Témakör: Autóhifi

Opel Astra kabrió hifi átépítés

Oldaltérkép


Hivatkozott oldalak
Autóhifi témában

Zene kabrióba III


Külső linkek
GM Audio


Kapcsolódó oldalak
Autóhifi témában

Felicia ajtópanel
Futurisztikus középkonzol
Hifibeépítés G Astra kabrióba
Internet beépítés G Astra kabrióba
Internetet az autóba!
Mélyláda FAQ
Mélyláda Sport Ignisbe
Peugeot 306 első szett
Skoda autóhifi
Személyiségteszt
Zene F Astrában
Zene G Astra kabrióba
Zene G Astrában
Zene kabrióba

A kabrióban ugyan elég jól szólt a zene, de sajnos az "elég" az nem mindig elég. :-) Gyönyörűek a magasak, cserébe a mélyközepek nem tudják hozni azt, amire képesek, a mélyláda ütős, de nem megy elég mélyre (erre mondjuk számítottam, amikor beterveztem a kalaptartó alá), ráadásul a pótkerék csak a csomagtartó szétszedésével hozzáférhető. Meg hát haladni kell a korral: vettem egy uDimension erősítőt.

Lássuk hát, mik voltak az eredeti elképzelések az átépítésről:
- első szett mélyközepeinek ajtópanel,
- mélyláda baloldalt, erősítő jobboldalt,
- a dupla mélyládából egyik hangszóró marad csak, viszont jóval nagyobb térfogatban,
- a hátsó ülés "megnyitása", vagyis egy alkalmas ablak vágása a bal hátsó ülésen, amin keresztül nyitott tetőnél is be tud zenélni a mélyláda az utastérbe. (Tudom, ez már fanatizmus.)
A tervezett elrendezést a betartandó határvonalakkal a kép mutatja.
A múltkori pozitív tapasztalatok alapján megint nekiálltam a papír alapú 1:1-es modellnek. Első körben az erősítő helyét próbáltam kitalálni, az ember ilyenkor döbben rá, milyen döbbenetesen kis hely van a csomagtartóban, pedig a uDimension JR sorozat nem gigantikus külső méretekkel megáldott erősítőkből áll.
A szigetelőszalagból kiragasztott sárga négyzet az erősítő helye, a kis téglalap epdig a kondenzátoré (merthogy vettem egyet :-)).

A múltkor olvastam egy cikket a német Autohifi újságban (2007 január-februári szám) arról, hogy kabrió esetében a bandpass ládának van létjogosultsága, különösen olyan formában, hogy a csöve benyúlik az utastérbe. Ez elég jól összecseng a tervezett kárpitkivágással, ráadásul elkerülhető a csomagtartó zajcsillapítása, a láda nem akarja majd mindenáron szétnyomni a karosszériát, satöbbi. Szóval minden süti.

Kis elmélkedés a bandpass ládákról

A kérdés már csak az, milyen hangszóróból lesz nekem bandpass ládám. Az okosok szerint bandpass ládába az a hangszóró jó, aminek magas az Efficiency Bandwidth Product (EBP) értéke. Ez ugye az fs/Qes hányadost jelenti, tehát nem túl alacsony rezonanciafrekvencia, viszont alacsony Qes (és ebből adódóan alacsony Qts), tehát tipikusan basszreflex dobozba való hangszóró. Elég sokat kísérleteztem WinISD-vel (és más tervezőprogrammal is), és arra jutottam, hogy nem. :-) Szerintem (hangsúlyozom, szerintem) bandpass ládát olyan hangszóróból lehet jót építeni, ami zártban is jól muzsikálna.
Mindenesetre elgondolkodtató, amit az Autohifi újság a hat mélynyomó tesztelésével összehozott. Ők is leírták, hogy az EBP legyen 60 és 100 Hz között, és lehetőleg minél magasabb. Ehhez képest a három legjobbnak ítélt hangszóró közül kettő esetében az EBP kevesebb, mint 60 Hz, és a teszten legkevesebb pontot elért hangszórónál a legnagyobb.... No comment. :-)

