Témakör: Autóhifi

G Astra kabrió hifi beépítés

Oldaltérkép


Külső linkek
Gulácsi Zoli honlapja


Kapcsolódó oldalak
Autóhifi témában

Felicia ajtópanel
Futurisztikus középkonzol
Internet beépítés G Astra kabrióba
Internetet az autóba!
Mélyláda FAQ
Mélyláda Sport Ignisbe
Peugeot 306 első szett
SAL dupla mélyláda
Skoda autóhifi
Személyiségteszt
Zene F Astrában
Zene G Astra kabrióba
Zene G Astrában
Zene kabrióba II
Zene kabrióba III
Zene kabrióba

Hát íme az ígért összefoglaló. A munka során többszáz kép készült, ez most csak egy kivonatos kis ízelítő abból, hogy miért is nem annyira egyszerű mutatvány a hifibeépítés. Az ördög a részletekben van, és itt aztán annyi ördögre bukkantunk, hogy egy komplett stadiont megtöltenének. :-)
A leírásból - tudatosan - kimaradt az erősítők és a videorögzítő központi egységének beépítése, gondolom, nem kell ecsetelnem, miért. Legyen elég, hogy elrejtve kerültek be. ;-)

Vágjunk bele! Emlékeztetőül a blokkvázlat:


Középkonzol

A középkonzol esetünkben az install legnehezebb része. Mivel a cél nem a full csicsa kivitel volt, a megjelenés szolid, egyszerű, majdhogynem "gyári". Pedig a mögötte levő munka döbbenetesen komplex. Nézzük hát, miből is lesz a cserebogár. :-)

Csak hogy lássuk, honnan is indultunk. :-) Így nézett ki a középkonzol eredetileg. Eredeti Opel kazettás magnóval!
Mivel a két DIN magas fejegység nem fér el az egy DIN magas gyári helyen, első lépésben mindent ki kell robbantani a helyéről.
Természetesen az eredeti rögzítési pontok is használhatatlanok, így kell egy új beépítőkeret a fejegységnek.
Középkonzol, első vázlat. :-)
És ez már a harmadik vázlat, ami még mindig nem a végleges, de már közelít ahhoz. Baloldalt lent a tető- és ablaknyitó gombok helyei, jobboldalt lent a szivargyújtó, balra fölötte a videorögzítő gombjainak a helye. Hiányzik még az external A/V bemenet nyílása.
Az gondolom, nyilvánvaló, hogy a kézzel farigcsálás esélytelen: a gondos tervezés után minden darab CNC szerszámgépen készül el.
A mélynyomó erősítő külső hangerőszabályozója a két ülésfűtés kapcsoló között kapott helyet.
Így néz ki a cucc kívülről.
A videorögzítő gyári távirányítója helyett muszáj volt egy újat készíteni, mivel a gombok méretéből adódóan használhatatlan, formájából adódóan meg elhelyezhetetlen lett volna. A panelt én alkottam... :-)
... itt pedig éppen Zoli próbálja be a helyére.
Természetesen a többi kezelőszervhez hasonlóan ez is élvilágított plexi előlapot kapott.
Ahogy írtam a fűtésszabályozó moddingnál, a pozícióérzékelés reflexiós optókkal történik. Ez a mütyürke kerül rá a forgatógomb tengelyére, és a végén látható tükröző felület adja a jelet az optóknak (és hadd ne ragozzam, hogy ezektől a finom apró részletektől lesz olyan szép ez az install...).
Éles szeműek megfigyelhetik a képen a gravírozott plexi előlapban az élvilágítás LED-jeinek majdani helyét.
A fénycsík előlapja külön darabból lett kimarva.
A fűtészszabályozó modul áthelyezése miatt a rögzítést külön meg kellett oldani. A képen látható, hogy az előlap tartja a helyén. Szerencsére a bowdeneket nem kellett meghosszabbítani. Mivel az új pozíció mögött kicsit szűkebb a hely a műszerfalban, nehezebben járnak a forgatógombok - igazából ez lett az áthelyezés legnagyobb hátránya.
Miután minden részlet tisztázódott, jöhet a fényezés.
A középkonzol felső része maradt a gyári, de színben természetesen ez is igazítva lett (ahogy a váltókulissza és a kézifék alatti tálca is).
Ez már az összerakás egyik lépése: a fűtésszabályozó előlapja megkapja az élvilágítást.
Már csak a külső videobemenet hiányzik...
Ez is a helyére került, íme a panel és környéke kivilágítva. Baloldalt lent látható a szub hangerőszabályozója.
És így néz ki az összkép, minden kész és működik. Egyszerű, de mégis szép. Aki nem ismeri a gyári középkonzolt, akár el is hihetné, hogy ez is az.
A fejegység képe hihetetlen kontrasztos, ha közvetlen napfény éri (erre pedig kabrióban van esély :-)), akkor is jól leolvasható.

