|
 |
Thor: Ragnarök |
|
Raf ajánlója
Ha van az MCU-ban Thornál jobban elhanyagolt karakter "a" nagyok közül,
akkor az Hulk. Igaz, a zöld csávó "csak" egy filmet kapott (na jó, nem is -
kettőt, de csak a második kánon igazából ha jól tudom; bár ha azt nézem, hogy
mindkét filmben más játszotta Bruce Bannert; na meg az, hogy mindkettejüket
lecserélték Mar Ruffalora...) - bezzeg Thor már harmadszorra kap esélyt, hogy
bevételt termeljen.
Elnézve a filmet erre minden esély megvan.
Mert végre egy olyan filmet kapott, amire még a megnézése után két nappal is
emlékezni fogsz. Hiszen ki emlékszik már arra, hogy Kat Dennings benne volt az
előző kettőben? Vagy, hogy jöttek az első részben az űrelfek és ennek
köszönhetően elvette a fater Donald Blake-ünktől a kalapácsot és vissza sem
szerezhette míg meg nem halt. vagy mi. Na és az, hogy Hókáj (született
Sólyomszem és az azóta szintén elhúnyt és feltámadott Coulson ügynök itt
debütált az MCU-ban? Ki a fene emlékszik már erre, nem igaz? Jajj, ne
bólogass, tudom, hogy csak RÉMLIK, mert most olvastad.
Emlékszem, mikor először olvastam, hogy Tótágas Waititi kapta a rendezői
széket, instant vigyorra szaladt a szám, hiszen láttam a What we do in the
shadows-t (majd egy évvel később a Hunt for the wilderpeople-t). Mint az
köztudott, a wwdits műfajában (mockumentary) minden bizonnyal a legjobb. Nem
én mondom. vagyis nem csak én mondom. És akkor ugye még a Vademberek hajszája
(végre egy normális cím!) sem semmi, igaz, az inább egy flúgos, szívbemarkoló
road movie, nem egy kamu doku VÁMPÍROKRÓL (btw, elvileg készül a
"folytatása"/spin offja a vérfakasokkal - remélem hamar elkészül).
Na, ez a flúgos új-zélandi - tényleg, ha már itt tartunk! Mit adtak nekünk az
új-zélandiak? Mármint Karl Urban-en kívül? Esetleg Russel Crowe-n kívül
(feltéve ha ő achievement és nem flaw)? Mondjuk a korai Peter Jackson-t, aki
még nem mindenféle baktató félszerzetekeről készített vagy 120 órányi baktatós
hómvideót, hanem IGAZI filmeket csinált: Hullajó, Bad Taste - és minden idők
egyik (ha nem A) legdurvább bábfilmje, a Meet the Feebles. Aztán Péterünk is
DURVÁN elkurvult és mennyiségi iparos lett.
Hol is tartottam? Ja igen, Tikitaka Wakaróka nagyot alkotott előző két nagy
játékfilmjével, meg szerepelt a Ződpilácsban is (erre sem emlékeztél, mi?!
hehe, nyugi, erre én sem), aztán megkapta a hányatott sorsú, mostohaunokatsó
újabb kalandjait. Nem tudom mennyire igaz, hogy a párbeszédek 80%-át
rögtönözték, de kit is érdekel, ha kamu is?
Mert ez a film, hát, hogy is mondjam, eléggé jó lett. Mondanám, hogy felült a
GotG-vonatra, de szerintem max az "űrben megyünk és viccesek vagyunk meg
színesek" van meg mindkét (majdnem azt írtam frencsájzban) szériában; úgy en
bloc különbözik a két (három) film.
Mert mit láthatunk? Azt, hogy a legpátoszosabb szituációt is elmismásolják egy
olyan poénnal, amire számithattál, AZTÁN mégis váratlanul ér és röhögsz teli
szájjal, szétköpködve a kukoricát az egész teremben a többi néző "örömére".
Mert poénban nincsen szünet, nincsen leállás - pedig van dráma (poénnal
fűszerezve), mégis úgy működik, ahogy eddig egyszer sem. Aztán ott van még a
zene. Azt is jól eltalálták (bár nem olyan szinten és hype-pal, mint az MCU-s
űroperánál).
Persze midnig van ugye a hab a tortán, a habon meg koktélcseresznye. Jelen
esetben a hab a kameók, a cseresznye meg maga Tarka Wafankuló - egyrészt
utalások, másrészt az egyik mellékszereplő hangját is ő adja.
Számomra amúgy a legnagyobb negatívuma a filmnek pont az volt, hogy ANNYIRA
sok poén volt, hogy mindig jött egy nagyobb, jobb, keményebb, hogy szerintem
az ötödére sem emlékszem, pedig! Bár csak ennyi negatívum lenne manapság a
filmekben!
Kapcsolódó ajánlók
 |
Trónok harca első és második évad |
|
Wolkens ajánlója
Még évekkel ezelőtt találtam a baloldali képet a neten: "Robot kalózok
dinoszauruszokon lovagoló zombi nindzsák ellen - És tudod, hogy többé
semmilyen másik film nem fogja felkelteni az érdeklődésedet. SOHA."