A Raveland AXX-1010 tehát kiesik a szórásból, kéne egy zártba való szub. Az Autohifi tesztgyőztese a MacAudio Maximus 3000 lett. Nyálcsorgatóan szép, 19 Hz-es rezonanciafrekvencia, nyamm, csak hát... 57 ezer forint. :-((( Ez sajna nem fér bele a tervezett költségvetésbe.
Szerencsére annak idején nem sikerült vevőt találni a Magnat Xecutorra, így most csak le kellett kapnom a polcról. WinISD előugrik, rövid úton kiderül, hogy 60 liter nettó az a minimum, amiben érdemes egyáltalán gondolkodni. A kérdés csak az, hogy hogyan jön ez össze azzal a feltétellel, hogy a pótkerék hozzáférhető maradjon.
Elsőre sehogy. A kocsi bal oldala és a pótkerék vonala között a távolság kisebb, mint a hangszóró külső átmérője. Szeretjük az ilyen feladatokat. :-)
Node semmi sem reménytelen, csak nem szabad derékszögekben gondolkozni. A hangszórót ferdén is el lehet helyezni a ládában (megjegyzem, így sem triviális a mágnes mérete miatt), és a láda falainak sem kell párhuzamosaknak lenniük. Viszont nem árt, ha a láda kivehető a csomagtartóból. Másfél-két óra papírvagdosás és ragasztgatás után: igen.
Aki hasonlóan az autóhoz passzoló ládát akar építeni, annak erősen ajánlom a papírmakett építést. Unalmas, fárasztó, nem sikerélményes, de egészen az utolsó pillanatig érhetik az embert meglepetések. Megéri.
A láda méretéből és szabálytalan alakjából adódóan nem kevés anyagot sikerült levágatni... A háttérben az asztalnak támasztott és azok fekvő lapok is a készlethez tartoznak...
A legfontosabb feladat az alaplap pontos méretre vágása. Ugyan elvileg automatikusan mennie kellene a papírmakett alapján, de nem, itt-ott még adódhat eltérés. Ezzel a munkafázissal nem érdemes kapkodni, én olyan jó 2.5 órát (!!!) elszöszöltem vele, mire mindenhol olyan lett, amilyet szerettem volna.
Mivel a láda ferde fedlapjának illene párhuzamosnak lenni a kalaptartóval, pontosan meg kell állapítani az autó hossztengelyének irányát. Ehhez elég, ha egy egyenes vonalat találunk keresztben, amihez lehet viszonyítani. A vonalat gondosan bejelöltem a láda alaplapján, mindjárt kiderül, mire is kell használni.
A következő lépésben véglegesítettem a hangszóró pozícióját. A felülnézeti befoglaló trapézt felrajzoltam az egyik fadarabra (a vonalakat a képen külön átszíneztem a láthatóság kedvéért), és addig forgattam, amíg a hangszórótartó lap (a képen baloldalt) a megfelelő helyre nem került. Természetesen az egyik betartandó feltétel, hogy a hangszóró ne lógjon ki a dobozból. :-)
Aki gyenge volt térgeometriából, az itt hagyja abba az olvasást. :-)
A mellékelt képre rárajzoltam a láda kritikus részeit. A nehézség abból adódik, hogy - mivel sehol nincsenek derékszögek - a hossztengellyel (az ábrán nyíllal jelölve) nem párhuzamos vagy arra nem merőleges oldal- és belső elválasztó lapok esetében a ferde fedlappal való metszési felület egy általános trapéz. Ezért ahhoz, hogy kitaláljuk, mekkora darabot kell lereszelni a kérdéses alkatrészekből és hol, figyelembe kell vennünk a hossztengelyt, illetve az arra merőleges "szintvonalakat". Miután ezeket felrajzoltuk, az érintett lapokon meg tudjuk szerkeszteni a metszés síkját. Az eredményt majd a kettővel odábbi kép mutatja, de maradjunk még ennél. :-)
A másik érdekes kérdés, hogy hogyan lesz a hangszóró hozzáférhető beépítés után. Az ember általában irtózik az örökre megépített dolgoktól. Meg kell nézni tehát, hogyan tehető a láda szétszedhetővé, és hogy mely részek akadályoznak majd a hozzáférésben.
A szintvonalak közül a zöldhöz nettó 41 cm, a piroshoz nettó 32 cm, a kékhez nettó 25 cm-es magasság tartozik. A hangszórót hátulról fogom szerelni (vagyis nem a láda elkészült része felől), ami azt jelenti, hogy a piros vonal szintje fölötti csavarokat csak úgy érem el, ha a ferde fedlap is levehető. Ezen kívül levehetőnek kell lenni az autó bal fele felőli lapnak is, hogy a hangszóró kivehető legyen.
Közben egy gyors próba a behelyezhetőség érdekében...
Rendes bandpass ládához illően :-) lehet majd látni a hangszórót elölről, ezt a célt szolgálja majd a láda jobb oldalán nyitott ablak.
A képen megfigyelhetjük a síkba reszelt három lapot. A láda bal oldala (a képen a jobb hátsó lap) még nincsen fixen rögzítve, az majd az utolsó lépés lesz. Ugyanígy nincs még fixálva a hangszórótartó lap sem - a hangszórónak való kivágást az utolsó lépésben érdemes megcsinálni, mert a szűk méretek miatt nagyon vékony és így gyenge lesz az anyag. És mivel jelen esetben a látvány a doboz belsejében van, a zárt rész belső kárpitozását (festését, tükör és neon beépítését, stb.) célszerű addig megcsinálni, amíg könnyen hozzá lehet férni.
Ami még látható, hogy az ablak belsejébe elkezdtem csinálni azt a léckeretet, ami majd a plexit tartja. Ez persze felsőmaróval kimarni az oldallap anyagából elegánsabb lenne, így viszont gyorsabb. :-)
Mint az előbb írtam, a hangszórótartó lap beépítése előtt érdemes megcsinálni a majdani zárt rész kárpitozását. Helyükre kerültek a neonok (mint látható, a zöld helyett most a piros lesz az uralkodó szín: jobban illik az erősítő és a kondenzátor arculatához). A vezérlőegység látótéren kívül lesz majd, a reflexcsöves kamrában. A következő lépésben rögzítem majd a kábeleket is.
A zárt rész elkészülte után épülhet tovább a doboz. Hogy a kész kárpit védve legyen a fűrészportól, a plexik kivágásait meg a hangszóró helyét leragasztottam.
A belső oldalfal végigépítése után jöhet a reflexcső, amit szintén MDF-ből alakítottam ki. Persze utólag rájöttem, hogy ide elég lett volna 10-es anyagot használni... Mindenesetre az kiderült, hogy ezekkel a méretekkel a cső nem fér el, csak ferdén.
Egy gyors ellenőrzés: még befér. Ez az a pont, ahol nagyjából meg lehet nyugodni: már kialakultak a befoglaló méretek, ha még befér, akkor a kész ládával sem lesz gond. (Azért annyira nagyon egyszerűen nem lehet berakni... :-))
Lássuk, hogy néz ki az egész az utastér felől... A cső ferde elhelyezése miatt a felső sarkot kicsit le kellett reszelni, hogy ne nyomja az ülést.
Kulcskérdés lesz persze a láda tömítése.
Menet közben kiderült, hogy annyira mégsem szűk a hely, és a ferde fedlap fixen rögzíthető, a láda bal oldalának levételével elég jól hozzá lehet férni a hangszóróhoz. Így csak ezt az egy lapot kell tömíteni. Erre azt találtam ki, hogy a helyére oldalról becsúszó lapra dekorgumit ragasztok, ezzel szembe a ládába csinálok egy vékony léckeretet, amire az ablakok szigetelésére használt öntapadós gumicsíkot ragasztok majd, közvetlenül a lezárás előtt. Így két gumifelület fog összenyomódni - remélhetőleg jól zár majd.
A fedél ráépítése előtt néhány dolgot célszerű megcsinálni: lyukak a kábelek kivezetésének, illetve némi csillapítóanyag a lezárás után nem hozzáférhető helyekre. Rögzítettem a neon vezérlőegységét és a hangszórókábelt is.
Még némi reszelgetés, és a famunka késznek tekinthető. Huh. :-)
A lezárás előtti utolsó lépésként bekerült a hangszóró, meg még köré némi csillapítóanyag (van egy olyan érzetem, hogy a reflex kamra elbír egy kis virtuális térfogatnövelést...). A képen megfigyelhető a korábban említett keret ablakszigetelő gumiból.
Az összerakás után jön a kárpitozás. Ebben egyetlen izgalmas dolog van: nem szabad leragasztani azokat a csavarokat, amik a levehető oldallapot tartják. Amint elkészültem, jelentkezek megint.

