Témakör: Autóhifi

G Astra hangrendszer

Oldaltérkép


Letöltések
Axton CAW-259 láda


Külső linkek
Car Sound Systems
Alpine honlap
Piton Car Audio
Kicx honlap
Audiobank honlap
Tonsil honlap
Conrad honlap
Monacor honlap
Magic Tuning
Incontrol Kft.


Kapcsolódó oldalak
Autóhifi témában

Felicia ajtópanel
Futurisztikus középkonzol
Hifibeépítés G Astra kabrióba
Internet beépítés G Astra kabrióba
Internetet az autóba!
Mélyláda FAQ
Mélyláda Sport Ignisbe
Peugeot 306 első szett
Skoda autóhifi
Személyiségteszt
Zene F Astrában
Zene G Astra kabrióba
Zene kabrióba II
Zene kabrióba III
Zene kabrióba

A Skodát követő második lépcső egy Opel "G" Astra. Persze ebbe már komolyabb hifit szerettünk volna, úgyhogy irány a budakalászi autóhifis srác, Kiss Máté, akinek a segítségével, két lépcsőben el is készült a zajgenerátor.
A cucc négy évig szolgált az autóban, utána került sor a hangszórók cseréjére.

A fejegység egy Alpine rádiómagnó, az első ajtókban DLD Acoustics 16 cm-es alumínium membrános komponens szett dolgozik.
A hátsó ajtókban Kicx 13 cm-es komponens szett biztosítja a hátul ülők szórakoztatását.
A csomagtartóban figyel az első saját építésű mélyládám. Máté szerint: "hát ereje az nincs, de a hangja szép" :-). Anno még nem értettem, mire is gondol, de miután elkészült az enyém, és közben hallottam egypár másik rendszert szólni, azóta sejtem...
Az első szettet és a mélyládát egy 4x50 W-os Audiobank A41x erősítő hajtja, a szubot természetesen hídbakötve. A hátsó szettet a rádió hajtja.
Az rendszer hangja nagyon kellemes. A rádió már magában sem szólt rosszul, de az erősítőn keresztül még szebb a hangja, valóban rengeteget számít, hogy a mélyközepek nincsenek túlterhelve a legmélyebb hangokkal. Szárnyalnak (nem ciripelnek, nem csilingelnek) a magasak, kellemesen, ha nem is gyomorbavágóan dübörögnek a mélyek... És a legszebb az, hogy a járgány kívülről még mindig egy hétköznapi autónak látszik - viszont ha én kezelem a rádiót, akkor már sejtet valamit az erejéből... ;-)
A hangszóró egy Tonsil gyártmányú szerkezet (nem röhögni! :-)). A Conrad-ban GTC 16/40/1 típusszámon kb. 9500 Ft. Ami (az ára mellett) rögtön megtetszett, hogy csak 30L-es láda kell hozzá, és elvileg így is 40 Hz-ig jó. A reflexcső a Monacor terméke, én a Marion Kft-nél vettem, az átlag csőátmérő 68 mm, a hossza 140 mm, és normális, tölcséres a vége. Ez így nagyjából lineáris átvitelre van méretezve - most már máshogy csinálnám, nem véletlenül van az összes bolti láda 45 Hz-es kiemelésre hangolva...

