heatwave.hu

[Filmek] [Otthoni hifi] [Programozás] [Autók] [Autóhifi] [Szórakozás] [Fotók] [Minden]

Oldaltérkép

SAL dupla mélyláda Blaupunkt erősítővel

Autóhifi téma
Zene F Astrában
Zene kabrióba II
Mélyláda Sport Ignisbe
Internetet az autóba!
Skoda autóhifi
Zene G Astrában
Mélyláda FAQ
Felicia ajtópanel
Internet beépítés G Astra kabrióba
Zene kabrióba
Személyiségteszt
Zene kabrióba III
Hifibeépítés G Astra kabrióba
Peugeot 306 első szett
Zene G Astra kabrióba
Futurisztikus középkonzol

Szóval feleségem bejelentette az igényét egy mélyládára, én meg kaptam az alkalmon, és gyorsan nekiálltam számolgatni, mi is jönne ki a félbehagyott Bass Effect ládából megmaradt AHX-2030-asokból. :-) Szerencsére reflexládában is elég neki 22 liter, így nem volt ördögtől való gondolat azonnal dupla ládában gondolkodni. Nyilván kell egy kis erősítő is, de ezt úgy akartam megoldani, hogy szükség esetén az erősítővel együtt ki lehessen kapni a ládát az auótóból.
Erősítőnek a Blaupunkt EMA-255 típust választottam - kétcsatornás, a helyigénye még szellőzéssel is csak 20x20 cm alapterület.

Ötajtós H Astráról van szó, amiben elég magasan van a kalaptartó, így, hogy spóroljak az alapterülettel, relatív magas ládát sikerült rajzolni. Az erősítő a láda csomagtérfal felőli oldalára kerül, némi mechanikai védelemmel ellátva. Nem túl nagy láda, kis erősítővel, kis hangszórókkal - úgy döntöttem, elég lesz a 16 mm-es MDF.
SAL dupla mélyláda

Ládaépítés

Első lépésben vágjuk le az oldallapokat a megfelelő szögben. Mivel a reflexcső végigér a láda eleje és hátulja között, a bal oldalhoz eleve kisebb lapot terveztem.
Az oldallaphoz reszeljük szögbe a reflexcsövet, vágjuk ki a hangszórók helyeit, és már el is kezdődhet az összerakás.
Amíg a bal oldal szárad, készítsük elő a jobb oldallapot. Mérjük ki az erősítő illetve a "védőfalak" helyét (érdemes megfigyelni, hogy a védőfalak úgy lettek méretezve, hogy ne takarjanak be az erősítő kezelőszervei elé).
Fúrjuk ki az összes lyukat, ami az erősítő környékén kell: felfogatás helye, hangszórókábelek, tápkábel, és még néhány: egy kis lyuk az erősítő LED szalagos megvilágításához tápnak, egy nagy lyuk egy szivargyújtó aljzatnak az erősítő tápellátásához, valamint néhány furat a védőfalak rögzítéséhez. Ezeket jelöljük át az összeragasztott védőfalakra is, mivel azok nem lesznek ráragasztva a láda oldalfalára, hanem először külön le lesznek kárpitozva, majd utána felcsavarozva. Az átmeneti rögzítéshez remekül használhatók a LIDL-ben időszakosan olcsón kapható nagy rugós csipeszek - érdemes raktározni belőlük.
Rács nem lesz a hangszórók előtt, védelem gyanánt két nikkelezett szekrényfogantyú szolgál majd. :-) Mivel ezeket hátulról kell felcsavarozni, már a hangszórók beépítése előtt fel kell szerelni őket (utána nincs honnan hozzáférni). Ebből viszont az következik, hogy a hangszórót alá kell tudni "buktatni". Mielőtt ötletszerűen felfúrnánk a rögzítőfuratokat, ezt gondosan ellenőrizni kell!
OBI-ban találtam 264 mm hosszú rudat, ebből kettő 528 mm, a láda meg 530 mm széles - van még kérdés? :-)
Ha megvagyunk az összes furattal, felragaszthatjuk a többi lapot jobb oldal - hátlap - fedlap sorrendben.