Na, a Trónok harca valami ilyesmi, minden értelemben. :-)
Időnként vannak olyan filmek, amikről úgy érzed, kimaxolták a műfajt vagy a
műfaj egy adott szeletét. A Harry Potter széria kihozta, amit a varázslós
gyermekmesékből lehetett, az Alkonyat filmek a vámpíros-vérfarkasos rózsaszín
szerelmes tinifilm kategória (kétes dicsőségű) urai, a Bíborhegy a gótikus
horror csúcsán tanyázik... a Trónok harca pedig a klasszikus sötét fantasy
stílus elsőrangú képviselője. Tegyük hozzá, egyidejűleg az ölős-dugós
kategóriáé is. :-)
Azt el kell mondanom, nem olvastam a sorozat alapjául szolgáló könyveket, így
nem tudom megmondani, hogy a forgatókönyv mennyire az alapmű érdeme, és
mennyire a filmeseké, akik képernyőre vitték. De az biztos, hogy az első két
évadban egy rossz szót sem lehet rá mondani. Kifejezetten élvezetesek, nagyon
jól megírtak a párbeszédek, egymást váltja a cinizmus, a humor és a helyenként
meglepően mély filozófia. Folyamatos a feszültség, a Vastrónért küzdő felek
erőviszonyai annyira patikamérleg pontossággal ki vannak egyensúlyozva, hogy
bármilyen esemény megváltoztatja őket, így aztán különösen izgalmasak a
fordulatok, és nincs belőlük hiány. A karakterek rendkívül kidolgozottak, a
motivációik részben nyilvánvalóak, részben teljesen rejtélyesek, jellemük a
sziklaszilárd nemestől a végtelenül aljas módon számítóig változik, és az
utóbbiak vannak többségben.
Főszereplők halnak meg egyik pillanatról a másikra, hogy aztán
újak tűnjenek fel. Olyan mellékszereplők bukkannak fel váratlanul a semmiből,
akiknek a háttértörténete önmagában elég lenne egy kétórás mozifilmhez. És
mindenki harcol a hatalomért, nyílt és kevésbé nyílt módon, a maga szintjén.
Ez a politikai játszma egy hatalmas üstben fortyogó bűzös kotyvalék, amiben az
egyes hozzávalók külön-külön is olyan mérgezettek, mint Hófehérke almája.
De hiába bűzös, mint a teveürülékből sodort cigaretta, ez a sorozat egy
azonnali függőséget okozó kábítószer. A remek színészi játék (a gyerekektől az
aggastyánokig mindenki tökéletes választás és hiteles a szerepében)
eredményeként akár szeretjük, akár gyűlöljük az egyes szereplőket, mindig tudni
szeretnénk, mi lesz a sorsuk a jövőben. Jelentem, sorozatfüggő lettem: mind az
első, mind a második évad nézésekor volt olyan alkalom, hogy négy epizódot
sikerült végigizgulni egyben, az pedig három és fél óra.
A teljesség kedvéért tegyük hozzá: nem való mindenkinek. A látványvilág szépen
kidolgozott, ami tök frankó, amikor a gótikus helyszínekben gyönyörködik az
ember, de hasonlóan fotografikus a lefejezések, kibelezések, végtaglevágások,
és ne köntörfalazzunk, a helyenként igencsak durva szex megjelenítése is.
Érzékeny lelkületűeknek elég hamar túl sok lehet az erőszakból. Szerencsére
engem horror- és fantasy-rajongóként ezek nem zavarnak, ráadásul így, hogy
most jön ki a 8. évad, elég sokáig el vagyok látva néznivalóval. Nem
véletlenül álltam ellen éveken keresztül a kísértésnek, hogy belefogjak,
valahol sejtettem, hogy be fog szippantani ez a világ. De ettől függetlenül
mindenképpen köszönettel tartozom a kedves noszogatásért, hogy "mikor lesz
végre Trónok harca filmajánló?". :-) Örülök, hogy végül beadtam a derekam. :-)
Kapcsolódó ajánlók
 |
Szárnyas fejvadász 2049 |
|
Wolkens ajánlója
Annak idején, a villamosmérnöki tanulmányaim során találkoztam a tranzisztor
kisjelű működésével. Dióhájban annyi a lényeg, hogy a tranzisztort egy adott
üzemállapotba állítva, a bemeneti jel kismértékű változását a kimeneti jel
lineárisan, torzítás nélkül követi. A filmet elnézve kijelenthetjük, hogy Ryan
Goslingnak jár egy Oscar a Kisjelű Működés kategóriában.
Döbbenetesen minimális mimikával játszik végig, az arcizmai a szerepnek
megfelelően - egyetlen elmosolyodást leszámítva (helló, Equilibrium!) -
legfeljebb milliméteres kitérést mutatnak a normál állapotukhoz képest, de ami
még ennél is döbbenetesebb, az az, hogy ez teljesen elég az aktuális érzelmi
állapot hiteles megjelenítéséhez. Az ember sokszor meg sem tudja mondani, hogy
a szemöldöke mozdult egy picit az előző jelenethez képest, a szája sarka
húzódott arrébb, esetleg az orrlyukai tágultak, de azt pontosan látjuk, milyen
érzelmi vihar dúl éppen benne.
Szóval adott egy tökéletes színészi játék, de egy milyen filmben?
Az igazsághoz tartozik, hogy nem vagyok a kultikus eredeti rajongója, sőt,
nekem kifejezetten csalódás volt. Az új rész előzetesét sem éreztem
kifejezetten meggyőzőnek, a netes kritikák is megosztottak voltak... de
gondoltam, egy próbát megérhet. És megér. 160 perces játékidő ide vagy oda,
film egy másodpercig sem unalmas, sőt. Magába szippant a világa, a látvány a
minimalista jelleg ellenére is nagyon hangulatos, változatos és monumentális.
A szereplők bemutatása is visszafogott, de ettől nem kevésbé hihetőek a
karakterek. A sztori, az idő jelentős részében kifejezetten lassú tempó
ellenére, fenntartja az érdeklődést, és csavarnak sincsen híján. A film
(számomra csúcs)jelenete pedig a szerelmi szálhoz kötődik, hatalmas érzelmi
tartalom van benne, gyönyörű a kivitelezése, egyszerre bizarr és magával
ragadó. Többet nem árulhatok el anélkül, hogy az büntetendő lenne :-), de ha
odaérsz a filmben, tudni fogod. Mert az nem kérdés, hogy ezt a mozit is kár
lenne kihagyni. :-)
 |
A négyzet |
|
Wolkens ajánlója
A Négyzet alapötlete egész jó, mind a történetet, mind a műfajt tekintve: egy
múzeumi kurátor kálváriáján keresztül akar erős társadalomkritikát közvetíteni,
egy görbe tükröt tartani úgynevezett civilizált világunk, és azon belül
Svédország minden józan határon túltolt politikai korrektsége, individualizmusa
és szólásszabadsága elé. És a dolog a – szörnyen hosszú – két és fél órás
játékidő nagyjából első 60 percében működik is.
