|
 |
Moziajánló: Halálos iramban: Hobbs és Shaw |
|
Wolkens ajánlója
Az előzetesek meg a legutóbbi Halálos iramban filmek alapján voltak kételyeim,
de a helyzet az, hogy a HI:HéS tökéletesen szórakoztató popcornmozi.
Látványos, pörgős, vicces, szerethető karakterekkel, és a műfajhoz képest
aránylag épkézláb forgatókönyvvel. Szóval bátran merem ajánlani, és csak két
apróságra hívnám fel a figyelmet, mintegy kötözködés jelleggel. :-)
Azon, hogy egy magányos ügynök egy mindentől távoli szigeten dülöngélő
bádogviskóból félóra alatt feltöri egy szupertitkos vállalat számítógépes
rendszerét, meg sem lepődünk az ilyen típusú filmekben. Amin viszont igen, és
kifejezetten zavart, hogy a monitorok képernyőjén levő feliratok direkt el
vannak homályosítva. És nem azért, mert az operatőr annyira béna, hogy az adott
kijelző nincsen fókuszban, mert amikor megjelenik a szemből fotózott monitoron
a "Hozzáférés engedélyezve" felirat, az bizony éles. Viszont semmi más nem
olvasható. Egy olyan filmben, ahol egyébként a főhősök arcán legördülő összes
izzadságcseppig minden kristálytisztán kirajzolódik a vásznon. A legjobb tippem
erre, hogy a készítők nemes egyszerűséggel lusták voltak azon elgondolkodni, mi
az a három-négy információmorzsa, ami még autentikus lenne a képernyőn. Apró
hiányosság, de a készítésbe szemmel láthatóan beletett pénz és energia mellett
érthetetlen. Mondhatnám, hogy sokat ront a hitelességen, de egy Halálos iramban
film esetében ez elég hülyén hangzana. :-D
A másik - ez már hazai sajátosság - hogy persze eredeti nyelvű, feliratos
változat nincs a mozikban. Aki vagány, bevállalhatja felirat nélkül (mi
papírkutyák voltunk :-), nem tettük), ami a cselekmény komplexitásának
ismeretében valószínűleg nem gátolja a történet megértését ;-), viszont amikor
a két főhős cifra kifejezésekkel alázza egymást, na ott fordítás nélkül jó
eséllyel elvérzik egy egyszeri középfokú nyelvvizsgás mozinéző. A szinkron
egyébként tűrhető, de amikor "erre nem számítottam" helyett sikerült "ezt nem
láttam jönni"-nek lefordítani az angol eredetiben ennek alapján nagy
valószínűséggel szereplő "I didn’t see that coming"-ot, na ott azért
felnyögtem.
Raf ajánlója
Eljött idén az a nap, amire 2009-ben szerintem senki sem számított: Az egynyári
Gyors és Dühös filmből sorozat lett, SŐT még spin-off is készült. És tartok
tőle, készülni is fog.
Mit lehet mondani erről a filmről?
Azt, hogy tipikus újkori (értsd, kb F&F4 utáni) celluloidmocsok: a fizikát
távolról sem ismeri, a család, a család, a család, gyerekbarát ölések, a
fizikával köszönőviszonyban sincsen, a történet lényegében elfér egy
söralátéten, menő autók, Rock meztelen felsőteste (azt észrevetted már, hogy a
jobb karján lévő, khmm, félresikerült tetoválást felülvarratta?) - és ami a
legfontosabb (mert ez eléggé kihalt a sorozatból): büntető ÉS vicces
egysorosok.
Ez a film ezek nélkül az egysorosok nélkül egy borzalmasan kínos és nézhetetlen
és szükségtelen fos lenne. Így sem jó, de ezek legalább feldobják az egészet,
legalább 3 pontot javítva a filmen. És van mit javítani, főleg mert egyrészt a
CGI eléggé, hm, nem jó, másrészt az említett dolog, mármint, hogy a fizika és a
film nyolc különböző dolog, hát... Amikor az épített, láthatóan hátsókerekes
autó húz egy helikoptert(!), egy katonai(!) helikoptert(!!!!) - egy
UH-60-at(!!!!!!) a hátsó tengelyével a levegőben és nem lassul az autó (benne
volt a trélerben, nyugi). És még lehetne sorolni napestig.
Igazán őszintén csak a F&F 7-8 és/vagy The Rock rajongóinak tudom ajánlani.
Kapcsolódó ajánlók
 |
Yesterday |
|
Raf ajánlója
Már régebben (tavaly; IT) kifejtettem, hogy nagyon nem tetszik az utóbbi
időben a filmstúdiók címadási folyamata.
Beültem a Yesterday-re, remélve, hogy látok egy őszinte filmet a
Guns'n'Roses-ról, erre egy amatőr énekesről szóló fikciós filmet láttam, amiben
ő az egyetlen, aki emlékszik a Beatles-re (IS), s így egy hatalmas nagy
karriert fut be idegen tollakkal ékeskedve.
Az első sokk után elkezdtem élvezni a filmet, sőt, nagyon jól
szórakoztam rajta. Annak ellenére, hogy valami hatvanas évekbeli tingli-tangli
csapat zenéje volt a központban.