SAL dupla láda kárpitozás és összeszerelés

Az erősítőt megvilágító LED szalag 12V-os. Figyelembe véve, hogy az akkufeszültség ennél jóval feljebb tud mászni, úgy döntöttem, inkább legyen némi fényerőveszteség, mint kiégés, ezért raktam előtét-ellenállásokat a szalag elé.
Mivel az erősítő vezérlővezetékét nem akarom/tudom (?) a gyári rádióról venni, ezért csináltam egy egyszerű időzítő áramkört, ami a tápfeszültség rákapcsolása után némi késleltetéssel indítja az erősítőt.
Az összes alkatrész szépen elfért egy próbapanelen.
Íme a próbapanel a láda belső oldalfalára felszerelve. Baloldalt lent látható a tápbevitelre szolgáló szivargyújtó aljzat, és megfigyelhető, hogy a hangszórókábelek kivételével már a vezetékek is be vannak fűzve. Ez azt jelenti, hogy a kárpitozás már kész...
... ahogy ezen a képen látható is. Az erősítő bal oldalán még nincs ott a védőfal, szóval ez még csak gyorsteszt.
A befűzött vezetékeket méretre vágás és becsavarozás után melegragasztó pisztollyal rögzítettem - ez rögtön biztosítja azt is, hogy a furatok légmentesen le legyenk zárva.
Helyére került a második védőfal is. Érdemes megnézni a kárpitozást. Szerintem nagyon látványos :-), de a kivitelezése, hááát... egyrészt finoman szólva is időigényesebb, mint egy sima egyszínű kárpitozás, másrészt jóval nehezebb is. Nem is lett tökéletes, de hát ez a barkácsprojektek velejárója.
A kárpitozáshoz 1 mm vastag (vékony) filcet használtam. Természetesen megvannak az előnyök-hátrányok: könnyebben nyúlik, így kisebb hibákat lehet korrigálni, viszont cserébe észre sem vesszük, és máris elmásztak a szögek, mert az egyik felét sikerült jobban meghúzni, mint a másikat.
Következő lépés a hangszórók védelmére szolgáló rudak felcsavarozása - ahogy fentebb írtam, ennek a lépésnek meg kell előznie a hangszórók beépítését.
Aztán jöhetnek végre a hangszórók. :-)
A honlapom az élő bizonyíték arra, hogy szeretem a SAL hangszórókat, de azért néha szentségelek. Szerelési szempontból az egyik legnagyobb hibájuk, hogy a felrögzítő furatok túl közel vannak a besüllyesztendő peremhez, így ha véletlenül 1-2 mm-rel nagyobb lyukat vágunk, mint kellene, akkor könnyen lehet, hogy annyira elcsúszik beszereléskor, hogy az egyik csavar a levegőbe érkezik, a hangszórónak kivágott lyukba. Na jelen esetben is ez történt :-(, végül az lett a nem szép megoldás, hogy a kérdéses csavart erősen ferdén hajtottam be.
Más gyártók hangszóróinál ez valahogy kevésbé tűnik problémásnak. De lehet, hogy csak túl ritkán használom más gyártók hangszóróit. :-)

SAL dupla láda hangzás

Ahogy a képen is látható, a láda alapos tesztelésnek volt alávetve :-), és a helyzet az, hogy nem lett hibátlan. A csőszáj nagyobb légmozgásnál hajlamos csúnyán zörögni :-(, először azt hittem, valamelyik hangszórót nem sikerült rendesen becsavarozni. A problémát szerencsére lehetett orvosolni azzal, hogy némi csillapítóvattát tettem a reflexcsőbe. Innentől már egész kellemesen brummogott. :-)

A H Astra rádiója erősen integrált, és nem akartunk hozzányúlni, így a mélyláda bemenő jelként a hátsó hangszórók jelét kapja a nagyszintű bemeneten. Az erősítést felvettem majdnem maximumra, így a hangot előre lehetett tolni és ezek a hangszórók gyakorlatilag nem hallhatóak. Ami nem is baj, mert közben befigyelt egy első szett csere is :-), egy Audio System MX165EVO került be a gyáriak helyére. A kettő együtt - bár nyilván nem high end kategória - egészen hallgatható hangot ad az autóban. Örülünk! :-)

A cikk utoljára frissítve: 2018.10.

Bass Effect mélyláda (2018.07.)

A ládakonstrukció ezúttal nem az én művem, a neten Wicked One néven elég sok példányban fellelhető. A tervező a Decware cég, tőlük le lehet ...

Tovább a cikkhez

 

Vissza a lap tetejére | Vissza a nyitóoldalra

  E-mail: wolkensKUKACheatwavePONThu Copyright Wolkensdorfer Péter Utolsó frissítés: 2018.10.07.