|
A házi autóhifit általában mindenki a mélyláda barkácsolással kezdi,
és sokan nem is építenek mást, csak mélyládát. Ezért gondoltam, hogy van
jogosultsága egy külön mélyláda FAQ-nak. Az iromány annak idején Surányi
Ferivel közösen készült, aztán sokáig hevert a (HDD :-)) fiók mélyén. Egyéb
újdonság hiányában elővettem, és kicsit leporoltam. |
|
Mi is az a mélyláda?
A mélyláda vagy szubláda feladata az autóban az alacsony
frekvenciájú (20 Hz - 60..80 Hz) közötti hangok lesugárzása. Ezek azok a
hangok, amitől úgy érzi az ember, hogy a veséjébe hatol a zene. :-) A
szubládában levő hangszórónak igen nagy teljesítményt kell lesugároznia, ezért
elég komoly mechanikai követelmények vannak mind a ládával, mind a hangszóróval
szemben. Ugyan a zene érdemi része nem a mélyládából jön, mégis egy nem
megfelelő mélyláda tönkre tudja tenni az egész rendszer hangzását, hiányában
pedig vérszegény lesz az egész.
Miért olyan nagyok a mélyládák?
Ahhoz, hogy ilyen alacsony frekvenciájú hangot megfelelő erővel
lehessen megszólaltatni, a hangszóró membránfelületének és a membrán lehetséges
kitérésének is nagynak kell lennie. Kisebb hangszóró esetén a membránnak többet
kell mozognia ahhoz, hogy ugyanakkora hangerőt lehessen elérni. Ezért a
szubbasszus hangszórók a többinél nagyobbak (25, 30 vagy 38 cm a leggyakrabban
használt méretek). Nagy hangszórónak pedig nagy láda kell (lásd részletesen a
Thiele-Small paraméterek részben). A nagyobb láda alacsonyabb frekvenciákat
tesz elérhetővé.
Milyen ládák vannak?
Első közelítésben háromféle ládát szoktunk emlegetni: zárt (nincs rajta
lyuk), basszreflex (egy hangszóró és egy vagy több cső zenél @felváltva"),
bandpass vagy sáváteresztő (a hangszóró a doboz közepén van, és csak a csövön
vagy csöveken jön ki a hang).
A zárt ládák hangminősége általában jobb, cserébe a basszreflex és bandpass
ládáknak jobb a hatásfoka (ugyanakkora erősítővel nagyobbat szólnak és
alacsonyabb frekvenciákat képesek megszólaltatni). Melyik jobb? Általános
válasz nincs.
A bandpass ládák frekvenciaátvitelét felülről is korlátozza a láda, általában
egy-másfél oktávnyi (pl. 25..60 Hz) tartományban működnek ezek a ládák. |
 |
|
Miért kerül a mélyláda a csomagtartóba?
Elsősorban a mérete miatt. Mivel az emberi fül 100 (na jó, 80 :-))
Hz alatti hangoknál nem nagyon tudja megállapítani, honnan jön a hang, egy
rendesen összerakott rendszerben a mélyhangokat is elölről halljuk, együtt a
többi hanggal, annak ellenére, hogy a láda hátul van. A "rendesen összerakott"
itt nem csak a beépített alkatrészek minőségére vonatkozik, hanem például a
zajmentesítésre is. Hiába perfekt a láda, ha a zörgő kárpitok elárulják a
helyét...
Miért kell a mélyládát erősítővel hajtani?
A mélyhangszóró megfelelő teljesítménnyel történő hajtásához a
fejegységek kimenő teljesítménye nagyon kevés. Mivel az összes hangszóró közül
ez adja le a legtöbb energiát, ide kell a legnagyobb teljesítmény is erősítő
oldalról. Ezt tetézi az, hogy a mélyhangoknak még "át kell küzdeniük" magukat a
csomagtartóból az utastérbe.
A leírtak miatt a gyakorlatban gyakran használnak két erősítőcsatornát
úgynevezett hídkapcsolásban a mélyláda hajtására. Ezzel első közelítésben
megnégyszerezhető a teljesítmény. Lényeges tudni, hogy hídkapcsolásban az
erősítő a hangszóró impedanciájának (kb. ellenállásának) csak a felét érzékeli,
tehát egy 4 ohmos mélynyomót hídban hajtva, olyan, mintha két db 2 ohmos
mélynyomót kötnénk be normál üzemben. Ezért mindenképp ellenőrizni kell, hogy
mekkora impedanciát visel el az erősítő. (Természetesen az is lényeges, hogy
hídba kapcsolható-e, de a modern erősítők szinte kivétel nélkül
hidalhatók.)
Tudok-e otthon mélyládát építeni?