Amiben kimagasló a film, az nem más, mint az egész zeneipar kifigurázása,
kigúnyolása, amihez (legfőképpen) Kate McKinnon járul hozzá - a pénzsóvár,
gátlástalan zenei producer karikatúrája olyan hiteles, annyira szórakoztató,
annyira tenyérbemászó! Minden egyes perce a vásznon felüdülés és
jutalomjáték.
A két főszereplő is jó (az esetlen fiú és a cukor leány), de KM lepipálja
őket.
A filmnek másfél hiba róható fel igazán: az egyik, hogy Danny Boyle ide vagy
oda, nem érződik igazán a stílusa (ami csak kicsit hiba) - a másik, hogy ha
megnézi az ember az első trélert ott bizony még benne van Ana de Armas;
konkrétan mind a színésznőt, mind a komplett szálat kivágták a filmből. Ami
sajnálatos.
Fun fact: látszik, hogy ez is Richard Curtis alkotás: ugyanúgy benne van az
"All you need is love" fúvósokkal, mint a leghíresebb, legtöbbet ismételt
alkotásában.
Tanács: ne hagyd ki. És csakis eredetiben tanácsos megnézni.
 |
Hush (szabad fordításban "Néma csend") |
|
Wolkens ajánlója
Egyedülálló írónő egy egyedül álló erdei házban alkot – ez az
alapszituáció már a Köpök a sírodra esetében sem vezetett sok jóra. De míg ott
a bosszún volt a hangsúly, a Hush esetében a gyilkos és a leendő áldozat
macska-egér harcát követhetjük nyomon, méghozzá valós időben.
Maddie (Kate Siegel hibátlan) kamaszkora óta egy betegség eredményeként
süketnéma. Erre persze elég gyorsan rájön a sportból emberekre vadászó, név
nélküli gyilkos (John Gallagher Jr. szintén hibátlan). Így a nőre nehezedő
nyomás gyorsan átragad a nézőre is: ahogy a főhős is, a néző is csak arra
támaszkodhat, ami látszik. A rendező, Mike Flanagan (civilben Kate Siegel
férje) pedig remekül játszik a képi- és hanghatásokkal, de úgy, hogy közben
nem ijesztgeti hirtelen keresztbeugró macskával vagy más olcsó megoldással a
közönséget. A félelem a látszólag elkerülhetetlen halál közeledtéből fakad -
a ragadozó csak arra vár, hogy a zsákmány kifáradjon.
De Maddie nem adja fel. És ahogy a rendező korábbi filmjében, az Oculus-ban, a
cselekedetek itt sem az idióta horrorkliséket követik, hanem megfontoltak. A
karcsú, törékeny nő túl akar élni, de ehhez le kell győznie a rettegést, el
kell viselnie a fájdalmat, és túl kell járnia a férfi eszén. Aki nem egy
golyó-, karc- és ütésálló álarcos rém, hanem egy, a saját korlátaival tisztában
levő, és azokat a vadászat izgalmát fokozó tényezőnek tekintő szadista.
Szépen felépített, a valóságtól csak minimálisan elrugaszkodó, okos horror
(thriller?) a Hush. Brutális, véres, nyomasztó, a műfaj rajongóinak erősen
ajánlott, másoknak meg erősen nem.
Érdekesség: a forgatókönyv a rendező-főszereplő házaspár közös műve.
Kapcsolódó ajánlók
 |
Oldboy (eredeti) kontra Oldboy (remake) |
|
Raf ajánlója
Egy film, amit mangából (lásd még: képregény (lásd még jobban: japppán
képregény)) adaptáltak a nagy vászonra. Egy dél-koreai által (ugye emlékszünk
még az örök japán-koreai barátságra?).
Sztori röviden: a főszereplőnket valaki elrabolja és egy kis lakásba zárva
tartja 15 éven át, majd hirtelen szabadon engedi - és ezzel kezdetét veszi egy
macska-egér játék, egy bosszúszomjas apa vérgőzös ámokfutása, lányát
keresve.
Majd a lezárás, ami éppen olyan erősre sikeredett (ha nem erősebbre), mint az
egész film maga.
Mit lehetne erről a filmről mondani, azon kívül, hogy a maga műfajában
(neo-noire akció-thriller hivatalosan) egy remekmű, ami többek közt a
Daredevil első évad második részének folyosói bunyóját is inspirálta? Ha még
nem láttad, akkor nézd meg minél előbb. Érdemes? Kötelező.
10 év után úgy döntött Halivúd, hogy ebből a filmből is kell egy remake.
Leszerződtették Josh Brolint, Samuel L. ("L stands for Motherfucker") Jacksont,
Elizabeth Olsen-t, Sharlto Copley-t és Klementin Piffpaffpuffot.
"What could go wrong?" kérdezhetné a jól tájékozott dél-koreai és jappán
mozirajongó.
Minden, válaszolja az, aki látta az eredetit.
Mert mit kapunk Spike Lee-től? Egyéniséget, bármiféle friss látásmódot,
egyediséget, ötletet, hogy miért is kellett megcsinálni ezt a filmet? Egyiket
sem.
Több, céltalan erőszakot? Na, azt már jóval többet.
A folyosói bunyó vágásnélküli illúzióját? Szintén nem.
