|
Hát íme az ígért összefoglaló. A munka során többszáz kép
készült, ez most csak egy kivonatos kis ízelítő abból, hogy miért is nem
annyira egyszerű mutatvány a hifibeépítés. Az ördög a részletekben van, és itt
aztán annyi ördögre bukkantunk, hogy egy komplett stadiont megtöltenének.
:-) |
|
A leírásból - tudatosan - kimaradt az erősítők és a videorögzítő
központi egységének beépítése, gondolom, nem kell ecsetelnem, miért. Legyen
elég, hogy elrejtve kerültek be. ;-)
Vágjunk bele! Emlékeztetőül a blokkvázlat:
Középkonzol
A középkonzol esetünkben az install legnehezebb része. Mivel a cél
nem a full csicsa kivitel volt, a megjelenés szolid, egyszerű, majdhogynem
"gyári". Pedig a mögötte levő munka döbbenetesen komplex. Nézzük hát, miből is
lesz a cserebogár. :-)
 |
Csak hogy lássuk, honnan is indultunk. :-) Így nézett ki a középkonzol
eredetileg. Eredeti Opel kazettás magnóval! |
Mivel a két DIN magas fejegység nem fér el az egy DIN magas gyári helyen,
első lépésben mindent ki kell robbantani a helyéről. |
 |
 |
Természetesen az eredeti rögzítési pontok is használhatatlanok, így kell
egy új beépítőkeret a fejegységnek. |
Középkonzol, első vázlat. :-)
|
 |
 |
És ez már a harmadik vázlat, ami még mindig nem a végleges, de már
közelít ahhoz. Baloldalt lent a tető- és ablaknyitó gombok helyei, jobboldalt
lent a szivargyújtó, balra fölötte a videorögzítő gombjainak a helye. Hiányzik
még az external A/V bemenet nyílása.
Az gondolom, nyilvánvaló, hogy a kézzel farigcsálás esélytelen: a gondos
tervezés után minden darab CNC szerszámgépen készül el. |
A mélynyomó erősítő külső hangerőszabályozója a két ülésfűtés kapcsoló
között kapott helyet. |
 |
 |
Így néz ki a cucc kívülről.
|
A videorögzítő gyári távirányítója helyett muszáj volt egy újat
készíteni, mivel a gombok méretéből adódóan használhatatlan, formájából adódóan
meg elhelyezhetetlen lett volna. A panelt én alkottam... :-) |
 |
 |
... itt pedig éppen Zoli próbálja be a helyére.
|
Természetesen a többi kezelőszervhez hasonlóan ez is élvilágított plexi
előlapot kapott. |
 |
 |
Ahogy írtam a fűtésszabályozó moddingnál, a pozícióérzékelés reflexiós
optókkal történik. Ez a mütyürke kerül rá a forgatógomb tengelyére, és a végén
látható tükröző felület adja a jelet az optóknak (és hadd ne ragozzam, hogy
ezektől a finom apró részletektől lesz olyan szép ez az install...). |
Éles szeműek megfigyelhetik a képen a gravírozott plexi előlapban az
élvilágítás LED-jeinek majdani helyét. |
 |
 |
A fénycsík előlapja külön darabból lett kimarva.
|
A fűtészszabályozó modul áthelyezése miatt a rögzítést külön meg kellett
oldani. A képen látható, hogy az előlap tartja a helyén. Szerencsére a
bowdeneket nem kellett meghosszabbítani. Mivel az új pozíció mögött kicsit
szűkebb a hely a műszerfalban, nehezebben járnak a forgatógombok - igazából ez
lett az áthelyezés legnagyobb hátránya. |
 |
 |
Miután minden részlet tisztázódott, jöhet a fényezés.
|
A középkonzol felső része maradt a gyári, de színben természetesen ez is
igazítva lett (ahogy a váltókulissza és a kézifék alatti tálca is). |
 |
 |
Ez már az összerakás egyik lépése: a fűtésszabályozó előlapja megkapja az
élvilágítást. |
Már csak a külső videobemenet hiányzik...
|
 |
 |
Ez is a helyére került, íme a panel és környéke kivilágítva. Baloldalt
lent látható a szub hangerőszabályozója. |
És így néz ki az összkép, minden kész és működik. Egyszerű, de mégis
szép. Aki nem ismeri a gyári középkonzolt, akár el is hihetné, hogy ez is
az. |
 |
 |
A fejegység képe hihetetlen kontrasztos, ha közvetlen napfény éri (erre
pedig kabrióban van esély :-)), akkor is jól leolvasható. |
A oszlop beépítés
A magassugárzók beépítése talán a legfontosabb a hangzás
szempontjából. Ha ezek rossz helyre kerülnek, nincs színpadkép, sok vagy éppen
kevés a magas hang, ésatöbbi. Amellett ezek mindig szem előtt vannak, így
fontos, hogy a beépítés szép is legyen.
