|
Az internet beépítés óta eltelt pár év, és persze a gyakorlat
mutatja meg, hogy mi is sikerült jól, és mi nem. Szép lassan összejött annyi
módosítási ötlet, hogy elérkezettnek éreztem az időt a beavatkozásra. Lássuk
csak:
- a videorögzítő már idejétmúlt több szempontból is, ráadásul a tolatókamera
megadta magát,
- a fűtésszabályozó áthelyezése miatt nem lehet maximumra csavarni a fűtést,
mert rövid a bowden, és különben is, mennyivel elegánsabb lenne egy
elektronikus, szervómotoros vezérlés,
- a szivargyújtó töltő anno oda került, ahol még maradt hely, de mint kiderült,
ötödik fokozatban útban van, nekimegy a sebességváltókar. A sok piszkálgatás
miatt kontakthibás lett,
- az eredeti Astra óramodul az új helyen nagyon rosszul olvasható, mert nem jó
szögben áll.
Persze ezek mind lehetséges, előre nem látott velejárói egy ekkora kaliberű
átalakításnak. Szóval volt motiváció rendesen arra, hogy hozzáfogjak,
csak...
... nem volt ihlet. :-(
Egyszerűen nem tudtam eldönteni, milyen legyen az új dizájn. Aztán valamikor a
nyáron beütött a ménkű, és a neten kutakodva találtam néhány ötletadó képet. A
poént egyelőre hadd ne lőjem le ;-), legyen elég, hogy futurisztikus kinézetű
lesz - innen az Fcon projektnév. :-)
Elképzelések
Szóval az átépítés a következő főbb részterületekre osztható:
- változatlan formában megmaradó cuccok: tablet, router, spektrumanalizátor
áramkör, Raspberry PI,
- módosítandó cuccok: spektrumanalizátor szoftver (csak grafika változtatás),
vezérlőáramkör,
- cserére/kidobásra kerülő cuccok: gyári fűtésszabályozó kezelőszervek,
ülésfűtés kapcsolók, tetőnyitó gomb, összes ablak fel/le gomb, óramodul,
videorögzítő és kamerák,
- komplett új áramkörök: nyomógombok, saját fűtésszabályozó kezelőszervek,
saját ülésfűtés szabályozók, USB-s töltők, külső hőmérő, akkufeszültség-mérő,
óra, külső megvilágítás-mérő, gyorsulásmérő, új videorögzítő és kamerák,
központi nagyteljesítményű 12V/5V átalakító.
Mielőtt valaki elmagyarázná, hogy a nyomógomb az nem áramkör :-), elmondanám,
hogy de pedig igen :-), mert Gulácsi Zolival ötletelve azt találtuk ki, hogy
érintőgombos megoldás legyen a mechanikus gombok helyett. Egy kapacitív
"nyomógomb" pedig tényleg már önmagában is egy áramkör. Ugyanakkor nem minden
kezelőszerv lesz érintős: a fűtésszabályozóba például enkóder kerül majd.
Ami pedig a visszajelzőket illeti: LED gyűrűk mindenhol. A WS2812 vezérlővel
szerelt LED gyűrűk egyre elterjedtebbek, és egy kellően gyors mikrovezérlővel
jól meghajthatók. Kaphatók (itthon is, ha az ember keresgél) különféle
méretekben 8 LED-től felfelé, nekem a legnagyobb 20 LED-es lesz.
Az összes LED fényereje a külső megvilágításhoz lesz igazítva, vagyis nappal
automatikusan nagyobb, éjjel kisebb fényerővel fognak világítani. Mivel a
WS2812-es LED-ek digitális vezérlést igényelnek, a központilag mért fényerő
értéket az összes, LED-et tartalmazó áramkörnek meg kell kapnia valamilyen
formában (erről később majd részletesen lesz szó).
A hőmérséklet- és a pontos idő kijelzésére egy-egy grafikus OLED kijelző fog
szolgálni, ezeket terv szerint OrangePI-k hajtják majd.