Még Sharlto Copley is csak egy rossz zibu, a karaktere egy elcsépelt
sztereotípia.
A film csúcspontja és legjobb jelenete nem más, mint Vanda Maximoff pucér teste
(mennyire rossz remake már, ha tényleg egy csinos színésznő fedetlen idomai a
csúcspont?!). Jó, Magnélkülimandarin Piffpuff is sejteti másodlagos nemi
jellegeit - de őt úgysem ismered meg a GotG-s maszkja nélkül.
Nagyon felesleges film - ha a fent taglalt eyecandy-re vagy kíváncsi,
érdemesebb inkább rákeresni gúgelen, a film nem ér annyit, hogy végigszenvedd.
Kapcsolódó ajánlók
 |
Csekély esély |
|
Wolkens ajánlója
A Hamupipőke történet USA elnökös verzióját már a Szerelem a Fehér Házban is
szépen hozta, de hát azóta eltelt közel 25 év, így ideje volt egy
újrafeldolgozásnak. És persze lehetne fújolni, hogy szerepek megfordításával,
a nő domináns szerepbe helyezésével a Csekély esély megint a feministák
szekerét tolja, de helyzet az, hogy erről szó sincs.
Ahogy anno Az ördög Pradát visel című darabban Meryl Streep remekül
megmutatta a sikeres üzletasszonyi lét másik oldalát, úgy teszi azt most
Charlize Theron a sikeres női politikuséval. És milyen jól teszi! Az egyik
pillanatban elegáns és visszafogott, minden mozdulatát kontrollálló előkelő
jelenség, aki nyílegyenesen tör a szakmai élete csúcsa felé, két perc múlva meg
egy lökött tinédzser, aki féktelenül bulizva szabadul meg a ránehezedő, már-már
elviselhetetlen nyomástól. Theron lubickol a szerepben, egyszerűen
tökéletes.
Hatalmas szerencse, hogy partnereként Seth Rogen, akinek a legismertebb filmje
a...aaa...ööö... egy se jut eszembe :-), hasonlóan hibátlanul hozza a
szabadszájú, vadliberális, kompromisszumokra képtelen újságírót. A
valószerűtlen páros tagjai között szikrázik a levegő, működnek az érzelmek,
hiteles az egész kapcsolat az első perctől az utolsóig. Spékeljük meg az
egészet helyzetkomikummal, karikatúraszerűen túltolt karakterekkel, humorral,
jól megírt dialógusokkal (nem rossz a szinkron, de azért meghallgatnám a világ
legszebb színésznőjét teli szájjal b*megelni angol eredetiben :-)), és persze
az elmaradhatatlan összebújós filmslágerekkel.
Nem kockáztatok nagyot, ha már most, a nyár közepén azt mondom, ez az év
legjobb romantikus vígjátéka.
Raf ajánlója
Egy romantikus film Seth Rogen-nel és Charlize Theronnal.
Ha nem szereted SR-t és/vagy munkásságát, nagy eséllyel ez sem fog tetszeni. De
ha kedveled és/vagy nincsenek előítéleteid az illetővel kapcsolatban (érdemes
megnézni amúgy mostanában producerként mikhez volt köze!), akkor mindenképpen
adj egy esélyt a filmnek, mert egyrészt kevés az utóbbi időben a romkom,
másrészt nagyon jól lehet szórakozni rajta. És egyes poénok nagyobbat ütnek,
mint az elszabadult buszkerék.
Jó, van benne egy kis altesti humor (bár az sem céltalan) - és ami a
legmeglepőbb, Andy Serkis is. Meg Bob Odenkirk (Trump fokhegyről odavetett
karikatúrája). És van benne egy kis árokbetemetés.
Ha egy romkomra vágysz, amit nem láttál még (és nem kapsz hideglábrázást Seth
Rogen-től), akkor érdemes megnézned, jól fogsz szórakozni.
Kapcsolódó ajánlók
 |
Sötét főnix |
|
Wolkens ajánlója
Hosszú idő óta először ültem be Marvel filmre (megtetszett az előzetes), és a
Sötét Főnix nem okozott csalódást.
Azt azért el kell mondani, hogy messze nem tökéletes:
- el kell fogadni, hogy egy alternatív történetet mutat be, ami nem illeszkedik
az eredeti X-men trilógia vonalába, és ez a történet nem a komplexitásával
nyűgöz le :-), de nem is válik unalmassá,
- a látványvilág a film nagy részében brutálisan jó - különösen a csatajelenet
a vonaton -, de van néhány helyszín/jelenet, amelyeken azért finoman fogalmazva
sem érződik a sem a készítők fantáziája, sem az izzadságszaga,
- ami a színészi játékot illeti, Sophie Turner kihozza a karakterből, amit a
forgatókönyv enged, Michael Fassbender jó, mint bármikor és bármiben, James
McAvoy és Jennifer Lawrence viszont alulmúlja önmagát, Jessica Chastain pedig
inkább be se írja az önéletrajzába, amikor idiótán átszellemült, ám közben
rezzenéstelen arcú főgonoszt játszott két órán keresztül,
- a mostanában divatos "mer’micsaládvagyunk" klisék (lásd még F&F széria) meg
az erkölcsi mondanivaló túltolása, ahogy az lenni szokott, irritáló.