Természetesen az A oszlopra kerülnek, de abban maradtunk Zolival, hogy
nem egy fix üvegszálas beépítést kapnak, hanem egy külön, gömb alakú bölcsőt.
A gömb pedig jelen esetben gyűrűkből épül fel. |
 |
 |
A gyűrűket először össze kell ragasztani...
|
... majd az eredményt egyben megcsiszolni.
|
 |
 |
És így fog benne elhelyezkedni majd a dóm, de addig még sok minden van
hátra... |
A bölcsőt egy csavar fogja a helyén tartani, ez lehetővé teszi az
utólagos pozícionálást. |
 |
 |
Hogy stabilan felfeküdjön majd a gömb, az A oszlop borítást meg kell
melegíteni, és akkor lehet kicsit formálni. |
A bölcsőn látható vájat teszi lehetővé, hogy a szükséges mértékben
elforgassuk és pontosan beállítsuk a magassugárzókat. A kis lyuk a
kábelátvezetés helye. |
 |
 |
Valami ilyesmi lesz majd az eredmény.
|
Persze fényezve sokkal látványosabb, mint nyersen. :-)
|
 |
 |
Ha meg már hangszóró is van benne, akkor pláne. :-)
|
Ajtópanelek
Ahogy a magassugárzó beépítésnek, az ajtópanelek célja is részben
a hangzás javítása, részben a látvány. Ugyan a befektetett munka mennyisége itt
sem látszik igazán, a hang kárpótol az erőfeszítésekért.
A munka az ajtóknál is a szétszedéssel kezdődik. Szemben az F Astra
kabrióval, itt nem osztott az első ablak, így az ajtópanel majdhogynem
kötelező, hogy egy mélyebb hangszóró elférjen. |
 |
 |
Az első lépés az ajtó külső lemezének rezgéscsillapítása. A
lemezkivágásokon keresztül látható a behelyezett csillapítóanyag. |
A panel két részből épül fel. Az ajtó felőli része közvetlenül a lemezhez
lesz rögzítve. |
 |
 |
Ez a rész gyakorlatilag csak egy vékony gyűrű.
|
A nagyobbik darab dönti meg a hangszórót, hogy ne lefelé szóljon, hanem
kicsit felfelé, a hallgató irányába. |
 |
 |
A legtetejére kerül a gyűrű, amibe a mélyközép lesz majd
besüllyesztve. |
Felkerül a panel külső része is az ajtóra, de előtte még a burkolatot
vissza kell tenni a helyére, mivel a panel és a kárpit... |
 |
 |
... között a forma gittből kerül kialakításra.
|
A panel csiszolással nyeri el a végső formáját.
|
 |
 |
Ezután természetesen kap egy bőrözést.
|
Végül bekerül a hangszóró, és máris kipróbálhatjuk nagyjából kétszeres
súlyúra hizlalt ajtónkat. :-) |
 |
Kamerák beépítése
A videorögzítő rendszer elvileg három kamerát tudna kezelni, de úgy
döntöttem, elég lesz kettő, a tolatókamera és egy előre néző. A kettő közül a
tolatókamera beépítése sokkal nehezebb, ha nem csak simán felcsavarozzuk
valahová. És természetesen mi nem tennénk olyat. ;-)
 |
A tolatókamera - hosszas morfondírozás után - a csomagtartó zárja mellett
kapott helyet. |
A lyukba került egy plexi betét, ami majd a kamerát tartja.
|
 |
 |
Na jó, legyen inkább fekete az a plexi. :-)
|
Az eredmény szolid, abszolút nem feltűnő.
|
 |
 |
Viszont a kamera gyári háza kültéri installálást feltételez. Ha így
szerelnénk fel a hátfalon belülre, akkor a nagy látószög miatt a kép jelentős
részébe betakarna az előző képen látott gyűrű. Ezért végül egy egyedi házat kap
a kamera. |
Az egész cucc szépen elfér a zárszerkezet mellett a csomagtartóban.
