|
Ugyan a múlt hónapban még azt ígértem, hogy a részletes
pályatervezésről, a felhasznált LEGO szettekről és az első kísérleti
felvételekről lesz szó, rájöttem, hogy ezzel kissé előrerohantam. :-) Ahhoz,
hogy idáig eljussunk, további előkészítő munkákra van szükség. Nem kevesen
vannak ezek a feladatok sem, bőven elég téma erre az alkalomra.
Magas szintű pályatervezés
Ebben a részben feltételezem, hogy a kedves Olvasó vette a
fáradságot és átrágta magát a forgatókönyvön. :-)
A helyszín megtervezése hasonló egy játék pályatervéhez: a palotának – vagy
legalábbis az épület kidolgozásra kerülő helyiségeinek – reális méretűnek,
elhelyezkedésűnek és bejárhatónak kell lenniük. Ha a herceget egy látványos
útvonalon akarjuk végigvinni, akkor úgy kell megterveznünk az egészet, hogy
minden elemnek meglegyen a helye.
A forgatókönyv és az áttekintő pályaterv tehát szoros kapcsolatban állnak. Én
például tudtam, hogy akarok egy olyan részt, ahol a herceg a tőrével függönyt
hasítva ereszkedik le egy falon – muszáj volt tehát felvinni őt egy felsőbb
szintre, ahonnan arra visz az út. Így került be az útvonalba a kémény. A csőben
felfelé ugrálás egyébként is rendszeres elem a PoP játékokban, ezzel tehát
megint nem követek el semmi olyat, amiért a rajongók a véremet akarnák venni
(már ha az egész projekt nem az :-)).
A magas szintű pályatervhez az egyszerűség kedvéért a Word rajzoló részét
használtam. Kiinduláskor öt pont van, amiket el kell helyeznünk: Sheela
cellája, a várfal, amin a herceg felmászik, aztán a börtöncella, ahová beesik,
a trónterem és a kút terme. Ezeknek az egymáshoz való viszonya nagyjából
következik a történetből. A kép használható felbontásban szokás szerint a
Letöltések rovatban.
Miután a herceg sokkal mozgékonyabb, mint Lara, az általa bejárt út is sokkal
hosszabb és gazdagabb csapdákban. Lara esetében a fókusz az utolsó pályákon
zajló harcokon lesz – az ő ellenfelei nagyobbak, kidolgozottabbak
lesznek.
|
|
A legrészletesebben kidolgozandó szobák természetesen a trónterem és
a kút terme. Ötleteket meríthetünk az eredeti játékokból csakúgy, mint a LEGO
készletekből. Mivel én totálisan kezdő vagyok, ezért a munkát az egyszerű
pályákkal fogom kezdeni. Ide tartozik pl. a kémény belseje, annál egyszerűbb
nem sok van. :-)))
Filmstúdió :-)
Mivel a képek egyesével készülnek, a fényképezőgépnek és a
helyszínnek egymáshoz képest lehetőleg nem szabad elmozdulnia (a
kameramozgatásos jelenetek az egy külön történet, induljunk az alapoktól). Ez
eleinte még kezelhető, de elég hamar beleütközünk abba a problémába, hogy nehéz
a fényképezőgépet, a fényforrást és a helyszínt egymáshoz képest megfelelően
elhelyezni (különösen, ha mondjuk felülről akarunk fotózni, ez még állvánnyal
is problémás). Ezért készítettem egy egyszerű keretet, amire mind a vaku, mind
a fényképezőgép rárögzíthető, választható dőlésszöggel és magassággal. A keret
közepén pedig pontosan egy nagy LEGO alaplapnyi hely van. Különösebb
magyarázatot nem érdemes hozzáfűzni, de hogy érthető legyen a felépítés,
felraktam róla egy nagyobb felbontású képet a Letöltések rovatba.
Hogy a képek között ne változzanak a fényviszonyok, a fényképezőgépet állítsuk
teljes manuális üzemmódba. Válasszunk közepes rekeszt. 7-nél kisebb
rekeszértéknél túl szűk lesz a mélységélesség, és már egy figurán belül is
lesznek éles és homályos részek, míg 22-es blendénél a szomszéd falu is éles.