Jó kis popcornmozi, se több, se kevesebb.
Raf ajánlója
Röviden: egy rossz film a címszerepben egy tehetségtelen, rossz "színésznővel"
- ráadásul az egyszer rebootolt szériában az előző sorozat utolsó (addig
leggyengébb részét) újrázva, magának követelve a legrosszabb résznek kijáró,
nem annyira dicsőséges címet.
Igazából téphetném a számat/billentyűzetemet, de elég csak annyit mondani, hogy
lehet mindenki jobban jár ha a film mégis DVD-only lett volna, akkor legalább
kevesebb ember láthatta volna ezt az A-kategóriásnak szánt de inkább H (mint
hykomat)-kategóriás szégyent.
Nem elég, hogy a Trónok harca második legtehetségtelenebb "színésznőjét"
szerezték meg a szerepre (Emilia Clarke alulmúlhatatlan), de a forgatókönyv is
borzalmas, a nagy drámát meg a trélerek lőtték le.
Az egész film olyan, mintha pár egyetemista otthon összedobta volna az egészet
pár híres színésszel. Mind képileg, mind megvalósításilag.
Nagy kérdés akar-e a Hatalmas Egér bármit is kezdeni ezzel a frencsájzzal -
talán egy Kevin Feige (vagy egy ilyen kategóriás fickó) egy sokadik reboot-tal
tud valamit kezdeni vele. Mert ez a film, így, ahogy van, nem csak az X3-at
múlta alul, de még a két első Rozsomák-filmet is.
Kerüld el.
Kapcsolódó ajánlók
 |
Rocketman |
|
Wolkens ajánlója
Ha valaki a Kingsman és a Robin Hood után esetleg azt gondolta, hogy
Taron Egerton nem több egy huncut mosolyú rosszcsont szépfiúnál, hát nagyobbat
nem is tévedhetett volna. A srác olyat alakít az Elton John életéről szóló
film címszerepében, hogy a fal adja a másikat.
Raf ajánlója
Emlékszik valaki még a Queen "életrajzi" "filmére"? Arra a filmre, amelyik
megnyerte a (többek között) a legjobb vágás oszkár-díját, miközben nem egy
jelenet volt, ahol kb. fél másodpercenként volt egy vágás? Amelyikben a
karakterek nevén kívül sok igazság nem volt?
Pepperidge Farm Remembers. És én is. Szerintem a Queen rajongók is.
Na, a Rakétaembernél ilyen problémák nincsenek - Elton Herkules John (=Reginald
Kenneth Dwight) életrajzi filmje nem igazán palástol semmit, nem szalvétával,
becsukott szemmel és hátat fordítva fogja meg azt a bizonyos szervet - nem
köntörfalaz, belecsap a lecsóba. Nem titkolja a bohém előadó szexuális
irányultságát, nem csak utal rá. Bizony ez IS hozzátartozik (szerintem) egy
életrajzi filmhez. Is.
Ha meg akarod nézni a filmet (és én azt tanácsolom, igenis nézd meg, mert
érdemes!), arra készülj fel, hogy helyenként egy LSD-tripre hajaz (pun
intended), de ez inkább ad hozzá, mint elvesz. Taron Egerton pedig nagyon jó -
ahogy megcsinálták a folyamatos kopaszodást, már csak ezért meg kellett volna
kapni a smink+frizura oszkárt.
Kár, hogy 4:1-re nyert a B. Rapszódia AA-díjakban mérve - a rakétás ember
nagyságrendekkel jobb film (még ha a címe egy zs-kategóriás sci-fire hajaz).
Kapcsolódó ajánlók
 |
Snowpiercer |
|
Wolkens ajánlója
Az emberiség túlkompenzálta a globális felmelegedést, és új jégkorszak
köszöntött be. A túlélők egy vonaton járják körbe a Földet 17 éve, a hátsó
kocsik a nyomornegyed, legelöl a luxusban pedig a titokzatos Mr. Wilford (Ed
Harris) irányítja a szerelvényt élet és halál teljhatalmú uraként. De már
szerveződik a forradalom, hogy Curtis (Chris Evans végre nem Amerika Kapitány,
hanem színész) vezetésével végigsöpörjön a kilométerhosszú szerelvényen.
Koromfekete hangulatú, brutális, véres, nyomasztó disztópia a Snowpiercer, jól
kitalált és ügyesen adagolt fordulatokkal. A látványvilág nagyon szép, amíg a
vonaton belül maradunk - minden kocsi más és más, és dramaturgiai szerepük is
van -, a jégbe fagyott külvilág megjelenítésére viszont sajnos nem jutott elég
költségvetés. Persze ennél nagyobb bajunk ne legyen, az Equilibrium meg a V,
mint Vendetta sem a végletekig cizellált képi megjelenítéstől lett kötelező
tananyag a műfajban.
Raf ajánlója
A közeli jövőben megtalálják a globális felmelegedés ellenszerét, ami nem más,
mint egy vegyszer, amit a légkörbe kell permetezni (szevasz csemtrail), s majd
jól megállítja a felmelegedést.
