|
|
Kleo első évad |
|
Raf ajánlója
Straub Kleó egy elektronikai gyárban dolgozik napközben; éjszaka (vagy amikor a
parancs - lásd még: Befehl) úgy hozza akkor pedig a dicsőséges NDK dicső
szolgálatában áll, mint csekistaként a Szocializmusért él és küzd különféle
módszerekkel, melyke magukba foglalják többek között a gyilkosságot, erőszakot,
kémkedést is. Kleó balszerencséjére egy szép (már akinek) napon a Stázi elviszi
a melóból és gyorsított eljárásban elítélik és bebörtönzik, mint imperialista
kémet. Szerencse a balszerencsében, hogy ez az egész a nyolcvanas évek derekán
történik, így a Straub lány nem tölt túl sok időt a dutyiban, ahogy összeomlik
a DDDR (Dicső DDR) ő is, mit politikai fogoly kiszabadul. A balszerencse a
szerencse balszerencséjében viszont az, hogy különféle váratlan események
folytán Kleó kicsit bekattan és a kétütemű kipufogógáz szagú szabadságát arra
használja, hogy egyrészt megtudja miért is bűbözték meg, másrészt meg bosszút
is álljon. Amivel ő (sem) számolt az egy rendőr Nyugat-Berlinből, aki szeretné
bebizonyítani, hogy ő bizony nem alkalmatlan és így a volt kém nyomába
ered.
Úgy néz ki most már a teuton barátaink(?) sorozatilag is szembe tudnak nézni a
múltjukkal (vagy csak embargó járt le?), hiszen a Deutschland-széria után itt a
Kleó, ezúttal a Netflix tálalásában, nem a Primevideóéban; igaz, itt kevésbé
veszik komolyan az egészet, tartalmaz humort, nem úgy, mint Martin Rauch
kalandjai. Ebben pedig jó társ Jella Haase ("Chantal, heul leise!" - Fack ju
Göhte 1-2-3) aki jól hozza a kattant ex-ügynököt - az ő ellenpontja/társa
lehetne Dimitrij "annyi mindenkire emlékeztet" Schaad, de sajnos annyira, de
annyira teszetoszabalfék karaktert írtak neki (jó, azt nagyon jól hozza, de
amilyen jól vannak megírva a többiek, Sven hihetetlenül kilóg; LEFELÉ), hogy
arra szavak nincsenek; szerencsére azért ott van Uwe és Thilo (többek közt)
kárpótlásként.
Nyolc rész kémes-rendszerváltós - ha tetszett a Deutschland-széria és valami
hasonlóra vágysz, de akár humorosabban, akkor érdemes bepróbálni. Akkor is, ha
szereted a német sorozatokat (Dark?!?!), vagy csak néznéd ahogy egy bekattant
német lány próbál '89 környékén nyomozni és bosszút állni, eléggé korhű
díszletekben/környezetben.
Kapcsolódó ajánlók
|
Zanox - Kockázatok és mellékhatások |
|
Wolkens ajánlója
Eleinte egy szokásos "állandóan újraéled ugyanazt a napot" sztorinak tűnik, de
aztán egy ügyes csavarral átalakul a történet. Kis költségvetésű magyar
vígjáték, ahol a forgatókönyv kárpótol a büdzsé szűkösségéért. Meglepően jó!
Raf ajánlója
Misi péntek 13-án tenne szóbeli érettségi vizsgát, de előtte beugrik még a
pánikbetegsége miatt szedett kísérleti gyógyszeradagjáért az orvosához. Miután
kapott még egy havi Zanoxot, elmegy és sikeresen le is vizsgázik. Janka, kibe
titkon szerelmes (és úgy tűnik Jankuc is belé) el is hívja "az utolsó buliba",
de Mihály nem mégyen. Mikor viszont nagy nehezen rászánja magát, hogy mégis
partikázzon, úgy néz ki késő, mert Jankát a mentőbe tolják éppen - ő pedig
megsérül, mert nekifut a mentőautónak, s a kórházban ébred. Ott egy csőalkesz
forma megkínálja a saját maga által főzött pálinkával (delicsősz!),
megnyugtatás végett - viszont nyugalom tengere helyett újra péntek reggel
találja magát, érettségi előtt...
