|
Az oldallal kapcsolatos visszajelzések (köszönöm mindenkinek, aki
vette a fáradságot és írt nekem) arra ösztönöztek, hogy összesűrítve kigyűjtsem
a hangdobozépítéssel kapcsolatos legfontosabb kérdéseket és válaszokat.
Természetesen meg sem próbálok a mélységekbe belemenni, aki komolyabban akar
foglalkozni építéssel, első lépésben olvassa el a témában alapműnek számító
Klinger: Hangdobozépítés könyvet. Itt pedig következzenek a kérdések.
Előzetesen még annyit, hogy az átlagos hallású hobbiépítő számára sokkal több
elméleti probléma van, mint gyakorlati. Az ember hajlamos komplikáltabb
megoldásokat választani, mert úgy véli, az egyszerűbb megoldások szükségszerűen
túl sok kompromisszummal járnak. Nos, nem. Aki hallott már jól megépített
egyutas tölcséres hangdobozt és elolvasta hozzá az elméleteket, az tudja, hogy
egy ilyen tölcsér az elméletek jelentős részét minimum romba dönti, amellett,
hogy rendkívül élvezetes hangot produkál. :-) Ezért lehetőleg próbáljunk az "a
kevesebb a több" mottó szerint dolgozni. Ezzel sok időt, pénzt és frusztrációt
takaríthatunk meg.
Milyen anyagból építsek hangdobozt?
Otthoni barkácsolásra a legalkalmasabb a 19 mm-es MDF lap. Könnyen
alakítható, gyorsan és pontosan lehet méretre reszelni. Bútorlapszabászatban
vagy barkácsáruházban le lehet vágatni a darabokat, és otthon már "csak" ki
kell vágni a nyílásokat és össze kell rakni.
Mélyládáknál a nagy terhelésre való tekintettel ajánlott az előlapot
duplázni.
Hogyan rögzítsem egymáshoz a doboz oldalait?
Szobai hangdobozoknál általában elég ragasztással (én Palma Fa
Expressz-t használok), mélyládák esetében javasolt az illesztéseket
csavarozással is megerősíteni. 3.5 x 30-35 mm-es pozdorjacsavart használjunk,
2 mm-es fúróval előfúrva a csavar helyét. Ne felejtsük el a csavarfej helyét
előre kimélyíteni, mert enélkül nem lehet szintbe süllyeszteni.
A csavarbehajtáshoz lehetőleg használjunk fúrógépet vagy motoros
csavarbehajtót.
Milyen típusú dobozt építsek?
Ha saját tervezés, akkor első körben zárt dobozt, mert sokkal
kevésbé érzékeny a méretezésre. Nem szabad elsőre nekiállni a világ legjobb
hangdobozát megépíteni, mert nem fog sikerülni (nekem sem sikerült :-)). Ha nem
mélyládát építünk, akkor lehetőleg kétutas doboz legyen (egy mélyközép és egy
magas hangszóróval).
A zárt dobozokkal kapcsolatos állandó kérdés és vita tárgya, hogy a doboznak
légmentesen kell-e zárnia. Akusztikailag elvileg az a jó, ha igen, viszont a
külső légnyomásváltozás ebben az esetben ad egy "előfeszítést" a membránnak. A
Klinger könyv szerint célszerű egy kis lyukat hagyni valahol a dobozon ezt
megakadályozandó.
Ha már megszereztük az alapvető tapasztalatokat, akkor érdeklődésnek
megfelelően érdemes kipróbálni egyéb konstrukciókat. A basszreflex,
sáváteresztő, transmission line, exponenciális és hiperbolikus tölcsér,
TQWT/TQWP dobozok működésének elve már jóval bonyolultabb, mint a zárt dobozé,
ennélfogva méretezésük is nehezebb feladat. Ráadásul mindegyiknek vannak
speciális előnyei és hátrányai.
Csak akkor kezdjünk neki ilyen doboznak, ha
biztosak vagyunk benne, hogy megértettük, hogyan is működik. |
|
Milyen hangszórókat használjak?
Hát első doboznál lehetőleg ne ugorjunk bele négy darab Scan-Speak-be.