Első kísérletek

A láda leburkolása nem két napig tartott, sejthetitek. :-) Utána már csak pár hetet kellett várni a plexire (enélkül ugye nem igazi a bandpass), de végül elkészült a cucc. Mivel a kabrióban még sehogy sem állt az erősítő beépítés, kísérletképpen beraktam a ládát feleségem autójába. Mivel a Magnat már látott egy's mást, bejáratással nem kellett bajlódni, némi szintállítás, aztán hadd szóljon.
Aztán fehér ember lenni nagy meglepetés...
Szóval ez a Magnat nem egy érzékeny hangszóró, de ha megkapja a magáét Wattokban, akkor azért képes légnyomást csinálni. Így az első meglepetés az volt, mikor a leszedhető hátlap visszafogott két milliméteres amplitúdóval rezegve verte a láda oldalát. Ezt még sikerült kompenzálni nagyszámú plusz csavar behajtásával, de ez nem segített azon, hogy a légmentesen tömítettnek szánt illesztések mellett fújt ki a szél. Szóval meg kellett állapítanom, hogy levehető lapot csak úgy szabad csinálni, hogy a csavarok átmenjenek a tömítésen, és azzal legyen összeszorítva.
Mivel iszonyú sok munkaóra volt a ládában, nem akartam kihajítani az egészet, így végül "béke poraira" felkiáltással betemettem a Magnatot a láda belsejébe, azaz beragasztóztam minden illesztést, és végleg lezártam a dobozt.
Miután megszáradt, jött a második kör. Ez már jóval biztatóbb volt: már csak a plexi széleinél fúj ki, meg a plexi rezonál (8 mm-es plexi 4 cm-enként lecsavarozva... na ezt se gondoltam volna). De ez még javítható (gumi a plexi pereme alá, puha alátétek). Nekiestem az erősítő installnak.

Az erősítő install elkészült, majd a ládával együtt a "nem megfelelt" címkét kapta. Teljesen új csomagtartó install indult...

Vissza a lap tetejére | Vissza a nyitóoldalra

  E-mail: wolkens KUKAC heatwave PONT hu Copyright 2010 Wolkensdorfer Péter Utolsó módosítás: 2011. november 06.