|
Miután az autómban átalakult a hifirendszer, itt volt a remek
alkalom, hogy ismét hangdobozt építhessek, ezúttal szüleim részére, PC
hangszórónak. Ezúttal persze megint valamit muszáj volt másképp csinálni.
:-)
A kiindulási alap tehát az Audiobank TC-5000 hangszórószett. A Thiele-Small
paraméterek hiányában úgy döntöttem, hogy egy nettó 11 liter körüli zárt doboz
éppen jó lesz. :-)
|
Mivel az autós csipogók nem igazán hangfalba építésre vannak tervezve,
eléggé csúnya látványt nyújtana a doboz egy nagy bumszlival az elején. A
megoldás: süllyesszük be a csipogót. Mindez felsőmaró nélkül annyira nem
egyszerű feladat, de egy alkalmas méretű lyukfúróval és egy állványos
fúrógéppel (és persze türelemmel... :-)) egész korrekt eredményt lehet elérni.
Persze a beépítési mélység túl nagy, így egy egyszeres előlap kicsit kevés
lenne, a dupla pozdorja pedig fölöslegesen növelné a bruttó méretet, így végül
egy maradék szalagparketta darab alkotja a külső előlapot. Ennek az is az
előnye, hogy a mélyközepet besüllyesztve, annak az eleje nagyjából síkba kerül
majd az előlappal.
A doboznál a belső előlap besüllyed az oldal- illetve fedlapok közé, míg a
külső előlap felfekszik ezek élére. Aki ilyet épít, ügyeljen rá, hogy a külső
előlapnak megfelelően nagyobbnak kell lennie! |
A besüllyesztéshez szépen körbe kell rajzolni a mélyközép hangszórót, és
gondosan kivágni az előlapból a kontúrjának megfelelő darabot. Ebben sokat
segít, ha a hangszóró füleinél előfúrjuk a deszkát (könnyebb kanyarodni a
fűrésszel). |
|
|
Miután mindkét darabból kivágtam a megfelelő méretű nyílásokat, alaposan
összeragasztottam a kettőt. És rögtön láttam is, hogy mit rontottam el. :-( A
sorrendet. Mivel a pontosság véges, célszerű elsőnek megcsinálni a külső
előlapot, és ehhez igazítani a hátsót. Így egyrészt jó helyre kerül a csipogó
fészke, másrészt elkerüljük azt a kockázatot, hogy a belső előlapon annyit kell
korrigálni a mélyközép helyét, hogy valahol már nem fog felfeküdni és kifúj.
Szerencsére azért ennyire nem mértem rosszul...
Vigyázni kell a csipogónak vágott lyuk méretével, mert a beépítőgyűrű pereme
nagyon keskeny. Elég 1 mm tévedés, és már ki is kandikál a lyuk a keret mögül.
:-( |
Mikor megláttam az autóból kiszerelt szett keresztváltóját, majdnem
rosszul lettem... Ez az a keresztváltó, amit a Tuning and Stereo újság úgy írt
le, hogy "elég egyszerűre sikeredett"... Hát igen. Túldimenzionáltnak biztosan
nem mondható. ;-) 12 dB/oktávval vág, de csak a magasat, a mélyközepet nem.
Gyanítom, ezért éreztem behangoláskor úgy, hogy túl sok hang szól 4 kHz
környékén. Persze szobai hangdobozban ez így nem maradhat, ezért úgy döntöttem,
hogy a szett kap egy Somogyi HV-211A keresztváltót (3.3 kHz, 12 db/oktáv).
