
effektív a Fűrészben, és mi az, amiről csak
képzelte
, hogy látta.
Naugye. :-) De hát, mint már írtam párszor, egy film nem az effektusoktól lesz
hátborzongató, és ez teljesen igaz a Cukorfalatra is.
Kapcsolódó ajánlók
|
BloodRayne |
|
Wolkens ajánlója
Noha a BloodRayne célközönsége gyaníthatóan szűkebb, mint mondjuk a Jégkorszak
2-é :-), mégis érdemes róla néhány szót vesztegetni. Sőt, az átlagosnál többet
is: a film ugyanis iskolapélda arra, hogyan lehet egy jó számítógépes játékból
teljesen elrontott filmadaptációt csinálni.
Előzetesnek néhány háttérinformáció, mi is ez az egész. Nos, az eredeti
játékban csinos hősnőnk, Rayne, egy dhampir (félig vámpír, félig ember
teremtmény, kb. mint Blade) harcol a nácik ellen, akik mindenféle sötét
mágiával meg ősi lények életre keltésével szeretnék a második világháborút a
maguk javára fordítani. A BR ennek megfelelően egy patakvér hack'n'slash TPS
:-), ami furcsa módon mégis remek szórakozást nyújt, és bizony végig is
játszottam az első részt.
A játék egyik érdekes ötlete egyébként az volt, hogy életerőnket - félig vámpír
lévén - úgy tölthetjük újra, ha kiszívjuk ellenfeleink vérét. Ehhez Rayne a
peches illető nyakába ugrott, két lábával átkulcsolta, és kéjes nyögésekkel
kísérve nekilátott táplálkozni. Komolyan mondom, élveztem. :-)
Nade ugorjunk. Adott egy számítógépjátékos körökben hírhedt, önmagát meg nem
értett zseninek tartó valaki, aki Uwe Boll névre hallgat, és rossz hírét néhány
félresikerült játékadaptáció mozival alapozta meg. Úgy gondolta, a BloodRayne
is jó alapanyag, és belevágott. Az előzetes már tavaly keringett a neten, aztán
a film csak nem akart jönni, csak nem akart jönni... Mostanra nagy nehezen
megérkezett, és Szilárd barátommal (szintén BR rajongó) úgy döntöttünk, mit
nekünk Uwe rossz híre, meg a Cinema által a filmnek megajánlott 20%,
bevállaljuk.
És akkor nézzük sorban, mit láttunk.
- Történet. A szeletelős játékokban annyira nem lényeg a történet, egy mozinál
már igen. A filmé viszont simán alulmúlja a játékét is. Röviden összefoglalva,
van néhány helyszín (A, B, C, D, ...), ezek valahol fenn vannak a hegyekben és
baromi messze egymástól. Mivel a film a XVIII. században játszódik (asszem
:-)), ezért a helyszínek között csak lovon lehet közlekedni. Így aztán a BR-ben
lovagolnak. Sokat. Kb. a film felében. :-) Szerencsére egyforma tempóban
lovagolnak, ezért mindig mindenki tök egyszerre van ott, ahol éppen lennie
kell. Ha ez mégsem sikerülne, akkor bizony érzékeltetni kell az idő múlását.
Erre olyan remekbe szabott párbeszédek szolgálnak, hogy: "Már nem is jön". "De
jön." "Nézd, ott jön." :-)
- Szereplők. Hát ez bizony kínos. Kristianna Loken ugyanis csak szereplő, de
nem színésznő. A baltával faragott arcjáték, ami a Terminátor 3-ban elég volt,
itt kicsit kevés. Az érzelmek kifejezése egyáltalán nem megy szegénynek.
Michael Madsen, az öreg és bölcs vámpírvadász szerepében időnként mond
faarccal valami okosat, rekedt hangon. Amúgy mindenki rekedt hangon beszél,
mert az olyan cool. Ben Kingsley egyféle arckifejezéssel játssza végig a
filmet. Billy Zane (látta valaki a Titanic óta valamiben? Ugye nem?)
gyengeelméjű vigyorral szenvedi végig néhány percnyi jelenetét, őt még a nagy
ho-ho-horgász is lejátszaná a vászonról. Michelle Rodrigez folytatja
mélyrepülését, a karakter leginkább a Halálos iramban első részében játszott
szerepére emlékeztet, de ott legalább hiteles volt. A többiekről ne is
beszéljünk.