Hát, jól meg is állította, méghozzá egy gyönyörű szép, egész világra kiterjedt
masszív jégkorszak képében.
Az örök jég és hó fogságában egy maroknyi túlélőt szállít egy vonat, mely
pontosan egy év alatt teszi meg az utat a Föld körül. S ez a vonat oly sok
kocsiból áll, s mindegyik kocsi egy külön világ, ahol a legutolsóban élnek a
vonattársadalom kitaszítottjai, akik egy szép napon fellázadnak, s megpróbálják
a vonat irányítását magukhoz ragadni.
A film alapötlete nagyon jó, a csavarok mennyisége és elhelyezése sem hagy
kívánnivalót maga után - szerencsére az alkotók tutira mentek, mert a
fősodorból választottak színészeket (Tilda Swinton szokás szerint
fenomenális), mégsem lett hatalmas anyagi siker (még ha kritikailag az is) -
ami nagy eséllyel a szűkkörű vetítésnek köszönhető.
Ha szereted a világvége-hangulatú filmeket amik még tartalmaznak csavart és
társadalomkritikát is, akkor ne hagyd ki.
Kapcsolódó ajánlók
 |
Átkozottul veszett, sokkolóan gonosz és hitvány |
|
Wolkens ajánlója
A hosszú című film a hetvenes években aktív sorozatgyilkos Ted Bundy
történetét meséli el, kordokumentumokra támaszkodva. Ha valakinek ez nem
ideális téma egy filmhez, ne nézze meg :-), de ennél sokkal több panaszra nem
lehet ok. Az ÁVSGÉH ugyan nem kiemelkedő alkotás - nem éri el például az Én,
Tonya szintjét -, de Zac Efron játékának köszönhetően mindvégig leköti, és az
utolsó pillanatig hagyja kétségek között őrlődni a nézőt, hogy Bundy vajon
annyira őrült, hogy ténylegesen hisz a saját ártatlanságában, vagy egy
manipulatív zseni, aki... lásd cím.
Kapcsolódó ajánlók
 |
Éretlenségi |
|
Wolkens ajánlója
Olivia Wilde neve a többségnek valószínűleg egyet jelent 13 karakterével a Dr.
House-ból, ebben a filmben viszont rendezőként próbált szerencsét. És bár az
Éretlenségi távolról sem lett tökéletes, a bemutatkozás alapvetően sikeresnek
mondható.
Amy (Kaitlyn Dever) és Molly (Beanie Feldstein) a gimis évzáró
előtti napon döbbennek rá, hogy a céltudatosságot kissé túlzásba vitték, és a
tanulás oltárán feláldozott évek nem juttatták őket behozhatatlan előnyhöz az
általuk lógósnak, nemtörődömnek - és ennek folyományaként sikertelenségre
kárhoztatottnak - ítélt évfolyamtársaikhoz képest. Másképpen úgy is lehet
fogalmazni, tulajdonképpen ők a lúzerek. Ezzel a tudattal pedig rettenetes
lenne élni, szóval úgy döntenek, ez lesz életük éjszakája, amikor végre
megszegik a szabályokat. Kezdetét veszi hát a kaland...
... és a néző szívesen kíséri el a két lányt erre az utazásra. Noha a történet
néha megbicsaklik, néha meg túlzottan nyers a hangvétel, az idő nagy részében
az Éretlenségi minimum aranyos meg kedves, és vannak egészen erős, nagyon jól
sikerült pillanatai. Emellett persze megkapjuk nagyjából az összes kötelező
gimis vígjáték fordulatot, de zavaró koppintásszaga sehol nincs. Kellemes
kikapcsolódás, ajánlott.
Raf ajánlója
Éppen eleget szidom a magyar filmcímadási szokásokat (nem véletlenül), a
Booksmart ennek legújabb példája. Mert amíg az ilyenek, mint az "Amíg a jackpot
el nem választ" egy borzalmas, de legalább vicces és aránylag eléggé találó
minden kreténsége ellenére, addig az "Éretlenségi" nem csak csapnivaló, de
pont, hogy a film tartalmának ellentettjét jelenti.
Márpedig ez a film egy fenemód aktuális és szórakoztató és szép (és szépen
fényképezett) történet a felnőtté válásról, hogy két, a középiskolát
végigtanuló stréber (nagyon jól eltalált karakterek, akik szinte mindenben
ellentettjei egymásnak - egy coming outolt, introvertált szűz leszbikus és egy
mélyfeminista, extrovertált töltött galamb (Lady Gaga mínusz 20 év és plusz 20
kiló), akik rájönnek, hogy hiába tanulták végig a céljaik érdekében a
középsulit, a többiek, akik szórakoztak, lazultak ugyanazokra az egyetemekre
fognak járni, mint ők.
Elhatározzák, hogy akkor bizony ők is bedobják a lovak közé a gyeplőt, nyakukba
veszik a várost, s megpróbálnak eljutni "A" Buliba, Melyet A Menő Osztálytársak
tartanak egyikőjük nagynénijének üres pecójában. Itt a sztori átvált egy
roadmovie-ba (de nem ül le egy percre sem), s végül boldogságban, sok
tapasztalatot szerezve tartson a vég felé.