Upgrade Axton hangszórókkal

Négy év után a DLD mélyközepek membránfelfüggesztése nagyon csúnyán megadta magát: a tekercs hallhatóan súrlódik mozgás közben. Nincs más hátra, mint csere. A választás a több helyen dicsért Axton CAC2.6 szettre esett. A beépítést ezúttal én csináltam, végül is semmi varázslás nem volt benne. :-)
A magasak -3dB-s állásba kerültek a keresztváltón (feleségem nem szereti a túlzott magasakat), így a szett hangja igazán kellemes.
Viszont az így kapott eredmény már messze überelte a mélyláda képességeit, így készült hozzá egy új mélyláda is, logikusan Axton CAW-259-ből.
A hangszóró nettó 30 literben már teljesen jól érzi magát - legalábbis a szimuláció szerint mindenképpen. A reflexcső mérete miatt viszont célszerűbbnek tűnt keresztben álló reflexcsövet használni, ráadásul a láda anyagából kialakítva.
Talán elnézitek nekem, mivel karácsonyi meglepetésnek csináltam a ládát, a sietős munka miatt ezúttal nem készültek fotók az építésről. Ráadásul ez volt az első olyan láda, ahol sikerült elhibáznom a méretezést. :-((( A rajz utólag készült, reményeim szerint ezen már jók a méretek. Az összerakás is kicsit furfangos. Azért, hogy a reflexnyílás szélét ne kelljen fűrészelni, a reflexcsövet alkotó lap kilóg a doboz széléig, és felülről ül rá a bal oldallap. Viszont a doboz hátoldalán ki kell érni az oldallapnak végig, ezért olyan sajátos a szabásmintája (külön kirajzoltam az érthetőség kedvéért). Javasolt építési sorrend: alaplap + jobb oldal, hátlap, reflexcső, bal oldal, a többi utána már kiadódik. :-)
A kárpitozás az átlagosnál kicsit dizájnosabb lett. A sietség miatt néhány helyen elkövettem azt a hibát, hogy pillanatragasztót használtam és nyomot hagyott. :-( Érdemesebb türelmesebben és lassabban csinálni.
Na és a hangja? Hát először a saját autómban próbáltam ki, és azonnal frusztrált az eredmény: nyersen is jobban muzsikált, mint az én dupla reflexem. :-) Némi járatás után a saját helyén az Axton első szetthez hangolva fantasztikus eredményt produkált. 25-ös létére nagyon mélyre lemegy, erőlködés nélkül zenél, nagyon szépen együttszól az első szettel. Szerintem simán a legjobb láda, amit valaha építettem. Ami érdekes, hogy szinusz sweep-pel meghallgatva a rendszer átvitelét, még fülre sem lineáris. Zavaró kiemelések nincsenek benne (van viszont 45 Hz-en szép nagy lyuk), az összhatás mégis nagyon jó, általában igen finnyás ismerőseim is elismerően nyilatkoztak róla.

Konklúzió: egy remek láda, nem túl sok pénzért.

Chiptuning

Miután a múltkor feltettem feleségemnek a kérdést, hogy "és Te mit szeretnél az autódba?", és az volt a válasz, hogy "több lóerőt!", aránylag gyorsan eldőlt a dolog, hogy az 1.2-es Astra lesz az első áldozat, amin teszteljük a chiptuning áldásos hatását.
Nos, eljött az időpont, a választás a Magic Tuning cégre esett, akik ugyan inkább autókkal szeretnek foglalkozni, mint emberekkel (nem éreztem magam körülrajongott ügyfélnek a 75 lóerős hot roddal ;-)), de legalább szerepelt a választékban ez a motor is - a legtöbb tuningcég nem is foglalkozik 1.6-osnál kisebb autókkal (vajon miért? :-)).
A programozás elég hamar megvolt (a programot a szervizcsatlakozón keresztül módosítják, forrasztás egy darab se), elmentem egy próbakörre, no meg azóta még furikáztam a városban. Az eredmény - hasonlóan az én autóm toronymerevítőjének az esetéhez - még engem is meglepett.
- Alacsony fordulatszámon és sebességnél eddig padlógázra befulladással reagált az autó: két másodpercig erőgyűjtés, aztán halványan megindulás. Most épp, hogy nem kaparnak el a kerekek, vidáman ki lehet lőni álló helyzetből.
- Gyorsabban pörög fel, jobban húz a teljes tartományban, bár ez a felső fordulatszámoknál már nem domináns.
- Az autó eddigi "varrógépmotor" :-) hangja eltűnt, helyét kellemesen morcos morgás vette át. Gázadásra felhörög (jó, azért nem egy ralliautó hangján :-)), de egyáltalán nem úgy, mint eddig. Sounds cool. :-)
Összegészében az eddig erőtlennek érzett autóval élvezetessé vált a közlekedés. Miután a srác 98-as benzit ajánlott, de ez nem volt a Shellnél, így a tankba egy kipróbálás erejéig 100-as V-Power került, és hát valószínűleg ez is pozitív irányba viszi a dolgokat.
Nem is rossz ez a chiptuning, na. :-) Nemsokára kap még az autó egy sportlégszűrőt is, ami remélhetőleg tovább javít a menettulajdonságokon.

Sportlégszűrő

Nagyjából egy hónappal később meg is érkezett a sportlégszűrő. Nagy örömünkre fel is teszi az i-re a pontot: a felső tartományban eddig elmaradt erőnövekedés most megjött: nagyjából 3800-as fordulattól - eddigi önmagához képest, természetesen - igen rendesen megindul az autó, és szépen húz végfordulatig. Jóóó! :-)))

Vissza a lap tetejére | Vissza a nyitóoldalra

  E-mail: wolkens KUKAC heatwave PONT hu Copyright 2010 Wolkensdorfer Péter Utolsó módosítás: 2011. november 06.