:-) Én végül 11-esnél maradtam, ez jól használható, kivéve azokat a
jeleneteket, amiknél a hatás éppen a fókusz eltolásából keletkezik, kis
mélységélesség mellett. A gyári 18-55 mm-es kit optika tökéletesen megfelel a
feladatra és 12 cm-ről már bármilyen zoom állás mellett élesre lehet
állítani.
Első kísérletek vakuval
Természetesen a vakut is kézi üzemre kell állítani.
A fény diffúzabbá tételéhez vettem egy kis felfújható softboxot. Töredékébe
kerül az igazi softbox árának, és a célnak elég jól megfelel... legalábbis
elsőre úgy tűnt. A szakirodalom azonban minimum két lámpás megvilágítást
emleget, és a tapasztalat szerint nem véletlenül. Azoknál a felvételeknél,
ahol a vaku más irányból néz, mint a fényképezőgép, zavaróan kontrasztosak
lettek az árnyékok.
|
Így nézett ki a "stúdió" az első próbafelvételek közben.
|
És ezt látja a fényképezőgép a fenti elrendezésben.
|
|
Átállás folyamatos fényforrásra
|
Mikor nyavalyogtam Mikey barátomnak, hogy kéne egy másodlagos vaku
(a vaku fényét elég esélytelen fix fényforrással kikompenzálni), felvetette a
kérdést, hogy miért nem dolgozom fix lámpákkal. Szó szót követett, és a vége az
lett, hogy hazacaplattam két energiatakarékos égővel a hónom alatt. Egyenként
23 Wattosak, ez elvileg 240 Watt izzólámpafénynek felel meg, cserébe sokkal
kevésbé melegszenek. Az első tesztek szerint a meztelen fénycsövekkel ISO 200
mellett, 8-as rekesszel 1/60 másodperc expozíciós idővel gyakorlatilag
megfelelő megvilágítást adnak, csak az árnyékok furcsák, mert a cső sem nem
pontszerű, sem nem homogén fényforrás. Így azonnal nekiálltam softboxot
barkácsolni. A softbox elkészítéséről egy külön összefoglaló is készült.
A használatkor – ha nem sikerült a napfénnyel megegyező színhőmérsékletű
fénycsövet venni, arra pedig kevés az esély – akkor a fehéregyensúlyt
korrigálni kell. Szerencsére a D50 képes arra, hogy mérés alapján állítsa be a
fehéregyensúlyt, így összesen arra kell figyelni, hogy a forgatás előtt ne
felejtsük el a mérést.
Ha mégis elfelejtenénk, de nem akarjuk újraforgatni a jelenetet, akkor a
képeket a GIMP segítségével egyesével is korrigálhatjuk.
Így néz ki a "stúdió" a fix megvilágítással. |
Próbafelvételek
Nem célszerű rögtön az elején élesben nekiállni. Az egyik fő
probléma az, hogy gyakorlat hiányában az ember nem látja át előre az animáció
lefutását. Sem azt, hogy mennyire lesz "folyékony", azaz döccenésmentes,
élethű, sem azt, hogy mennyire lesz gyors vagy nem gyors. Ezért eleinte,
amennyire lehet, érdemes kerülni azokat a koreográfiákat, amikben egyszerre
több minden változik a képernyőn, akár mozdulat, akár történés a háttérben,
akár kameramozgás. A film összerakásakor ugyanis még tudunk az egyes képkockák
megjelenítési idejével játszani, gyorsítani vagy lassítani, de arra vajmi kevés
esély van, hogy az egyszerre történő mozgások mindegyike ugyanolyan lefutás
mellett fog jól kinézni. A tapasztalat nyilván ezen is segít... de én még nem
tartok ott. :-)
Forgatás közben egy-két képkockányit mindig nézzünk vissza. Az már a
fényképezőgép LCD-jéről is virít, ha nagy hibát vétettünk. Amennyiben
szükséges, lépjünk vissza néhány fázist, és csináljuk újra. Sokkal kisebb
méreg, mint egy komplett szekvenciát kidobni.
