|
A Skodát követő második lépcső egy Opel "G" Astra. Persze ebbe már
komolyabb hifit szerettünk volna, úgyhogy irány a budakalászi autóhifis srác,
Kiss Máté, akinek a segítségével, két lépcsőben el is készült a
zajgenerátor.
A cucc négy évig szolgált az autóban, utána került sor a hangszórók
cseréjére.
A fejegység egy Alpine rádiómagnó, az első ajtókban DLD Acoustics
16 cm-es alumínium membrános komponens szett dolgozik. |
 |
|
 |
A hátsó ajtókban Kicx 13 cm-es komponens szett biztosítja a hátul ülők
szórakoztatását. |
|
A csomagtartóban figyel az első saját építésű mélyládám. Máté szerint:
"hát ereje az nincs, de a hangja szép" :-). Anno még nem értettem, mire is
gondol, de miután elkészült az enyém, és közben hallottam egypár másik
rendszert szólni, azóta sejtem...
Az első szettet és a mélyládát egy 4x50 W-os Audiobank A41x erősítő hajtja, a
szubot természetesen hídbakötve. A hátsó szettet a rádió hajtja. |
 |
|
 |
Az rendszer hangja nagyon kellemes. A rádió már magában sem szólt
rosszul, de az erősítőn keresztül még szebb a hangja, valóban rengeteget
számít, hogy a mélyközepek nincsenek túlterhelve a legmélyebb hangokkal.
Szárnyalnak (nem ciripelnek, nem csilingelnek) a magasak, kellemesen, ha nem is
gyomorbavágóan dübörögnek a mélyek... És a legszebb az, hogy a járgány kívülről
még mindig egy hétköznapi autónak látszik - viszont ha én kezelem a rádiót,
akkor már sejtet valamit az erejéből... ;-) |
A hangszóró egy Tonsil gyártmányú szerkezet (nem röhögni! :-)). A
Conrad-ban GTC 16/40/1 típusszámon kb. 9500 Ft. Ami (az ára mellett) rögtön
megtetszett, hogy csak 30L-es láda kell hozzá, és elvileg így is 40 Hz-ig jó.
A reflexcső a Monacor terméke, én a Marion Kft-nél vettem, az átlag csőátmérő
68 mm, a hossza 140 mm, és normális, tölcséres a vége. Ez így nagyjából
lineáris átvitelre van méretezve - most már máshogy csinálnám, nem véletlenül
van az összes bolti láda 45 Hz-es kiemelésre hangolva... |
 |
|
Upgrade Axton hangszórókkal
 |
Négy év után a DLD mélyközepek membránfelfüggesztése nagyon csúnyán
megadta magát: a tekercs hallhatóan súrlódik mozgás közben. Nincs más hátra,
mint csere. A választás a több helyen dicsért Axton CAC2.6 szettre esett. A
beépítést ezúttal én csináltam, végül is semmi varázslás nem volt benne.
:-)
A magasak -3dB-s állásba kerültek a keresztváltón (feleségem nem szereti a
túlzott magasakat), így a szett hangja igazán kellemes. |
Viszont az így kapott eredmény már messze überelte a mélyláda
képességeit, így készült hozzá egy új mélyláda is, logikusan Axton
CAW-259-ből. |
 |
 |
A hangszóró nettó 30 literben már teljesen jól érzi magát - legalábbis a
szimuláció szerint mindenképpen. A reflexcső mérete miatt viszont célszerűbbnek
tűnt keresztben álló reflexcsövet használni, ráadásul a láda anyagából
kialakítva. |
Talán elnézitek nekem, mivel karácsonyi meglepetésnek csináltam a ládát,
a sietős munka miatt ezúttal nem készültek fotók az építésről. Ráadásul ez volt
az első olyan láda, ahol sikerült elhibáznom a méretezést. :-((( A rajz utólag
készült, reményeim szerint ezen már jók a méretek. Az összerakás is kicsit
furfangos. Azért, hogy a reflexnyílás szélét ne kelljen fűrészelni, a
reflexcsövet alkotó lap kilóg a doboz széléig, és felülről ül rá a bal
oldallap. Viszont a doboz hátoldalán ki kell érni az oldallapnak végig, ezért
olyan sajátos a szabásmintája (külön kirajzoltam az érthetőség kedvéért).
