|
Az F Astra hifibeépítése természetesen rengeteg tanulsággal
szolgált. Amellett, hogy ezeket lehetőség szerint hasznosítani szeretném az
új installnál, mindjárt szembesülni kell néhány "aprósággal":
- míg az F Astrában a kidobásra ítélt üléskárpit miatt nem kellett sokat
gondolkozni a hátsó ülés "meglékelésén" és így a mélyláda mehetett a
csomagtartóba, addig ezúttal nem állnék neki az újszerű állapotú bőrkárpitot
szétszabdalni. Valami más megoldás kell.
- az F Astrában az első oldalablakok osztottak, így az ablak letekeréskor a
hangszóró közelébe se megy. A G-ben viszont nem osztott...
- a két erősítő és az így rendelkezésre álló, a hangerőigényemhez képest
gyakorlatilag korlátlan teljesítmény tök jó, hogy van, cserébe az esetek nagy
részében felesleges.
Tervezgetés
Alig hogy eladtam az F Astrát, beindult az agyam, és kezdett
formálódni a koncepció. Kiderült, hogy
- működnek a kormány rádióvezérlő gombjai. Ez egy olyan funkcionalitás, amit
nagyon nem szeretnék elveszíteni, ahogy a központi kijelzőt sem. Némi
keresgélés után csúcsminőségű dokumentációkat és projektleírásokat találtam a
neten a témában a kormányvezérlés kapcsolási rajzától a kijelző
kommunikációjának ütemdiagrammjáig (lásd Linkek) - a lelkes amatőrök mindenre
képesek. :-) Így gyakorlatilag csak építeni kell egy illesztőáramkört, amivel a
fejegységhez kapcsolódni lehet.
- a hátsó ülés közepe komplett kivehető, így mégis kerülhet a csomagtartóba
mélyláda. A mechanikai korlátok miatt (csomagtérnyílás formája, mérete, a
csomagtér belmagassága és végül az utasteret és a csomagteret összekötő nyílás
helye elég erős korlátokat támasztott a ládával szemben. 30-as hangszórók eleve
kilőve, így némi keresgélés után a Carpower CRB-25HQ szubra esett a választás.
A megoldás gyakorlatilag ugyanaz, mint az F Astra utolsó verziójában volt:
bandpass láda, még az elrendezés is teljesen ugyanolyan, mint ott volt. Ezért
most pontos tervrajzot nem is raktam be, hanem csak egy képernyőfotót az Excel
fájlról, amivel méreteztem, és magát az Excel fájlt is, hátha valaki szeretne
hasonló felépítésű, de másik méretű ládát alkotni. Figyelem: ez az Excel nem
arra való, hogy megmondja, mekkora első és hátsó kamra meg reflexcső kell,
hanem arra, hogy a fenti méretek ismeretében segítsen a ládát méretezni.
Nagyjából ez volt az a pont, amikor sikerült Gulácsi Zolival összehozni egy
találkozót. Elmondtam az elképzeléseimet, ő pedig szinte azonnal a CarPC
koncepciót javasolta. A rendszer blokkvázlata ettől kicsit
módosult...
|
|
A blokkvázlat nem is annyira ad vitára okot, mint maga a koncepció,
hogy PC kerüljön az autóba. EAR barátom teljes mellszélességgel áll ki az
autós PC-k ellen :-(, és ő azért szaktekintély a témában. Én meg egy makacs
gyerek vagyok :-), ezért egyelőre marad az elképzelés, aztán meglátjuk, hová
jutunk. Akadnak azért ennek a vallásnak is követői. ;-) |
|
Mélyláda
Mint fentebb írtam, a szerkezetét tekintve a láda megegyezik az F
Astra kabrióban használttal. Akkor arról nem nagyon készültek képek, ezért
most leírom az építés fő lépéseit.
|
Mivel a láda elja lesz bontható, a felépítést a fedőlap és a hátlap
találkozásával érdemes kezdeni. A reflexcső pont a sarokban jön ki, ezt ki kell
vágni - csak a láda előlapja érintett. A kivágás látszólag túl nagy, de ez
szándékos: a sarkok le lesznek majd zárva negyedkör lécekkel. |
Itt már látható is a reflexcső menete, a belső ívek már meg is kapták a
lekerekítést. |
|
|
A belső elválasztólapon, ami a hangszórót tartja, több az anyaghiány,
mint az anyag. :-) Ennek fő oka természetesen, hogy a hátsó kamra felnyúlik a
láda teljes magasságáig. |
A reflexcső belső mérete megint felveti a kanyar ívének kialakításának
kérdését. Abban biztos voltam, hogy meg akarom oldani, és abban is, hogy
máshogy, mint az előző ládánál. Szerencsére a kedvenc barkácsáruházamban
sikerült szert tenni 1 mm vastag balsafa lapra, így az ív töröttvonalas
közelítése nem is bizonyult megoldhatatlan problémának. |
|
|
Miután az ív megkötött, ráhajlítottam egy lapot, hogy sima legyen a
felület. Ami lényeges, hogy ezen a ponton a szemben levő hátlap még nincs a
ládához rögzítve! Ha azt is a helyére ragasztjuk, gyakorlatilag megszűnik a
hozzáférés a reflexcső kanyarjához. |
És végül a rend kedvéért :-) a választott hangszóró. Nem csak szép
példány, de súlya is van: önmagában majdnem 6 kg. Így a láda a sok belső
válaszfallal valószínűtlenül súlyosnak érződik. |
|
Tervezgetés, második felvonás
Beszéltem, vitatkoztam sok emberrel autós PC témában, számolgattam a
költségvetést, próbáltam megbecsülni a nehézséget, és végül mégis multimédiás
fejegység mellett döntöttem. A végleges rendszerterv ennek megfelelően az
ábrán látható (és ez már tényleg végleges, mert az írás időpontjában már
megvannak a cuccok :-)).