Beanie Feldstein (Jonah Hill húga) hihetetlen jó, Kaitlyn Dever is eléggé, de
az eltérő karaktereik miatt egyszerűen a háttérbe szorítja kolléganőjét Beanie.
Persze sokat segítenek nekik a mellékszereplők is, Jason Sudeikis, Lisa Kudrow,
Skyler Gisondo - de akik közöttük is kimagasló az Billie Lourdes és az ő running
gagje.
Ha egy igazán jó coming-of-age filmet szeretnél látni, ezt ne hagyd ki!
 |
John Wick 3 - Parabellum |
|
Wolkens ajánlója
John Wick ott folytatja, ahol a második részben elváltunk tőle: menekül. 14
millió dolláros vérdíjjal a fején ez persze nem egyszerű, mert nagyjából a
világ összes bérgyilkosa rá vadászik. Így aztán az első perctől kezdve pezseg
az adrenalin, röpköd minden, ami fémből van, a pisztolytölténytől a fejszéig,
recsegnek a csontok, szakadnak a végtagok, fröcsög a vér, a fejlövés számláló
meg úgy pörög, hogy le sem lehet olvasni. Mindez rendesen megkoreografált, nem
miszlikbe vágott, hanem szép hosszú snittekben, követhetően, de mégis pokoli
tempóban.
Szóval a harmadik rész ebben a tekintetben nem hoz csalódást, és nem érezzük
unalmas ismétlésnek sem. Amin viszont majdnem - és ez erősen a nézőtől függ,
hogy mennyire majdnem - elvérzik, az a forgatókönyv. Az első rész remekül
megvolt érdemi történet nélkül, a másodiknál ez már probléma volt, ennél a
harmadiknál viszont kifejezetten zavaró a sok fellengzős szöveg, az alvilág
egyre kuszább szabályrendszer szerinti működése, John mindinkább zavaros
motivációja és cselekedetei. Szóval a film addig jó, amíg a Rémkirály azt
teszi, amihez legjobban ért. Bár így lennének a forgatókönyvírók is (felkészül:
Trónok harca 8. évad).
Raf ajánlója
2014-ben robbant a John Wick (én hülye akkor az Interstellart néztem meg. Nagy
hiba volt. Utólag könnyű okoskodni. Ilyen ez a popszakma!), majd '17-ben jött a
folytatás, ami mindenben rálicitált az elsőre, mégsem érezte az ember, hogy ne
lenne jó, még sikerült bőven a műfaj keretein belül maradni és nem vált önmaga
paródiájává.
Aztán elkészült a harmadik rész is.
Sajnos azt kell mondanom: sajnos.
Sajnos, mert az akciójelenetek nagyon jól vannak megkoreografálva, jól
fényképezve ÉS nincsen 3 másodpercben 11 vágás (Olivier Megaton, rád (IS)
nézek!), látja az ember mi történik, kreatív halálok, izgalmas jelenetek.
DE.
És itt jön a DE. Már a második részben is próbálták az egész világot
megmagyarázni, előállni egy lore-ral - itt konkrétan a film (érzésre) 3/4-e ez.
Se nem izgalmas, se nem szórakoztató, de legalább az ember foghatja a fejét a
(legalább) tucatszor elhangzó "cselekedet - következmény"-en... Vagy a "menj a
sivatagba, ess össze, és ha nem bírod tovább, akkor talán megtalál"...
És a szinkron. Atyaég. Az a szinkron. BORZALMAS. Mintha a vad kilencvenes évek
sufniszinkronjainak kedvéért baltázták volna el. Pedig nem kispályás hangok
voltak (László Zsolt, Pikali Gerda, Mihályi Győző, Schneider Zoltán, stb),
mégis mindenki unott hangon, minimális beleéléssel tolta.
Legjobban úgy lehetne ezt a filmet körülírni, mintha beültünk volna egy 60
perces minőségi, tetszetős, kreatív pornóra, amiben összesen dugnak vagy 15
percet, a maradék 45-ben pedig hárman sakkoznak és közben Earl Grey teával
gargalizálnak, háttal a kamerának.
Remélem nem lesz negyedik rész, nagyon remélem.
Kapcsolódó ajánlók
 |
Dumplin' - Így kerek az élet |
|
Wolkens ajánlója
Dagi (Danielle Macdonald tökéletes), az ex-szépségkirálynő Rosie
(Jennifer Aniston) lánya világéletében túlsúlyos volt, de jól megvolt ezzel,
amíg molett nagynénje nevelte. A nagynéni halála után viszont nem találja a
helyét, sorozatosak a konfliktusok az anyjával, míg végül úgy dönt, hogy nyílt
lázadásként benevez a helyi szépségversenyre, aminek természetesen Rosie a fő
szervezője. Amire nem számít, hogy mindjárt követői is lesznek...