A oszlop beépítés

A magassugárzók beépítése talán a legfontosabb a hangzás szempontjából. Ha ezek rossz helyre kerülnek, nincs színpadkép, sok vagy éppen kevés a magas hang, ésatöbbi. Amellett ezek mindig szem előtt vannak, így fontos, hogy a beépítés szép is legyen.

Természetesen az A oszlopra kerülnek, de abban maradtunk Zolival, hogy nem egy fix üvegszálas beépítést kapnak, hanem egy külön, gömb alakú bölcsőt. A gömb pedig jelen esetben gyűrűkből épül fel.
A gyűrűket először össze kell ragasztani...
... majd az eredményt egyben megcsiszolni.
És így fog benne elhelyezkedni majd a dóm, de addig még sok minden van hátra...
A bölcsőt egy csavar fogja a helyén tartani, ez lehetővé teszi az utólagos pozícionálást.
Hogy stabilan felfeküdjön majd a gömb, az A oszlop borítást meg kell melegíteni, és akkor lehet kicsit formálni.
A bölcsőn látható vájat teszi lehetővé, hogy a szükséges mértékben elforgassuk és pontosan beállítsuk a magassugárzókat. A kis lyuk a kábelátvezetés helye.
Valami ilyesmi lesz majd az eredmény.
Persze fényezve sokkal látványosabb, mint nyersen. :-)
Ha meg már hangszóró is van benne, akkor pláne. :-)

Ajtópanelek

Ahogy a magassugárzó beépítésnek, az ajtópanelek célja is részben a hangzás javítása, részben a látvány. Ugyan a befektetett munka mennyisége itt sem látszik igazán, a hang kárpótol az erőfeszítésekért.

A munka az ajtóknál is a szétszedéssel kezdődik. Szemben az F Astra kabrióval, itt nem osztott az első ablak, így az ajtópanel majdhogynem kötelező, hogy egy mélyebb hangszóró elférjen.
Az első lépés az ajtó külső lemezének rezgéscsillapítása. A lemezkivágásokon keresztül látható a behelyezett csillapítóanyag.
A panel két részből épül fel. Az ajtó felőli része közvetlenül a lemezhez lesz rögzítve.
Ez a rész gyakorlatilag csak egy vékony gyűrű.
A nagyobbik darab dönti meg a hangszórót, hogy ne lefelé szóljon, hanem kicsit felfelé, a hallgató irányába.
A legtetejére kerül a gyűrű, amibe a mélyközép lesz majd besüllyesztve.
Felkerül a panel külső része is az ajtóra, de előtte még a burkolatot vissza kell tenni a helyére, mivel a panel és a kárpit...
... között a forma gittből kerül kialakításra.
A panel csiszolással nyeri el a végső formáját.
Ezután természetesen kap egy bőrözést.
Végül bekerül a hangszóró, és máris kipróbálhatjuk nagyjából kétszeres súlyúra hizlalt ajtónkat. :-)

Kamerák beépítése

A videorögzítő rendszer elvileg három kamerát tudna kezelni, de úgy döntöttem, elég lesz kettő, a tolatókamera és egy előre néző. A kettő közül a tolatókamera beépítése sokkal nehezebb, ha nem csak simán felcsavarozzuk valahová. És természetesen mi nem tennénk olyat. ;-)

