Témakör: Szórakozás

LEGO animációs filmkészítés technikai részletek

Oldaltérkép


Külső linkek
Freesound.org


Kapcsolódó oldalak
Szórakozás témában

Boszorkányt az ablakba!
Faház összerakás
Fejtörők
Játékajánlók 1.
Játékajánlók 2.
LEGO animáció előkészületek 2.
LEGO animáció előkészületek
LEGO animáció technikai részletek 2.
LEGO animáció technikai részletek 3.
LEGO animáció technikai részletek 4.
Megoldás a fejtörőkhöz
PS3 játékajánlók
PS4 játékajánlók
Rafting Bovecben
Síelés Nassfeldben
Tippek a fejtörőkhöz
Viccek 1.
Viccek 2.
Viccek 3.
Viccek 4.
Viccek 5.
Viccek 6.
Viccek 7.
Xbox játékajánlók
Zombiszendvics

Na akkor csapjunk bele a lecsóba. :-) A következő témákat ígértem: részletes pályatervezés, felhasznált LEGO szettek, pályaépítés, film vágása és hangeffektek. Itt is van minden, szépen sorban.

Részletes pályatervezés, pályaépítés

Kicsit magasztosan hangzik a cím :-), de alapvetően egyszerű dolgokról lesz szó. Első lépésben barátkozzunk meg a gondolattal, hogy amíg nincs pár ezer (!) LEGO építőkockánk, addig leginkább csak színfalakat fogunk építeni és kevésbé helyszíneket. Eleinte tehát ne tervezzünk olyan jeleneteket, ahol a kamera körbejár a helyszínen, hacsak nem akarjuk a díszleteket menetközben átépíteni.
A dizájnhoz nézegessük sokat a játékokat. :-) Ez elsőre triviálisnak tűnik, de az ember akkor jön rá, mennyi részlet fölött elsiklott, amikor nem maga játszik. A youtube-on van rengeteg gameplay videó, azokból is lehet ötleteket meríteni. Igyekezzünk apró részletekkel feldobni a háttereket: egy homogén fal tök unalmas. Zászlótartók, fáklyák, cserépedények, egyenetlenségek a falban mind realisztikusabbá teszik a pályákat. Természetesen ügyelni kell arra, hogy egyrészt ne vigyük túlzásba a díszítést, másrészt a stílus egységes maradjon.

Felhasznált LEGO szettek

Szerencsére Prince of Persia szett többféle is létezik. Mivel ez a sztori alapja, ezért igyekeztem egy nagyot választani (Quest against time), ami elég sok hasznosítható kelléket tartalmaz. Ezen túl mindenképpen szükséges egy sokféle építőkockát tartalmazó szett, ezek aránylag költséghatékonyak. A speciális kockákat érdemes darabra megvenni használt LEGO-t árusító weboldalakon vagy vaterán. A nagy ellenfelek az Atlantis szériából (Monster Crab Clash és Deep Sea Striker) illetve a Creator 3:1 szettekből (Ferocious Creatures) kerültek ki.
Végül, de nem utolsósorban, Tomb Raider szett sajnos nincs. :-( Így feltétlenül szükség van többféle minifigurára (csontvázak is kellenek nagy tételben, ha nem is pont Larához :-)), ezügyben is érdemes vaterázni. Teljesen hiteles Larát így sem lehet összerakni az elérhető figurákból. Ezzel vagy együtt kell élni, vagy - ha valaki makettező - lehet játszani festéssel. Én nem vállaltam be. :-)
Különösebb számolgatás nélkül is belátható, hogy az egész nem olcsó mulatság. Az itt felsorolt szettek plusz minifigurák könnyedén 50 ezer forint környékére rúgnak, mire összeáll a filmhez minden. Tekintve, hogy maga a filmkészítés elég lassan halad előre (hacsak valaki nem időmilliomos), érdemes a szetteket több lépcsőben megvenni. Az induláshoz mindenképpen legyen egy 600-700 darabos építőkocka szett plusz néhány figura, enélkül meg sem lehet mozdulni.