Na, ha valamiből lehet féktelen giccsorgiát csinálni, akkor az ez a
sztori. Ehhez képest a Dumplin’, bár nem teljesen mentes a kliséktől, valami
hihetetlenül kecses eleganciával kerüli ki az összes csapdát, amit saját
magának felállított: nem viszi túlzásba sem a politikai korrektséget, sem a
feminizmust, és főképp nem lesz olyan rózsaszínűen meseszerű, amilyen már nincs
is. Ehelyett szívhez szóló, életigenlő, megható és valami ritka emberközeli
módon bizonyítja be a nézőnek, hogy a szépség igenis belülről fakad.
 |
Mi |
|
Wolkens ajánlója
Amikor a személyiséged sötét oldala fizikai formát ölt, és rád támad egy
bazi nagy ollóval, akkor már érzed, hogy nagyon el van rontva a nyaralásod. A
Mi alkotói erre az alapötletre építettek egy hangulatos, és noha forgatókönyvi
hézagoktól messze nem mentes, mégis szórakoztató és ügyes csavarral lezárt,
közepesen véres, a feszültséget több helyen humorral oldó horrort. A színészi
alakítások jók, különösen a főszereplő Lupita Nyong'o (hallott róla valaki? Én
sem, pedig Oscar díja is van, Raf, köszi az infót.) tökéletes a kettős
szerepben.
Stílusra/hangulatra a Mi kb. olyan, mint a Tűnj el!, ha az tetszett,
ezt is érdemes bevállalni. Egy ponton meg olyan, mintha a Cabin in the woods
zárójelenetét akarná újrahasznosítani, de nem kell aggódni, végül egész más
lesz a végkifejlet.
Ja és még egyetlen film sem döbbentett rá ilyen vicces formában arra, hogy
mennyi idős is vagyok. Sírva röhögős jelenet, hibátlan. Ha látod, tudni fogod.
:-)
Kapcsolódó ajánlók
 |
Most van most |
|
Wolkens ajánlója
Szilvi, a menyasszony megszökik az esküvőjéről, és beugrik a szabadnapos
taxis, Petya kocsijába, azzal a céllal, hogy minél távolabb kerüljön a
vőlegényétől, a családjától, de leginkább magától az eseménytől. Petya
elvállalja a fuvart, inkább kíváncsiságból, mint a pénz reményében. Az utazás
során persze megismerjük a sorsukat, a nő kezdeti ellenségeskedését rokonszenv
váltja fel... bla, bla, bla, lehet folytatni az összes klisével, ami ilyenkor
az ember eszébe jut.
A film, nos, helyenként jó. Sajnos leginkább nem jó, és hosszan
sorolható, hogy miért: Tompos Kátya bűne a (néhány jelenettől eltekintve)
irritálóan harsány alakítás, a forgatókönyvé Szilvi karakterének karakter
teljesen inkonzisztens és több ízben abszolút életszerűtlen viselkedése, a
rendezésé pedig az, hogy az egész történet összefüggéstelen epizódokra esik
szét. Az egészről valahogy süt a koncepciótlanság, a kidolgozatlanság, az oda
nem figyelés, a "jóvanazúgy" hozzáállás. Kár. :-(
Az egyetlen üde színfolt Mohai Tamás alakítása a jogászból lett laza taxis
srác szerepében: az ő játéka igazán természetes és kedves, de még ő sem tudja
megmenteni a filmet.
 |
Marvel Kapitány |
|
Raf ajánlója
Lassan egy éve várja mindenki, hogy mi lesz közkedvelt(?) Marvel hőseinek
sorsa a Végtelen H-ború (lásd még: Infinity War) után. Beficcent egy Ant-Man
and the Wasp is, de valahogy őket még mindig a partvonalon tartják (na jó,
kivéve Civil War) - na meg elvileg nem sokat tett hozzá a nagy kérdéshez az IW
legfontosabb két kérdéséhez: a "miafaxmostegyévetvárjunkhogykiderüljönmiva'?!"
és a "na, ezt hogyan oldják meg?".
Ugye a stáblista utáni jelenet előrevetítette, hogy bizony jön Csoda Kapitány
- jött is, egyfajta eredetsztorival. Azért egyfajta, mert nem a szigorúan vett
eredetsztori (lásd még: ember -> baleset -> szuperképességek -> hős), hanem
adva van egy amnéziás néni, aki elszakad a csapatától egy bevetésen, és ha már
a Földre (pontosabban: C-53) kerül, megpróbálja kideríteni, ki is, mi is ő.
Aztán a végén kapunk egy átvezetést a Végjátékhoz, de inkább csak egy kis
morzsát, nem valami bőkezűen mérték (ami nem is baj, az eddigi reklámkampány
fenomenálisan semmitmondóan tökéletes).
Hogy milyen a film?
Jó.
SLJ (nem összetévesztendő Amanda Seyfried hasonló nevű, ámbár női karakterével
a Ted 2-ből!) megfitalítva is nagyon jó (szerintem a büdzsé negyede az ő
megfiatalítására ment el), Brie Larson nem ezért a filmért fog oszkárt kapni,
de együtt nem rosszak (de ez inkább Fury érdemes). A macska ("A" "macska")
szintén jó - bár nála helyenként eléggé kilóg a CGI-lóláb, Ben "ügyeletes
gonosz karakter" Mendelsohn pösze, összetéveszthetetlen orgánuma elég hamar
felismerhető (még ha saját arcával öt percig szerepel a vásznon), Jude Law meg
reflexből hozza a karaktert.
Sajnos semmi igazi egyéni dolgot nem tudnék mondani, egy középmezőnyös alkotás,
amit megment a buddy-cop stílus (+humor) és a macska.