- Hangulat. A film a játék hangulatára _egyetlen_ jelenetben képes
emlékeztetni, amikor Rayne egyedül gyakorol legendás felcsatolós kardjaival.
15 másodperc, ennyi az egész. Kár. A többi akciójelenet rosszul megvalósított,
rosszul fényképezett, rosszul vágott, gyenge. Nézzük és örülünk, mert legalább
végre nem lovagolnak. :-) A fent leírt vérszívós jelenet viszont, ami
kulcseleme a játéknak, egyetlenegyszer sem jelenik meg a filmben. Pontosabban
egyszer látunk valami hasonlót, Rayne és a fiatal főhős, Sebastian
szeretkezését, ami a legröhejesebb szexjelenet a Showgirls úszómedencés
performansza óta.
Köszönjük, Uwe Boll.
|
Verdák |
|
Wolkens ajánlója
A Verdák a Pixar új animációs filmje, amiben megszemélyesített autók kalandjait
izgulhatjuk végig. Minden autó külön egyéniség - méghozzá nagyon eltalált
egyéniség -, grimaszolnak, pislognak, érzelmeik vannak. Adjunk hozzá ehhez egy
remek magyar szinkront, és azt gondolnánk, kész az etalon családi mozi.
Nos, nem. A Verdák jó kis film, de nem gyerekeknek való. Annyira nem, hogy az
előadás alatt nagyjából a jelenlevő gyerekek negyede döntött úgy, hogy akkor ő
ezt nem akarja tovább nézni (még soha nem láttam ilyet, hogy ennyien elhagyták
volna a nézőteret). Megértem őket: nyilván nincsenek tisztában a Nascar
szabályaival, nem értik az olyan más filmekre tett utalásokat, mint a Dredd
bíró vagy az Alien, nem nagyon tudják elképzelni a klisészerű, útmenti, poros
amerikai kisvárost, nem bírják feldolgozni az autóalkatrészek neveivel játszó
szóvicceket, nem veszik észre a V8 logót az útmenti fogadó cégtábláján.
Pedig a humor kitűnő. Olyan remek "Fast and the furious" paródia villan fel a
filmben, hogy visítva röhögtem, és nem ez az egyetlen kikacsintás. Emellett a
filmből dől az autóimádat, a benzingőz- és sebességfüggőség. Van benne
szerelem, félénk Porsche-lány nonfiguratív tetkóval a derekán :-), visszatérő
öreg harcos versenyző és ifjú titán, meg persze gonosz ellenfél. Mindez
egyszerűen elképesztő minőségben megrajzolva.
A célközönség ennek megfelelően: akik tudják, hogyan kanyarodhat az autó balra,
pedig jobbra állnak az első kerekek. ;-)
|
Az eltakarítónő |
|
Wolkens ajánlója
Az angolok meg az amerikaiak abban különböznek egymástól, hogy az angolok
különleges effektusok nélkül is tudnak szórakoztató filmet csinálni. Ennek
klasszikus esete az "Eltakarítónő". A nem túlságosan elbonyolított és mégis
érdekes történetet a hibátlan alakítások teszik nagyon élvezetessé, minderre
fekete humorral átitatott remek párbeszédek és szóviccek teszik fel a koronát
(kötelezően eredetiben megnézni!). A színészek az általuk játszott figurát
olyan finom öniróniával jelenítik meg, ahogy arra csak a nagyok képesek.
Rowan Atkinson megmutatja, hogy hatalmas hiba lenne egyenlőségjelet tenni
személye és Mr. Bean figurája közé, Kristin Scott Thomas brillírozik a fásult
háziasszony skatulyából kitörni akaró nő szerepében, Patrick Swayze élvezettel
dja elő saját korábbi macsó szerepeinek paródiáját, miközben Maggie Smith hideg
nyugalommal és hideg acélbárddal szünteti meg sorra a család problémáit.
