|
Régóta piszkált már a gondolat, hogy alakítani kellene valamit a
kabrión. A tabletek egyre hétköznapibbá és elérhető árúvá válásával már nem
tűnik ördögtől valónak egy internet eléréses autó. A dolog egyik oldalon
egyáltalán nem túl bonyolult, a másik oldalon viszont felvet egy-két érdekes,
megoldásra váró műszaki problémát.
Az átalakítás néhány meglevő elemet érint az autóban, így:
- az Opelek szokásos dátum-óra modulja felköltözik a belső világítás
helyére,
- az így kieső funkcionalitást az egyébként is használhatatlan napellenzőkre
telepített LED-ek vennék át (ennek többek között előnye, hogy pontszerű
fényforrás helyett egyenletesebb lesz a megvilágítás),
- a tablet és egy nyitó-csukó mechanikai kerül középre, az óramodul
helyére.
Gondolom, különösebben senkit nem lep meg az előzmények ismeretében, hogy
a beépítésre ezúttal is Gulácsi Zolit kértem meg. :-) |
|
Blokvázlat
A rendszer fő elemei:
- SIM kártyás Wifi router,
- tablet,
- vezérlőáramkör,
- tápellátás a vezérléshez, a tablethez és a routerhez.
A tápellátást két 12V -> USB átalakító végzi, külön a routernek és külön a
tabletnek. Ennek a fő oka, hogy a választott router gyárilag akkumulátoros,
viszont szeretném teljesen áramtalanítani kikapcsoláskor. Ehhez a routerből
kijön az akksi, és a helyére lesz bekötve a táp, ennek a feszültségét viszont
lejjebb kell venni, mert a router akksija csak 3.7V névlegesen. A másik ok,
hogy a router és a tablet áramfelvétele külön-külön is feszegetik a tápmodul
határait.
A rendszer vezérléséhez meglepően sok kimenetre van szükség.
Vettem egy gyári 8 relés modult, elsőre hihetetlennek tűnik, de az összes kimenet
használva lesz:
- 1/8 relé: öntartó áramkör a 12 V-nak, hogy gyújtáselvételkor még ne álljon
le azonnal minden, hanem normálisan le lehessen állítani a rendszert.
- 2/8 és 3/8 relé: a motoros nyitás és zárás vezérlése.
- 4/8 relé: router táp.
- 5/8 relé: router ki/bekapcsológomb, sajnos nem beállítható úgy a cucc, hogy
akksi berakásra automatikusan induljon.
- 6/8 és 7/8 relé: a videorögzítő nyomógombjainak szimulálása, hogy
bekapcsolás után átváltson a hátsó kamerára, ezt már régen meg akartam
csinálni, most célszerű, ha már úgyis hozzá kell nyúlni a rendszerhez.
- 8/8 relé: tablet táp, a tablet beállítható úgy, hogy töltés alatt mindig
legyen bekapcsolva a képernyő. Így nem kell a bekapcsológombhoz hozzáférni.
(A hangerőt egyszer hozzáállítjuk a hifihez, utána azt sem kell
piszkálni.)
Az Excel még ide is jó :-)
Bár Mikey barátom szerint gépágyúval verébre :-) megoldás, de úgy
döntöttem, a vezérléshez szükséges időzítés táblázatot Excelben állítom elő.
Ehhez össze is raktam egy kis csinos, és aránylag felhasználóbarát Excelt,
amiben egyesével lehet állítani a kimenetek be- és kikapcsolását, majd a
megadott adatok alapján lehet generálni az ütemdiagrammot és abból a
forráskódot. A fájl a Letöltések rovatban megtalálható, a használat
menete:
- a kimenetekre csak az időpontokat kell megadni, amikor változniuk kell
(0.1 sec lépésekben), az On-Off állapot automatikusan számítódik,
- a nyomógombbal lehet generálni az ütemdiagrammot,
- igény esetén ebből PIC ASM forráskódot lehet generálni, a formátum: 1 byte
portra kiírandó érték (a vezérlés) és 1 byte időzítés, az utolsó adatnál az
időzítés értéke 255.
Külön állítható a bekapcsolási és a leállási folyamat, a leállításnál a
kimenetek alapértelmezett értéke értelemszerűen a bekapcsolási folyamat
végállapota.