A figurák helyét jelöljük meg a lap szélén markerekkel (ez látható fentebb a
képen is). Elég frusztráló, mikor a szekvencia közepén az ember hirtelen rájön,
hogy nem emlékszik, hová is kéne visszatenni...
Kamera elmozdulás kiküszöbölése és képkivágás
Bármennyire is igyekszünk, mindig lesz néhány pixelnyi eltérés a
képek között. További nehezítés, hogy a film 4:3 képarányú lesz az én
esetemben, a fényképezőgépről viszont 3:2 arányú képek jönnek le, emiatt
képkivágást kell csinálni. A kegyelemdöfést az viszi be, hogy extrém esetben
akaratlanul megváltozhat a zoom is (tipikusan akkor, ha egy képsorozatot
valamiért két részletben forgatunk le, vagy felvétel közben sikerül meglökni
az objektívet). Mindebből kell végül egy olyan filmet összerakni, ami úgy néz
ki, mintha egy lebetonozott kamera összehegesztett objektívjével lett volna
felvéve. :-) Mint sok más esetben, ezúttal is az Excel-t (!) hívtam segítségül.
A feladat ugyanis jól algoritmizálható:
- minden képen megadunk egy fix pontot, ezeket kell majd átfedésbe hozni
- minden képen megadjuk a használható területet (amin kívül esnek pl. a díszlet
nemkívánatos részei)
- megadjuk az esetleg szükséges nagyításokat
- az Excel ebből kiszámolja, mekkora az a rész, ami a nagyításokat és
kicsinyítéseket is figyelembe véve mindegyik képen megtalálható, és pixel
pontossággal megmondja a szükséges képkivágást
- a "piszkos munkát" végül az ImageMagick nevű remek free program végzi el
(köszönet Gugi Laci kollégámnak az ötletért), amihez batch fájlban kapja meg a
kiszámított paramétereket. Mindjárt át is lesznek méretezve a képek, ami
szintén nem hátrány. A Pinnacle Studio elég rendesen megrogyott, mikor
megkínáltam harminc darab 6 Megapixeles képpel... :-) nincs értelme, a DVD
minőségre rendereléshez elég a 720x540 pixel.
User guide nincs az Excelhez, de a használathoz nem is kell rakétamérnöki
diploma. ;-) Viszont makrók kellenek, tehát azokat engedélyezni kell a fájl
megnyitásakor. |
|
Az egyetlen eset, ahol ez sem segít, ha véletlenül sikerül a kamerát
a hossztengelye körül elforgatni. Amennyiben semmiképp nem akarjuk az animációt
újra leforgatni, akkor a képe(ke)t kézzel kell korrigálni. Ez annyira nem
rettenetes művelet, mint elsőre tűnik. Legalábbis GIMP-pel nem az. :-)
A kiválasztott (javítandó) képre tegyük rá egy másik rétegként a
referenciaképet, majd ennek a rétegmódját állítsuk "Különbség"-re. Azonnal
virítani fognak az eltéréseink. Hozzuk a két réteget egy ponton fedésbe (pl. a
jobb felső sarokban). Pontos fedéskor a különbség nulla, tehát a fedésben levő
részek feketék lesznek. Ezután keressünk egy azonosítási pontot az átellenes
sarokban, és a már fedésben levő sarok körül forgatva a képet, hozzuk a másik
sarkot is fedésbe. Ha megvan, töröljük a referenciaréteget, mentsük el a képet
és kész.
Következő számunkból :-)
Az elkészült filmeket dokumentálandó, létre fogok hozni egy youtube
csatornát, ahol az elkészült film részei megtekinthetők lesznek.
A következő hónapban tényleg szó lesz részletes pályatervezésről és a
felhasznált LEGO szettekről. Sőt, a pályaépítésről, a vágásról és a
hangeffektekről is.
A cikk utoljára frissítve: 2011.01.
Vissza a lap tetejére |
Vissza a nyitóoldalra
|