De hát mit ömlengek itt ennyit :-), menjetek és nézzétek meg az elmúlt évek
talán legjobb fekete komédiáját.
|
A kőkemény család |
|
Wolkens ajánlója
Mint azt az "Apádra ütök" óta tudjuk, a nagy Ő bemutatása a családnak bizony
egészen katasztrofálisra sikerülhet. Nincs ez máshogy a Stone család esetében
sem, ahol a legidősebb fiú viszi haza szíve választottját karácsonykor. A lány
prűd, merev és súlyos kisebbségi komplexussal küzd, így úgy tűnik, esélye sincs
a határozott anyával, a gimiboszi stílusú kishúggal és a család többi
illusztris tagjával szemben. Csapás csapást ér, de a kötelező happy end előtt
szerencsére nem jutunk el a depresszió olyan szintjére, mint az "Apádra
ütök"-ben.
A film lendülete hullámzó, időnként leül, hogy aztán megint sikítva röhögjünk
az abszurdnál abszurdabb szituációkon. A színészek játéka is nagyon eltérő.
Diane Keaton az anya szerepében szokásos hibátlan formáját mutatja, Sarah
Jessica Parker remekül hozza a görcsös menyjelöltet, a házasodni készülő
Dermot Mulroney viszont zavaróan gyenge.
A történet összetettebb, mint a "Hangyák a gatyában" stílusú blődlik esetében,
és időnként komolyra is fordul, vígjáték létére ezek talán a film legjobb
pillanatai. A jól eltalált keserédes ízt csak a zárójelenet rontja el - annyira
szirupos és valószerűtlen, hogy leforgatni is kár volt.
|
A Da Vinci kód
versus
Match Point |
|
Wolkens ajánlója
Hogy kerül a csizma az asztalra, vagyis hogyan kerül egy nemzetközi bestseller
regényből készült hollywoodi megafilm az öreg rendezőzseni Woody Allen alig
ismert színészeket felvonultató filmje mellé? A válasz egyszerű: pár nap
eltéréssel láttam őket, és hirtelen belémhasított: éppen különbözőségük ad
remek lehetőséget az összehasonlításukra.
Kezdetnek mondhatnám azt, hogy a Match Point az jó film, a Da Vinci kód meg
nem :-), de ez azért erősen sarkított vélemény lenne. A helyzet az, hogy a Da
Vinci kód egy elég korrektül megcsinált adaptációja a könyvnek, és ha valaki
nem olvasta a regényt, valószínű észre sem veszi azokat a változtatásokat,
amiket a történeten elkövettek. Ezektől viszont a könyvet ismerők számára
sajnos süt a filmből, hogy prűd amerikaiak készítették. :-( Aki olvasott
legalább kettő Dan Brown könyvet, az tudja például, hogy a végén a nő meg a
pasi összejönnek. Kötelezően. No nem ebben a filmben. Itt Tom Hanks egyszerűen
egy, Audrey Tautou homlokára nyomott atyai puszival búcsúzik. Brrr. Persze az
nem okozott lelki válságot a filmkészítőknek, hogy az albínó bérgyilkos
önkínzásos jeleneteit naturalista részletességgel és hosszan mutassák...
Ehhez képest a Match Pointban nem folyik vér, vagy legalábbis nem látjuk. Az
öreg Woodynak nincs szüksége effektekre, hogy két órán keresztül folyamatosan
és magas szinten fenntartsa a feszültséget a nézőben. Az tény, hogy a
szenvedélyes szexualitás bemutatását jóval szabadabban kezeli, de ha valaki azt
hiszi, hogy itt a remek alkalom gyönyörködni Scarlett Johansson leplezetlen
idomaiban, az bizony téved. Mert az öreg Woodynak erre sincs szüksége ahhoz,
hogy a filmje hatásos legyen. Mindegyik színésze hibátlan választás a szerepre,
különösen a központi konfliktust képező szerelmi háromszög tagjai.
Leegyszerűsítve nézve mindkét film ugyanúgy ér véget: együtt tud-e a főhős élni
azzal a súlyos titokkal, ami a lelkét nyomja. Nyomasztó és elgondolkodtató
kérdés. Feloldás pedig egyik esetben sincs.
|
Csók, Jessica Stein |
|
Wolkens ajánlója
Megint egy olyan DVD került a kezem ügyébe, amit már régen meg akartam nézni.
Péntek este, pocsék idő, nézzünk hát egy jó kis romantikus filmet. :-)
Az alaphelyzetben nincsen semmi extra: hősnőnk, Jessica keresi álmai pasiját,
de ahogy az lenni szokott, valahogy egyikkel sem jönnek össze a dolgok. A
folytatás annál érdekesebb: egy éjszaka minden megváltozik, mikor Jessicát új
barátnője úgy istenigazából szájon csókolja...