Igen, ez IS egy időhurkos film, csak magyar. De nem a régi klasszikus (vagyis
most már lassan ÚJFENT aktuális) "madeinhungárija", hanem a jóféle cucc. Na
tehát időhurkos film is, tiniromkomos szállal és az utolsó harmadban van egy
pszichothrilleres rész, hogy azután visszatérjen a tufa-vígjátékhoz.
Nem mondom, hogy mesteri film, mert helyenként túlságosan amatőr(nek hat) 1-2
színész, de egyrészt a meg-nem-nevezett város, ahol játszódik (nagyja
Donauneustadt, de volt Komló is benne, és még ki tudja mely városok)
lepukkantságában szemet gyönyörködtetően rettenetes; a Misit alakító Bálint
Előd valami hihetetlen jó, és Erdős Lili is a közös jeleneteikben. És akkor még
ott van maga az érettségi (az angol tanár!!!!4!!! IS.), karikírozva, mégis
élethűen megmutatva, mivel tartottak minket félelemben négy éven át
középsuliban (és legalább sejteni lehet, P Edina egyik videójának ihlete honnan
jöhetett), a nagyi - na és persze Misi orvosa.
Én felírnám mindenkinek kötelezően. Ha szereted az időhurkos filmeket és/vagy
az egyedi(bb) magyar filmeket, akkor hajrá, jól fogsz szórakozni!
|
Minden jót, Leo Grande! |
|
Wolkens ajánlója
Nancy (Emma Thompson, 63 éves) 31 év házasság és két gyerek felnevelése alatt
sem élt át egyetlen orgazmust sem. Férje halála után úgy érzi, be kell pótolnia
sok mindent, amit elmulasztott ezen a téren, így megrendeli a fiatal, sportos
és jóképű Leo Grande (Daryl McCormack, 30 éves) szolgáltatásait, hogy végre
kihúzhassa az orális szexet meg még ezt-azt a bakancslistáról. Ezeket a
kettesben töltött órákat meséli el a MJLG.
Hát, lássuk be, rohadt nehéz téma egy filmhez. Mit lehet, mit szabad, mit illik
megmutatni és mit nem? Hogyan lesz az egész hiteles és nem röhejes? Képes-e két
ennyire eltérő ember egy hullámhosszra kerülni? Lehet-e egyáltalán pozitív a
dolog végkifejlete?
Emma Thompson mindig is nagyon jó volt, de ebben a karakterben megmutatja,
mekkora színészóriás (és a hangja! Annyira gyönyörű a hangja és az intonációja,
a filmet mindenképpen (!) eredetiben kell nézni!), nyilván az ő oldala a
hangsúlyos a történetben. Daryl McCormack szerepe sokkal egyszerűbb, cserébe
szintén hibátlanul hozza.
Kötelezően megnézendő, és ezt tök komolyan mondom.
Utoljára a Vénusz (Peter O'Toole, Jodie Whittaker) tudott valami hasonlót, és
az 2006-ban volt. Asszem, ideje újranézni.
Kapcsolódó ajánlók
|
Gyilkos a házban második évad |
|
Wolkens ajánlója
Az első évad végén hőseink újabb gyilkosság tanúi, sőt, gyanúsítottjai lettek.
A második évadban ennek az esetnek próbálnak a végére járni, persze megint a
maguk amatőr, csetlő-botló módján. Sok újdonságot nem kapunk az első szériához
képest, de a karakterek még mindig szerethetőek, így lazulásra továbbra is
tökéletes a sorozat.
Kapcsolódó ajánlók
|
Gyilkos a házban első évad |
|
Wolkens ajánlója
Charles-t, a kiöregedett sorozatsztárt (Steve Martin), Oliver-t, a nem túl
sikeres musical rendezőt (Martin Short) és Mabel-t, akiről nehéz eldönteni, mit
is csinál munkaidőben (Selena Gomez) a gyilkosságos podcast-ek iránti közös
érdeklődésük hozza össze - no meg az, hogy a hatalmas házban, ahol mindhárman
laknak, az egyik lakó tragikus hirtelenséggel távozik az élők sorából. A
rendőrség öngyilkosságnak könyveli el az esetet, de a valószerűtlen hármas
önálló nyomozásba kezd, mert meg vannak győződve róla, hogy emberölés történt,
mi több, nem csak az áldozat, de az elkövető is a ház egyik lakója.