Nagyon jók a karakterek, viccesek a szituációk, az operatőri munka remekül
ráerősít a groteszk és szatirikus hangvételre... de egy ponton elkezd kifogyni
a szusz. Egymást érik az elvarratlan szálak, a félbemaradt szituációk, és a bár
önmagukban jól megcsinált, de a film szempontjából mégis teljes mértékben
felesleges jelenetek. Végül a rituális öngyilkosságot akkor követi el a
Négyzet, amikor egyszer csak átbillen, és pozitív fordulatként feltüntetve
pontosan azt a politikai korrektséget kezdi a néző arcába tolni, aminek a
kifigurázásán egy órával előtte még teli szájjal röhögött. És ettől
kártyavárként omlik össze az egész: mennyire lehetne hiteles egy film, ami
maró gúnnyal kritizálja azokat, akik az elvárásokat a saját gondolataiknál
fontosabbnak tartják, aztán egyszer csak megijed, hogy a fejére fognak
koppintani, mert kimondta a véleményét?
 |
New York-i afférok |
|
Wolkens ajánlója
Thomas nem találja élete célját. Írói karrierje még el sem indult, de máris
megfeneklett. Irracionális módon kötődik gyenge idegzetű édesanyjához,
miközben vágyainak szépséges tárgya csak barátként tekint rá. Aztán váratlanul
feltűnik az életében két új arc: egy furcsa szomszéd, aki egyszerre lesz
mentora, pszichológusa és haverja a fiúnak, aztán egy titokzatos, gyönyörű nő,
a fiú apjának a szeretője. Thomas élete hirtelen mozgalmassá válik, és a srác
elindul végre a felnőtté válás útján...
Igazi őszinte, keserédes komédia a párkapcsolatok sokszínűségéről, amit a
hangulata alapján akár Woody Allen is írhatott és rendezhetett volna. A finom
érzékkel összerakott forgatókönyv mellett a csúcskategóriás színészi játék
emeli magasan az átlag fölé. Jeff Bridges egyszerűen tökéletes a szomszéd
szerepében, minden arcrezdülése tele van érzelmekkel, Pierce Brosnan remekül
hozza a családtól elhidegült apát, Cynthia Nixon a zakkant anyukát, Kate
Beckinsale pedig úgy váltogat a csábító vamp, a melegszívű szerető, a jégcsap
keménységű és érzelmi hőmérsékletű démon és a lelkileg sérült, gyenge nő
között, hogy csak kapkodjuk a fejünket (tegyük hozzá, egyik szerepben sem
sikerül rosszul kinéznie :-)), és az egésznek a középpontjában ott a
főszereplőt alakító Callum Turner, aki egy másodpercre sem jön zavarba, hogy
mekkora nagyágyúkkal játszik együtt, és hibátlanul mutatja meg Thomas minden
egyes külső és belső konfliktusát, vívódását.
Így kell romantikus filmet csinálni.
 |
47 méter mélyen |
|
Wolkens ajánlója
A vízfelszín alatt cápák, a cápák alatt egy ketrec a tenger fenekén, a
ketrecben két lánytestvér és két, egyre csökkenő nyomást jelző oxigénpalack:
nagyjából ennyit látunk a játékidő háromnegyedében. És mégsem unatkozunk...
Ahogy mondani szokták: nem újítja meg a műfajt. Viszont - kisebb logikai
hibáktól eltekintve - elég jól kihozza a karakterekből és a szituációból, ami
bennük van, a nézőközönség női tagjaiból meg a székben ugrálást, sikítást,
szörnyülködést, szemeltakarást. :-)
 |
Kingsman 2 - Az aranykör |
|
Wolkens ajánlója
Milyen lehet egy akcióvígjáték, amiben a plazmaostortól a machetéig minden
fegyver előfordul, ahol a világmegmentés kellemetlen velejárója az alkalmi
szexuális kapcsolat, láthatunk kiöregedett popsztárt Chuck Norrishoz méltóan
verekedni, az amerikai elnök egy címeres seggfej (oké, ebben nagy ötlet nincs
:-)), a profi ügynökök pedig a halál küszöbén countryt énekelnek?
Hát zseniális. Egyszerűen zseniális.
A Kingsman 2 méltó folytatása az első résznek, még feljebb csavarja
a tempót, a vérfürdőt és a nagyon vaskos humort, egyszerre hibátlan kémfilm és
hibátlan kémfilm-paródia. Ügyesen váltogat az őrült, nyilvánvalóan lehetetlen
és mégis tökéletesen megkoreografált akció, a vicces párbeszédek és az érzelmes
részek között, egy pillanatra sem bicsaklik meg. Kifejezetten viccesen
hasznosítja újra az első rész ikonikus jeleneteit, Julianne Moore alakításában
pedig legalább annyira eredeti és szórakoztató főgonoszt kapunk, mint az
előzőben Samuel L. Jackson volt, pedig ő aztán magasra tette a lécet.
Mellékszereplőként meg akkora arcok parádéznak, mint Jeff Bridges meg Hale
Berry, és egye fene, írjuk ide Channing Tatum-ot is. :-)
Aki nem látta az elsőt, az sürgősen pótolja, aztán szaladjon megnézni ezt -
angol eredetiben!
Raf ajánlója
Röviden: filmnek jó, folytatásnak sokkal kevésbé.
Hosszabban:
Julianne Moore nagyon jó. Nagyon jó, karakteres gonosz. Igen, a többiek is elég
jók (jó, hát Mark Strong mindig is kegyetlen jó - hacsak a Magyar Időket
olvasná fel, azért is Aranyglóbusz jelölést érdemelhetne!), de mégis,
folytatásként szerintem egy elbaltázott alkotás - bár különálló filmként még OK
lehetne. De sajnos nem az. Túl blőd, túl komolytalan miközben azért helyenként
eléggé komolyan veszi magát.