Akik látták (régesrégen) az Édeshármas című kitűnő vígjátékot, azok tudják,
hogy a bi- és homoszexualitás témáját igenis lehet érzelmesen, intelligensen,
humorosan és egy pillanatig sem bántóan kezelni. A Csók, Jessica Stein is
ilyen. A történet ugyan néha megdöccen, és bizonyos szálak teljesen
elvarratlanok maradnak, de ettől a néhány apróságtól eltekintve a film
mindvégig teljesen szórakoztató és élvezhető. A gátlásos vénlányjelöltből
kivirágzó Jessicát alakító Jennifer Westfeldt remekel, de a történet többi
(hasonlóan közismert ;-)) szereplőjére sem lehet panasz. Jó kis mozi ez. :-)
|
X-men 3: az ellenállás vége |
|
Wolkens ajánlója
Tegnap egy hirtelen ötlettől és a neten olvasott pozitív véleményektől
vezérelve úgy döntöttem, beülök megnézni a trilógia harmadik részét. Mert
ugye a jó film az mutánsos. Szerintem. :-)
Nos, az X3 is jó. Egyrészt szerves és logikus folytatása az előzőeknek (így itt
sem árt, ha láttuk azokat, mielőtt ezt megnézzük), másrészt mert a film
felépítése olyasmi, mint ami már a Batman: Kezdődik esetében is jól működött.
Hosszú, relatív lassan hömpölygő történet, aztán a végén mehet az ereszd el a
hajam. :-) Így az X3-ban sokkal több a személyes dráma, intrika, csalódás és
fájdalom, mint az előző részekben. Míg azokban még csupa vicces dolog volt egy
lehelettel üdítőt hűteni, apró tűzgömböket táncoltatni, tárgyakat lebegtetni,
ebben a részben ezek a túlélés érdekében bevetett halálos fegyverek, és azt
Stephen King Tűzgyújtó és Carrie című remekei óta tudjuk, milyen az, mikor
elszabadultan őrjöngve tombol a tele- és a pirokinézis.
Edzett akció- és horrornézőként azt gondoltam, nekem már sok újat nem tudnak
mutatni :-), de a végső összecsapás az emberek, a jó és a rossz mutánsok között
a "mindent visz" kategóriába tartozik. Aki esetleg látta az előzetesben
felvillanó Golden Gate hidas képeket, azoknak elárulom: az csak a jéghegy
csúcsa... ;-)
A színészek - amennyire a történet engedi - hozzák a szokott formát, talán
Hale Berry botladozik egy kicsit a szerepében. Rebecca Romjin-Stamos viszont
abban a tíz másodpercben, mikor saját arcát mutatja és nem Mystique alakjában
harcol, pusztán a szemével döbbenetes érzelmek kifejezésére képes.
Összefoglalva: a sorozat híveinek kötelező darab, a többiek először
melegítsenek az korábbi részekkel. :-)
Kapcsolódó ajánlók
|
The hills have eyes |
|
Wolkens ajánlója
Létezik egy olyan horrorfilm-szegmens, aminek az a lényege, hogy
fizikailag/szellemileg/lelkileg deformálódott, ámde jó erőnléttel bíró
gonoszok halomra ölik az éppen rossz időben rossz helyen levő ártatlanokat.
A megmenekülés ára, hogy a néhány "szerencsés" főhős maga is lesüllyed a
támadók szintjére, néhány végtag és családtag elvesztése után, pusztán a
túlélési ösztöntől vezérelve és bosszúvágytól hajtva rendet teremt. Noha ennek
a filmtípusnak léteznek vámpíros (Alkonyattól pirkadatig), sci-fi (Pitch
Black) és barlanglakó mutánsos (The Descent) változatai, a hagyományos darabok
éppen azért ijesztőek, mert valós környezetbe helyezik a szörnyűségeket.
A kategória első és máig klasszikus filmje a Psycho, de igazán a nyolcvanas,
videóalámondásos években vált kultikussá az olyan slágereknek köszönhetően,
mint a Péntek 13, vagy a Halloween. A címbeli film eredetije is 1977-ben
készült, a remake-et Alexandre Aja forgatta, aki a Magasfeszültség című
szeletelőssel már letette névjegyét az asztalra.