Tíz, egyenként félórás részen keresztül követhetjük a nyomozás menetét, míg
fény derül a történtekre. A körmünket mondjuk nem fogjuk lerágni közben :-), de
laza kikapcsolódásnak tökéletes.
Kapcsolódó ajánlók
|
Fall |
|
Wolkens ajánlója
Becky (Grace Caroline Currey) egy sziklamászós balesetben vesztette el a
férjét, és azóta nem talál magára, az alkoholban keresi a nyugalmat. Nem
sokkal a szörnyű eset egy éves évfordulója előtt előkerül legjobb barátnője,
Hunter (Virginia Gardner), aki szintén ott volt anno, és aki az átélt sokkot -
Beckyvel ellentétben - a világot körbeutazva, extrémsportokkal kompenzálja.
Hogy szembenézzen a félelmeivel, Becky hagyja magát rábeszélni egy őrült
kalandra: a (tényleg létező) 600 méteres, használaton kívüli, B67 névre
hallgató TV torony megmászására.
Nem nehéz kitalálni, hogy ez bizony nem fog jól elsülni, de ennél többet nem
lőnék le a történetből.
A filmnek megvannak a saját hibái, nem is kevesen, de amit első körben vár tőle
a néző, azt vastagon hozza. A látvány - főleg olyan tériszonyosoknak, mint én -
brutális és szédítő, rendes mozivásznon valószínűleg végig se bírnám nézni.
(Ehhez nagyban hozzájárul az, hogy nem zöld háttér előtt forgattak, stúdióban,
hanem konkrétan megépítették a torony egy 30 méteres darabját egy dombtetőn!)
De nem csak a torony megjelenítése hibátlan, hanem a maszkmesterek is
megdolgoztak a pénzükért, ahogy a két színésznő is. A forgatókönyv ugyan egymás
után veti a logikai tigrisbukfenceket és többször hasraesik a saját lábában, de
még eltaknyolás közben is rendesen gyomorba tud vágni néhány érdekes csavarral.
Sajnos az 1 óra 45 perces játékidő így egyértelműen több a kelleténél, főleg az
utolsó harmad lett túlnyújtva.
Minden gyengesége ellenére a kevés szereplős túlélőhorrorok (hidd el, amikor
azt írom, hogy ez horror, tudom, miről beszélek...) kedvelőinek jó kis csemege.
600 méter magasban nincsenek cápák (47 méter mélyen, A zátony), alligátorok
(Préda) vagy sötétséghez adaptálódott szörnyek (A barlang), de nem is kellenek
ahhoz, hogy egy fémpóznába kapaszkodva az utolsó csepp véredig harcolnod
kelljen a túlélésért.
Kapcsolódó ajánlók
|
Nem |
|
Wolkens ajánlója
Jordan Peele rendezései nem tartoznak a könnyen emészthető filmek közé. A Tűnj
el! és a Mi egyaránt ügyesen sokkolja és gondolkodtatja el felváltva a nézőt.
A Nem pedig még erre is rátesz egy lapáttal.
A történet maga rém egyszerű: egy lótenyésztésből és -bérbeadásból
élő testvérpár abból akar meggazdagodni, hogy levideóznak egy igazi UFO-t, ami
történetesen a farmjuk környékén ütött tanyát (a levegőben, hiszen UFO :-)). Ez
persze nem annyira könnyű, mint aminek látszik... és ez a pont, ahonnan kezdve
nagyjából semmit nem árulhatok el a történetből anélkül, hogy lényeges
fordulatokat ne lőnék le.
Ami viszont érdekesebb kérdés, hogy egyáltalán mennyire fontos maga a sztori
ebben az egészben, vagy az csak egy keret az ember gyarlóságának, pénz- és
sikeréhségének, valamint a "mi vagyunk a teremtés koronája" illúziójának
ábrázolásához. És ez azért megalapozott felvetés, mert a Nem egyáltalán nem
kapkod, rengeteg időt tölt az örök vesztes szereplők bemutatásával, korábbi
eseményekre visszautalással. Teszi ezt helyenként már az unalom határát
súrolva, hogy aztán váratlanul úgy ráijesszen a nézőre, hogy az kiugrik a
székéből. Ahogy megy előre a történet, úgy lesz a film egyre feszültebb,
pörgősebb, véresebb és látványosabb, de mindvégig megmarad a szatíra
határán.