:-)
Egy minimálköltségvetésű kétutas dobozpár nagyon nehezen hozható ki 25 eFt
alatt anyagáron. Ennyi pénzért már majdnem lehet készet venni, más kérdés, hogy
a saját építésű mindig szebben szól. :-) A családi viták és a frusztráció
elkerülése érdekében először a Somogyi, M.N.C. és Monacor hangszórók környékén
nézzünk szét, és ne hallgassunk azokra a sznobokra, akik alapértelmezésben
fújolnak különösen az első kettőre, mondván, léteznek ezeknél egy
nagyságrenddel jobb hangszórók is. Csak azt felejtik el hozzátenni, hogy egy
nagyságrenddel több pénzért...
Nekem személyes jó tapasztalatom van a Somogyi SRP-1620 plusz Monacor DT-99
kombinációval. A kettő együtt kevesebb, mint 7 eFt, tehát egy dobozpárra 14
eFt-ból megúszható a hangszórókészlet. |
|
Hogyan méretezzem a dobozt?
Méretezésnél a legfontosabb a mélyhangszórónak jutó belső térfogat
méretezése, kétutas doboznál ez gyakorlatilag a teljes belső doboztérfogatot
jelenti (a magassugárzónak nem kell külön zárt rész). A tervezéshez a netről
szabadon letölthető WinISD programot javasolt használni, ez a hangszóró
paramétereinek ismeretében megadja az ideális térfogatot, illetve, ha mi adunk
meg doboztérfogatot, megadja az átviteli karakterisztikát.
Háromutas doboznál a mélyhangszóró kapjon külön részt, a magas és a közép
kerülhet közös részbe. |
|
Mik azok a hangszóróparaméterek?
A hangszóróparaméterek határozzák meg, hogy egy adott hangszóró
mekkora és milyen típusú dobozban "érzi jól magát". Alapból három adatot
szoktak megadni, ezek az fs, a Qts és a VAS. Jelentősen leegyszerűsítve a
képet, ezek a következőt árulják el a hangszóróról:
- fs a hangszóró sajátrezonanciája, közvetlenül befolyásolja azt, hogy milyen
mély hangot tud a hangszóró kiadni. Ez lehetőleg legyen minél kisebb (50 Hz
alatti értéknél általában már elfogadható szobai dobozt lehet építeni,
mélyládánál legyen 35 Hz alatt).
- Qts mondja meg, hogy milyen dobozba célszerű a hangszórót építeni. 0.5
feletti Qts esetén javasolt a zárt doboz. Kerüljük a 0.7 feletti Qts-sel
rendelkező hangszórókat, mert nehéz lesz hozzá rendes dobozt méretezni.
- VAS határozza meg közvetve, hogy mekkora doboz kell a hangszórónak.
Természetesen az a jó, ha ez lehetőleg kicsi (az SRP-1620-nál ez például 14
liter, és erre a hangszóróra 22 literes az ideális zárt doboz). |
|
Miért nem sikerül 20 Hz-es dobozt méreteznem?
Másképpen fogalmazva: miért nem akar az átviteli karakterisztika 20
Hz-ig lemenni?
A válasz egyszerű: alacsonyabb frekvenciájú mélyhanghoz két dolog kell: nagyobb
membránfelület és nagyobb doboz. Méghozzá oktávonként minden méretében kétszer
akkora doboz. Vagyis ha 40 Hz-hez elég egy 30 literes láda, akkor ugyanezzel a
hangszóróval 20 Hz-hez 240 liter fog kelleni, és ez általában túl van a
tűréshatáron. Ne essünk bele abba a csapdába, hogy mindenáron le akarunk 30 Hz
alá menni a tervezéskor. A legtöbb ember a 20 Hz-et nem is hallja (legfeljebb
érzi). Ráadásul zenében már a 25 Hz-es hangok is ritkán fordulnak
elő.
Mi is az a hangváltó?
A hangváltó dolga a hang különböző frekvenciáinak szétosztása az
egyes hangszórók között, hiszen a legtöbb hangszóró (és doboz!) nem képes a
teljes hallható frekvenciatartomány visszaadására. A hangváltó lehet aktív
(a hangot még a végerősítők előtt szétosztjuk, és külön erősítjük, tipikus
példa autóban a mélynyomó) vagy passzív (a hangot a végerősítő után osztjuk
szét tekercsek, kondenzátorok és ellenállások segítségével, általában a
hangdoboz belsejében, otthoni barkácsolásnál ez a tipikus eset).
