|
Mikor az ember először kezd hangdobozépítéssel foglalkozni és
elolvas némi irodalmat a témában, akkor simán az a képe alakul ki, hogy jó
hangdobozt nem is lehet építeni, de ha mégis, akkor háromutas basszreflex alatt
semmi esetre sem. Aztán túl tíz mélyládán meg majdnem ennyi szobai dobozon,
kicsit átalakulnak a dolgok. A kétutas már nem mond újat, rendes tölcsér
építéséhez kicsi a nappali, háromutashoz fájdalmasan drága a keresztváltó...
valami másra vágyik az ember. Olyanra, mint ez a csöppség, ami oldalnézetben
alig nagyobb egy A4-es lapnál, akkora hangszóró való bele, hogy elröhögtem
magam, amikor kivettem a csomagolásból (és ez nem vicc), és ehhez képest 50
Hz-et tud. És transmission line, ami nem egy hétköznapi konstrukció és még nem
is sok volt (leszámítva a szintén nem szokványos Lancettát).
Nos, a PL2 amennyire kicsi, annyira macerás megépíteni. Pontosabban nem is
macerás, inkább odafigyelős. Nagyon át kell gondolni az egyes lépések
sorrendjét, mert utólag nehéz bármit módosítani - főleg, ha valaki hozzám
hasonlóan
nem
lebontható hátlappal építi.
A doboz egyébként népszerű a hobbiépítők körében, érdemes a neten turkálni.
:-) |
|
A cucc ugyan kicsi, de azért a hat oldallapon kívül van még pár darabka
a készletben - egy doboz nem kevesebb, mint 11 lapból épül fel. Mivel ráadásul
több egyforma méretű van, érdemes a munka kezdetén mindegyikre ráírni, mi
lesz belőle. |
|
|
Több darabot is meg kell reszelni szögben. Ezt rosszabbnak hiszi az
ember, mint amilyen valójában - a 16 mm-es MDF-fel remekül lehet haladni.
Mielőtt bármit is összeragasztanánk, reszeljünk hát le mindent. Vagyis majdnem
mindent... de erről majd később. |
Két lényeges részlet is megfigyelhető: a transmission line végén az
utolsó terelőlapot le kell kerekíteni, és a hangszóró mögött a kivágást 45
fokban kúposan fel kell bővíteni, hogy hátrafelé is tudjon "lélegezni" a
hangszóró. Ez a két átalakítás igényel kicsit több reszelést, de még ezek is
megvannak pár perc alatt. |
|
|
Először az alaplap-hátlap-fedőlap hármast ragasszuk rá valamelyik
oldallapra, hogy a többi méretet lehessen mihez igazítani. A leírás külön
felhívja a figyelmet, hogy pontosan tartani kell a csőszáj keresztmetszetét,
erre kínosan ügyeljünk. |
Itt jön az első pont, ahol el kellett térni a szokásos menetrendtől: a
hangszórókábelek rögzítőcsavarjait már most be kell tenni, mert levehető
hátlap hiányában nem lehet később hozzáférni. Ha már ez van soron, akkor
viszont értelemszerűen érdemes megcsinálni a keresztváltót (pontosabban
sávszűrőt) is.
Legyünk alaposak: a váltót gyakorlatilag az örökkévalóságnak építjük. Ugyan
elvileg hozzáférhető a hangszórónyíláson keresztül, de azért erre nem érdemes
tervezni... |
|
|
A lapokat burkoló anyag nem zöldalga :-), hanem egy öntapadós csillapító
vatta, Damping 10 néven. Remekül öntapad... ha az ember eljut addig, hogy
leszedje róla a védőfóliát. Szinte esélytelennek tűnik a szélénél felszedni.
Tipp: finoman karcoljuk meg a védőfóliát sniccerrel, utána a pengével el lehet
választani.
A belső elválasztó lap tetején trónol a szűrő, onnan figyel ki a tekercs.
:-) |
Ahogy a képen jól látható, az előlap még nincs beragasztva! Ennek a fő
oka, hogy azt (is) furnérozni szeretném. Az előlap két darabját viszont
ragasszuk össze a megfelelő szögben, hogy egyben lehessen majd furnérozni.
Maga a furnérozás két lépésben megvan, mivel szerencsére a furnér csíkjaim
szélesebbek 15 cm-nél. :-) |
|
Előlap marás
|
A hangszórót ezúttal be kell süllyeszteni az előlapba, és a máshol
használt többrétegű előlapos megoldás itt nem igazán opció. Így elő kellett
vennem az évek óta a polcon porosodó felsőmarót, mély levegőt vennem (még
mielőtt elkezdem szórni vele a fűrészport ;-)), és megismerkednem a
használatával.
Természetesen 20,000+ fordulaton a marófej megy, amerre lát. Így a megfelelő
forma kimarásához sablont kell készíteni. A sablonon található lyuk
nem
azonos
a kimarandó formával! A kettő méretének a különbsége a felsőmaró
vezetőgyűrűjének átmérője és a marófej átmérője közötti különbség fele. |
A sablont és az előlapot rögzítsük egymáshoz. A pontos illesztés
érdekében az előlappal megegyező méretűre vágtam a sablont. (A képen már a
kimart előlap látható.)