Próbálj elvonatkoztatni az előző résztől és még szórakozhatsz jól.
Kapcsolódó ajánlók
 |
Újra otthon |
|
Wolkens ajánlója
Reese Witherspoon leginkább romantikus vígjátékokból ismert (bár a többi
szerepében sem rossz, mint mondjuk a Vadon című darabban), és ezúttal sincs ez
másként. Ebben a filmben egy kétgyerekes, válófélben levő anyukát játszik, aki
épp most próbál talpra állni a szakítás után. A helyzetet nehezíti, hogy
berobban az életébe és a házába három lelkes, fiatal (kisebb-nagyobb mértékben
szívtipró :-)) srác, akik filmesként akarnak karriert csinálni, és pillanatok
alatt fenekestül felforgatják az ő meg lányai életét.
Előre nem látható fordulatra nyilván ne számítsunk, kimagasló színészi
teljesítményekre sem, kivéve egyet: az igazi élményt ezúttal nem a szőke
színésznő, hanem az elkényelmesedett (ex)férjet masszív öniróniával, ugyanakkor
vígjátékhoz képest meglepően hitelesen és őszintén megjelenítő Michael Sheen
játéka adja.
Olyan ez a mozi, mint a napfény szeptemberben: igazi ereje nincs, de azért
kellemesen melengető.
Kapcsolódó ajánlók
 |
Pókember - Hazatérés |
|
Raf ajánlója
Hosszas küszködés és hatalamas kapufák, kihagyott ziccerek után a Csodálatos
Pókember (vagyis, igazából jelen esetben Póktini) visszakerült a Sonytól a
Disney kebelére (ezek a tinik, mi?!) - és ez egyelőre a legjobb, ami
történhetett a karakterrel.
Hiszen láttuk már szegényt "emós" balfékként, pókemberes csengőhangos nem is
tudom miként - és most itt a tényleg fiatal (és annak kinéző) srác. A kiskölök,
aki segített Vasembernek a reptéren, visszatér az iskolába és próbálja a
mindennapokat kombinálni a bűmüldözéssel - több-kevesebb sikerrel. De aztán
feltűnik egy csitauri fegyverekkel kereskedő fickó és Péter élete teljesen
felborul.
Mit lehet mondani erről a filmról azon kívül, hogy ez már a hatodik(!), a
harmadik(!) Parker Péterrel tizenöt(!!!!!!!!) éven belül. De szerintem az egyik
legjobb (ha nem a(?)).
Szerencsére nem csípi meg harmadszor is a pók Péterünket, nem kell
szerencsétlen Uncle Ben's rizsának meghalnia, már megvannak a képességek (bár
mintha nem lenne pókösztön!!! :-O ). A történet jó (sőt, a film csavarja nem
csak engem lepett meg, a hangok alapján a többi néző nem kis részét),
természetesen a trükkökre sem lehet panasz, a goni sem rossz (és ráadásul
rohadt önironikus :-D ), Tony Szark is benne van, mint egyfajta pótapa - és a
két utójelenet... Hát, na.
Összességében egy jó kis "coming-of-age" mozi (van erre magyar kifejezés? Ha
igen, ne habozzatok megosztani velem! THX) jó színészekkel - és ami fontos, nem
szerves része az MCU-nak, ha nem látod csak az élméynt veszíted el, a fonalat
nem.
 |
Szerelmes SMS |
|
Wolkens ajánlója
Karoline Herfurth vörös hajával, zöld szemével és szeplőivel ideális választás
szerelmesfilmek főszerepére. És bár a németekről pont nem gondolnánk, hogy jó
romantikus vígjátékot tudnak csinálni, a két Fák jú, tanár úr után itt az újabb
bizonyíték, hogy pedig de. És ezt még ő is rendezte, és abban sem vallott
csődöt.
Clara gyerekképregény-rajzoló, de minden ihletét elvesztette, mikor meghalt a
vőlegénye. Azóta visszavonultan éldegél gyászával, míg azt a tanácsot nem
kapja, hogy próbáljon beszélni az elhunythoz, hátha az segít a feldolgozásban.
A lány pedig elkezd üzeneteket küldeni egy rég kikapcsoltnak hitt
mobilszámra... csakhogy azt számot éppen most kapta meg Mark, a jóképű
sportújságíró (Friedrich Mücke), aki persze elkezd nyomozni, hogy kiderítse,
kitől is jönnek a rejtélyes üzenetek.
Aki nem találja ki, mi lesz a történet vége, az üljön le, egyes. :-) A film
viszont 10-ből legalább 9 pont, mert azon kívül, hogy lehet itt-ott
logikátlanságokat reklamálni a történetben, nagyjából semmi hibája nincs. Remek
a soundtrack, nagyon jól kitalált és eljátszott mellékszereplők színesítik a
képet (Katja Riemann itt is ugyanabban a hibátlanul önironikus stílusban
játszik, mint az említett filmekben). Tökéletes nyáresti kikapcsolódás.
Kapcsolódó ajánlók
 |
Baywatch |
|
Wolkens ajánlója
Ragozhatnám hosszan, de minek: a Baywatch minden előzetes negatív
híreszteléssel meg fikázós kritikával szemben abszolút nézhető, szórakoztató,
könnyed nyári krimi-vígjáték.
Angol eredetiben, felirat nélkül is nyugodtan bevállalható.
Raf ajánlója
Mennyire sok értelme van egy kilencvenes években futott (igen, tudom, hogy
'89-2001) limonádé sorozatot rebootolni (magyar szakszó: újracsizmázni)? Azt,
ami amikor futott, sem volt kimondottan elismert, a nézők is inkább a látvány
(óceán, félmeztelen férfiak/fürdőruhás nők) miatt nézte, nem igazán a
történetért. Mennyire van értelme úgy, hogy a rendező egy iparos akinek a
leghíresebb rendezései a Förtelmes főnökök és a Személyiségtolvaj, az írók
között pedig olyan Ászokat találunk, mint a Hupikék törpikék (fun fact: egyes
számban Hupike törpe) 1-2 írói?