A mélyláda építés remek mulatság, ha valaki szeret barkácsolni, ám
az eredmény nem garantált. Jómagam két napot küzdöttem az "egyszerű, méretezési
hibákra kevésbé érzékeny" zárt mélyládám behangolásával. Senkit nem akarnék
rábeszélni, hogy elegendő türelem, szerszámok és műhely hiányában nekiálljon.
Ha ezek megvannak, akkor is csak azért, hogy a csomagtartó kihasználtsága
optimális legyen. Az általános vélemény az, hogy mélyládát csak meghallgatás
alapján szabad vásárolni.
Ha valaki mégis ládaépítésre adja a fejét, először olvassa el az idevonatkozó
alapismereteket, aztán pedig a fontosabb gyakorlati tippeket.
Magát a ládát célszerű 19 mm-es MDF lemezből építeni. Az előlap, amin a
hangszóró van, lehetőség szerint legyen dupla. A lapokat ragasztással
rögzítsük, mert a ládának légmentesen kell zárnia, hogy jól szóljon. Igény
esetén a ragasztáson felül még csavarozni is lehet. A kész ládát utána
kárpitanyaggal vonjuk be. A hangolást a tömítôanyag adagolásával végezhetjük
(speciális vatta, autóhifi boltokban kapható), de szubládába alapvetően nem
kell csillapítóanyag.
Ládát házilag építeni nem olcsóbb, mint készen venni! |
 |
|
Milyen hangszórót milyen ládába kell berakni?
Ez a hangszóró paramétereinek függvénye. Zárt ládával általában nem
lehet nagyot bukni, de a basszreflex és bandpass ládák pontos méretezést
igényelnek. A "fogunk pár deszkát, megmérjük, mekkora láda fér be a
csomagtartóba, aztán hadd menjen" filozófia igen nagy valószínűséggel nem fog
jó eredményt hozni, rosszabb esetben
tönkretehetjük a hangszórót
. Ezért
az elmélet ismerete nélkül ne álljunk neki ládaépítésnek. Pontosabban: a
hangszóró paramétereinek ismerete nélkül. Ha ismerjük a hangszóró főbb
paramétereit, akkor egy alkalmas programmal meg tudjuk tervezni a
ládát. |
|
Miért kell egyáltalán láda a hangszóró köré?
Ha nem rakjuk a hangszórót dobozba, akkor úgynevezett "akusztikus
rövidzár" keletkezik, és a hangszóró hatásfoka igen rossz lesz. Ennek oka, hogy
a hangszórómembrán előremozdulásakor a hangszóró előtti levegő beáramlik a
membrán mögé, a membrán hátramozdulásakor meg vissza a membrán elé, és ezáltal
a lesugárzott energia meglehetősen kevés lesz (nem beszélve arról, hogy a
hangszóró tönkremehet a nagy membránlengésektől). Ha viszont dobozba zárjuk a
hangszórót, megakadályozzuk a levegő ilyen mozgását, és ezzel javítjuk a
hatásfokot. Másrészt a dobozba zárt levegő egy plusz rugóként működik, és így
"rásegít" a membrán alaphelyzetbe történő visszatérésében.
Felmerül a kérdés, hogy a kalaptartó esetében miért nincs akusztikus
rövidzár. Nos, van. :-) Ebben az esetben valami olyasmi történik, mintha a
hangszórót egy véges méretű falba építenénk. Érdekes módon, a hátrányok
ellenére, így is lehet hangszórót használni, mint ahogy azt Siegfried Linkwitz
weboldalán elolvashatjuk. Mondjuk ő nem autóban használja. :-) |
|
A Thiele-Small paraméterek
Ahhoz, hogy a láda típusát és méreteit el tudjuk dönteni, minimum
ismernünk kell a hangszóróThiele-Small paramétereit. Ezek közül a gyártók
általában minimálisan három adatot adnak meg: Az Fs (rezonanciafrekvencia), VAS
(ekvivalens levegőtérfogat) és a Qts (teljes jósági tényező) értékét. Röviden
összefoglalva és erősen általánosítva,
- minél alacsonyabb az Fs, annál mélyebb hangokat lesz képes leadni a kész
láda,
- (többek között) a VAS értéke fogja meghatározni a szükséges ládaméretet,
- a Qts értéke fogja meghatározni a mélyláda típusát.
A hangszóró dolga ugye a hang visszaadása. :-) A hang, mint tudjuk, a közvetítő
közeg, jelen esetben a levegő rezgése. A hangszóró tehát a levegőt rezegteti a
membránja segítségével. A membrán előre-hátra mozgását kordában kell tartani.
