Témakör: Autóhifi

G Astra kabrió hifi

Oldaltérkép


Hivatkozott oldalak
Programozás témában

G Astra fűtésszabályozó modding
Autóhifi témában

Zene kabrióba II
Zene kabrióba III
Zene kabrióba


Letöltések
Bandpass méretező Excel
Carpower CRB-25HQ láda


Külső linkek
G Astra kijelző vezérlés
Saját bordcomputer G Astrába
Gulácsi Zoli honlapja
EAR blogja
PC-t az autóba!
KóPé autóhifi
Traveltech


Kapcsolódó oldalak
Programozás témában

Antik óra Excelben
Félig hardveres, félig szoftveres kivezérlésmérő
Hang vizualizáció
Perspektivikus leképezés
PIC programozás
Autóhifi témában

Felicia ajtópanel
Futurisztikus középkonzol
Hifibeépítés G Astra kabrióba
Internet beépítés G Astra kabrióba
Internetet az autóba!
Mélyláda FAQ
Mélyláda Sport Ignisbe
Peugeot 306 első szett
SAL dupla mélyláda
Skoda autóhifi
Személyiségteszt
Zene F Astrában
Zene G Astrában

Az F Astra hifibeépítése természetesen rengeteg tanulsággal szolgált. Amellett, hogy ezeket lehetőség szerint hasznosítani szeretném az új installnál, mindjárt szembesülni kell néhány "aprósággal":
- míg az F Astrában a kidobásra ítélt üléskárpit miatt nem kellett sokat gondolkozni a hátsó ülés "meglékelésén" és így a mélyláda mehetett a csomagtartóba, addig ezúttal nem állnék neki az újszerű állapotú bőrkárpitot szétszabdalni. Valami más megoldás kell.
- az F Astrában az első oldalablakok osztottak, így az ablak letekeréskor a hangszóró közelébe se megy. A G-ben viszont nem osztott...
- a két erősítő és az így rendelkezésre álló, a hangerőigényemhez képest gyakorlatilag korlátlan teljesítmény tök jó, hogy van, cserébe az esetek nagy részében felesleges.

Tervezgetés

Alig hogy eladtam az F Astrát, beindult az agyam, és kezdett formálódni a koncepció. Kiderült, hogy
- működnek a kormány rádióvezérlő gombjai. Ez egy olyan funkcionalitás, amit nagyon nem szeretnék elveszíteni, ahogy a központi kijelzőt sem. Némi keresgélés után csúcsminőségű dokumentációkat és projektleírásokat találtam a neten a témában a kormányvezérlés kapcsolási rajzától a kijelző kommunikációjának ütemdiagrammjáig (lásd Linkek) - a lelkes amatőrök mindenre képesek. :-) Így gyakorlatilag csak építeni kell egy illesztőáramkört, amivel a fejegységhez kapcsolódni lehet.
- a hátsó ülés közepe komplett kivehető, így mégis kerülhet a csomagtartóba mélyláda. A mechanikai korlátok miatt (csomagtérnyílás formája, mérete, a csomagtér belmagassága és végül az utasteret és a csomagteret összekötő nyílás helye elég erős korlátokat támasztott a ládával szemben. 30-as hangszórók eleve kilőve, így némi keresgélés után a Carpower CRB-25HQ szubra esett a választás. A megoldás gyakorlatilag ugyanaz, mint az F Astra utolsó verziójában volt: bandpass láda, még az elrendezés is teljesen ugyanolyan, mint ott volt. Ezért most pontos tervrajzot nem is raktam be, hanem csak egy képernyőfotót az Excel fájlról, amivel méreteztem, és magát az Excel fájlt is, hátha valaki szeretne hasonló felépítésű, de másik méretű ládát alkotni. Figyelem: ez az Excel nem arra való, hogy megmondja, mekkora első és hátsó kamra meg reflexcső kell, hanem arra, hogy a fenti méretek ismeretében segítsen a ládát méretezni.

Nagyjából ez volt az a pont, amikor sikerült Gulácsi Zolival összehozni egy találkozót. Elmondtam az elképzeléseimet, ő pedig szinte azonnal a CarPC koncepciót javasolta. A rendszer blokkvázlata ettől kicsit módosult...


A blokkvázlat nem is annyira ad vitára okot, mint maga a koncepció, hogy PC kerüljön az autóba. EAR barátom teljes mellszélességgel áll ki az autós PC-k ellen :-(, és ő azért szaktekintély a témában. Én meg egy makacs gyerek vagyok :-), ezért egyelőre marad az elképzelés, aztán meglátjuk, hová jutunk. Akadnak azért ennek a vallásnak is követői. ;-)

Mélyláda

Mint fentebb írtam, a szerkezetét tekintve a láda megegyezik az F Astra kabrióban használttal. Akkor arról nem nagyon készültek képek, ezért most leírom az építés fő lépéseit.