Igaz, ez 8 ohmra van méretezve, de a célnak még így is teljesen jól meg fog
felelni. :-) |
|
|
|
A keresztváltó a doboz aljában kapott helyett. A kábeleket nem árt a
doboz lezárása előtt ráforrasztani... ;-) Érdemes ráhagyással dolgozni, hiszen
a drótot a hangszórók illetve a hangfalcsatlakozó behelyezése előtt kell majd
bekötni. (Ez nyilván abban az esetben igaz, ha az ember nem hagyja "nyersen" a
dobozfalat, hanem lefesti vagy letapétázza. Részemről az öntapadós famintázatú
tapéta a kedvenc: szinte minden színben kapható, relatív könnyű vele dolgozni,
és az eredmény nagyon kellemes látványt nyújt.) |
Ezután következhet az előlap behelyezése. Ha rendesen dolgoztuk,
meglehetősen szorosan fog illeszkedni, adott esetben még lehet, hogy reszelni
is kell belőle. A barkácsáruházak lapszabászata egyébként a barkácsoláshoz
bőven elegendő pontossággal vág. Mint a képeken is látható, ezek a dobozok
tisztán ragasztással készültek (részemről ez az első, amit így csináltam). A 13
centis hangszóró miatt nem valószínű, hogy a hangnyomás szétvetné az egészet
:-), de aki rendes mélyládát épít, annak feltétlenül javasolt a ragasztásos +
csavarozásos rögzítés. |
|
|
Miután minden a helyére került és a ragasztó megkötött, érdemes a doboz
nyílásait leragasztani, hogy a reszelés ideje alatt ne kerüljön bele fűrészpor.
(Hacsak nem akarjuk, hogy a doboz belsejében majd állandóan a Darude: Sandstorm
menjen... ;-)) |
Következő lépés az első élek levágása 45 fokban. Gyengébb idegzetűek ne
vállalkozzanak a feladatra. Noha nem megoldhatatlan, a tapétázást megnehezíti,
és azért legalább egy óra, mire az ember körbeér a doboz elején. Először
jelöljük be gondosan, hogy meddig tart majd a levágás. Első lépésben nagyon
óvatosan, ráhagyással vágjuk körbe szúrófűrésszel, majd reszeljük le pontosan
méretre. Mind a szalagparketta, mind a pozdorja hálás anyag reszelés
szempontjából, nem szálkásodik, és könnyen megmunkálható. |
|
|
Az élek lereszelésével kész a nyers doboz. Most következik a tapétázás,
ami a dolog legkínosabb része, hiszen ez fog látszani. Ahol nincsenek 45 fokban
levágva az élek, ott relatív könnyű a tapéta pontos méretre igazítása, a 45
fokos részeknél nehezebb. Tipp: hátulról haladjunk előre, és utoljára az
előlapra rakjuk fel a tapétát. |
Miután némi csillapítóvattát is elhelyeztünk a doboz belsejében, nincs
más hátra, mint a hangfalcsatlakozó és a hangszórók bekötése és rögzítése.
Ügyeljünk a keresztváltó bekötésére, helyes bekötéssel jobban fog szólni. :-)
A kész doboz - ha nem is teljesen gyári kinézetű - mindenesetre impozáns
látvány, és persze jobban is szól, mint egy 4 collos fullrange elméretezett BR
házban... :-) |
|
Az első hallgatás eredménye azért kicsit kettős érzet. Talán
túlságosan is megszoktam már ennek a szettnek a kiemelését, mindenesetre kicsit
tompábbnak tűnt a hangja a vártnál - cserébe nem visít a magas a fülembe.
Mérőjelekkel tesztelve hallhatóan lineárisabb a frekvenciamenete, mint az
eredeti keresztváltóval. Egy gondosan méretezett keresztváltó valószínűleg
javítana még valamit a dolgon (fázisproblémák?). Ja és persze még csak egy
doboz van kész, kettővel nyilván megint változik majd a hatás.
Az alsó határ kb. 80 Hz, ez alatt gyakorlatilag csönd van, tehát egy mélynyomót
még elbír a cucc. Mivel mintegy másfél oktávnyit legalább kéne szólni a
mélyládának, csak egy zárt, vagy rendesen méretezett basszreflex láda jöhet
szóba. Meglátjuk...
A cikk utoljára frissítve: 2006.01.
F Astra hangrendszer (2006.01.)
A harmadik fokozat az én Opel "F" Astrám. Időközben kellően
túlképeztem :-) magam autóhifi témában, ezért most egy kicsit más konfiguráció
...
Tovább a cikkhez
|
|
|
|
|
Vissza a lap tetejére |
Vissza a nyitóoldalra
|