|
Még az első kabrióban volt egy dupla mélyládám, amiből az egyik
hangszóró Vado Ignisébe költözött át, a másik pedig a pincébe a polcra.
Sokáig kerülgettem, mert nem találtam hozzá olyan doboztervet, ami igazán
tetszett volna. Mostanáig... míg bele nem futottam a Linkwitz transform
áramkör leírásába, mindjárt két helyen, és rögtön tudtam, mit is akarok.
Egy csinos szobai mélynyomót. :-) |
|
A koncepció lényege, hogy egy zárt doboz átviteli karakterisztikáját
"linearizáljuk", lejjebb nyomva az alsó határfrekvenciát, valahogy úgy, ahogy
az ábrán látható. Pofonegyszerű, mondhatnánk, csak...
... csak természetesen semmi nincs ingyen. A karakterisztika elektronikus
simítása erősítőteljesítményt igényel, és nem is keveset. A hangszórónak meg
bírnia kell a terhelést, mind elektromosan, mind mechanikusan. Brutális
terhelhetőség, és nagy membránkitérés: ezek itt a kulcsszavak. És végül, de
nem utolsósorban: az áramkör alkatrészeit minden dobozhoz egyedileg kell
kiszámolni. |
|
|
Itt jön képbe az elfekvőben levő Raveland AXX-1010-es. +-9 mm xmax :-),
200 Watt névleges terhelhetőség, öntött alumínium kosár. 25 cm-es létére több,
mint 6 kg-os tömegével ez a hangszóró egy szörnyeteg. Külön bónusz az extrém
alacsony VAS... ami viszont kevésbé mókás, hogy a Qts is az, ellenben az fs
relatív magas, így alacsony alsó határfrekvenciához komoly erősítő kell
majd. |
A terv többek között az volt, hogy egyéb, otthon kallódó kacataimtól is
megszabadulok a doboz kapcsán. Ehhez jött az ötlet, hogy ajándék lesz belőle.
Ezek együtt elég sajátos döntéssorozatot eredményeztek:
- az erősítőt el kell rejteni a doboz belsejében.
- a dobozban lesz egy hátsó kamra az elektronikának, ami alul-felül nyitott a
légáramlást biztosítandó.
- az említett kabrióból szintén megmaradt ventillátoros aktív hűtés figyeli majd
az erősítő melegedést, és szükség esetén biztosítja az egyensúlyt.
- mélynyomó, nagy erősítőteljesítmény és kis méret: ebből bizony D osztályos
végfok lesz.
Plusz megszállt az ihlet :-), és színesben rajzoltam meg a dobozt, részben
megjelenítve az elektronika belső elrendezését. |
|
|
|
Persze nem csak a doboz nem lesz egyszerű, de a belső kapcsolások sem.
A Linkwitz transform áramkör egybe lett gyúrva egy változtatható frekvenciájú
aluláteresztő szűrővel és egy fázisfordítóval (lényegében a két linken levő
kapcsolásokat kombináltam össze). |
Az erősítő egyenesen a misztikus és egzotikus Kínából :-) érkezett,
ebay-en sikerült megtalálni. 350 Watt - ez minden bizonnyal elég lesz. :-)
Elfekvőben van régóta egy dög nagy toroidom, mint kiderült, a kimeneti
feszültsége tökéletesen alkalmas hozzá - ez lényeges, mert egy ilyen trafó
komoly plusz tétel lenne a költségvetésben. |
|
|
A csajos jelleget hangsúlyozandó, úgy döntöttem, hogy lefújom a membránt
pinkre. :-) Ehhez első lépésben alaposan körbe kell ragasztani, hogy máshova
ne kerüljön festék.
Fontos: bár jó ötletnek tűnik a színes membrán, ezzel a dologgal észnél kell
lenni. A membrán mozgó tömegének megváltoztatása módosítja a hangszóró
paramétereit.
