Témakör: Autóhifi

Futurisztikus középkonzol G Astra kabrióba

Oldaltérkép


Hivatkozott oldalak
Programozás témában

G Astra fűtésszabályozó modding
Autóhifi témában

Internetet az autóba!


Letöltések
Egy vezetékes nyomógombsor méretező Excel


Külső linkek
Gulácsi Zoli honlapja
USB töltésdetekor videó
Fcon 1. rész videó
Gyorsulásmérő videó
Fordulatszámmérő videó
Egy vezetékes nyomógombsor videó
Fcon integrációs teszt videó
ScanSpeak szélessávú
SB Acoustics mélyközép


Kapcsolódó oldalak
Programozás témában

Antik óra Excelben
Félig hardveres, félig szoftveres kivezérlésmérő
Hang vizualizáció
Perspektivikus leképezés
PIC programozás
Autóhifi témában

Felicia ajtópanel
Hifibeépítés G Astra kabrióba
Internet beépítés G Astra kabrióba
Mélyláda FAQ
Mélyláda Sport Ignisbe
Peugeot 306 első szett
Skoda autóhifi
Személyiségteszt
Zene F Astrában
Zene G Astra kabrióba
Zene G Astrában
Zene kabrióba II
Zene kabrióba III
Zene kabrióba

Az internet beépítés óta eltelt pár év, és persze a gyakorlat mutatja meg, hogy mi is sikerült jól, és mi nem. Szép lassan összejött annyi módosítási ötlet, hogy elérkezettnek éreztem az időt a beavatkozásra. Lássuk csak:
- a videorögzítő már idejétmúlt több szempontból is, ráadásul a tolatókamera megadta magát,
- a fűtésszabályozó áthelyezése miatt nem lehet maximumra csavarni a fűtést, mert rövid a bowden, és különben is, mennyivel elegánsabb lenne egy elektronikus, szervómotoros vezérlés,
- a szivargyújtó töltő anno oda került, ahol még maradt hely, de mint kiderült, ötödik fokozatban útban van, nekimegy a sebességváltókar. A sok piszkálgatás miatt kontakthibás lett,
- az eredeti Astra óramodul az új helyen nagyon rosszul olvasható, mert nem jó szögben áll.
Persze ezek mind lehetséges, előre nem látott velejárói egy ekkora kaliberű átalakításnak. Szóval volt motiváció rendesen arra, hogy hozzáfogjak, csak...

... nem volt ihlet. :-(
Egyszerűen nem tudtam eldönteni, milyen legyen az új dizájn. Aztán valamikor a nyáron beütött a ménkű, és a neten kutakodva találtam néhány ötletadó képet. A poént egyelőre hadd ne lőjem le ;-), legyen elég, hogy futurisztikus kinézetű lesz - innen az Fcon projektnév. :-)

Elképzelések

Szóval az átépítés a következő főbb részterületekre osztható:
- változatlan formában megmaradó cuccok: tablet, router, spektrumanalizátor áramkör, Raspberry PI,
- módosítandó cuccok: spektrumanalizátor szoftver (csak grafika változtatás), vezérlőáramkör,
- cserére/kidobásra kerülő cuccok: gyári fűtésszabályozó kezelőszervek, ülésfűtés kapcsolók, tetőnyitó gomb, összes ablak fel/le gomb, óramodul, videorögzítő és kamerák,
- komplett új áramkörök: nyomógombok, saját fűtésszabályozó kezelőszervek, saját ülésfűtés szabályozók, USB-s töltők, külső hőmérő, akkufeszültség-mérő, óra, külső megvilágítás-mérő, gyorsulásmérő, új videorögzítő és kamerák, központi nagyteljesítményű 12V/5V átalakító.
Mielőtt valaki elmagyarázná, hogy a nyomógomb az nem áramkör :-), elmondanám, hogy de pedig igen :-), mert Gulácsi Zolival ötletelve azt találtuk ki, hogy érintőgombos megoldás legyen a mechanikus gombok helyett. Egy kapacitív "nyomógomb" pedig tényleg már önmagában is egy áramkör. Ugyanakkor nem minden kezelőszerv lesz érintős: a fűtésszabályozóba például enkóder kerül majd.
Ami pedig a visszajelzőket illeti: LED gyűrűk mindenhol. A WS2812 vezérlővel szerelt LED gyűrűk egyre elterjedtebbek, és egy kellően gyors mikrovezérlővel jól meghajthatók. Kaphatók (itthon is, ha az ember keresgél) különféle méretekben 8 LED-től felfelé, nekem a legnagyobb 20 LED-es lesz.
Az összes LED fényereje a külső megvilágításhoz lesz igazítva, vagyis nappal automatikusan nagyobb, éjjel kisebb fényerővel fognak világítani. Mivel a WS2812-es LED-ek digitális vezérlést igényelnek, a központilag mért fényerő értéket az összes, LED-et tartalmazó áramkörnek meg kell kapnia valamilyen formában (erről később majd részletesen lesz szó).
A hőmérséklet- és a pontos idő kijelzésére egy-egy grafikus OLED kijelző fog szolgálni, ezeket terv szerint OrangePI-k hajtják majd.
Tudom, ez nem kevés elektronika... de úgy döntöttem, belevágok. És ennek kapcsán folyamatosan beszámolok az egyes áramkörök elkészüléséről, adott esetben belemenve a részletekbe kapcsolási rajz szinten.

