Témakör: Autóhifi

Futurisztikus középkonzol G Astra kabrióba

Oldaltérkép


Hivatkozott oldalak
Autóhifi témában

Internetet az autóba!


Külső linkek
Gulácsi Zoli honlapja
USB töltésdetekor videó
Fcon 1. rész videó


Kapcsolódó oldalak
Autóhifi témában

Felicia ajtópanel
Hifibeépítés G Astra kabrióba
Internet beépítés G Astra kabrióba
Mélyláda FAQ
Mélyláda Sport Ignisbe
Peugeot 306 első szett
Skoda autóhifi
Személyiségteszt
Zene F Astrában
Zene G Astra kabrióba
Zene G Astrában
Zene kabrióba II
Zene kabrióba III
Zene kabrióba

Az internet beépítés óta eltelt pár év, és persze a gyakorlat mutatja meg, hogy mi is sikerült jól, és mi nem. Szép lassan összejött annyi módosítási ötlet, hogy elérkezettnek éreztem az időt a beavatkozásra. Lássuk csak:
- a videorögzítő már idejétmúlt több szempontból is, ráadásul a tolatókamera megadta magát,
- a fűtésszabályozó áthelyezése miatt nem lehet maximumra csavarni a fűtést, mert rövid a bowden, és különben is, mennyivel elegánsabb lenne egy elektronikus, szervómotoros vezérlés,
- a szivargyújtó töltő anno oda került, ahol még maradt hely, de mint kiderült, ötödik fokozatban útban van, nekimegy a sebességváltókar. A sok piszkálgatás miatt kontakthibás lett,
- az eredeti Astra óramodul az új helyen nagyon rosszul olvasható, mert nem jó szögben áll.
Persze ezek mind lehetséges, előre nem látott velejárói egy ekkora kaliberű átalakításnak. Szóval volt motiváció rendesen arra, hogy hozzáfogjak, csak...

... nem volt ihlet. :-(
Egyszerűen nem tudtam eldönteni, milyen legyen az új dizájn. Aztán valamikor a nyáron beütött a ménkű, és a neten kutakodva találtam néhány ötletadó képet. A poént egyelőre hadd ne lőjem le ;-), legyen elég, hogy futurisztikus kinézetű lesz - innen az Fcon projektnév. :-)

Elképzelések

Szóval az átépítés a következő főbb részterületekre osztható:
- változatlan formában megmaradó cuccok: tablet, router, spektrumanalizátor áramkör, Raspberry PI,
- módosítandó cuccok: spektrumanalizátor szoftver (csak grafika változtatás), vezérlőáramkör,
- cserére/kidobásra kerülő cuccok: gyári fűtésszabályozó kezelőszervek, ülésfűtés kapcsolók, tetőnyitó gomb, összes ablak fel/le gomb, óramodul, videorögzítő és kamerák,
- komplett új áramkörök: nyomógombok, saját fűtésszabályozó kezelőszervek, saját ülésfűtés szabályozók, USB-s töltők, külső hőmérő, akkufeszültség-mérő, óra, külső megvilágítás-mérő, gyorsulásmérő, új videorögzítő és kamerák, központi nagyteljesítményű 12V/5V átalakító.
Mielőtt valaki elmagyarázná, hogy a nyomógomb az nem áramkör :-), elmondanám, hogy de pedig igen :-), mert Gulácsi Zolival ötletelve azt találtuk ki, hogy érintőgombos megoldás legyen a mechanikus gombok helyett. Egy kapacitív "nyomógomb" pedig tényleg már önmagában is egy áramkör. Ugyanakkor nem minden kezelőszerv lesz érintős: a fűtésszabályozóba például enkóder kerül majd.
Ami pedig a visszajelzőket illeti: LED gyűrűk mindenhol. A WS2812 vezérlővel szerelt LED gyűrűk egyre elterjedtebbek, és egy kellően gyors mikrovezérlővel jól meghajthatók. Kaphatók (itthon is, ha az ember keresgél) különféle méretekben 8 LED-től felfelé, nekem a legnagyobb 20 LED-es lesz.
Az összes LED fényereje a külső megvilágításhoz lesz igazítva, vagyis nappal automatikusan nagyobb, éjjel kisebb fényerővel fognak világítani. Mivel a WS2812-es LED-ek digitális vezérlést igényelnek, a központilag mért fényerő értéket az összes, LED-et tartalmazó áramkörnek meg kell kapnia valamilyen formában (erről később majd részletesen lesz szó).
A hőmérséklet- és a pontos idő kijelzésére egy-egy grafikus OLED kijelző fog szolgálni, ezeket terv szerint OrangePI-k hajtják majd.
Tudom, ez nem kevés elektronika... de úgy döntöttem, belevágok. És ennek kapcsán folyamatosan beszámolok az egyes áramkörök elkészüléséről, adott esetben belemenve a részletekbe kapcsolási rajz szinten.