Autós mélynyomóknál a membrán tipikusan nagy tömegű, vastag, így azzal a
feltételezéssel éltem, hogy ez nem fog problémát okozni. |
A festéshez egy élénk pink lakkot választottam (utólag jöttem rá, hogy
lakk és nem festék, így a Raveland felirat látható maradt). |
|
|
A festett membránnal nagyon vagány látványt nyújt a hangszóró. :-) |
A mérések alapján úgy tűnik, az áramkör hozza az elvárt
karakterisztikát (a fenti első képen látható ábra nem csak illusztráció, hanem
a tervező Excel által mutatott eredmény). Elvileg az alsó határfrekvencia
30 Hz lesz - korrekció nélkül 100 Hz fölött lenne az alacsony Qts miatt. |
|
Ládaépítés
|
A gondos méretezés az egy dolog, de élőben attól még óvatosan kell
haladni, főleg egy ilyen komplex felépítésű ládánál. Mindent gondoljunk át,
jelöljük be, mi hova kerül, tervezzük meg pontosan az összerakás
sorrendjét. Vegyük figyelembe, hogy mennyi hely kell majd a kábeleknek,
hogy tudjuk a csatlakozásokat megoldani, hol kell előfúrni a lyukakat
kábelátvezetéshez. |
A toroid trafó önmagában 3 kg, így alaposan rögzíteni kell, hogy ne
mászkáljon a ládában. Ehhez vágtam egy rövid seprűnyél-darabot a doboz aljába
(alulról csavarozva ÉS még leragasztva a láda alaplapjára). Erre megy majd a
kerek lemez, amivel le lehet szorítani a trafót. Mivel az is csavarral lesz
rögzítve, érdemes itt is előfúrni, mert ha a ládára rátettük a fedelet, erre
már esélyünk sincs. |
|
|
A ventillátoroknak is gondosan "ágyazzunk meg". Ugyan le lesznek
csavarozva, de ez kevés, ha nem tudnak minek nekitámaszkodni. A kis perem a
felső keresztléc alatt ezt hivatott megoldani. |
Az elkészült láda a szokásosnál alaposabb felületkezelést kapott. Három
réteg alapozó és két réteg fényes zománcfesték (és persze a festések között
megannyi csiszolás, ez fontos!) kellett, mire kezdett a felület elfogadható
minőséget elérni. Mivel ezen a ponton az elektronika még nincs beépítve, a
hátlap sincs felszerelve (meg persze feliratozva sem). És ami még különösen
nincs kész: ha már csajos mélyláda, és ajándékba megy, miért ne legyen az
oldalán egy Hello Kitty? Nyilván valami rocker változatban. :-) És nem
ecsettel pingálva, hanem fújva. |
|
|
Persze sok más mellett az airbrush-hoz sem értek :-), így megint külső
segítséget kértem. Kedves ismerősömnek, Marcinak csak egyszer kellett mondani,
és azonnal lelkesen vállalkozott a dologra. Úgy, hogy a sablonokat gondosan
előre elkészítette, töltöttünk el a fújással közel 4 órát, színről színre
haladva. Az első néhány réteg után, amikor még fent van a maszkok jelentős
része, elég rémisztően néz ki az egész... :-) |
... de az eredményt elnézve, egyetértettünk abban, hogy megérte.
Marcinak ezúton is köszönöm az önzetlen és lelkes segítséget! |
|
|
A hátlap feliratozását is csajosra akartam megcsinálni. Pontosabban,
pont a csajos jelleg miatt nem akartam feliratokat, csak magyarázó
ábrácskákat, rózsaszínben. :-) A dizájn elkészült GIMP-ben, kinyomtattam, majd
a főbb vonalakat átmásoltam alkoholos filctollal és körsablonnal illetve
vonalzóval. |
Íme az ábrák, egyelőre fekete-fehérben. Már így is egész jól néz ki.
