heatwave.hu

[Filmek] [Otthoni hifi] [Programozás] [Szórakozás] [Autók] [Autóhifi] [Fotók] [Minden]

Oldaltérkép

Rockford Fosgate mélyláda

Autóhifi téma
Felicia ajtópanel (2006.10.)
Futurisztikus középkonzol (2018.06.)
Hifibeépítés G Astra kabrióba (2011.08.)
Internetet az autóba! (2015.09.)
Internet beépítés G Astra kabrióba (2015.09.)
Mélyláda FAQ (2006.01.)
Mélyláda Sport Ignisbe (2007.07.)
Peugeot 306 első szett (2006.01.)
SAL dupla mélyláda (2018.10.)
Skoda autóhifi (2006.01.)
Személyiségteszt (2006.01.)
Zene F Astrában (2006.01.)
Zene G Astra kabrióba (2011.06.)
Zene G Astrában (2006.01.)
Zene kabrióba (2007.02.)
Zene kabrióba II (2007.08.)
Zene kabrióba III (2007.11.)

Blaupunkt mélyláda újragondolva

A pár éve készült Blapunkt erősítős, Somogyi hangszórós aktív mélyláda sosem volt tökéletes, és sosem volt a kedvencem, de azért tette a dolgát. Mostanra viszont megérett az idő egy újragondolásra. Az eredetiből lényegében csak az erősítőt terveztem meghagyni, és építeni egy komplett új ládát a következő irányelvek mentén:
- ne legyen nagyobb, mint az előző volt,
- 25 cm-es duplatekercses mélynyomó,
- erősítő beépítve a láda belsejébe.
A választás a szép nevű Rockford Fosgate R2D4-10 mélynyomóra esett. Ugyan a ládatérforgat kicsit kevesebb, mint ami szerintem ideális lenne reflexhez, úgy döntöttem, azt a kis tuc-tuc hangzást el fogjuk viselni, és vettem hozzá egy szépséges Gladen BRR aero reflexcsövet (képek lentebb az építésnél).

A terv aránylag gyorsan megvolt. A cső elég hosszú, a láda meg nem túl mély, így kénytelen voltam oldalra rakni. A csövet és a hangszórót elég magasra tettem ahhoz, hogy a láda aljában kényelmesen elférjen az erősítő.
Mivel nagyon tetszik a Rockford Fosgate logo, ezért úgy döntöttem, kap egy ilyet a láda, és ha már lúd, legyen kövér: LED-ekkel megvilágítva (kis piros téglalap az ábrán).

Építés

A szükséges anyag szinte pontosan 1 m2 (a megtakarítás érdekében a két oldallaphoz szükséges anyagot egyben rendeltem meg, középen ferdén elvágva gyakorlatilag nincs hulladék). Még így is szomorúan állapítottam meg, hogy idén tényleg elszálltak az anyagok árai.

Miután az évek során megtanultam használni az asztali körfűrészt :-), az éleket ezúttal nem reszelővel formáltam szögbe, hanem csak végigtoltam az asztalon. Nem kell ecsetelnem, mennyi időt lehet így megtakarítani - persze oda kell figyelni, mit mekkorára vágunk.

Még az összerakás elkezdése előtt kimértem az erősítő és az indítás időzítését végző áramkör helyét. Kényelmesen el lehet férni, de - mint utólag tudatosult bennem - az erősítő kezelőszervei a láda elkészülte után többé nem hozzáférhetőek. Persze ahhoz, hogy ez ne így legyen, a reflexcsövet le kellene rakni komplett a doboz aljára - azt meg mindenképpen el akartam kerülni, hogy az erősítő sarkai körül olyan légáramlat keletkezzen, ami szélzajt okoz. Szóval itt jó megoldás nem nagyon van.
Az építést az előlap és az egyik oldallap összeragasztásával kezdtem, aztán haladtam tovább a fedlap, majd a hátlap felé.
Persze még az előlap ragasztása előtt kivágtam a logo helyét. Értelemszerűen a láda nem maradhat nyitva ott sem, ezért a nyílást belülről egy darab MDF lap takarja. Erre előre kifúrtam a 3D nyomtatott logo rögzítőfuratait (hátulról lesz rögzítve, hogy a csavarok ne rontsák el a látványt elöl), és hogy ezek után a lapot biztosan a megfelelő helyre ragasszam majd, a logo belső keretét kinyomtattam 2 mm magasan, és ezt használtam pozícionáláshoz.
A két oldalon levő LED szalagokat külön kivezettem, hogy egymástól függetlenül kapcsolható legyen a két betű megvilágítása.
Így néz ki a cucc közelről. A LED szalag darabkák párhuzamosan vannak kötve. A 60 LED/méteres szalag 5 cm-enként vágható, ennek megfelelően választottam meg a logo méretét.
A falapok összeragasztása és az illesztése csiszolása után bekerült az erősítő és az időzítő. A vezetékeket rögzítettem, hogy ne mozogjanak ide-oda a ládában. Mivel a tápcsatlakozó, a jelbemenet csatlakozó és a hangszóró is a kárpitozás után kerül a helyére, egyelőre több vezetéket nem kötöttem be.
Íme a választott mélynyomó. Ugyan lemezkosaras, nem öntvény, de annak kifejezetten szépen megépített hangszóró. Plusz: adtak hozzá 8 rendes csavart, és még bitfejet is (!) a behajtásukhoz. Kulturált :-), mondjuk 28 eFt-ért lehet is az.
Ez meg a reflexcső. Ránézel, és érzed, hogy ez okádni fogja a basszust. :-)
És mint látszik a képen, közben lekárpitoztam a ládát. Mivel éppen nem volt kéznél méregdrága kárpitragasztó, sima faragasztóval rögzítettem. Teljesen jól működik, de arra nagyon kell vigyázni, hogy vékonyan elkenjük a fa teljes felületén, mert ha túl sok, átnyomódik a kárpiton, és mivel fehér színűre köt, nagyon csúnya tud lenni. Ezúttal ezt sikerült elkerülnöm.
Női autóba kerülő mélynyomón a rács kötelező kellék. :-)
Próbaüzem a csomagtartóban. :-) Alapvetően jók vagyunk, két apró hibát sikerült elkövetnem:
- a csatlakozók a láda jobb oldalán túl alacsonyra kerültek, így a dugók elakadnak a csomagtértálca alsó peremében. Emiatt nem lehet teljesen jobbra tolni a ládát.
- az erősítő beállításakor az aluláteresztő szűrőt kicsit feljebb engedtem a kelleténél. Nem zavaró - ha az lenne, szétszedném a ládát és átállítanám. Szerencsére feleségemnek így is nagyon tetszik - a hangja nyilván messze jobb, mint a két maradék Somogyié volt, és persze jóval mélyebbre is megy.

Konklúzió: mind a hangszórót, mind a csövet bátran merem ajánlani, kifejezetten jó cuccok. A láda ugyan nem a gyári ajánlás szerinti méret, de nekem úgyis nagyon ritkán sikerül olyat építeni. ;-)

A cikk utoljára frissítve: 2021.10.

SAL dupla mélyláda Blaupunkt erősítővel (2018.10.)

Szóval feleségem bejelentette az igényét egy mélyládára, én meg kaptam az alkalmon, és gyorsan nekiálltam számolgatni, mi is jönne ki a ...

Tovább a cikkhez

 

Vissza a lap tetejére | Vissza a nyitóoldalra

  E-mail: wolkensKUKACheatwavePONThu Copyright Wolkensdorfer Péter Utolsó frissítés: 2024.04.06.