A film vágása

Számos freeware filmszerkesztő szoftver létezik, ezek egy része kifejezetten motion capture filmezéshez lett fejlesztve. Ami engem illet, régóta lelkes Pinnacle Studio felhasználó vagyok, és az első kísérleteknél ennél is maradtam. A cucc egy megfizethető, több lépcsőben tuningolható/bővíthető vágóprogram, aminek az üzleti koncepciója régóta az, hogy az alapszoftver legyen olcsó. Én legalább öt éve használom az 9-es verziót, és otthoni videók vágására tökéletesen alkalmas már ez is. Így esélyes, hogy ennek az aktuális, 14-es verziójára váltok. Alternatívaként bejött a képbe a Corel VideoStudio Pro X3, nagyjából ugyanannyi pénzért. Ez utóbbi 30 napos próbaverzióban letölthető, és meglepően kellemes meglepetés a nem túl erősnek számító hardveremen is. Egyébként vicces, hogy ezeknek a szoftvereknek az ára alig több, mint a fent említett Prince of Persia szetté...
A film elkészítése teljesen hasonlóan történik, mint más stop motion szoftverek esetében: bedobáljuk az egyes képeket, aztán megnézzük, hogy néz ki a film. :-) Természetesen igaz az, hogy több animációs fázis jobb, mint a kevesebb. Mivel kezdetben az ember nem érzi az egyes mozgások nagyságát, érdemes inkább több apró mozdulatot csinálni, aztán a vágáskor kihagyni a fölösleges fázisokat, vagy ellenkezőleg, több képkockányira növelni egyes fázisok hosszát. A neten általában 15 mozdulat per másodpercet javasolnak a szakértők, ez ugye az NTSC szabvány 30 kép/sec sebességéhez jól illeszkedik. Nálunk viszont a PAL rendszerben 25 kép a szokásos másodpercenként, ennek a felét elég hamar szűknek fogjuk érezni. Ezért lőjünk nyugodtan 25 képre másodpercenként. Az animáció maga ugyanis meglepő módon általában kevesebb időt igényel, mint az ember gondolná. A legnagyobb időigénye a helyszín felépítésének van (főleg ha igényesen akarjuk csinálni), de az utómunkálatok is rendesen zabálják az ember szabadidejét. :-)

Hangeffektek

Egészen pontosan két dolgot kell megkülönböztetni: a szinkront (ha akarunk ilyet) illetve az effektusokat és/vagy a zenét.
A szinkront természetesen magunknak kell megoldanunk. Figyeljünk arra, hogy eleinte nagyon gyors lefolyású animácókat fogunk gyártani - eltart egy darabig, mire a művek lelassulnak a normál filmek sebességére. A szinkronszöveg elmondásához viszont időre van szükség - ezt tervezzük be az animációba! Ha a szinkron felvételét a végére akarjuk hagyni, rakjuk rá felirat formájában a filmre, ha van időnk normálisan elolvasni, akkor valószínűleg lesz idő szinkronizálni is.
Hangeffekteket/aláfestő zenét mind a Pinnacle Studio mind a Corel Video Studio biztosít különféle mennyiségben. Ezen felül lelkes amatőrök által felvett, szabadon használható effektek garmadáját találhatjuk a freesound.org oldalon, regisztráció után le is tölthetjük ezeket.
Azt tudni kell, hogy az emberi agy nagyon jól össze tudja kapcsolni a képet a hanggal. Értsd: az effekteket a legtöbb esetben képkocka pontossággal kell időzítenünk, különben ordítani fog a csalás. A hitelesség érdekében játsszunk a sztereo hatással (vagy az 5.1-gyel) és a hangerővel.

Vissza a lap tetejére | Vissza a nyitóoldalra

  E-mail: wolkens KUKAC heatwave PONT hu Copyright 2010 Wolkensdorfer Péter Utolsó módosítás: 2011. november 06.