Javasolt építési sorrend: alaplap + jobb oldal, hátlap, reflexcső, bal oldal,
a többi utána már kiadódik. :-) |
 |
|
 |
A kárpitozás az átlagosnál kicsit dizájnosabb lett. A sietség miatt
néhány helyen elkövettem azt a hibát, hogy pillanatragasztót használtam és
nyomot hagyott. :-( Érdemesebb türelmesebben és lassabban csinálni. |
Na és a hangja? Hát először a saját autómban próbáltam ki, és azonnal
frusztrált az eredmény: nyersen is jobban muzsikált, mint az én dupla
reflexem. :-) Némi járatás után a saját helyén az Axton első szetthez hangolva
fantasztikus eredményt produkált. 25-ös létére nagyon mélyre lemegy, erőlködés
nélkül zenél, nagyon szépen együttszól az első szettel. Szerintem simán a
legjobb láda, amit valaha építettem. Ami érdekes, hogy szinusz sweep-pel
meghallgatva a rendszer átvitelét, még fülre sem lineáris. Zavaró kiemelések
nincsenek benne (van viszont 45 Hz-en szép nagy lyuk), az összhatás mégis
nagyon jó, általában igen finnyás ismerőseim is elismerően nyilatkoztak
róla. |
 |
Konklúzió:
egy remek láda, nem túl sok pénzért.
Chiptuning
Miután a múltkor feltettem feleségemnek a kérdést, hogy "és Te mit
szeretnél az autódba?", és az volt a válasz, hogy "több lóerőt!", aránylag
gyorsan eldőlt a dolog, hogy az 1.2-es Astra lesz az első áldozat, amin
teszteljük a chiptuning áldásos hatását.
Nos, eljött az időpont, a választás a Magic Tuning cégre esett, akik ugyan
inkább autókkal szeretnek foglalkozni, mint emberekkel (nem éreztem magam
körülrajongott ügyfélnek a 75 lóerős hot roddal ;-)), de legalább szerepelt
a választékban ez a motor is - a legtöbb tuningcég nem is foglalkozik
1.6-osnál kisebb autókkal (vajon miért? :-)). |
|
A programozás elég hamar megvolt (a programot a szervizcsatlakozón
keresztül módosítják, forrasztás egy darab se), elmentem egy próbakörre, no meg
azóta még furikáztam a városban. Az eredmény - hasonlóan az én autóm
toronymerevítőjének az esetéhez - még engem is meglepett.
- Alacsony fordulatszámon és sebességnél eddig padlógázra befulladással reagált
az autó: két másodpercig erőgyűjtés, aztán halványan megindulás. Most épp, hogy
nem kaparnak el a kerekek, vidáman ki lehet lőni álló helyzetből.
- Gyorsabban pörög fel, jobban húz a teljes tartományban, bár ez a felső
fordulatszámoknál már nem domináns.
- Az autó eddigi "varrógépmotor" :-) hangja eltűnt, helyét kellemesen morcos
morgás vette át. Gázadásra felhörög (jó, azért nem egy ralliautó hangján :-)),
de egyáltalán nem úgy, mint eddig. Sounds cool. :-)
Összegészében az eddig erőtlennek érzett autóval élvezetessé vált a közlekedés.
Miután a srác 98-as benzit ajánlott, de ez nem volt a Shellnél, így a tankba
egy kipróbálás erejéig 100-as V-Power került, és hát valószínűleg ez is pozitív
irányba viszi a dolgokat.
Nem is rossz ez a chiptuning, na. :-) Nemsokára kap még az autó egy
sportlégszűrőt is, ami remélhetőleg tovább javít a
menettulajdonságokon.
Sportlégszűrő
 |
Nagyjából egy hónappal később meg is érkezett a sportlégszűrő. Nagy
örömünkre fel is teszi az i-re a pontot: a felső tartományban eddig elmaradt
erőnövekedés most megjött: nagyjából 3800-as fordulattól - eddigi önmagához
képest, természetesen - igen rendesen megindul az autó, és szépen húz
végfordulatig. Jóóó! :-))) |
|
A cikk utoljára frissítve: 2006.01.
Vissza a lap tetejére |
Vissza a nyitóoldalra
|