Tudom, ez nem kevés elektronika... de úgy döntöttem, belevágok. És ennek
kapcsán folyamatosan beszámolok az egyes áramkörök elkészüléséről, adott
esetben belemenve a részletekbe kapcsolási rajz szinten.
Blokkvázlat
Már az áttekintő kép megrajzolása sem egyszerű, ha az ember nem
akar belegabalyodni a részletekbe. :-) Az alábbi ábrán csak az új modulok
alapvető összekapcsolása látszik.
Az első kérdés, ami felmerül, hogy mit is takarhat a PWM vezeték.
Nos, ezen keresztül kapják meg a modulok az aktuális megvilágítás értéket egy
pulzuszélesség-modulált jel formájában. A felbontás 3 bit lesz. Hogy meg
lehessen különböztetni a PWM hiba esetét, a folyamatos magas szint és a
folyamatos alacsony szint nem lesz megengedett, így hétféle megvilágítási
értéket lehet megkülönböztetni.
A WS2812 8 bites vezérlést tesz lehetővé, így a 3 bites megvilágítási szint
mellett 5 bitnyi (azaz 32-féle) fényerő arány lehetséges. Így megoldható,
hogy a passzív kezelőszervek halványan, az aktívak hozzájuk képest nagy
fényerővel világítsanak, és ez az arány megmaradjon a külső fényviszonyoktól
függetlenül.
|
A mellékelt képen láthatunk egy minta jelalakot. A valóságban ez sokkal
közelebb lesz a négyszögjelhez. Az egyes modulok a jel magas szintjét mérik
majd. A központi PWM generátor és a modulok természetesen ugyanolyan
felbontásban mérik az időt. |
Maga a PWM kimenet nagy terhelhetőségű lesz, így azokat a LED-eket,
amik nem digitálisan vezéreltek, közvetlenül lehet majd hajtani vele. Ilyenek
lesznek például az USB töltésdekektorban. Ez az egyik elsőként elkészült
modul.
A PWM jel frekvenciája 300 Hz körül lesz - ez már bőven kívül esik az örökös
PC vs. konzol vita tartományán ("az emberi szem csak 30 képet lát
másodpercenként"). :-) Azon tehát nem kell aggódni, hogy a háttérvilágítás
zavaróan vibrál majd - nem fog. |
|
Ülésfűtés kapcsoló
Ahhoz, hogy ki tudjuk váltani a gyári kezelőszerveket, meg kell értenünk,
hogy hogyan is működnek és hogyan kapcsolódnak az autó belső elektronikájához.
Szerencsére a G Astrához lehet gyári kapcsolási rajzot találni a neten. A képen
az ülésfűtés kapcsoló vázlata látható. Ami látszik a képről:
- a kapcsoló valójában egy potenciométer, és az egyes fokozatoknak csak annyi
jelentősége van, hogy fix pozíciókban áll meg,
- a bekapcsolást a 2. és 3. pont összezárása jelzi az elektronika felé,
- azt, hogy mennyire kell fűteni, az 1. és 5. pont közötti ellenállás
határozza meg. Ennek az értékeit szerencsére nem kellett kimérnem :-),
megtaláltam a neten,
- a 4. pont bekötése kihagyható, mivel az csak a kapcsoló megvilágítását
szolgálja. |
|
|
Úgy döntöttem (több okból), hogy az eredeti öt helyett hat fokozat lesz.
A neten talált adatok szerint 0,5 és 8,5 kohm között változik a potenciométer
értéke az egyes fokozatokban, ezt négy ellenállással és három relével szépen
le lehet modellezni (a negyedik relé a bekapcsolt állapot jelzése). Ezzel a
megoldással elvileg akár 8 lépcsőt is csinálhatnék - ahogy mondtam, a hat
fokozat tervezői döntés volt. :-) |
Lássuk az egészet az asztalon összerakva. :-) Értelemszerűen a két
üléshez két modul kell. Ha nagyon akarom, elég lett volna egy... nekem
szimpatikusabb volt ez a megoldás.