A válaszom nem lesz egyértelmű - , mert a film maga nem kimondottan jó;
hordozza magán a klasszikus 2000 utáni "gusztustalan vígjáték" védjegyeit
(farok szorul két deszka közé, hullaházas jelenet stb.), viszont sok
szempontból meg érződik, hogy vastyúk szeget talál, mert nagyon jól kifigurázza
az eredeti sorozatot, gúnyt űz belőle és bele is rúg, nagyokat. De aztán ott
van sokszor a túlzásba vitt mutogatás (például: van egy eszköz, amivel el akar
az egyik hős lopni valamit; a szerkezetet JÓL megmutatják, hogyan működik,
aztán elmegy a szerkezettel a lopás helyszínére, ott alaposan elidőzik a kamera
az ellopandó dolgon, megtörténik a lopás majd a kamera újfent rázoomol az üres
helyre - és ez nem egyszer, többször megtörténik! Igen, a narrálásra szokták
mondani, hogy "show, don't tell" de ez itt a négylábú hátas másik oldala).
Persze a running gagek sem rosszak, főleg amik a szériát gúnyolják.
Nem fogok hazudni, nem jó film, de ez az a fajta nem jó film, amiben lett volna
(sőt, helyenként van is) potenciál, de ha a gusztustalan/ordenáré részeknél a
mély szekundesz szégyenen túl tudsz lépni, akkor még akár jól is szórakozhatsz.
Kapcsolódó ajánlók
 |
Baby driver (Nyomd, bébi, nyomd!) |
|
Wolkens ajánlója
Egyik régi főnökömnek volt egy hasonlata, miszerint a feltörekvő vállalkozók
sokszor olyanok, mint a zsonglőrök: egyre újabb üzleteket vállalnak be, egyre
újabb területeket próbálnak meghódítani, ahogy a zsonglőrök is próbálnak egyre
több tányért a levegőben tartani. Aztán ez vagy sikerül, vagy nem.
Edgar Wright (Haláli hullák hajnala, Vaskabátok, Scott Pilgrim a
világ ellen) ezúttal is megmutatja, hogy író-rendezőként mesteri zsonglőr.
Bekapcsol a közel két órás zúzós soundtrack és jöhet a mutatvány. Első tányér:
autós üldözések. Második: krimi. Harmadik: családi dráma. Negyedik:
rózsaszínűen romantikus szerelmesfilm. Ötödik: Bonnie és Clyde. És csak jönnek
és jönnek az új tányérok, úgy röpködnek, hogy a szemed káprázik, de egyik sem
esik le.
Volt szerencsém angol eredetiben felirat nélkül, majd magyar szinkronnal is
megnézni a filmet. Sajnálatos, hogy nem készült feliratos verzió, mert az OV
azért tartogat kihívásokat. Jamie Foxx feka gettódumájának talán az ötödét
lehet elcsípni, és Ansel Elgort is rendesen szűri a szavakat a foga között.
Azért a szóviccek többsége így is érthető, de a magyar szinkron persze nem
mindenhol tudja lekövetni. Ezzel együtt erős felsőfokú angol nyelvtudás
hiányában érdemes inkább a magyar nyelvű változatra lőni.
Kapcsolódó ajánlók
 |
A múmia (2017) |
|
Wolkens ajánlója
Szóval az a helyzet, hogy minden fújolás és negatív kritika ellenére a Múmia
nem rossz. Mondjuk igazán jónak sem jó :-), de azért kellően szórakoztató.
Sofia Boutella kitesz magáért a címszerepben. Bár nem egy igazi szépség, minden
másodpercben sugárzik belőle a vonzó nőiesség, a finom kecsesség, a féktelen
hatalomvágy, a tomboló erőszak és jéghideg kegyetlenség sajátos elegye -
tökéletes főgonosz*. Ha másért nem feltétlenül is, őmiatta érdemes a filmet
megnézni, és szerencsére elég sok időt tölt a vásznon. Tom Cruise játéka
szódával elmegy, Russel Crowe legalább élvezi, amit csinál, Annabelle Wallis
viszont olyan halovány, hogy teljesen hiteltelenné teszi az amúgy sem működő
szerelmi szálat.
A forgatókönyvírók sem voltak a csúcson, vannak akkora logikai lyukak a
történetben, amit még egy istennő által keltett homokvihar sem tud elrejteni,
pláne, hogy a CGI csapat sem volt a helyzet magaslatán.
Ez így csak erős közepes. És megint idegesítő, hogy nem kellett volna sokkal
több a jóhoz, és nem kellett volna megugorhatatlanul sokkal több a nagyon
jóhoz.
* Cara Delevigne, ha megnézné saját alakítását, mint főgonosz a Suicide
Squad-ban, meg ezt, és rendelkezne egy mákszemnyi önkritikával, elmenne a
mekibe hamburgert sütni. De ugyanez igaz azokra is, akik kiválasztották, mert
nem látták meg benne az ordító tehetségtelenséget. És most megint főszerepben
jön a Valerian-ban... magyarázza már el nekem valaki, mitől akkora szám ez a
halál irritáló, két lábon járó szemöldökreklám.. :-( Ennyire gáz a helyzet
Hollywoodban?
Raf ajánlója
Kezdetnek két dolgot szeretnék leszögezni:
1 - az, aki 2017-ben moziverzum építésbe kezd, azt igazából amikor odaáll egy
stúdiófőnök elé, arcon kellett volna baszkodni egy méteres, két napig napon
aszalt tokhallal. Vagy hatszor.
2 - az, aki engedi, hogy űberspoileres trélereket csináljanak, azt a fenti
halas program legalább kétszeresét kell megítélni.
3 - ennyi lassított eszközmeggyújtást én bakker még soha a büdös életben nem
láttam!
Amúgy a film teljesen OK. Nem jó, nem rossz, simán csak OK.