A vágási meredekség határozza meg, hogy az egyes hangszórók mennyire "szólnak
bele egymás dolgába". A meredekség általában 6 dB/oktáv egész számú
többszöröse, a gyakorlatban 6, 12, 18 és 24 dB/oktáv meredekségű váltókat
használunk, amelyeket másképpen első-, másod-, harmad- és negyedrendű váltóként
is szoktunk emlegetni. A meredekebb hangváltók jobban elválasztják az egyes
hangszórókat, viszont cserébe nagyobb mértékben torzítják a jel fázisát.
Léteznek párhuzamos és soros passzív váltók. A párhuzamos váltók "szétvágják" a
hangot külön sávokra, míg a soros váltóknál a hangszórók sorba vannak
kapcsolva, és a velük párhuzamos szűrőtagok végzik a frekvenciák elosztását.
Ugyan sokan állítják, hogy a soros váltókkal elérhető hang messze jobb,
kezdőknek nem javasolt a használatuk, mert minden alkatrész cseréje a teljes
rendszerre hat, míg párhuzamos váltónál csak az érintett hangszóróra.
Úgynevezett "univerzális" hangváltókat lehet venni készen. Ezek kísérletezésre
jók, de egy igazi hangváltó mindig a hangszórókhoz van méretezve, a
karakterisztikák figyelembevételével.
A hangváltók irodalma rendkívül szerteágazó. A gyakorlatban célszerű egy
túlkomplikált váltó helyett egy egyszerű elsőrendű passzív váltóval
próbálkozni. Ennek méretezése, alkatrészköltsége és könnyű hangolhatósága
aránylag biztos sikerélményt ad. |
|
Mit rakjak a dobozba csillapításnak?
A csillapításnak többféle szempontból van jelentősége:
- Állóhullámok elnyomása.
- Dobozfalrezonanciák csökkentése.
- Virtuális doboztérfogat-változtatás.
Az első és a második pont összefüggésben van egymással. A doboz belsejében
akkor alakul ki állóhullám, ha a két szemközti dobozfal távolsága a
félhullámhossz egész számú többszöröse. A falaknál ekkor nyomásmaximum, míg a
doboz közepén sebességmaximum van. Ennek megfelelően más anyaggal kell
csillapítani a falakat, ahol a visszaverődést kell minimalizálni ("tojástartó"
szivacs), és más anyaggal a doboz belsejét, ahol a hangokat fékezni kell
(vékony szálú akusztikus vatta).
Az akusztikus vatta egyben virtuális doboztérfogat-növelő is. A vattában
ugyanis kisebb a hangsebesség, mint szabad levegőben, így a hanghullámok
hosszabb idő alatt teszik meg a láda faláig tartó utat. Így egy olyan láda,
amiben van vatta, látszólag 20-30%-kal nagyobb térfogatú, mint egy üres (így is
kell méretezni).
Általános tévhit, hogy a mélyládák hátfalát azért (is) ferdére készítik, hogy
ne alakulhasson ki benne állóhullám (állóhullám csak két párhuzamos fal között
tud kialakulni). Miután a mélyládák legfeljebb 80-100 Hz-ig szoktak szólni, így
a bennük levő hangok hullámhossza legalább 3-3.5 m, vagyis a félhullámhossz
legalább 1.5m. Ekkora autós mélyládát pedig senki sem épít. (Megjegyzés:
basszreflex mélyládánál lehetne negyed hullámhosszas állóhullám is a reflexcső
és a vele szemben levő fal között, amennyiben a reflexcsőnél sebességmaximum és
a ládafalon nyomásmaximum van, de ehhez még mindig 80 centiméteres belső
ládaméret kellene.)
Az olyan komplexebb dobozkonstrukciók, mint a transmission line vagy az
exponenciális tölcsér, érzékenyebbek a csillapítóanyagok elrendezésére, mint
mondjuk egy sima zárt doboz. Ezeknél a dobozoknál szinte kötelező a
csillapítóanyaggal kísérletezni a doboz hangolásakor.
Hogyan kezeljem a doboz felületét?
A feladatra több megoldás kínálkozik:
- Festés: ha valaki megfelelően sima felületet tud előállítani csiszolással és
gletteléssel, és nem zavarja, ha nem famintás a doboz, akkor szépen le is
festheti. :-)
- Famintázatú tapéta: ez vitathatatlanul a legegyszerűbb és leggyorsabb
megoldás, ha nem is a legszebb. Itt sem szabad elfelejtkezni a doboz
gletteléséről és csiszolásáról, mert a tapétán átüt bámilyen felületi
egyeneletlenség. A tapéta felragasztása után fektessük arra a lapjára, amire a
tapétát éppen felragasztottuk, és a felesleget sniccerrel vágjuk le pontosan az
élek mentén.