A legjobb nyilván az lenne, ha a membrán súlytalan, de teljesen merev lenne. Ez
persze nehezen megvalósítható. :-) A valóságos hangszóró egyes jellemzőinek
(mozgatott tömeg, membránfelfüggesztés merevsége, elektromos jellemzők) a
"kondenzációja" a Qts paraméter. Ennek értéke sokat elárul a hangszóró alapvető
jellemzőiről, és így a használhatóságáról is. Gyakorlatilag ennek alapján
hozhatjuk meg a döntést arról, hogy milyen ládát építünk az adott hangszóróval.
A Qts értéke a gyakorlatban 0.2 és 0.5..0.8 között mozog, ennél alacsonyabb
Qts-sel nem nagyon készül hangszóró, míg a nagyobb Qts esetén nem igazán lehet
normális (méretű) mélyládát építeni a hangszóróval. Ez persze nem feltétlenül
jelenti a hangszóró használhatatlanságát: a kalaptartóra való mélyhangszórók
tipikusan magas Qts-sel rendelkeznek. Erősen egyszerűsítve a dolgot, a Qts-t
felfoghatjuk úgy, mint a membránfelfüggesztés merevségét leíró paramétert:
minél alacsonyabb a Qts, annál lágyabb a membrán felfüggesztése (ezért kell
dobozba zárni). Ha viszont magas a Qts (merev a membrán), akkor jól fogja
viselni a terhelést a ládába zárt levegő visszarúgó hatása nélkül is (ezért
lehet kalaptartóra szerelni, és ugyanezért magas az autós hangszórszettek
mélyközép hangszórójának a Qts értéke).
Igen, de az sem mindegy, mekkora dobozba szereljük a hangszórót. A kisebb
dobozban kevesebb levegő van, ami ugyanakkora membránkitérés mellett jobban
összenyomódik, vagyis nagyobb rugóerőt jelent, míg nagyobb dobozban nyilván
kisebbet. Azt, hogy mikor lesz a bezárt levegő visszatérítő ereje éppen akkora,
mint az adott hangszóró membránfelfüggesztéséből adódó erő, a VAS paraméter
adja meg. Vagyis egy VAS térfogatú ládában a membránt éppen kétszerakkora
rugóerő fogja, mint ha a hangszóró szabadon van. |
|
A hangszórómra az van ráírva, hogy Fs/VAS/Qts=24Hz/53L/0.31. Mit
jelent ez?
A gyakorlatban autóban bevethető mélyhangszórók Fs értéke 20..40
Hz, VAS értékük pedig lehetőleg legyen kevesebb, mint 40..50 liter. A magas Fs
és VAS értékek mind felfelé tolják az adott térfogatból kihozható
legalacsonyabb frekvenciát (vagy fordítva, azonos frekvencia lesugárzásához
nagyobb ládát igényel a hangszóró). Jelen esetben az Fs értéke elég alacsony,
a VAS elfogadható, ebből még akár mélyláda is lehet. :-)
A következő kis összefoglaló körülbelül megadja, hogy milyen
hangszóróparaméterek milyen célra alkalmasak.
- a Qts értéke 0.2 és 0.4 közötti: tipikusan basszreflex láda,
- a Qts értéke 0.5 és 0.7 közötti: tipikusan zárt láda,
- a Qts értéke 1-nél nagyobb: tipikusan kalaptartó.
Ezek alapján a hangszóró basszreflex ládába való. A WinISD programmal
méretezve (ha nem akarunk "döngő" basszust), akkor 22.2L-es láda kell, 1 m
hosszú és 10 cm átmérőjű csővel. Ekkora porszívócsövet :-) persze nehéz
beépíteni... a ládaméretet másfélszeresére növelve, egy 10 cm átmérőjű, 20 cm
hosszú csővel már építhetünk ládát. Ez a láda 56 Hz-en 6 dB-t ki fog emelni,
vagyis rendesen ütni fog. :-)
Ha valaki elég sok hangszóró paramétereivel kísérletezget, azt fogja
tapasztalni, hogy a gyári autós mélyládák mind kiemelésre vannak méretezve (a
hangszórók pedig olyanok, hogy nehéz velük lineáris átvitelt csinálni). Ez
nem probléma, figyelembe véve, hogy ezeknek a ládáknak csak egy szűk
tartományban kell szólni, ott viszont lehetőleg jó hatásfokkal. Ráadásul az
autó belsejétől függően egyes hangok halkabban, mások hangosabban
szólnak. |
 |
A cikk utoljára frissítve: 2006.01.
F Astra hangrendszer (2006.01.)

A harmadik fokozat az én Opel "F" Astrám. Időközben kellően
túlképeztem :-) magam autóhifi témában, ezért most egy kicsit más konfiguráció
...
Tovább a cikkhez
|
|
|
|
|
Vissza a lap tetejére |
Vissza a nyitóoldalra
|