A tolatókamera - hosszas morfondírozás után - a csomagtartó zárja mellett kapott helyet.
A lyukba került egy plexi betét, ami majd a kamerát tartja.
Na jó, legyen inkább fekete az a plexi. :-)
Az eredmény szolid, abszolút nem feltűnő.
Viszont a kamera gyári háza kültéri installálást feltételez. Ha így szerelnénk fel a hátfalon belülre, akkor a nagy látószög miatt a kép jelentős részébe betakarna az előző képen látott gyűrű. Ezért végül egy egyedi házat kap a kamera.
Az egész cucc szépen elfér a zárszerkezet mellett a csomagtartóban.
Az első kamera beépítése sokkal egyszerűbb. Egyszerűen felragasztásra kerül a belső visszapillantó tükör elé.
Kívülről ennyi látszik belőle. Amikor bent van a tükör, egyáltalán nem feltűnő, bár még így sem ordít az autóról, hogy kamera van benne.
Ezt látom a kijelzőn, mikor beállok a Lamborghinim elé... :-)
Ez pedig a PC-s kezelőfelület képe. Alul a sokkszenzor grafikonja, bal lent a mért értékek, jobb lent a térkép, hogy éppen merre jártam a felvétel készítésének pillanatában.

Apróságok

Az építésnek számos apró részlete van, amik önmagukban megérnek egy külön történetet. Viszont a rendelkezésre álló hely és idő véges, így a teljesség igénye nélkül csak bemutatok néhányat.

A dupla passzív hajtás miatt természetesen a gyári keresztváltónak csak az egyik felét használjuk - a másik felét külön meg kellett építeni.
A belső világítás az eredeti egyszem égő helyett kapott egy rakás LED-et...
... megannyi előtétellenállással. Asszem, ezen még kell majd optimalizálni...
És a mai találós kérdésünk: mi ez?
A megfejtés: ez egy kábelátvezető gyűrű. Ezen keresztül mennek át a tábkábelek a tűzfalon, így tehermentesítve vannak, nem áll fenn a kockázat, hogy a lemez éle elnyírja a szigetelést.
Ami eddig nem látszott: az installhoz bizony lemezig szét kellett szedni az autót...
Hasonlóan látványos az építés közbeni kreatív káosz :-) a sebességváltó és a kézifék környékén.

Tapasztalatok

Zoli hihetetlen precíz munkát végzett, ezúton is köszönöm neki. A leírás alapján gondolom nem meglepő, hogy csak a beépítés két teljes hetet vett igénybe. Persze ez nem egy hétköznapi install, sokak számára minden bizonnyal feszegeti a józan ész határait. Úgyhogy leírom, mindezek után milyen lett az eredmény. :-)

Ami a hangzást illeti, teljesen elégedett vagyok, gyakorlatilag semmit nem tekertem odébb ahhoz képest, ahogy Zoli beállította. A mélyláda nagyon szépen együtt megy az elejével, és csak extrém kínzásnál érezni, hogy 25-ös és nem 30-as hangszóró van benne. Még letekert oldalablakokkal is van elég hangerőtartalék a rendszerben. :-)
A hang alapvetően előre van faderelve, de ha visszaállítom középre, akkor lehet szép surround hangzást csinálni (értelemszerűen csak 4.1 és nem 5.1). Mókás a 7 colos kijelzőn DVD-t nézni, de azért nem ez lesz a napi gyakorlat. :-) Viszont az, hogy nem kell folyton CD-ket cserélgetni, hanem ott az SD kártya, ami mechanikus alkatrészek nélkül szolgáltat több tíz órányi konzervzenét... na az priceless. :-)

A videorögzítő szépen megy, bár a kátyúknál kicsit ideges :-), minden döccenésnél úgy érzi, olyan esemény történt, amit meg kell örökíteni. Az egyetlen igazi probléma a cuccal, hogy nem lehet alapértelmezésben a tolatókamera jelét kitenni a központi modul kimenetére, így jelenleg hátramenetbe kapcsolás után kézzel kell átváltani az első kameráról a tolatókamera jelére. Ez kiküszöbölhető lenne, ha a tolatókamerát közvetlenül a fejegységre is rákötném, de akkor külön videomultiplexer kéne, ha nem akarom elveszíteni a külső AV forrás csatlakoztatásának lehetőségét. A megoldást már kitaláltam :-), ha tudtam saját távirányítót építeni, ez sem lehet probléma.

És a költségvetés? Na arról csak annyit, hogy a végén, miután összeadtam mindent, azt mondtam a feleségemnek: ha mégegyszer autóhifiről kezdek beszélni, lőjön le. :-)

Vissza a lap tetejére | Vissza a nyitóoldalra

  E-mail: wolkens KUKAC heatwave PONT hu Copyright 2010 Wolkensdorfer Péter Utolsó módosítás: 2011. november 06.