|
 |
 |
Az első kamera beépítése sokkal egyszerűbb. Egyszerűen felragasztásra
kerül a belső visszapillantó tükör elé. |
Kívülről ennyi látszik belőle. Amikor bent van a tükör, egyáltalán nem
feltűnő, bár még így sem ordít az autóról, hogy kamera van benne. |
 |
 |
Ezt látom a kijelzőn, mikor beállok a Lamborghinim elé... :-)
|
Ez pedig a PC-s kezelőfelület képe. Alul a sokkszenzor grafikonja, bal
lent a mért értékek, jobb lent a térkép, hogy éppen merre jártam a felvétel
készítésének pillanatában. |
 |
Apróságok
Az építésnek számos apró részlete van, amik önmagukban megérnek egy
külön történetet. Viszont a rendelkezésre álló hely és idő véges, így a
teljesség igénye nélkül csak bemutatok néhányat.
 |
A dupla passzív hajtás miatt természetesen a gyári keresztváltónak csak
az egyik felét használjuk - a másik felét külön meg kellett építeni. |
A belső világítás az eredeti egyszem égő helyett kapott egy rakás
LED-et... |
 |
 |
... megannyi előtétellenállással. Asszem, ezen még kell majd
optimalizálni... |
És a mai találós kérdésünk: mi ez?
|
 |
 |
A megfejtés: ez egy kábelátvezető gyűrű. Ezen keresztül mennek át a
tábkábelek a tűzfalon, így tehermentesítve vannak, nem áll fenn a kockázat,
hogy a lemez éle elnyírja a szigetelést. |
Ami eddig nem látszott: az installhoz bizony lemezig szét kellett szedni
az autót... |
 |
 |
Hasonlóan látványos az építés közbeni kreatív káosz :-) a sebességváltó
és a kézifék környékén. |
Tapasztalatok
Zoli hihetetlen precíz munkát végzett, ezúton is köszönöm neki. A
leírás alapján gondolom nem meglepő, hogy csak a beépítés két teljes hetet
vett igénybe. Persze ez nem egy hétköznapi install, sokak számára minden
bizonnyal feszegeti a józan ész határait. Úgyhogy leírom, mindezek után milyen
lett az eredmény. :-)
Ami a hangzást illeti, teljesen elégedett vagyok, gyakorlatilag
semmit nem tekertem odébb ahhoz képest, ahogy Zoli beállította. A mélyláda
nagyon szépen együtt megy az elejével, és csak extrém kínzásnál érezni, hogy
25-ös és nem 30-as hangszóró van benne. Még letekert oldalablakokkal is van
elég hangerőtartalék a rendszerben. :-)
A hang alapvetően előre van faderelve, de ha visszaállítom középre, akkor
lehet szép surround hangzást csinálni (értelemszerűen csak 4.1 és nem 5.1).
Mókás a 7 colos kijelzőn DVD-t nézni, de azért nem ez lesz a napi gyakorlat.
:-) Viszont az, hogy nem kell folyton CD-ket cserélgetni, hanem ott az SD
kártya, ami mechanikus alkatrészek nélkül szolgáltat több tíz órányi
konzervzenét... na az priceless. :-)
A videorögzítő szépen megy, bár a kátyúknál kicsit ideges :-), minden
döccenésnél úgy érzi, olyan esemény történt, amit meg kell örökíteni. Az
egyetlen igazi probléma a cuccal, hogy nem lehet alapértelmezésben a
tolatókamera jelét kitenni a központi modul kimenetére, így jelenleg
hátramenetbe kapcsolás után kézzel kell átváltani az első kameráról a
tolatókamera jelére. Ez kiküszöbölhető lenne, ha a tolatókamerát
közvetlenül a fejegységre is rákötném, de akkor külön videomultiplexer kéne, ha
nem akarom elveszíteni a külső AV forrás csatlakoztatásának lehetőségét. A
megoldást már kitaláltam :-), ha tudtam saját távirányítót építeni, ez sem
lehet probléma.
És a költségvetés? Na arról csak annyit, hogy a végén, miután összeadtam
mindent, azt mondtam a feleségemnek: ha mégegyszer autóhifiről kezdek beszélni,
lőjön le. :-)
A cikk utoljára frissítve: 2011.08.
Lamborghinit a garázsba! (2009.06.)

Sajnos nem tartozom azok közé, akik számára egy Lambo megvásárlása
csak egy pénzügyi kérdés. Viszont nagyon tetszik a Murcielago Roadster, és
...
Tovább a cikkhez
|
|
|
|
|
Vissza a lap tetejére |
Vissza a nyitóoldalra
|