Persze, hogy egyszerűbb lenne, azt azért nem mondanám. :-) A főbb
változások:
- autós PC helyett Pioneer multimédiás fejegység, fix (nem billenő előlapos)
érintőképernyővel, a középkonzolt tehát át kell építeni,
- a kormányvezérlő interfész (KóPé autóhifi termék, nagyon készséges volt a
srác) nem használja a kijelzőt, így az megmarad statikusan dátum-idő
kijelzőnek,
- megint dupla passzív hajtást kap a front szett, kölön blokk a szubnak. Az
erősítők és a szett is Hollywood gyártmányúak lesznek (Zoli esküszik rá, én meg
hiszek neki, és EAR sem tiltakozott :-)),
- a gyári hátsó hangszórók maradnak a helyükön, DVD lejátszás esetén surround
hangszóróként még jól jöhetnek. Külön erősítő felesleges, a fejegységre lesznek
kötve,
- külön videorögzítő rendszer kell, az integrált Smarty 3000-re esett a
választás. Főbb jellemzők: SD kártyára rögzít, esemény triggerek (pl. ütközés),
GPS vevő, max. 3 kamera köthető rá, videokimenet. A cucc
nagyon
átgondolt, kellemes a PC-s interfész, és végül, de nem utolsósorban, a
forgalmazó Traveltech hozzáállása a vevőkhöz mintaszerű,
- mivel a Smarty videokimenet akármelyik rákötött kamerát meg tudja jeleníteni,
a fejegység külső videobemenete szabadon maradhat, ez ki lesz vezetve esetleges
alkalmi használathoz (játékkonzol, fényképezőgép, stb.),
- a Smarty egyetlen nyilvánvaló hibája, hogy a hozzá mellékelt vezetékes
távirányító gombjai nehezen kezelhetőek a kis méret miatt. Így a gyári
távirányító helyett kénytelen :-) leszek készíteni egy másikat, ami majd a
középkonzol szerves részeként fog megjelenni, ha már úgyis át kell építeni.
:-)
- ugyan nem a hifirendszer része, de módosítva lesz a fűtésszabályozó egység
is, legalábbis vizuálisan. Erről külön cikkben olvashattok. |
|
A mélyláda befejezése
|
A láda kárpitozása bő egy hónapig tartott, aminek három oka van: (1)
nekem soha nem jó egy sima egyszínű kárpitozás, (2) a levehető alaplapot nehéz
úgy kárpitozni, hogy a csavarok hozzáférhetőek maradjanak, és a láda szükség
esetén szétszedhető legyen és (3) ritkán jutottam le a pincébe.
Mindenesetre így néz ki hátulról a kész láda. A fekete kárpit csalóka: nem,
nincs levágva a láda sarka... |
... ami az elölnézeti képen látszik is. Megfigyelhető a reflexcső
végének a lekerekítése, amire természetesen nem került kárpit.
Amúgy ez itt a tesztkonfiguráció :-), a rádió adja a hangot, jobboldalt pedig
a nagy PC szub már nem használatos erősítője hajtja a ládát. Ebben egy fix 100
Hz-es szűrő van, ami totál nem illeszkedik a láda méretezéséhez. Így a hangról
még nem lehet nyilatkozni, de ereje az van elég. :-) |
|
A továbbiak a hifibeépítésről szóló cikkben.
A cikk utoljára frissítve: 2011.06.
G Astra fűtésszabályozó modding (2011.06.)
Kezdeném azzal, hogy alapvetően Norbi barátom a hibás :-), neki
sikerült olyan autót vennie, amiben a fűtésszabályozó tekerője körül sorban
...
Tovább a cikkhez
|
|
|
Opel Astra kabrió hifi átépítés (2007.08.)
A kabrióban ugyan elég jól szólt a zene, de sajnos az "elég" az nem
mindig elég. :-) Gyönyörűek a magasak, cserébe a mélyközepek nem tudják hozni
...
Tovább a cikkhez
|
|
|
|
Opel Astra kabrió hifi átépítés (2007.11.)
A második csomagtartó installal alapvetően esztétikai problémáim
voltak: sokkal hülyébben nézett ki, mint számítottam rá, és ehhez képest nem
...
Tovább a cikkhez
|
|
|
Hifi Opel Astra kabrióba (2007.02.)
Mikor megvettem az autót, az első szett természetesen bennmaradt a
másikban, viszont az erősítő, a fejegység és a mélyláda maradt nálam. Az a
...
Tovább a cikkhez
|
|
|
|
Vissza a lap tetejére |
Vissza a nyitóoldalra
|