Az állítás enkóderrel történik, néhány bónusz funkcióval. Az enkóder
nyomógombjával is be illetve ki lehet kapcsolni a fűtést. Ha gombbal kapcsoljuk
ki, akkor megjegyzi az aktuális fokozatot, és ha újra megnyomjuk a gombot,
ugyanarra áll vissza. |
|
Fcon 2. fejezet - További áramkörök
Az elmúlt hónapokban rendesen ment a munka, és mostanra egész közel
állok ahhoz, hogy el lehessen kezdeni a beépítést. Készült több videó is az
áramkörökről, konkrétan
- a gyorsulásmérőről,
- a fordulatszámmérőről,
- és arról, hogy hogyan tudunk egy vezetéken több nyomógombot használni.
Ezeket ott vannak baloldalt a linkek között.
Az egy vezetéken több nyomógomb témához készült egy Excel (magyarázat hozzá a
videóban), ezt megtaláljátok a Letöltések részben.
Közben viszont - műszaki vénájú barátaimmal folytatott több órás közös
töprengések eredményeként - néhány dolgot átgondoltam a tervekkel
kapcsolatban. A legfontosabb, hogy a szervómotoros fűtésszabályozás helyett
marad az eredeti, csak fel lesz tuningolva LED gyűrűkkel. Ennek már volt egy
korábbi verziója (lásd baloldalt), de a WS2812-es LED gyűrűk egészen más
kategóriát képviselnek. Míg korábban egy két szintes nyomtatott áramkör kellett
ahhoz, hogy egy forgatógomb köré LED gyűrűt lehessen építeni, most alig kell
plusz alkatrész: csak egy mikrovezérlő és néhány Reed relé.
Változott néhány egyéb részlet is, szóval íme az aktualizált
blokkvázlat:
|
|
Fcon 3. fejezet - Tervek a hifit illetően
Az áramkörök elkészültek, és működnek is. :-) Az összes áramkör
egyidejű tesztelése jelentett azért némi kihívást, erről a linkelt videóban
tudtok meggyőződni. Hogy legyen azért némi olvasnivaló is, röviden
összefoglalom a hifiben tervezett változtatásokat. |
|
A legfontosabb, hogy az eddigi mélyközép + dóm párost egy mélyközép +
szélessávú páros fogja váltani. Tavaly belefutottam egy érdekes apróhirdetésbe,
ami ScanSpeak szélessávúakat ajánlott, és ez elég izgalmasnak tűnt ahhoz, hogy
némi Gulácsi Zolival folytatott egyeztetést követően lecsapjak rá. A gyártó nem
kifejezetten pénztárcabarát hangszóróiról híres, így a mélyközép egy SB
Acoustics hangszóró lesz (linkek a konkrét típusokhoz a bal oldalon).
A cél nyilván a keresztezési frekvencia lejjebb csavarása néhány 100 Hz-re a
szebb színpadkép érdekében (hogy pontosan mennyi legyen, azon még vitatkozunk),
és részemről a dupla passzív hajtás lecserélése full aktívra (hogy ez biztosan
jó-e, arról még szintén vitatkozunk :-)). Mindenesetre sikerült találnom egy
alkamasnak tűnő autós aktív váltót. Úgyhogy nincs más hátra, mint kivárni, amíg
Zoli ráér arra, hogy nekiálljon a beépítésnek. Ha minden igaz, négy hónap múlva
már beszámolhatok az eredményekről. Addig is türelmet kérek... bár nekem se sok
van. :-) |
|
Folytatás következik...
A cikk utoljára frissítve: 2018.06.
G Astra kabrió internet elérés (2015.09.)
Régóta piszkált már a gondolat, hogy alakítani kellene valamit a
kabrión. A tabletek egyre hétköznapibbá és elérhető árúvá válásával már nem
...
Tovább a cikkhez
|
|
|
|
G Astra fűtésszabályozó modding (2011.06.)
Kezdeném azzal, hogy alapvetően Norbi barátom a hibás :-), neki
sikerült olyan autót vennie, amiben a fűtésszabályozó tekerője körül sorban
...
Tovább a cikkhez
|
|
|
|
Vissza a lap tetejére |
Vissza a nyitóoldalra
|