Ami nagy pozitívum, hogy Tom Cruise itt is fut (mint oly sok filmjében), itt is
magasabb a vele egymagas embereknél (ugye milyen érdekes, hogy az életben öt
centi a filmben egy fej különbség?!), de legalább nem emberfeletti, hanem
jópárszor helybenhagyják, nem ő a legélesebb kés a fiókban, svindler is - nem
is áll rosszul Mr Csáléfognak ez a karakter!
ui.: Maradjunk annyiban, hogy a DC első moziverzum építési kísérleténél jobban
sült el (bár számomra tele volt egetverő baromságokkal néha), de pölö Marvel
fézegy gyengébb filmjeinél nem jobb. Na jó, talán a torkettőnél. Nem.
Gyengébb.
ui2.: Egy elméleti kérdés: ha fogok egy fanyelű fejszét és belevágom egy
biztosítószekrénybe - akkor miért is halok meg?
5,43/10
 |
Wonder Woman |
|
Wolkens ajánlója
Meglehetően kettős véleményem van a filmről.
Nagyon hosszú, de nem érződik annak.
Tetszett, de nem biztos, hogy még egyszer meg akarom nézni.
Nem egységes a hangvétele és a stílusa, mégsem esik szét.
Vannak lenyűgözően látványos és vannak kifejezetten bénán megvalósított
részei.
Chris Pine hol tökéleteset alakít, hogy olyan arckifejezésekkel próbál
érzelmeket közvetíteni, mintha hasgörcsei lennének.
Az egyetlen, ami maradéktalanul pozitív a filmben, az a címszereplő Gal Gadot
játéka. A naiv kislányt ért érzelmi sokkot ugyanúgy hitelesen ábrázolja, mint
a pasi közelségétől zavarba jött nőt, a háború borzalmai okozta kétségbeesést
vagy a világot megmentő amazon rendíthetetlen elszántságát. A mosolya pedig a
legszívmelengetőbb, legőszintébb, legszebb mosoly, amit mostanában mozivásznon
láttunk.
 |
Alien: Covenant |
|
Wolkens ajánlója
A múltkor a Szépség és a szörnyeteg élőszereplős verzióját röviden a
"felesleges" szóval jellemeztem. Az A:C esetében ez az egy szó a
"látszólag".
Látszólag
van forgatókönyve, de tele van sínivaló hibákkal az első
perctől az utolsóig. Már az űrhajót katasztrofálisan károsító neutrínó-viharnál
tikkelt a szemem (lásd Wikipedia "neutrínó" szócikk első bekezdés, bakker, csak
ennyit kellett volna elolvasni), aztán a végén az "öt másodperce még tíztonnás
teherautókat fújkált a szél, most meg olyan szélcsend van, hogy lebegnek a
folyadékcseppek a levegőben" résznél már komoly arcidegrángásokkal küzdöttem.
És akkor még csak az alapvető bakikról beszéltünk.
Látszólag
vannak pozitív hősök a filmben, de a HR-est, aki a legénységet
válogatta, páros lábbal kellene kirúgni. Melyik az a cég, amelyik rábízna egy,
a galaxison átívelő, csillió dolláros, civilizációteremtő küldetést tizenöt
lúzerre, akik a hangszalagjaikon kívül semmi mást nem képesek használni? Sem az
agyukat, sem a fegyvereiket, végülis miért lenne bármelyikre is szükség? A
stressztűrésük annyira zéró, hogy valószínűleg egy békésen kérődző tehén láttán
is sikítva menekülnének.
Látszólag
vannak benne xenomorfok (a sorozatot nem ismerő ovisok
kedvéért: csúnya szörnyek :-)), de azok nem azok. Nem.
Látszólag
van benne szexjelenet, de az sem az.
Az egyetlen, aki nem látszólag van ebben a filmben, az Michael Fassbender. Ez a
fickó tud játszani, és ki is hozza a maximumot a (dupla) szerepéből,
toronymagasan a többiek szintje fölött alakítva. Valamilyen érthetetlen okból
előszeretettel vesztegeti a tehetségét ilyen és ehhez hasonló gagyi mozikra.
Kár.
Raf ajánlója
Röviden: a Prométely tökéletes folytatása. :-P
Raf ajánlója
Igen. Tudom, hogy satu hülye vagyok, hogy megnéztem.
Igen, tudom. Nem kell minden egyes alkalommal a szemembe vágni.
Tudvalévő, hogy azért tizes skálán legalább kettes alien-rajongó vagyok
(Wolkens kommentje: csak hogy tudjátok: kettesnél még az alienes tetkóinak
a száma is nagyobb :-D )
: akárhonnan nézzük, Hans Rudolf Gieger és a
többiek közös teremtménye (de az apja, kitalálója és az oroszlánrész mégis
csak Rudié!) félelmetes, egyedi, szexi, könyörtelen, stb.
Azt is tudjuk, hogy annó, réges-régen egy kezdő rendező megcsinálta minden
idők egyik legjobb tu-fa-horrorját (lásd még: űrkamionosok és a halál), lett
pár folytatása, spin-offja - és most már két prequel-je is.
Emlékszem a moziban az arcomat vakartam a Prométely előadása alatt, mert nem
elég, hogy egy teherhajónyi plot hole van a filmben, de a komplett
legénység:
a - full alkamatlan, életképtelen elmeroggyant
b - név nélküli áldozat volt
c - a kettő kombinációja.
Mintha a mélyűri utazás feltétel a teljes alkatlanság lett volna (jó, tudom,
film, de akkor is).
Én azt hittem nem lehet alúlmúlni azt a filmet ilyen szempontból.
SPOILER ALERT
Lehetett. SOSEM hittem volna, de lehetett. (v.ö.: arccal földön fekvő ember
képes-e pofára esni? Igen.)
Na, visszatérve a Promételykatasztrófára, úgy volt eredetileg, hogy annak jön
folytatása, de hallgatva a kritikákra, fanokra, inkább az alienek felé mentek
el - bár ne tették volna!