Értelemszerűen marás előtt állítsuk be a pontos marási mélységet is! Ehhez
használjunk egy próbadarabot, ne a végleges előlapon kísérletezzünk. |
|
|
Így néz ki az egész közelről. Jól megfigyelhető, hogy a kimart rész
körvonala "párhuzamos" a sablonba vágott lyukkal. |
És lám, a hangszóró szépen belefekszik a kimarásba. :-) Az illesztések
ugyan nem 100%-osak, de első amatőr kísérlethez képest elfogadható a hiba.
:-) |
|
|
A kész előlapot már beragaszthatjuk a helyére. A másik oldallap
felragasztása előtt ellenőrizzünk mindent! |
Felületkezelés
A doboz sajátossága, hogy az előlap élei 30 fokban le vannak törve,
ráadásul úgy, hogy a letörés az előlapba is belelóg. Emiatt ezt csak akkor
lehet megcsinálni, amikor a doboz már össze van rakva. Plusz nehézség, hogy az
átlag hangdobozépítő esetében a feladat megoldásához rendelkezésre álló
szerszámkészlet meglehetősen szűkös: dekopírfűrész és reszelő segítségével
kell megoldani a feladatot. A helyzet komoly, de nem reménytelen: kellő
kitartással és odafigyeléssel laza másfél-két óra alatt :-) lehet
végezni. |
|
|
A letörés sajátos formája miatt az élek furnérozása meg sem fordult a
fejemben. Ehelyett azt találtam ki, hogy ezek sötétbarna festést kapnak, ami
egyrészt szép optikai keretbe foglalja a dobozt, másrészt elrejti az előlap és
az oldallapok illesztését. Hogy a barna festék ne szivárogjon a fa rostjain
keresztül oda, ahova nem kellene, először a teljes dobozt lelakkoztam, több
rétegben. Az apró fehér foltok a letörésen azok a helyek, ahol kicsit több
ragasztó került az oldallap furnérja alá, és a préselés hatására kinyomódott.
Jelen esetben ezt majd eltakarja a festés, de nem árt tudni, hogy ilyen
hibákkal kellemetlen meglepetéseket okozhatunk magunknak. A nyers MDF-en ez
alig látszik, de a lakk rögtön kiemeli. |
Persze a barna zománcfesték sem rajongott a gondolatért :-), hogy neki a
lakkozott felületet kéne betakarnia. Két réteg után még sehogy se nézett ki,
aztán erős átcsiszolás után a harmadik réteg már mutatott valamit, de kellett
egy negyedik is.
Megfigyelhető a képen, hogy festés előtt az éleket gondosan görberagasztottam
festőszalaggal, hogy véletlenül se fessek oda, ahova nem kell (és az is
látszik, hogy érdemes volt elővigyázatosnak lenni...). |
|
|
És megvan az utolsó lépés is :-), a helyére került a hangszóró...
Szerintem elég kellemes az összhatás, legalábbis nekem tetszik. :-) |
Persze érdekes még a hangzás kérdése.
Öt óra bejáratás után álltam neki hallgatni, és elég érdekesek az első
benyomások. Valami totálisan érzelemmentes hangja van, és pöttöm szélessávú
létére a tuc-tuc zenéken teljesít meglepően hatásosan (nyilván limitált hangerő
mellett). Azt gondoltam, hogy az érzelemgazdag, szép énekhangok lesznek az
erőssége, ehhez képest az első libabőr a Within Temptation: A demon's fate
című dalánál jött, de ami még jobban megdöbbentett, hogy milyen zúzósan adta
elő David Guetta és Sia közös számát, a Titanium-ot.
Nyilván végleges véleményt csak akkor lehet majd mondani, ha elkészül a második
darab is. Nos, nagyon remélem, hogy az nem egy újabb 15 hónapos projekt
lesz... :-)
A második doboz
Hát, végül közel három év telt el a második doboz befejezéséig. Ez volt
talán az egyik olyan eset, ami rádöbbentett, hogy a projekteket bizony
priorizálni kell. A végső lökést az adta meg, amikor eldöntöttem, hogy
nászajándék lesz belőle :-), így persze az esküvő időpontja meghatározta,
mikorra kell végles elkészülnie. Kész is lett, és ünnepélyesen átadásra is
került.
Ja, a hangzása? Az gyönyörű... :-) |
|
A cikk utoljára frissítve: 2018.03.
Lancetta (2006.01.)
Azt hiszem, a hobbi akkor kezd szenvedéllyé válni, mikor már nem
lehet célszerűségi szempontokkal alátámasztani, hogy miért is csinálja az
...
Tovább a cikkhez
|
|
|
|
|
Vissza a lap tetejére |
Vissza a nyitóoldalra
|