|
A filmkészítés mindig is a kedvenc témáimhoz tartozott, de egy ideje
szép csendben szunnyadt a tudatom mélyén. Aztán mikor a múltkor láttam
Fancypants döbbenetesen jól megcsinált "LEGO The Force Unleashed" videoklipjét,
akkor eldőlt a dolog: ilyet én is akarok! |
|
Mi is az a stop motion animation?
A stop motion animation a bábfilm azon változata, amikor a mozgás
minden egyes fázisát beállítják a bábun, lefényképezik, aztán a végén az
egészet összefűzik egy filmmé, szinkronizálják, satöbbi. Ha annyira
jók vagyunk, hogy 20 másodperc alatt megcsinálunk egy képkockát, akkor
mindössze 500-szor annyi ideig tart a filmet elkészíteni, mint megnézni. A stop
motion tehát a türelmes emberek sportja, de hát a Lamborghini projekt óta
tudjuk, hogy ha kell, akkor tudok türelmes lenni. :-)
A műfaj egyik koronázatlan királya Tim Burton, a Karácsonyi lidércnyomás és a
Halott menyasszony című alkotásai örök klasszikusok. De stop motion
használatával készültek az Evil dead démonjai és a Birodalom visszavág
lépegetői is (azon fiatalok kedvéért, akik esetleg nem hallották volna: a
lépegetők mozgásához a bábosok az elefántok járását vették alapul).
Ami az amatőrfilmeket illeti, Dunát lehet velük rekeszteni. Amíg nem vágtam
bele és kezdtem utánaolvasni, nem gondoltam volna, hány rajongója van a
bábfilmkészítés ezen változatának, különösen a brickfilm-nek, tehát a LEGO vagy
hasonló építőkockákból építetteknek.
A pontosság kedvéért megemlítendő, hogy a tisztán LEGO-t használó filmek
"hivatalos" elnevezése Legomation, míg a brickfilm megengedi a számítógépes
effektek használatát. Nos, én ilyet szeretnék csinálni. :-)
LEGO vagy nem LEGO?
Itt ugye ez az alapkérdés. Noha rengeteg eszköz beszerezhető a
neten, ami komolyan csábítja az alkotni vágyókat díszletépítésre, mérlegelve a
hely- és időigényt, a kézügyességemet és a díszletek újrahasznosítási
lehetőségeit ;-), egyéb előnyöket és hátrányokat, végül a LEGO mellett
döntöttem. Néhány érv:
Pro LEGO:
- a méretarány elég kicsi (1:48), kezelhető méretűek lesznek a helyszínek
- a méretek állandóságának köszönhetően minden pontosan rekonstruálható
- a már nem használt helyszínből újat lehet építeni
Kontra LEGO:
- a minifigurák mozgáslehetőségei korlátozottak
- a kis méretarány miatt nagyon finoman kell mozgatni mindent (milliméteres
mozdulatok)
Mi legyen a sztori?
Mert ugye az sem baj, ha van. :-) Nos, ha valaki alaposan körülnéz,
akkor láthatja, hogy a Pulp fiction-től a Kill Bill-ig minden megvan már LEGO
verzióban. Én pedig olyat akartam, ami még nincs, ugyanakkor otthon vagyok
benne. Emellett az egésznek megcsinálhatónak, de látványosnak kell lennie.
Hamar megvolt az alapötlet: összeeresztem a két kedvenc videojáték
karakteremet: Perzsia hercegét és Lara Croft kisasszonyt.
Persze ehhez legalább egyiküket át kell mozgatni egy másik időbe. Az időutazást
egyik játék sem zárja ki, így ezzel nem kerülök ellentmondásba a kérdéses
játékokban megszokott elvekkel. A hitelességhez nagyon fontos, hogy hűek
maradjunk az eredetihez. Ez egyrészt kényszer, másrészt lehetőség is: szabadon
szaladgáltathatom a herceget a falon, Larát adrenalin dodge-ra kényszeríthetem
(nem, abban nincsen semmi perverz :-)), és az ellenfelek sokféleségének sem
szab határt semmi.
Az ötlettől a forgatókönyvig
A történet felvázolása aránylag gyorsan megvolt. Lara, mint tudjuk,
kényszeresen keresi édesanyja nyomait, így nyilván kapva kap egy olyan
lehetőségen, ami felcsillantja az időutazás lehetőségét. És elég egy rosszul
aktivált időportál, és máris a herceg idejében találja magát.
Nem akarom leírni az egészet, a linkek között elolvashatja, akit érdekel
(annyit hozzá kell tennem, hogy valahogy ösztönösen angolul írtam az egészet -
valószínűleg azért mert az összes Tomb Raider meg Prince of Persia epizódot
angolul játszottam, így ez tűnt természetesnek). Inkább arról írnék, hogy
milyen tanulságokkal szolgált a tervezés.
Először ugye kitaláltam a sztorit. De mire megírtam a végét, bele kellett túrni
az elejébe, hogy ne legyen ellentmondásos. Persze voltak részek, amiket nem
dolgoztam ki - végül is még csak az áttekintésnél vagyunk. És meg voltam
elégedve magammal: teljesen jó, konzisztens.
Aztán szétszedtem jelenetekre. És rögtön rájöttem, hogy a dolog több ponton
hibázik. Meg kellett változtatni egyes jeleneteket, sőt jelenetek sorrendjét
is. Kijavítottam és úgy gondoltam, most már tökéletes.
Ezt követően elkezdtem megírni a részletes forgatókönyvet a
párbeszédekkel. És megint kiderült, hogy vannak részek, amik még mindig nem
jók. Amíg ki nem dolgoztam minden részletet, nem stimmelt, pedig minden
áttekintő szinten jónak tűnt! És félek, hogy ha tovább bontom a forgatókönyvet,
a storyboard szintjén még előjönnek majd dolgok.
Tanulság: amíg minden részletet ki nem dolgoztál, ne gondold, hogy kész
vagy... |
|
A technikai megvalósítás kérdései
A felvételhez a webkamerától a tükörreflexes fényképezőgépeken
keresztül az USB-s videokamerákig minden használható. Természetesen itt is sok
a pro és kontra. Én végül a jól bevált Nikon D50-em mellett döntöttem, néhány
érv:
Pro D50:
- nagyfelbontású felvétel, ami ízlés szerint kicsinyíthető vagy vágható
- jóminőségű optika
- nagy rekesz (lehet a fókusz tologatásával játszani)
- a külső vakunak köszönhetően a megvilágítás/fehéregyensúly jól irányítható és
kordában tartható
Kontra D50:
- a kép nem nézhető/továbbítható online
- a képek méretarányából adódóan vágni
kell
őket
A film szerkesztéséhez bármilyen vágószoftver használható, nekem Pinnacle
Studio van otthon, szeretem, bevált. A képek korrekciójára, az esetleg
speciális effektusokra pedig természetesen ott van a GIMP.
Hát ennyit arról, hogy hogyan is kezdődött a projekt. A következőkben szó lesz
az áttekintő szintű illetve a részletes pályatervezésről, a felhasznált LEGO
szettekről és az első kísérleti felvételekről. De majd csak legközelebb.
:-)
A cikk utoljára frissítve: 2010.09.
Vissza a lap tetejére |
Vissza a nyitóoldalra
|