Mivel a láda elja lesz bontható, a felépítést a fedőlap és a hátlap találkozásával érdemes kezdeni. A reflexcső pont a sarokban jön ki, ezt ki kell vágni - csak a láda előlapja érintett. A kivágás látszólag túl nagy, de ez szándékos: a sarkok le lesznek majd zárva negyedkör lécekkel.
Itt már látható is a reflexcső menete, a belső ívek már meg is kapták a lekerekítést.
A belső elválasztólapon, ami a hangszórót tartja, több az anyaghiány, mint az anyag. :-) Ennek fő oka természetesen, hogy a hátsó kamra felnyúlik a láda teljes magasságáig.
A reflexcső belső mérete megint felveti a kanyar ívének kialakításának kérdését. Abban biztos voltam, hogy meg akarom oldani, és abban is, hogy máshogy, mint az előző ládánál. Szerencsére a kedvenc barkácsáruházamban sikerült szert tenni 1 mm vastag balsafa lapra, így az ív töröttvonalas közelítése nem is bizonyult megoldhatatlan problémának.
Miután az ív megkötött, ráhajlítottam egy lapot, hogy sima legyen a felület. Ami lényeges, hogy ezen a ponton a szemben levő hátlap még nincs a ládához rögzítve! Ha azt is a helyére ragasztjuk, gyakorlatilag megszűnik a hozzáférés a reflexcső kanyarjához.
És végül a rend kedvéért :-) a választott hangszóró. Nem csak szép példány, de súlya is van: önmagában majdnem 6 kg. Így a láda a sok belső válaszfallal valószínűtlenül súlyosnak érződik.

Tervezgetés, második felvonás

Beszéltem, vitatkoztam sok emberrel autós PC témában, számolgattam a költségvetést, próbáltam megbecsülni a nehézséget, és végül mégis multimédiás fejegység mellett döntöttem. A végleges rendszerterv ennek megfelelően az ábrán látható (és ez már tényleg végleges, mert az írás időpontjában már megvannak a cuccok :-)).


Persze, hogy egyszerűbb lenne, azt azért nem mondanám. :-) A főbb változások:
- autós PC helyett Pioneer multimédiás fejegység, fix (nem billenő előlapos) érintőképernyővel, a középkonzolt tehát át kell építeni,
- a kormányvezérlő interfész (KóPé autóhifi termék, nagyon készséges volt a srác) nem használja a kijelzőt, így az megmarad statikusan dátum-idő kijelzőnek,
- megint dupla passzív hajtást kap a front szett, kölön blokk a szubnak. Az erősítők és a szett is Hollywood gyártmányúak lesznek (Zoli esküszik rá, én meg hiszek neki, és EAR sem tiltakozott :-)),
- a gyári hátsó hangszórók maradnak a helyükön, DVD lejátszás esetén surround hangszóróként még jól jöhetnek. Külön erősítő felesleges, a fejegységre lesznek kötve,
- külön videorögzítő rendszer kell, az integrált Smarty 3000-re esett a választás. Főbb jellemzők: SD kártyára rögzít, esemény triggerek (pl. ütközés), GPS vevő, max. 3 kamera köthető rá, videokimenet. A cucc nagyon átgondolt, kellemes a PC-s interfész, és végül, de nem utolsósorban, a forgalmazó Traveltech hozzáállása a vevőkhöz mintaszerű,
- mivel a Smarty videokimenet akármelyik rákötött kamerát meg tudja jeleníteni, a fejegység külső videobemenete szabadon maradhat, ez ki lesz vezetve esetleges alkalmi használathoz (játékkonzol, fényképezőgép, stb.),
- a Smarty egyetlen nyilvánvaló hibája, hogy a hozzá mellékelt vezetékes távirányító gombjai nehezen kezelhetőek a kis méret miatt. Így a gyári távirányító helyett kénytelen :-) leszek készíteni egy másikat, ami majd a középkonzol szerves részeként fog megjelenni, ha már úgyis át kell építeni. :-)
- ugyan nem a hifirendszer része, de módosítva lesz a fűtésszabályozó egység is, legalábbis vizuálisan. Erről külön cikkben olvashattok.

A mélyláda befejezése

A láda kárpitozása bő egy hónapig tartott, aminek három oka van: (1) nekem soha nem jó egy sima egyszínű kárpitozás, (2) a levehető alaplapot nehéz úgy kárpitozni, hogy a csavarok hozzáférhetőek maradjanak, és a láda szükség esetén szétszedhető legyen és (3) ritkán jutottam le a pincébe.
Mindenesetre így néz ki hátulról a kész láda. A fekete kárpit csalóka: nem, nincs levágva a láda sarka...
... ami az elölnézeti képen látszik is. Megfigyelhető a reflexcső végének a lekerekítése, amire természetesen nem került kárpit.
Amúgy ez itt a tesztkonfiguráció :-), a rádió adja a hangot, jobboldalt pedig a nagy PC szub már nem használatos erősítője hajtja a ládát. Ebben egy fix 100 Hz-es szűrő van, ami totál nem illeszkedik a láda méretezéséhez. Így a hangról még nem lehet nyilatkozni, de ereje az van elég. :-)
A továbbiak a hifibeépítésről szóló cikkben.

Vissza a lap tetejére | Vissza a nyitóoldalra

  E-mail: wolkens KUKAC heatwave PONT hu Copyright 2010 Wolkensdorfer Péter Utolsó módosítás: 2011. november 06.