Témakör: Szórakozás

LEGO animációs filmkészítés technikai részletek 2.

Oldaltérkép


Külső linkek
Audacity honlap


Kapcsolódó oldalak
Szórakozás témában

Boszorkányt az ablakba!
Faház összerakás
Fejtörők
Játékajánlók 1.
Játékajánlók 2.
LEGO animáció előkészületek 2.
LEGO animáció előkészületek
LEGO animáció technikai részletek 3.
LEGO animáció technikai részletek 4.
LEGO animáció technikai részletek
Megoldás a fejtörőkhöz
PS3 játékajánlók
PS4 játékajánlók
Rafting Bovecben
Síelés Nassfeldben
Tippek a fejtörőkhöz
Viccek 1.
Viccek 2.
Viccek 3.
Viccek 4.
Viccek 5.
Viccek 6.
Viccek 7.
Xbox játékajánlók
Zombiszendvics

Rengeteget foglalkoztam a filmmel a téli szabadság alatt, és az első jelenet már majdnem kész. :-) Alább megint a tapasztalatokról írok részletesen.

A film vágása: Corel Video Studio Pro X3

Hosszas dilemma és a neten olvasott vélemények után végül úgy döntöttem, hogy nem a Pinnacle aktuális verzióját veszem meg, hanem váltok a Corel szoftverére (a továbbiakban csak X3-ként fogom emlegetni). Nos, eddig úgy tűnik, nem volt rossz döntés. A program hasít, mint az álom (tény, hogy kapott egy atomerőművet maga alá), gyakorlatilag késleltetés nélkül lehet dolgozni. A funkciók kézre állnak, a logika hasonló, mint a Pinnacle-nél volt. Csodák persze nincsenek, a filmszerkesztés az mindig is filmszerkesztés. Ugyanakkor mégis sokkal felhasználóbarátabb az X3. Szóval aki videoszerkesztőn gondolkodik, merem ajánlani.

Megvilágítás

A megvilágításról egyelőre csak annyi szó esett, hogy mivel oldottam meg. Külön téma viszont a "hogyan" és "honnan" kérdése.
A példán látható képen Lara éppen a teliholdat bámulja. Az ilyen felvételek problémája, hogy az ellenfény miatt ki tudnak égni, ha viszont nem elég hosszú az expozíció, akkor egyrészt a telihold nem lesz hiteles, másrészt a kép azon részei, amik nem kapnak megvilágítást, gyakorlatilag nem fognak látszani. Ezért ha ilyen felvételt kell készítenünk, kísérletezzünk az expozíciós idővel, amíg meg nem találtuk az optimumot. Ugyanakkor lehetőleg csak olyankor használjunk ilyen megvilágítást, ha a jelenet drámaiságát akarjuk hangsúlyozni.
Mint a képen is megfigyelhető, a következő problémákat okozhatja a megvilágítás:
- csillogások a LEGO-n,
- a LEGO kockák közötti réseket átsüt a fény,
- és (na ez nem látszik, mert már kiküszöböltem :-)) az erős fény átdereng a LEGO kockákon, nálam elsősorban a piros elemeknél volt ilyen gond. Ilyenkor vágjunk ki egy alkalmas maszkot kartonpapírból és helyezzük a fényforrás és a LEGO szett közé.
A leírtak miatt általában oldalról érdemes megvilágítani a helyszíneket, pontosabban oldalról és kicsit felülről. A két lámpa szabad szemre homogén megvilágítást ad, de legyünk óvatosak: a képen nem lesznek homogének a felületek. Ez különösen akkor érdekes, ha maszkolni akarunk, és két képből egyet csinálni (lásd Fancypants: Make LEGO fly című oktatóvideóját a youtube-on).

Hang felvétele és módosítása

A szinkronizáláshoz vettem egy sima PC-hez való mikrofont. Van némi alapzaj, de nem zavaró. Kellemes meglepetésként ért viszont, hogy az X3-ban alapból rendelkezésre álló zajszűrési funkciók gyakorlatilag hibátlanná teszik a hangfelvételt (feltételezve persze, hogy nem akkor mondtuk el a szövegünket, amikor a ház előtt éppen elrobogott a villamos...).
Felvételkor hangosan, határozottan beszéljünk, akinek nincsenek színészi adottságai, próbálja meg többször elmondani a szöveget, mert elsőre biztosan nem olyan lesz mint szeretnénk. Rádásul az emberek többsége utálja a saját hangját felvételről visszahallani (mert idegennek tűnik), ehhez hozzá kell szoknunk, ha nem tudjuk az ismerőseinket rávenni, hogy LEGO figurákat szinkronizáljanak. :-)
Ha féloldalas szövegünk van, ne egyben mondjuk el. :-) Könnyebb koncentrálni, ha egyszerre csak néhány mondatot mondunk. A kép és a hang együttes időzítése is könnyebb a film szerkesztésekor, ha a szöveg több fájlban helyezkedik el.

Az X3 sajnos nem túl sok funkciót tud a hang átalakítására. Ha ilyenre van szükségünk, érdemes letölteni az Audacity nevű programot, ezzel sokféle torzítást/módosítást végezhetünk a felvételen. Gyakori kérdés lehet például telefonbeszélgetés hangzásának előállítása. Noha a telefonszabvány szerinti átvitel 300 Hz - 3000 Hz, hiába csinálunk szűrést ezekkel a frekvenciákkal, az eredmény nagyon nem lesz telefon-hangzású. Nálam végül egy 2000 Hz-es felüláteresztő és 5000 Hz-es aluláteresztő szűrővel, 24 dB/oktáv meredekséggel végzett vágás hozta meg a kívánt eredményt (hangtechnikában járatosak gondoljanak utána, hogy ez mennyire durva beavatkozás...). A szűrés után az automatikus erősítés funkcióval visszaállíthatjuk az eredeti jelszintet. És végül, de nem utolsósorban lehetőségünk van a programmal a felvétel vágására is. Kivághatjuk a nem használt részeket, vagy lementhetjük a felvétel egyes részeit külön fájlba. Remek kis szoftver az Audacity, érdemes kipróbálni.

Időzítések avagy miért jó az animált storyboard?

Szóval szépen kitaláltam, hogy miközben egy telefonbeszélgetést hallunk (lásd első jelenet a forgatókönyvben), addig szépen megmutatom vágóképekben, hogy miről is van szó. Ezzel nem is lenne gond, csak az ért meglepetésként, hogy mennyi ideig is tart, amíg néhány mondat elhangzik. Tehát míg az animációink rendre rövidebbre sikerülnek, mint gondolnánk, a szövegek esetében ez éppen fordítva van. Az ilyen (kínos) meglepetésektől kímélhetjük meg magunkat, ha előzetesen megcsináljuk az animáció vázlatát, vagy előre elkészítjük a hangfelvételeket, és utána nézzük meg, mennyi időt is kell háttérképekkel/animációval "kitölteni".

A youtube feltöltésekre egyelőre várni kell, de előbb-utóbb lesz mit nézni. ;-)

Vissza a lap tetejére | Vissza a nyitóoldalra

  E-mail: wolkens KUKAC heatwave PONT hu Copyright 2010 Wolkensdorfer Péter Utolsó módosítás: 2011. november 06.