Hogy ajánlom-e megnézésre? Megmondom őszintén, nem tudom. Ha láttad Peele
említett két moziját és kiborított, akkor meg se próbáld. Ha tetszettek, akkor
talán, de még akkor is erősen kérdéses, hogy mi lesz róla a véleményed. Így
vagy úgy, erre a rendezőre érdemes odafigyelni. Lehet, hogy nem mindenkinek
valók a művei, és bizony kényelmetlen érzés is nézni őket, de tovább is fogunk
rájuk emlékezni, mint a végtelen folyamban megállíthatatlanul ránk zúduló
Marvel, Disney, DC meg egyéb, reciklált ötlet-halmazokra.
Raf ajánlója
OJ (Otis Junior - rá is kérdeznek egy ponton a filmben, hogy jól értették-e)
apja (OS) különös halála (egy '79-es pénzérme fúródik a koponyájába) után
egyedül marad a lóneveldében, próbál boldogulni, de idomítás ide vagy oda,
nehéz idők járnak arrafelé,így a szomszédos western-farmnak folyamatosan adja
el a lovakat. Ezt tetézi, hogy a fémeszközök esője óta a furcsaságok egyre csak
szaporodnak, el-elmegy az áram, az állatok nyugtalanok. OJ-hez költözik a húga,
Emeráld is, s együtt próbálnak a végére járni a történéseknek.
Nehéz spoilermentesen írni a filmről, mert azzal elég sokat elárulnék a
történetről és szerintem ez az a fajta film, ahol a főszereplőkkel együtt
érdemes megélni a történéseket - oké, a trailerek közt van olyan, amelyik egy
kicsit megkapirgálja a felszínt; maradjunk is ennyiben.
Abszolúte nem zsánerfilm, sokkal inkább alkotói mű: van benne western, kritika
Hollywood (film- és sorozatkészítés, kizsákmányolás) irányába, kicsit inváziós,
horror - és ezt sem teljesen időrendben, párszor ugrálunk az időben egy kicsit,
hogy a végére minden teljesen összeálljon, és a néző ott üljön a székben és
elgondolkodjon rajta, hogy most ez tetszett-e vagy sem. Nekem tetszett, érdemes
megnézni.
U.i.: A legjobb húzás nekem mégiscsak az volt, hogy Daniel Kaluuya-t úgy
sminkelték, hogy több jelenetben úgy nézett ki, mint filmbéli apja, Keith
David.
Kapcsolódó ajánlók
|
A gyilkos járat |
|
Wolkens ajánlója
Katica (Brad Pitt) az alvilág bármire felbérelhető ügyintézője és bérgyilkosa,
aki pszichológusa tanácsára próbál megbékélni a világgal, és a küldetéseit
erőszakmentesen végrehajtani. Citrom (Brian Tyree Henry) egy másik alvilági
ügyintéző, aki az összes életbölcsességet a Thomas, a gőzmozdonyból tanulta.
Citrom tesója és elválasztatatlan társa Mandarin (Aaron Taylor-Johnson), aki
viszont hülyét kap ettől. Herceg (Joey King) egy tinilány, aki a japán alvilág
fejét akarja kinyírni, akit történetesen Fehér Halálnak hívnak. És ott van még
az Apa, a Farkas, a Darázs, meg a Bölcs. Na meg a Vizespalack. Ami tényleg
vizespalack.
Az "ott" az jelen esetben a Tokyo-Kyoto gyorsvonat. És hogy ez a
halom őrült karakter miért is került erre a járatra, arra választ kapunk 2 óra
8 percben, ami történetesen pontosan ennek a vonatnak a menetideje. És közben
folyamatosan térdet csapkodva röhögünk, mert a Halálos járat annyira tolja túl
a biciklit, amennyire csak lehet. Vígjáték rég volt ennyire véres, és akciófilm
rég volt ennyire vicces. A látvány - néhány gyengébb CGI jelenettől eltekintve
- teljesen rendben van. A szinkron parádés, Stohl András a mindent túlélő, de
mégis folyamatosan a saját pechességén kesergő Katica hangjaként viszi a
prímet.