Az Excelt alább le tudjátok tölteni (Office 2010 formátum, makrókat
engedélyezni kell). Íme egy képernyőfotó:
 |
|
A vezérlőáramkör
 |
Ahogy írtam fentebb, a relé panel gyári, a tápmodulok Mikey barátomtól
származnak (ezúton is köszi :-)), a PIC-et pedig egy itthon elfekvőben talált
panelre építettem. Csináltam az egésznek egy pici dobozkát, szintén maradékban
levő faanyagokból. Az egész cucc elfér bruttó 17x14x3 cm-ben, ezt talán még
el fogja tudni Zoli valahová rejteni az autóban. :-) A PIC forráskód szintén
letölthető (egyelőre csak szimulátorban teszteltem). |
|
A dobozt lefestettem feketére. A nagyobb paneleket lecsavaroztam, a
DC/DC konvertereket - furat híján - ragasztópisztollyal rögzítettem.
|
 |
 |
A DC/DC konverterek kimenő feszültségének beállításához összeraktam egy
kis műterhelést, 4.4 és 6.6 ohm között átkapcsolhatóan - ez várhatóan kb.
megfelel a majdani tényleges terheléseknek. |
Következik a beállítás. Rendes működés mellett a DC/DC konverternek
rendes feszültségstabilizátorhoz illlően érzéketlennek kell lennie a kimeneti
terhelés változásaira. |
 |
 |
A belső összekötések nem kifejezetten bonyolultak, de ha az ember
szépen meg akarja csinálni, akkor azért fél napot könnyen el lehet szórakozni
vele.
A zöld kilógó kábel a router tápellátása, a fekete USB kábel a tableté, a
piros-fekete természetesen a bejövő táp, a szürke a gyújtáskapcsoló. A többi
kimenő vezetéket nem kell beforrasztani, azok majd a csavarozós csatlakozókba
mennek. |
A vezérlőáramkör élesztése
Szép dolog az elmélet, a gyakorlat meg egy másik. :-) A látszólagos
egyszerűség ellenére az áramkör beüzemelése (egyelőre asztalon) a vártnál
kicsit több nehézséget okozott. Még azután is, mire egyáltalán eljutottam oda,
hogy feléledjen az elektronika...
A relépanelen az egyik relé nem húzott be. Rövid méricskélés után úgy tűnt, a
kapcsolótranzisztor erősítése nem megfelelő. A jelenség a következő volt:
- kontroll LED ég, de a relé nem húz be
- ha a tranzisztor és a relé közös pontját egy pillanatra lehúzom földre,
akkor behúz a relé és úgy marad (tehát valamennyi áram átmegy a tranzisztoron
és a relé is jó), amíg ki nem kapcsolom
- ha az opto kimenetét rövidre zárom, a tranzisztor bázisfeszültsége kicsit
elmászik, jobban kinyit, de ekkor sem húz be a relé (tehát nem az opto a
hibás).
Tehát tranzisztorcsere. A dolog szépséghibája csak annyi volt, hogy SOT23
tokozású a darab, aminek a nagyobbik mérete 2.8 mm... Kicseréltem (az én
koromban már kicsit meresztgetni kellett a szememet :-)), pöccre ment,
szuper.
Következő lépés: a tablet töltése USB-n keresztül. Az USB mini csatlakozó
kiosztását már megkerestem a neten. Erről annyit érdemes tudni, hogy az
USB-s eszköz arról veszi észre, hogy tölteni akarják, hogy a két adatvezetéket
össze kell kötni 100-200 ohm ellenállással. Első körben egy kiszuperált mobil
volt a kísérletezés tárgya, mikor ez szépen elkezdett tölteni, akkor jött a
lényeg. Mobil lehúz, tablet rádug. Eredmény: a töltés bekapcsolásakor elmegy
az áram, újraindul a vezérlő. Először arra gyanakodtam, hogy a labortápegység
rövidzárvédelme kapcsol be, de aztán rájöttem, hogy erről szó sincs, csak a
tablet annyira megrántja a tápot, hogy attól resetel a vezérlő. Viszont ez a
kettő ugyanazon a tápforráson van (lásd kapcsolási rajz).
