|
Rengeteget foglalkoztam a filmmel a téli szabadság alatt, és az első
jelenet már majdnem kész. :-) Alább megint a tapasztalatokról írok
részletesen.
A film vágása: Corel Video Studio Pro X3
Hosszas dilemma és a neten olvasott vélemények után végül úgy döntöttem,
hogy nem a Pinnacle aktuális verzióját veszem meg, hanem váltok a Corel
szoftverére (a továbbiakban csak X3-ként fogom emlegetni). Nos, eddig úgy
tűnik, nem volt rossz döntés. A program hasít, mint az álom (tény, hogy kapott
egy atomerőművet maga alá), gyakorlatilag késleltetés nélkül lehet dolgozni. A
funkciók kézre állnak, a logika hasonló, mint a Pinnacle-nél volt. Csodák
persze nincsenek, a filmszerkesztés az mindig is filmszerkesztés. Ugyanakkor
mégis sokkal felhasználóbarátabb az X3. Szóval aki videoszerkesztőn
gondolkodik, merem ajánlani. |
 |
Megvilágítás
 |
A megvilágításról egyelőre csak annyi szó esett, hogy mivel oldottam meg.
Külön téma viszont a "hogyan" és "honnan" kérdése.
A példán látható képen Lara éppen a teliholdat bámulja. Az ilyen felvételek
problémája, hogy az ellenfény miatt ki tudnak égni, ha viszont nem elég hosszú
az expozíció, akkor egyrészt a telihold nem lesz hiteles, másrészt a kép azon
részei, amik nem kapnak megvilágítást, gyakorlatilag nem fognak látszani. Ezért
ha ilyen felvételt kell készítenünk, kísérletezzünk az expozíciós idővel, amíg
meg nem találtuk az optimumot. Ugyanakkor lehetőleg csak olyankor használjunk
ilyen megvilágítást, ha a jelenet drámaiságát akarjuk hangsúlyozni.
Mint a képen is megfigyelhető, a következő problémákat okozhatja a
megvilágítás:
- csillogások a LEGO-n,
- a LEGO kockák közötti réseket átsüt a fény,
- és (na ez nem látszik, mert már kiküszöböltem :-)) az erős fény átdereng a
LEGO kockákon, nálam elsősorban a piros elemeknél volt ilyen gond. Ilyenkor
vágjunk ki egy alkalmas maszkot kartonpapírból és helyezzük a fényforrás és a
LEGO szett közé.
A leírtak miatt általában oldalról érdemes megvilágítani a helyszíneket,
pontosabban oldalról és kicsit felülről. A két lámpa szabad szemre homogén
megvilágítást ad, de legyünk óvatosak: a képen nem lesznek homogének a
felületek. Ez különösen akkor érdekes, ha maszkolni akarunk, és két képből
egyet csinálni (lásd Fancypants: Make LEGO fly című oktatóvideóját a
youtube-on). |
Hang felvétele és módosítása
A szinkronizáláshoz vettem egy sima PC-hez való mikrofont. Van némi
alapzaj, de nem zavaró. Kellemes meglepetésként ért viszont, hogy az X3-ban
alapból rendelkezésre álló zajszűrési funkciók gyakorlatilag hibátlanná teszik
a hangfelvételt (feltételezve persze, hogy nem akkor mondtuk el a szövegünket,
amikor a ház előtt éppen elrobogott a villamos...).
Felvételkor hangosan, határozottan beszéljünk, akinek nincsenek színészi
adottságai, próbálja meg többször elmondani a szöveget, mert elsőre biztosan
nem olyan lesz mint szeretnénk. Rádásul az emberek többsége utálja a saját
hangját felvételről visszahallani (mert idegennek tűnik), ehhez hozzá kell
szoknunk, ha nem tudjuk az ismerőseinket rávenni, hogy LEGO figurákat
szinkronizáljanak. :-)
Ha féloldalas szövegünk van, ne egyben mondjuk el. :-) Könnyebb koncentrálni,
ha egyszerre csak néhány mondatot mondunk. A kép és a hang együttes időzítése
is könnyebb a film szerkesztésekor, ha a szöveg több fájlban
helyezkedik el.
Az X3 sajnos nem túl sok funkciót tud a hang átalakítására. Ha ilyenre van
szükségünk, érdemes letölteni az Audacity nevű programot, ezzel sokféle
torzítást/módosítást végezhetünk a felvételen. Gyakori kérdés lehet például
telefonbeszélgetés hangzásának előállítása. Noha a telefonszabvány szerinti
átvitel 300 Hz - 3000 Hz, hiába csinálunk szűrést ezekkel a frekvenciákkal, az
eredmény nagyon nem lesz telefon-hangzású. Nálam végül egy 2000 Hz-es
felüláteresztő és 5000 Hz-es aluláteresztő szűrővel, 24 dB/oktáv meredekséggel
végzett vágás hozta meg a kívánt eredményt (hangtechnikában járatosak
gondoljanak utána, hogy ez mennyire durva beavatkozás...). A szűrés után az
automatikus erősítés funkcióval visszaállíthatjuk az eredeti jelszintet. És
végül, de nem utolsósorban lehetőségünk van a programmal a felvétel vágására
is. Kivághatjuk a nem használt részeket, vagy lementhetjük a felvétel egyes
részeit külön fájlba. Remek kis szoftver az Audacity, érdemes
kipróbálni. |
 |
|
Időzítések avagy miért jó az animált storyboard?
Szóval szépen kitaláltam, hogy miközben egy telefonbeszélgetést
hallunk (lásd első jelenet a forgatókönyvben), addig szépen megmutatom
vágóképekben, hogy miről is van szó. Ezzel nem is lenne gond, csak az ért
meglepetésként, hogy mennyi ideig is tart, amíg néhány mondat elhangzik. Tehát
míg az animációink rendre rövidebbre sikerülnek, mint gondolnánk, a szövegek
esetében ez éppen fordítva van. Az ilyen (kínos) meglepetésektől kímélhetjük
meg magunkat, ha előzetesen megcsináljuk az animáció vázlatát, vagy előre
elkészítjük a hangfelvételeket, és utána nézzük meg, mennyi időt is kell
háttérképekkel/animációval "kitölteni".
A youtube feltöltésekre egyelőre várni kell, de előbb-utóbb lesz mit
nézni. ;-)
A cikk utoljára frissítve: 2011.01.
Vissza a lap tetejére |
Vissza a nyitóoldalra
|