Blokkvázlat

Már az áttekintő kép megrajzolása sem egyszerű, ha az ember nem akar belegabalyodni a részletekbe. :-) Az alábbi ábrán csak az új modulok alapvető összekapcsolása látszik.


Az első kérdés, ami felmerül, hogy mit is takarhat a PWM vezeték. Nos, ezen keresztül kapják meg a modulok az aktuális megvilágítás értéket egy pulzuszélesség-modulált jel formájában. A felbontás 3 bit lesz. Hogy meg lehessen különböztetni a PWM hiba esetét, a folyamatos magas szint és a folyamatos alacsony szint nem lesz megengedett, így hétféle megvilágítási értéket lehet megkülönböztetni.
A WS2812 8 bites vezérlést tesz lehetővé, így a 3 bites megvilágítási szint mellett 5 bitnyi (azaz 32-féle) fényerő arány lehetséges. Így megoldható, hogy a passív kezelőszervek halványan, az aktívak hozzájuk képest nagy fényerővel világítsanak, és ez az arány megmaradjon a külső fényviszonyoktól függetlenül.

A mellékelt képen láthatunk egy minta jelalakot. A valóságban ez sokkal közelebb lesz a négyszögjelhez. Az egyes modulok a jel magas szintjét mérik majd. A központi PWM generátor és a modulok természetesen ugyanolyan felbontásban mérik az időt.

Maga a PWM kimenet nagy terhelhetőségű lesz, így azokat a LED-eket, amik nem digitálisan vezéreltek, közvetlenül lehet majd hajtani vele. Ilyenek lesznek például az USB töltésdekektorban. Ez az egyik elsőként elkészült modul, a youtube-on láthattok róla videót (link a bal oldalon).
A PWM jel frekvenciája 300 Hz körül lesz - ez már bőven kívül esik az örökös PC vs. konzol vita tartományán ("az emberi szem csak 30 képet lát másodpercenként"). :-) Azon tehát nem kell aggódni, hogy a háttérvilágítás zavaróan vibrál majd - nem fog.

Ülésfűtés kapcsoló

Ahhoz, hogy ki tudjuk váltani a gyári kezelőszerveket, meg kell értenünk, hogy hogyan is működnek és hogyan kapcsolódnak az autó belső elektronikájához. Szerencsére a G Astrához lehet gyári kapcsolási rajzot találni a neten. A képen az ülésfűtés kapcsoló vázlata látható. Ami látszik a képről:
- a kapcsoló valójában egy potenciométer, és az egyes fokozatoknak csak annyi jelentősége van, hogy fix pozíciókban áll meg,
- a bekapcsolást a 2. és 3. pont összezárása jelzi az elektronika felé,
- azt, hogy mennyire kell fűteni, az 1. és 5. pont közötti ellenállás határozza meg. Ennek az értékeit szerencsére nem kellett kimérnem :-), megtaláltam a neten,
- a 4. pont bekötése kihagyható, mivel az csak a kapcsoló megvilágítását szolgálja.
Úgy döntöttem (több okból), hogy az eredeti öt helyett hat fokozat lesz. A neten talált adatok szerint 0,5 és 8,5 kohm között változik a potenciométer értéke az egyes fokozatokban, ezt négy ellenállással és három relével szépen le lehet modellezni (a negyedik relé a bekapcsolt állapot jelzése). Ezzel a megoldással elvileg akár 8 lépcsőt is csinálhatnék - ahogy mondtam, a hat fokozat tervezői döntés volt. :-)
Lássuk az egészet az asztalon összerakva. :-) Értelemszerűen a két üléshez két modul kell. Ha nagyon akarom, elég lett volna egy... nekem szimpatikusabb volt ez a megoldás.
Az állítás enkóderrel történik, néhány bónusz funkcióval. Az enkóder nyomógombjával is be illetve ki lehet kapcsolni a fűtést. Ha gombbal kapcsoljuk ki, akkor megjegyzi az aktuális fokozatot, és ha újra megnyomjuk a gombot, ugyanarra áll vissza.

Az első áramkörök már működnek is :-), egy kis bemutató videó is készült (link a bal oldalon).

Folytatás következik...

Vissza a lap tetejére | Vissza a nyitóoldalra

  E-mail: wolkens KUKAC heatwave PONT hu Copyright 2010 Wolkensdorfer Péter Utolsó módosítás: 2011. november 06.