VISZONT.
Értem én, hogy két ember rendezte - de az ég szerelmére, ha már ketten vannak,
egyiknek sem jutott eszébe az, hogy ne egy centrifugára kössék a kamerát minden
egyes bunyójelenetnél?! Egyszerűen minden küzdelemnél, 1-2 kivételtől
eltekintve (a HÉV-es mammeres-átfordulós rész az egyik ilyen) jön a
parkinsonos, 2000-es fordulaton pörgő centrifuga és pörög-forog-rázkódik és az
ember azt se tudja, mi van...
Összességében egy jó popcorn múví a szokásos panelekből, csak picit
megcsavarva, nulla egyéniséggel. Ha követed az MCU-t mindenképpen nézd meg - ha
nem, akkor nem feltétlenül érdemes megnézned.
Kapcsolódó ajánlók
 |
Vonat Busanba |
|
Wolkens ajánlója
A dél-korai filmesek már többször megmutatták, hogy értenek ahhoz, amit
csinálnak. Az Oldboy, a Keserédes élet, a Bosszú ura mind elsőosztályúak, akár
akciófilmként, akár thrillerként, akár drámaként nézzük őket. A Vonat Busanba
című darab a zombifilmes kategóriában játszik, és bár sok újat nem tesz hozzá a
műfaj szokásos elemeihez, dramaturgiában, karakterekben, forgatókönyvben a
felsoroltakhoz hasonlóan kiemelkedő minőségű.
Noha a gesztusok helyenként a távol-keleti filmekre jellemzően eltúlzottak,
mégis hitelesek és hatnak az érzelmek, látjuk a személyiségfejlődést, egy
pillanatra sem enyhül a feszültség, átérezzük az exponenciálisan robbanó számú
fertőzött között a túlélésért folyó harc kilátástalan poklát, és a remény
mindezek ellenére soha ki nem hunyó lángját. Rég láttam ilyen jó élőhalottas
horrort.
Kapcsolódó ajánlók
 |
Kölcsönlakás |
|
Wolkens ajánlója
Dobó Kata első rendezése biztosan nem vonul be minden idők legjobb vígjátékai
közé, de az is igaz, hogy messze nem olyan rossz, mint a híre. A szereplők nagy
többsége kissé döcögősen adja elő a szerepét, és túlzottan sok a párbeszéd
közben a szereplők között ide-oda ugráló vágás, de a poénok tűrhetően ülnek,
működik a helyzetkomikum, Oroszlán Szonja frenetikus, Balla Eszterből meg
valami rendíthetetlen, nyugodt derű sugárzik. Laza kikapcsolódásnak egyszer jó.
 |
Az író (The motive) |
|
Wolkens ajánlója
Alvaro egy tehetségtelen író-aspiráns, aki egyszerűen nem hajlandó tudomást
venni arról, hogy neki nem ezzel kéne foglalkoznia. Mikor tudatosul benne, hogy
a legjobb drámákat az élet írja, úgy dönt, neki elég lesz dokumentálni az
eseményeket, aztán hadd bonyolódjon a történet magától.
Természetszerűleg eljön az a pont, amikor ez sem lesz elég, és úgy dönt, saját
kezűleg fog gondoskodni újabb, az izgalmakat fokozó fordulatokról. Súgok, ebből
nem lesz happy end.
Kis költségvetésű spanyol darab, és nem igazán a legjobbak közül való.
Tematikailag az olasz "A hely" áll közel hozzá, de az minden szempontból jobb
és elgondolkodtatóbb, szóval inkább nézd meg azt.
Kapcsolódó ajánlók
 |
Pókember: Hazatérés |
|
Wolkens ajánlója
A címben a hazatérés szó kettős értelmű: az USA-ban a "homecoming" az
őszi középiskolai szezon egy, az érettségi bálra (távolról) hasonlító
eseményét jelenti, és a történet tekintetében mindkét értelmezésnek
jelentősége van.
A fiatal Pókember, alias Peter Parker (Tom Holland hibátlan a szerepben)
leghőbb vágya, hogy csatlakozzon a Bosszúállók csapatához, akik persze egy
idegesítő kis mitugrásznál többet nem látnak benne. Ez csak még jobban
feltüzeli benne a bizonyítási vágyat, így keveredik a Keselyű (Michael Keaton)
és csapata nyomába, akik földönkívüli technológia újrahasznosításával gyártanak
nagyon is földi életek kioltására alkalmas fegyvereket.
A film értelemszerűen a Marvel Bosszúállók univerzumához kapcsolódik, de
szerencsére a fókuszt nem az (egyébként látványosan megcsinált)
akciójelenetekre helyezi, hanem a főhős személyiségfejlődésére, drámájára, a
magánéleti áldozatokra, amiket kénytelen szuperhősként meghozni, így a
történetet nem érezzük egy kiüresedett, megalomán, túltolt
robbantássorozatnak.
Bónusz érdekesség: a 2018-as Spider-Man videójátékban Pókember mozgása teljesen
hasonló a filmbelihez, és a kettő egyéb pontokon is kapcsolódik.
A cikk utoljára frissítve: 2020.02.
Vissza a lap tetejére |
Vissza a nyitóoldalra
|