- Furnérozás: a legbonyolultabb, ugyanakkor a legszebb eredményt adó módszer. A
kiválasztott furnért némi ráhagyással ragasszuk fel a doboz oldalára.
Asztalosok ehhez melegenyvet szoktak használni meg vasalót, barkácsolók érjék
be Fa Expressz ragasztóval és préseléssel. Egy ragasztás mintegy 2 óra alatt
megköt. Nagyon fontos az előzetes tökéletes síkba hozás (pl. illesztések
korrekciója gletteléssel), majd a nagyerejű préselés. Ha nem volt elég sík a
felület, vagy nem szorítottuk le megfelelő erővel, hullámos lesz a furnér.
Megfelelően préselve teljesen sima lesz az eredmény, akkor is, ha a furnér
eredetileg nem volt egészen az! További trükkök:
Belső élek illesztése (magyarul több furnér csík egymáshoz illesztése): az
egymáson átfedéssel felfekvő, már felragasztott furnércsíkokat egy vágással
végigvágjuk sniccerrel (a ragasztásnál ügyelni kell arra, hogy az átfedéstől
kb. 1 centire kerüljön csak ragasztó, hogy ki lehessen húzni az alsó lapból
levágott csíkot). Ezáltal egyforma lesz a vágás mind a két csíkon. Felhajtjuk a
két illeszkedő szélt, ragasztót nyomunk alá, lenyomjuk, hogy kijöjjön a
felesleg, majd újra lepréseljük. Ami lényeges: csak szálirányban egymás mellé
szabad tenni a csíkokat, szálirányban egymás után ("hosszában") nem lehet
szépen megcsinálni az illesztést. Persze ez általában nem szükséges, mert a
furnért több méter hosszú csíkokban árusítják.
Külső élek illesztése (doboz élein): A túllógó részeket leszedjük. Szálirányban
haladva érdemes faráspollyal letörni az oldalra kilógó részeket, a sniccer
hajlamos a szál mentén futni és repeszteni, és a repedés nem feltétlenül lesz
párhuzamos a doboz élével. Keresztirányban pedig sniccerrel óvatosan vágjuk le
a felesleget. Mindkét esetben csak lefelé szabad erőt kifejteni, hogy
véletlenül se tépjük fel a furnért. Utána csiszolóvászonnal síkba lehet
csiszolni a széleket. Ha megvan a doboz összes oldala, akkor teljes átcsiszolás
(először 60-as, aztán 120-as vászonnal) és az élek nagyon enyhe (legfeljebb 0.5
mm sugarú) legömbölyítése következik csiszolóvászonnal. Utána lehet
lakkozni.
Célszerű az előlapot hagyni utolsónak, hogy rátakarjon az oldalakra, de
egyébként oldalról sem nagyon látszanak az illesztések, nagyon szépen el lehet
őket dolgozni.
Mi az a bejáratás?
A bejáratás az az időszak, amíg a hangszóró eléri a végleges
hangját. Első bekapcsoláskor a hangszórók szinte hallgathatatlanul torzan
tudnak szólni. Egyéntől függ, hogy kinek mikor válik egy hangszóró hangja elég
éretté, nálam ez néhány óra. Bekapcsolás után tehát járassuk a hangdobozokat
legfeljebb közepes hangerőn, mielőtt nekiállnánk a dobozt vagy a keresztváltót
hangolni. Vájtfülűeknél ez az időszak több hét is lehet.
Természetesen túlzásokba sem szabad esni. Az egyik "színes, szélesvásznú"
házimozi újságban azt olvastam, hogy egy rendes rendszer 4-5000 óra alatt éri
el a végleges hangját. Ez ugye 24 órában járatva több, mint 5 hónap, napi két
órát hallgatva pedig 5 év. Személyes véleményem ezekről az adatokról és az
ekkora időt átívelő összehasonlítások hitelességéről nem szalonképes.
;-)
Érdemes-e szendvics-szerkezetű dobozt építeni?
Szerintem nem, legalábbis azoknak, akiknek nincsenek egészen
kivételes hallással "megverve", biztosan nem. Persze akik már azon vitatkoznak,
hogy egy konkrét dobozhoz az európai vagy a kanadai fenyő a jobb, azoknak
igen. ;-)
A cikk utoljára frissítve: 2006.01.
Vissza a lap tetejére |
Vissza a nyitóoldalra
|