Hogy mindezt miért írtam le? Mert egy ilyen filmről nehéz pozitív kicsengésű
ajánlót írni. :-) Igazából csak (de tényleg csak) azok gondolkodjanak el a
megnézésén, akik látták a fentiekben felsorolt filmeket, és élvezhetőnek
tartották azokat. A "The hills have eyes" nem akarja megújítani a műfajt, de
amit kínál, azt tisztességesen, az íratlan szabályok betartásával teszi,
garantálva a rajongóknak jó másfél óra hideglelést.
Még valami. A magyar cím szokás szerint rettenetes: az angol eredeti cím lágy
zöngés mássalhangzóinak (l, v, j, z) köszönhetően misztikus és baljóslatú. A
"Sziklák szeme" ezzel szemben kattog és csikorog. :-(
Kapcsolódó ajánlók
|
Silent Hill |
|
Wolkens ajánlója
Milyen PC játékadaptáció mozikat ismerünk? Hát ott van a Tomb Raider, amiben
sokat lőnek. Meg a Resident Evil, amiben még többet lőnek. Meg a Doom, amiben
egyfolytában lőnek.
És most itt van a Silent Hill, amiben nem lőnek. Vagy legalábbis nem sokat. :-)
Szilárd barátommal úgy gondoltuk, ez éppen ideális választás lesz a lassan
rendszeressé váló szerda éjjeli horrormozizáshoz. Mivel ő a játéktrilógia nagy
ismerője és rajongója, a film után először őt kérdeztem meg, mi a véleménye.
Csak annyit mondott: talán az eddigi legjobb játékadaptációt láttuk.
És igen. A magyar mozikban a rettenetes "a halott város" alcímet kapta a film -
mintha egy rossz western lenne... Pedig nem az. Nyomasztó atmoszférájú, a
feszültséget egyre fokozó, a történetet cseppenként adagoló, remek
túlélőhorror. A Doom CGI-je lehet, hogy vissza tudta adni a játék grafikáját,
a Tomb Raider meg az akcióit, de a hangulat és a látványvilág egyik esetben sem
követte ilyen hűen az eredeti játékot, úgy hogy közben egy pillanatig sem csak
a játékosok számára élvezhető.
Az átlag horrorfilmhez képest nagyon eltalált befejezés is szomorkás,
kísérteties, ködbe burkolózik. Vagyis pont olyan, mint Silent Hill. Ha egyszer
megfogott, többé nem ereszt.
Célközönség: Gothika, Hatodik érzék, Poltergeist, Kör és Dark Water rajongók.
Ja és a PC-s kalandjátékosok. :-)
Kapcsolódó ajánlók
|
Underworld
versus
Underworld: Evolution |
|
Wolkens ajánlója
Múltkor volt közvéleménykutatás a Cinemában, hogy kinek mi a kedvenc tíz
filmje. Nos, ahhoz képest, hogy hardcore horrorrajongónak tartom magam,
mindössze egy horror került be a válogatásba, mégpedig az Underworld. Érdekes
módon valahogy kimaradt az ajánlókból, így most, hogy megnéztem a második
részt, gyorsan eldöntöttem, dupla ajánlót írok. A két film története egyébként
időben szorosan követi egymást, ami azt jelenti, hogy az előző film befejezése
után alig percekkel veszi fel a fonalat a második. Logikus következmény: aki
az elsőt nem látta, nem fogja érteni a másodikat!
A vicc az, hogy hosszas gondolkodás után sem tudtam leírni, miben rejlik az
Underworld varázsa. Vámpírok és vérfarkasok lövöldöznek egymásra meg
harapdálják egymást másfél órában, nagyjából ennyi. Na jó, vannak benne
politikai csatározások, árulások, féltékeny szerelmesek - legalább megtudjuk,
hogy a halhatatlanoknak se jobb, mint nekünk. :-) Igazából ez az a pont,
amiben az Evolution gyengébben teljesít, és így mégsem kerül fel a kedvenc
filmek listájára: a folytatás ugyan több új szereplőt vonultat fel, mégis
sokkal kevésbé fordulatos, mint az első rész volt. Ezt persze intenzívebb
látvánnyal meg hanggal kompenzálja (még film alatt mélynyomót nem hallottam
ennyit dolgozni... :-)), de az effektek helyett jobban megérte volna egy kicsit
még a forgatókönyvre költeni...