:-) |
|
|
A rózsaszín lakkozáshoz (még mindig ugyanaz a lakk, mint a membránnál)
persze maszkolni kell a nem festendő területeket. A kinyomtatott kép megfelelő
részeit kivágtam... |
... aztán a hátlapra felragasztva lefújtam az egészet. A rossz hír, hogy
nem lett jó :-(, a lakk szemcsésre kötött, ráadásul bement a papír maszk
alá... azért egy papírlap elég távol van egy airbrush maszkoló fóliától, a
barkácsboltban vásárolt flakonos festék pedig az airbrush pisztolytól...
Jobban jöttem volna ki, ha inkább kikeverek akrilból egy élénk pinket,
és megfestem ecsettel. Így is javítgathattam kézzel (nem keveset). Fontos,
hogy ilyenkor nem szabad elveszíteni a türelmünket! |
|
Befejezés
|
A végén fújtam rá néhány réteg védőlakkot, így egész pofás lett az
eredmény. :-) |
Az utolsó pillanatban még eszembe jutott, hogy legalább a bekapcsolási
tranzienseket (pukkanást) el kellene nyomni. Így bekerült egy relé a hangszóró
vezetékébe, ami a bekapcsolás után késleltetve húz be. A relét a ventillátor
vezérlés kapcsolja (minimális szoftver módosítás után). |
|
|
Így néz ki a komplett beépítés a hátlap felszerelése előtt. A kis
alumínium lapocska tartja a kezelőszerveket és a bemeneti aljzatot. |
És végre mehet a próbaüzem! :-)
Az első benyomás: a 350 Wattos erősítő nem viccel... Szóval elég óvatosan kell
bánni a bemenetre adott jellel. Ha van jel, úgy mozgatja a membránt, hogy öröm
nézni, hangszóró legyen a talpán, ami bírja. :-) Még jó, hogy a Raveland nem
jön zavarba: alacsony frekvenciákon brutális membránkitéréseket produkál, de
nem törik be, nincsenek hallható torzítások. Egyáltalán nem érezni, hogy kevés
lenne a kakaó (hozzátéve, hogy 30 Hz alatt nem nagyon érdemes kínozni, az már
tényleg sok lenne a jóból).
Persze hiába 90% a hatásfok a D osztályban, egy zeneszám után már szépen
forognak a ventillátorok. Jó ötlet volt az aktív hűtés, megállítja a
melegedést. Szóval minden jónak látszik és hallatszik :-), úgyhogy nézzük, mit
mondanak a műszerek. |
|
|
Hmm, az egyik érdekes tapasztalat, hogy a kapcsolás erősítése erősen
függvénye a beállított vágási frekvenciának. A két végállásban teljesen más az
erősítés 30 Hz-en, itt az egyszerűség kedvéért fedésbe hoztam a két görbét,
hogy jobban kiemelődjön a karakterisztikák jellege. A piros görbén szépen
látszik, hogy a Linkwitz transform áramkör teszi a dolgát. |
Miután megvoltak a mérések, a helyére kerül a hátlap... |
|
|
... meg a kezelőszervek is. Persze nem véletlenül választottam piros
színnel díszített potenciométer sapkát :-), ez is illeszkedik a
koncepcióba. |
És íme, a kész doboz. A gép forog, az alkotó rém büszke magára.
:-) Már csak az ajándékozás napját kell megvárni. |
|
A cikk utoljára frissítve: 2015.06.
Mélyláda Suzuki Sport Ignis csomagtartóba (2007.07.)
Kezdjük a nehézségekkel: az Ignis csomagtartója visszafogottan
fogalmazva is baromi kicsi. Egy nettó 30 liter körüli reflexláda kitölti közel
...
Tovább a cikkhez
|
|
|
|
Hifi Opel Astra kabrióba (2007.02.)
Mikor megvettem az autót, az első szett természetesen bennmaradt a
másikban, viszont az erősítő, a fejegység és a mélyláda maradt nálam. Az a
...
Tovább a cikkhez
|
|
|
|
Vissza a lap tetejére |
Vissza a nyitóoldalra
|