Most már késő sírni, a film elkészült és elfoglalta az őt megillető helyét a
pöcegödör mélyén.
Miről is van itt kérem nagyba szó?
Adott egy hipermodern űrhajó (halló, 17 évvel vagyunk a Nostromo előtt!), amin
egy maréknyi legénység (házaspár mind) és 2k+ hibernált terapeuta, izé,
telepes van, egy szebb jövő reményében tartanak az Origae6 felé, mert az egy
lakható(nak tűnő) bolygó, letelepedésre alkalmas(nak tűnik).
Persze, nem megy az olyan könnyen faluhelyen, s egy neutrínókitörés
(RLY?!?!?!) miatt fel kel ébreszteni a legénységet, mivel kicsit megrongálódik
a hajó, meghal a kapitány; az egyik szerelő hall egy dallamot s kis
megbeszélés után úgy döntenek, hogy nem folytatják az útjukat, hanem
leszállnak a közelben lévő bolygón AMIT MÉG SOHA NEM IS LÁTTAK ELŐTTE.
Leszállnak, megfertőződnek, elhalálozódnak, kevesen túlélnek, vége.
Röviden.
Innentől fogva spoileres leszek, tehát csak az olvassa tovább, aki vagy látta
a filmet vagy le se törődik vele.
Ha még valaki olvassa...
Na kérem.
Én elég régóta mondom, hogy szegény Ridley Scott öregkorára megzápult agyilag.
Ez a film IS tökéletes példa (with all due respect természetesen, mert azért
vannak elévülhetetlen érdemei!).
Mert mit kapunk?
A lore tökéletes, nekifutásból arconrúgását MEGINT és MÉG hülyébb legénységet,
mint ami az előző részben volt. Na meg a szokásos Lucas-féle "régebben minden
modernebb volt"-ot.
BUT WAIT! THERE'S MOAR!
Ugyanis kapunk az arcunkba még a film első felében egy komplett
Alien-soundtracket (nem hülyéskedek, komolyan más nem szól sokáig, mint a
Nyolcadik utas elején szóló nyomasztó zene - btw, próbálták a főcímet is
olyanra venni, mint az első filmben - csak ugye az egy szó felépítése "kicsit
hatásosabb, mint két sor szöveg), komplett újraforgatott jeleneteket (lásd még
temetés, űrhajó bemutatása belülről) - de nem ám csak az első, még a második
részből is van benne egy újraforgatott jelenet (a leszállóegység landolása).
Semmi homidzs, vagy bármi. Nem. Szolgai másolás.
És ha nem lenne ez elég, ott vannak a film égbekiáltó hülyeségei, a teljesség
igénye nélkül:
- éppen nyerik ki Tennessee sisakjából az adatokat, egy csodás holoasztalon
mindenféle szép 3D-s mindent látuk, de mire megtalálja ANYA a jel forrását,
azt csakis mindenkitől távol, egy tablet méretű kijelzőre lehet csak kitenni,
hogy a drámai hatás kedvéért mindenkinek oda kelljen fordulni
- természetesen az elmaradhatatlan "ismeretlen bolygóra szkafander nélkül
lépünk ki, mert csak" is megvan
- amikor megtalálják a "búzát" (lásd még alkar hosszúságú kalászok öklömnyi
magokkal) és ehangzik a film mondata: "this is wheat. Trust me, i know
wheat."
- hajnövesztő android
- az első áldozatot eskü nem is láttam a filmben még addig a percig, amíg el
nem kezd haldokolni
- NA ÉS B+ az első neomorph kikelése! Mert ugyanabbana vértócsában elessen
két ember egymás után, aztán még a bokájára is csukja MAJD még közvetlen
közelről elvéti a célt ÉS felrobbantja a siklót magával együtt... NICELY
DONE
- jön a neomorph, mindenki lövi, nem lesz baja de megöl valakit - DE KIT?!
- ne menj messze - és a zsidó néni sikolyát senki sem hallja.
- a fuvolás rész: "watch me, i'll do the fingering!" Ez volt a film
esszenciája. És innentől fogva lesz is az összesé. EVER.
- újdonsült kapitányunk lelövi három(!!) lövésből a falfehér szörnyet, majd
követi az akkor már szemmel láthatóan goni androidot a pincébe MAJD annak
unszolására BELE IS NÉZ A TOJÁSBA
- a nagy csavar, a két android kicserélése - fél perc alatt ruha KICSERÉLÉS és
kézlevágás, bekötözés
- arra már nem is merek mit mondani, hogy egy hajtómű csóvája csak
megszikráztatja az alienünket, nem megsüti
- a fél perces life-cycle is megérne egy misét (petézés petézés nélkül még
inkább)
Összességében ez egy drága celluloidmocsok - de nem az a fajta, amit előveszel
évente és röhögve nézed (szeva Boondock Saints! Mizu? Lesz harmadik részed?),
hanem az a fajta, aminek el kellett volna pusztulnia a "development hell"-ben.
De nem, lesz még. Az őrült vén csóka nem adja fel. Nem, basszus. Mert az
akaraterő hülyeségel párosulva láthatjuk mire képes.
Közben meg Szigorú Wíver, Neill Blomkamp és Michael Biehn a kandallónál ülnek
és azon gondolkodnak, miért is nem kapták meg a vén fasz miatt az
esélyüket...
Ennél nem lehetett volna rosszabb film.
AZ FIX.
Kapcsolódó ajánlók
 |
A Galaxis őrzői 2 |
|
Wolkens ajánlója
Én vagyok Groot. ;-)
Tudom, most utáltok... :-)
Raf ajánlója
Emlékszem, mikor megjelentek a hírek, hogy egy beszélő kukapanda meg egy
sétáló és beszélő fa lesznek az egyik Phase 2 MCU-film főszereplői, mindenki
nézett nagyokat, csak a kevés kiválasztott tudta, kikről van szó (ne, ne
csinálj úgy, mintha ismerted volna őket előtte; a kigúglizás nem az).