Az Evolution magyar szinkronja elfogadható, de mivel az első részt angol
eredetiben láttam (és így is javaslom megnézni), úgy érzem, nem éri el az
eredeti hanganyag színvonalát. Viszont a második részt a mozik már csak magyar
szinkronnal vetítették - számomra érthetetlen döntés. :-(
És persze nem lenne objektív, ha az Underworld kritikájában nem szólnék a
gyönyörű vámpírnő, Selene szerepében tündöklő Kate Beckinsale-ről. Kate ezennel
ünnepélyesen elhódította Hale Berrytől a világ legszebb nője címet. :-)
|
A titkok kulcsa |
|
Wolkens ajánlója
Misztikus thriller a Kör forgatókönyvírójától és a K-Pax rendezőjétől -
hát ez nem lehet rossz. Bizony nem is az, sőt ékes példa arra, hogy nem az
akciójelenetek és a mértéktelen CGI tesznek élvezhetővé egy filmet. Mindössze
négy főszereplő és egy titkokkal teli ház, kísértetek járta padlással,
nyikorgó ajtókkal, mindenhonnan leszerelt tükrökkel. Kate Hudson (nagyon jó)
próbál a rejtélyek nyomára bukkanni, de ahogy egyre közelebb kerül a
megoldáshoz, a néző egyre kevésbé sejti, mi is lesz az. Aztán a remekül
felépített csattanó végül teljesen más értelmet ad korábban nyilvánvalónak
tűnő jeleneteknek. És ez rendjén is van így. :-)
Ajánlom azoknak, akiknek tetszett a Kör, a Szem, az Átok (a Grudge,
nem a Haunting), meg a Hatodik érzék.
Kapcsolódó ajánlók
|
Spangol |
|
Wolkens ajánlója
Sosem voltam Adam Sandler fan, de valamiért a "Spangol - magamat sem értem"
című vígjáték mégis felkeltette az érdeklődésemet. Természetesen a magyar
címen szokás szerint felbosszantottam magam - mint utólag kiderült,
feleslegesen, kivételesen teljesen jól illik a filmhez. Gondoltam, látunk majd
valami laza másfél órás vígjátékot hülye helyzetkomikumokkal, jót röhögünk
néhányszor, aztán ennyi. Hát, bár természetesen a nevetésnek sincs híján, de a
Spangol azért kicsit több ennél. Vagy sokkal több.
Finoman megrajzolt kép egy furcsa családról, és új bejárónőjükről, aki
felforgatja az életüket, és akinek ők felforgatják az életét. Adam Sandler
játéka visszafogott, nyoma sincs semmi tenyeres-talpas-banánhéjon-elcsúszós
olcsó vicceknek, Tea Leoni hibátlan hisztérika (kitűnő szinkronnal!), a
bejárónő szerepében Paz Vega a film első felében mimikájával kifejezőbben
játszik, mintha megszólalna, amellett olyan gyönyörű, hogy Penelope Cruz
valószínűleg sírva bújik a sarokba a láttán, de még Salma Hayek trónja is inog.
:-) Hármuk küzdelme, amit saját magukkal, és egymással vívnak, bőven leköti a
néző figyelmét két órán keresztül. Érdemes.
|
A barlang (The Descent) |
|
Wolkens ajánlója
Mikor jöttem kifelé a "Barlang" című moziról, azon gondolkodtam, mikor is
láttam utoljára igazi jó horrort. Nem komolytalan horrort, mint a "Resident
Evil", nem trashhorrort, mint a "Halálos kitérő", nem horror-thrillert, mint a
"Fűrész", nem játékadaptáció-horrort, mint a "Doom", nem horrorparódiát, mint a
"Scary movie". Hanem olyan igazi jó horrort.
Hát régen nem. Nagyjából a "28 nap múlva" óta nem.
Erős idegzetű és gyomrú Hölgyeim és Uraim, a "Barlang" jó horror.
Klausztrofób, fenyegető, feszült, zsigeri, véres.
Ízelítőnek csak az előzetes két mondatát idézném: "Félsz a sötétben? Majd
fogsz..."
Kapcsolódó ajánlók
A cikk utoljára frissítve: 2011.01.
Vissza a lap tetejére |
Vissza a nyitóoldalra
|