Konklúzió: ha leválasztom diódával, és rakok elég elég nagy pufferkondenzátort
a vezérlőbe tápoldalon, akkor talán nem száll el. Áramkör kiszerel, kondi,
dióda a helyére, bekapcsolás. Eredmény: a vezérlő meg se nyikkan. :-)
Szerencsére elég hamar rájöttem, hogy a diódán túl nagy a feszültségesés,
emiatt nem kap elég tápfeszültséget a vezérlő. Feljebb csavarom a tápot
0.6 V-tal, erre elindul. Persze ezzel párhuzamosan az USB töltő kimenet
feszültsége is felmászott, így abba az ágba is kell dióda, hogy ne égessem le
a tabletet. Mehet a próba, és igen, működik, elindul a töltés, bekapcsol a
tablet. Jessz! :-)
Jelenleg itt tart a dolog, már csak egy előkészítési lépés van hátra a
beépítés előtt: a router tápellátása és vezérlése.
A router táplálása
Így néz ki a router akkumulátora. Semmi varázslás, sima hárompólusú.
Azt érdemes tudni, hogy a középső kontaktus egy termosztát kimenet, ami a
negatív pólushoz képest hőmérsékletfüggő ellenállást ad. Ezt természetesen
fix ellenállásra kell cserélni. |
 |
 |
A router egyszem kezelőszervének, a nyomógombjának a "kikábelezését"
Mikey barátom vállalta, én nem mertem szétszedni.
A képen megfigyelhető az akkumulátorhoz kapcsolódó három rugós
kontaktus. A készülő "makettnek" ehhez kell majd hozzáérnie, sőt,
nyomódnia. |
Az akku modelljét egyszerűen raszter NYÁK-ból raktam össze. A biiztonság
kedvéért még ide is került státusz LED. :-) |
 |
 |
És így néz ki bekábelezve. Minden szép és jó, de teszteléskor fehér
ember lenni nagy meglepetés: a táp nem tud elég áramot szolgáltatni, így a
router lekapcsol, mikor eljut odáig, hogy fel kellene csatlakoznia a
hálózatra. :-( |
Bővítés három tápmodulra
Miután elkerülhetetlen volt az átépítés, némiképp átrajzoltam a
kapcsolást is. Optimalizáltam a relék bekötését (hogy a +12V-ot ne kelljen
komplett végigfűzni a relépanel előtt), szétválasztottam a vezérlőáramkör és
a tablet tápját - így korrektebb.
Kicsit nagyobb dobozt építettem, és a kábelezést is sikerült kevésbé
kaotikusra megcsinálni. A bal első sarokban van a betáp, ide csináltam egy
darab raszter NYÁK-ra elosztót, hogy szépen be lehessen kötni a
tápvezetékeket.
A jobb felső sarokban látható az új tápegység, szemmel láthatóan masszívabb
a másik kettőnél.
Az elkészült áramkör tesztje a youtube-on megnézhető, a Külső linkek rovatban
megtalálható az elérhetősége. |
 |
|
Beépítés előtt...
 |
Természetesen nem akartam az egészet úgy átadni Zolinak beépítésre,hogy
nem győződök meg arról, hogy az egész cucc működik egyben. Hála a gondos
előkészítésnek, pöccre elindult minden. :-)
Az egyetlen szépséghiba a rendszerben, hogy a tablet - vélhetően
fogyasztás-csökkentési céllal - akármilyen video vagy zenelejátszást követően
gyakorlatilag azonnal nagyimpedanciás módba kapcsolja az audio kimenetet.
Ennek eredményeként megjelenik a kimeneten némi zaj. Ettől eltekintve szépen
összedolgoznak az egyes egységek. |
Az autórádió kijelzőjén pedig gyönyörűen megy a kivezérlésmérő, a kis
méret és a relatív alacsony felbontás ellenére abszolút élvezhető
képpel.
Mehet az install. :-) |
 |
A cikk utoljára frissítve: 2015.09.
Kivezérlésmérő (2015.06.)

Nagyon rég volt már programozásos téma, de most az "Internetet az
autóba!" projekt kapcsán volt egy jó kis fejlesztés, amire érdemes pár szót
...
Tovább a cikkhez
|
|
|
|
|
Vissza a lap tetejére |
Vissza a nyitóoldalra
|