Aztán Csillag-Úrék jöttek, láttak és győztek.
Aztán 3 évvel később (filmkorban 3(!!!!) hónap) visszatértek és még jobban
győztek meg még sokkal jobban láttak.
Ha még nem láttad volna, most azonnal rohanj megnézni - ha nem ismered az
MCU-t (van ilyen ember egyáltalán????), akkor is érthető, értékelhető.
Szerintem a mai napig bezárólag a legjobb MCU-mozik egyike. :-)
U.i.: All hail Mary Fucking Poppins!
 |
Arthur király – a kard legendája |
|
Wolkens ajánlója
Ha Guy Ritchie nevét meghalljuk, akkor rögtön a Ravasz, az Agy és két
füstölgő puskacső meg a Blöff ugrik be. Esetleg még egy-két további cím, de a
rendező neve elválaszthatatlan a kisstílű gengszterek világában zajló,
keresztül-kasul összefonódó cselekményszálak szövevényéből csomózott
akcióvígjátékoktól. Ez az ő műfaja.
Erre odaadják neki a legősibb angol legenda epikus fantasy-változatának a
megrendezését? Hát normálisak ezek?
Nem tudom. De tizenkilencre a legjobb lapot húzták, mert az Arthur király olyan
elsöprő erejű, monumentális, szájtátósan látványos, magával ragadó mozi lett,
hogy az párját ritkítja. A képi világ a 300-at idézi elég sűrűn, de Ritchie
attól sem jön zavarba, hogy kedvenc gengszterfilmes stíluselemeit használja a
filmben - és milyen jól! Lassítások, oda-vissza ugrálások az időben, remekül
megírt szövegek: a darab az első percben feldübörög és két óráig még csak nem
is lassít.
Arthur személyiségfejlődése, és ennek szó szerinti megkoronázásaként trónra
lépése önmagában is remek fantasy téma, de mindez egyik oldalról
természetfeletti elemekkel kiegészítve, másik oldalról - hogy ne áruljak el túl
sokat, maradjunk annyiban, hogy - Arthurt nem a szokásos módon felépítve végig
vasmarokkal fogja a néző érdeklődését. Charlie Hunnam pedig tökéletes választás
a nagy király formabontó ábrázolásához. A gonosz nagybáty szerepében Jude Law -
elsőre szokatlan karakter a színész szépfiús szerepeihez képest, de működik.
Külön tetszett máguslányként a teljesen ismeretlen Astrid Berges-Frisbey;
végzetes hiba lett volna egy bögyös-vörös bombanőt választani, ő a sovány
alkatával és erős arccsontozatával végre nem a sztereotip lengén öltözött
amazon (mondtam már, hogy alapvetően semmi bajom a sztereotípiákkal? ;-)).
A látvány meg... szóval csak annyit mondanék, mikor Arthur először "kapcsol
legyőzhetetlen üzemmódba" a legendás kardot, az Excaliburt forgatva, az a
jelenet mindent visz, beleborzongtam. Akciójáték-rajongók oda lesznek érte, de
még anélkül is állat a padlóra ejtős, pedig az első perctől az utolsóig
egyébként is a helyén van minden a filmben.
Szóval mi a végső pontszám? Hát 9,5. Hogy miért? Mert 10 pont majd a vágatlan,
patakvér, 18+ besorolású rendezői változat lesz. :-)
 |
Vén rókák |
|
Wolkens ajánlója
Kisemmizett kisnyugdíjasok bankot rabolnak – nem egy hétköznapi filmötlet. Ha
még hozzátesszük, hogy a címszerepekben Michael Caine, Morgan Freeman és Alan
Arkin próbálják visszaszerezni jogosnak ítélt dollárjaikat, akkor már
sejthetjük, hogy igazi hangulatjavító vígjáték vár ránk. A happy end
természetesen kötelező, de aki nem jön rá erre magától, az meg is érdemli. :-)
Igazi jutalomjáték a nagy öregeknek, de lazasága ellenére csavarnak sincsen
híján: ahogy a három vén róka megszervezi magának az atombiztos alibit, az még
egy komoly kriminek is becsületére válna.
 |
Érkezés |
|
Wolkens ajánlója
Azt gondoljuk, sokkal könnyebb úgy döntést hozni, ha tudjuk a következményeket.
De ha tudjuk a következményeket, akkor van döntésünk egyáltalán vagy előre meg
van írva a sorsunk? És különben is, mi volt előbb, a döntés vagy a
következmény? :-)
Ezeket a kérdéseket boncolgatja az Érkezés, a tavalyi év egyik nagyon dicsért
sci-fi-je. És ha azt mondom, jogos a dicséret, a 8.0 pont az IMDB-n, meg a 94%
a rottentomatoes.com-on, akkor van egyáltalán döntési lehetőséged a
megtekintést illetően? ;-)
 |
Rossz anyák |
|
Wolkens ajánlója
Amy (Mila Kunis) 20 évesen lett anya, és 32 éves korára elege is lett a
folyamatos rohanásból. Így aztán egy rossz pillanatában szembeszegül a Szülői
Munkaközösség ellentmondást nem ismerő elnökével (Christina Applegate), és úgy
dönt, innentől rossz anya lesz: bulizik, pasizik, és nem hajlandó tovább
kiszolgáló személyzetet játszani. Új barátnőivel, a szabadszájú Carlával, és a
férje uralmától rettegő Kikivel karöltve felveszik a kesztyűt, és felemelik a
szavukat az erőltetett mintafeleség-mintacsalád-mintagyerek koncepció
képmutatásával szemben.
A forgatókönyv nem zavaró mértékű, de határozottan jelen levő naiv
idealizmusának köszönhetően természetesen garantált a happy end. :-) Igazi
hangulatjavító vígjáték, teljesen mentesen minden gusztustalan poéntól,
ellenben remek soundtrackkel.
A cikk utoljára frissítve: 2018.02.
Vissza a lap tetejére |
Vissza a nyitóoldalra
|