Blokkvázlat

Már az áttekintő kép megrajzolása sem egyszerű, ha az ember nem akar belegabalyodni a részletekbe. :-) Az alábbi ábrán csak az új modulok alapvető összekapcsolása látszik.


Az első kérdés, ami felmerül, hogy mit is takarhat a PWM vezeték. Nos, ezen keresztül kapják meg a modulok az aktuális megvilágítás értéket egy pulzuszélesség-modulált jel formájában. A felbontás 3 bit lesz. Hogy meg lehessen különböztetni a PWM hiba esetét, a folyamatos magas szint és a folyamatos alacsony szint nem lesz megengedett, így hétféle megvilágítási értéket lehet megkülönböztetni.
A WS2812 8 bites vezérlést tesz lehetővé, így a 3 bites megvilágítási szint mellett 5 bitnyi (azaz 32-féle) fényerő arány lehetséges. Így megoldható, hogy a passzív kezelőszervek halványan, az aktívak hozzájuk képest nagy fényerővel világítsanak, és ez az arány megmaradjon a külső fényviszonyoktól függetlenül.

A mellékelt képen láthatunk egy minta jelalakot. A valóságban ez sokkal közelebb lesz a négyszögjelhez. Az egyes modulok a jel magas szintjét mérik majd. A központi PWM generátor és a modulok természetesen ugyanolyan felbontásban mérik az időt.

Maga a PWM kimenet nagy terhelhetőségű lesz, így azokat a LED-eket, amik nem digitálisan vezéreltek, közvetlenül lehet majd hajtani vele. Ilyenek lesznek például az USB töltésdekektorban. Ez az egyik elsőként elkészült modul, a youtube-on láthattok róla videót (link a bal oldalon).
A PWM jel frekvenciája 300 Hz körül lesz - ez már bőven kívül esik az örökös PC vs. konzol vita tartományán ("az emberi szem csak 30 képet lát másodpercenként"). :-) Azon tehát nem kell aggódni, hogy a háttérvilágítás zavaróan vibrál majd - nem fog.

Ülésfűtés kapcsoló

Ahhoz, hogy ki tudjuk váltani a gyári kezelőszerveket, meg kell értenünk, hogy hogyan is működnek és hogyan kapcsolódnak az autó belső elektronikájához. Szerencsére a G Astrához lehet gyári kapcsolási rajzot találni a neten. A képen az ülésfűtés kapcsoló vázlata látható. Ami látszik a képről:
- a kapcsoló valójában egy potenciométer, és az egyes fokozatoknak csak annyi jelentősége van, hogy fix pozíciókban áll meg,
- a bekapcsolást a 2. és 3. pont összezárása jelzi az elektronika felé,
- azt, hogy mennyire kell fűteni, az 1. és 5. pont közötti ellenállás határozza meg. Ennek az értékeit szerencsére nem kellett kimérnem :-), megtaláltam a neten,
- a 4. pont bekötése kihagyható, mivel az csak a kapcsoló megvilágítását szolgálja.
Úgy döntöttem (több okból), hogy az eredeti öt helyett hat fokozat lesz. A neten talált adatok szerint 0,5 és 8,5 kohm között változik a potenciométer értéke az egyes fokozatokban, ezt négy ellenállással és három relével szépen le lehet modellezni (a negyedik relé a bekapcsolt állapot jelzése). Ezzel a megoldással elvileg akár 8 lépcsőt is csinálhatnék - ahogy mondtam, a hat fokozat tervezői döntés volt. :-)
Lássuk az egészet az asztalon összerakva. :-) Értelemszerűen a két üléshez két modul kell. Ha nagyon akarom, elég lett volna egy... nekem szimpatikusabb volt ez a megoldás.
Az állítás enkóderrel történik, néhány bónusz funkcióval. Az enkóder nyomógombjával is be illetve ki lehet kapcsolni a fűtést. Ha gombbal kapcsoljuk ki, akkor megjegyzi az aktuális fokozatot, és ha újra megnyomjuk a gombot, ugyanarra áll vissza.

