|
Nagy Tomi barátom végre rászánta magát az első szett cserére az
autóban. Pontosabban fogalmazva, egy első szett beépítésére a gyári hangszóró
helyett, ami finoman szólva is úgy néz ki, mint amin átment az úthenger. :-)
A választás egy Spectron 16-os komponens szettre esett, a kalaptartón már volt
egy pár 3 utas MacAudio (tudom, tudom ;-)). Kellően hideg szombati nap lévén,
bele is vágtunk a munkába...
A problémát alapvetően a hangszóró mérete okozza: nemhogy a gyári rács
kivágása kicsi neki, hanem még a gyári ajtókiemelés átmérője sem elég. Ennek
bizony ajtópanel szaga van...
A leírtak egyébként elég jól működnek más típusra is, nem teljesen elvadult
alakú ajtókárpitok esetében, és aránylag egyszerű munkával tetszetős eredményt
lehet elérni. |
|
|
Első lépésben kell csinálni egy kiemelőpanelt, ami kitölti a gyári rács
helyét (mi 10 mm-es rétegelt lemezt használtunk, mert az volt kéznél). Ezt
fogjuk majd a kárpithoz rögzíteni. A két furat rajta azon két gyári csavarhoz
enged hozzáférést, amivel a kárpit az ajtóhoz van rögzítve.
Fontos! A hangszórónak való kivágást ne ezen az elemen csináljuk elsőnek, hanem
a következőn. |
Ezután alakítsuk ki az ajtópanel látható részét. Ennek a darabnak a
formája követi az eredeti ajtópanelét, az anyag 19 mm MDF vagy pozdorja. Ezen
mérjük ki pontosan a hangszóró helyét, vágjuk ki, majd átjelölve a vágás
vonalát, egy valamivel kisebb koncentrikus kört vágjunk ki az előző pontban
leírt darabból.
A jobb felfekvés érdekében a 306-nál a panelnek az autó hátulja felé néző végét
meg kell egy kicsit reszelni az ajtó felőli oldalon, mert azon a részen a gyári
panel már íves. |
|
|
A két darab elkészülte után, ragasszuk össze őket. Ügyeljünk a pontos
pozícionálásra, és lehetőleg rögzítsük a ragasztást a száradás idejére. |
A megszáradt panelt kívülről borítsuk be mélyládákhoz használatos
kárpittal. Az eredmény elég látványos, maradhatna is így, ha nem kéne végül az
egésznek szólnia. :-)
A kárpitot ragasszuk be a külső darab élére, aztán hajtsuk vissza a külső panel
belső lapjára is.
Az elkészült panelt hátulról csavarozzuk fel a kárpitra. Ha a csavarokat az
eredeti rácstartó nyílásokon engedjük keresztül, nem kell megfúrni a műanyagot
(a mögötte levő anyagot viszont nyilván át kell fúrni. |
|
|
Az elkészült panelre csavarozzuk fel a hangszórót a rácstartó gyűrűvel,
majd tegyük be a rácsot. Ha kellő odafigyeléssel dolgoztunk, a kinézet teljesen
gyári. :-) És az egész megvan nem egészen egy nap alatt. |
Ezekután helyükre kerültek a csipogók az A oszlopon. Némi kísérletezés
után kb. abba a magasságba kerültek, ahol az én Astrámban vannak, a hallgató
felé fordítva. A magasak teljesen jók így, csak kicsit sokan vannak :-), a
keresztváltóban -3 dB-re állítottuk a szintjüket. |
|
Konklúzió: a hangzás nagyon kellemes, de az első szett nem ad elég
mélyet. Ehhez kissé hátra kell faderelni, hogy a MacAudio-k is hadd zenéljenek,
ami viszont azonnal összedönti a színpadot. Akit ez nem zavar, vagy direkt
szereti a "mindenhonnan szól" hangzást, annak bátran ajánlható ez a konfig.
Tominak is tetszik (ez a lényeg :-)), de azért a legalább kísérlet kedvéért
lehet, hogy bekerül egy passzív szubszűrő a hátsó hangszórók elé.
A cikk utoljára frissítve: 2006.01.
F Astra hangrendszer (2006.01.)
A harmadik fokozat az én Opel "F" Astrám. Időközben kellően
túlképeztem :-) magam autóhifi témában, ezért most egy kicsit más konfiguráció
...
Tovább a cikkhez
|
|
|
|
|
Vissza a lap tetejére |
Vissza a nyitóoldalra
|