Az első áramkörök már működnek is :-), egy kis bemutató videó is készült (link a bal oldalon).

Második fejezet - További áramkörök

Az elmúlt hónapokban rendesen ment a munka, és mostanra egész közel állok ahhoz, hogy el lehessen kezdeni a beépítést. Készült több videó is az áramkörökről, konkrétan
- a gyorsulásmérőről,
- a fordulatszámmérőről,
- és arról, hogy hogyan tudunk egy vezetéken több nyomógombot használni.
Ezeket ott vannak baloldalt a linkek között.
Az egy vezetéken több nyomógomb témához készült egy Excel (magyarázat hozzá a videóban), ezt megtaláljátok a Letöltések részben.

Közben viszont - műszaki vénájú barátaimmal folytatott több órás közös töprengések eredményeként - néhány dolgot átgondoltam a tervekkel kapcsolatban. A legfontosabb, hogy a szervómotoros fűtésszabályozás helyett marad az eredeti, csak fel lesz tuningolva LED gyűrűkkel. Ennek már volt egy korábbi verziója (lásd baloldalt), de a WS2812-es LED gyűrűk egészen más kategóriát képviselnek. Míg korábban egy két szintes nyomtatott áramkör kellett ahhoz, hogy egy forgatógomb köré LED gyűrűt lehessen építeni, most alig kell plusz alkatrész: csak egy mikrovezérlő és néhány Reed relé.
Változott néhány egyéb részlet is, szóval íme az aktualizált blokkvázlat:


Harmadik fejezet - Tervek a hifit illetően

Az áramkörök elkészültek, és működnek is. :-) Az összes áramkör egyidejű tesztelése jelentett azért némi kihívást, erről a baloldalt linkelt videóban tudtok meggyőződni. Hogy legyen azért némi olvasnivaló is, röviden összefoglalom a hifiben tervezett változtatásokat.

A legfontosabb, hogy az eddigi mélyközép + dóm párost egy mélyközép + szélessávú páros fogja váltani. Tavaly belefutottam egy érdekes apróhirdetésbe, ami ScanSpeak szélessávúakat ajánlott, és ez elég izgalmasnak tűnt ahhoz, hogy némi Gulácsi Zolival folytatott egyeztetést követően lecsapjak rá. A gyártó nem kifejezetten pénztárcabarát hangszóróiról híres, így a mélyközép egy SB Acoustics hangszóró lesz (linkek a konkrét típusokhoz a bal oldalon).
A cél nyilván a keresztezési frekvencia lejjebb csavarása néhány 100 Hz-re a szebb színpadkép érdekében (hogy pontosan mennyi legyen, azon még vitatkozunk), és részemről a dupla passzív hajtás lecserélése full aktívra (hogy ez biztosan jó-e, arról még szintén vitatkozunk :-)). Mindenesetre sikerült találnom egy alkamasnak tűnő autós aktív váltót. Úgyhogy nincs más hátra, mint kivárni, amíg Zoli ráér arra, hogy nekiálljon a beépítésnek. Ha minden igaz, négy hónap múlva már beszámolhatok az eredményekről. Addig is türelmet kérek... bár nekem se sok van. :-)

Folytatás következik...

Vissza a lap tetejére | Vissza a nyitóoldalra

  E-mail: wolkens KUKAC heatwave PONT hu Copyright 2010 Wolkensdorfer Péter Utolsó módosítás: 2011. november 06.