Talán a Tucker and Dale versus evil (itthon Trancsírák) meg a Deadpool-mozik
beteg humorához lehet hasonlítani a film stílusát. Ha azokat szeretted, ezt
imádni fogod. Mind a 2 óra 8 percét. (Nem felállni, amikor már azt hiszed, vége
van!)
Raf ajánlója
Katica (Bread Pitt) egy (azaz 1) feladatot kap: fel kell szállnia egy
shinkansen járatra, ott megkeresni egy aktatáskát, aminek fogantyúján egy
vonatos matrica van, majd a következő állomáson leszállni, így leszállítva a
táskát és teljesítve a küldetést. Csak éppen azzal nem számolt, hogy egyrészt a
táska valakié, másrészt azt a táskát mások is szeretnék különböző okokból
megszerezni. A vonat pedig csak száguld Pokijó felé, egyre kevesebben vannak a
vonaton, a táska (IS) párszor gazdát cserél és elszabadul az őrület (IS) a
szerelvényen.
Nekem hatalmas pozitív csalódás volt a film - egyrészt Bread Pitt régen nem
volt ilyen jó egy szerepben, még úgy is, hogy Stohl "agyonhasznált" Buci volt a
szinkronja (félreértés ne essék, nagyon jó szinkronhang még mindig, de őt IS
túlhasználják), Aaron-Taylor Johnson semmiben sem maradt el tőle, és a többiek
is jók voltak. A fullba tolt kreténség (pozitív értelemben) meg nagyon jól áll
a filmnek, a csavarok és a történések pedig legtöbbször sírva röhögősek - talán
az egyetlen kivetnivaló, hogy pár bunyó esetén valamiért ragaszkodtak a (még
mindig) divatos szarrávágott megoldáshoz.
Én azt mondom, legyél te is hasznos mozdony és csatlakozz Thomas-hoz és
Percy-hez és nézd meg. Ne légy dízel aki nem nézi meg.
U.i.: A kameók. A KAMEÓK! :-)
|
Stranger things negyedik évad |
|
Wolkens ajánlója
Gondoltam, visszanézem, milyen ajánlókat írtam az első három évadról,
aztán, hát... kiderült, hogy nem is írtam.
Úgyhogy kezdjük egy kis visszatekintéssel: a Stranger things egy, a nyolcvanas
évek közepén játszódó sorozat, ami nagyjából az összes létező horrorklisét
felvonultatja, és helyenként olyan nyíltan lop, hogy már kénytelen-kelletlen be
is vallja. :-)
Van itt minden, titkos kormánylaborban őrült tudósok által végzett
paranormális kísérletektől hidegháborús fenyegetésen keresztül a véletlenül
megnyitott pokolkapun át a világunkba áttüremkedő borzalmakig, alkoholista
zsarutól az okos lányba beleszerető nőcsábász csapatkapitány sráctól a
rejtélyeket feltáró, amúgy mindenki által utált okostojásokig. A vicc az, hogy
a helyenként (főleg az én korosztályomnak) nosztalgikus egyveleg meglepően jól
sikerült. Aztán erre csak rádob az évadról évadra masszívabb költségvetésből
kidolgozott látvány, ami mostanra simán felülmúl egy csomó A kategóriás
mozifilmet.
Szóval ha valaki még nem kezdett volna bele, itt az idő. A Stranger things
kötelező tananyag, addiktív cucc, és a jelen ajánló tárgyát képező negyedik
évad sem okoz nagy csalódást. Kicsit igen, és ennek az a fő oka, hogy
helyenként túlontúl lassú, és az évadzáró 2 óra 20 perces (!!!) epizódból
legalább a felét ki kellett volna vágni. Nyilván az "epikus" volt az alkotók
szeme előtt lebegő jelző, de tudjuk, van az a pont, amikor túlcsordul az egész,
és egyszer csak elkezd kiveszni a feszültség a jelenetekből, remek soundtrack
ide vagy oda. Az évadzáró nem csak hogy eljut eddig, de ennél még sokkal tovább
is, az utolsó negyedórában már alig várja a néző, hogy vége legyen az egész
szenvedésnek. Mondjuk ennél nagyobb bajunk ne legyen, mert a másik oldalon a
lassan felnőtté váló gyerekszínészek évről évre jobban játszanak, különösen
igaz ez a korábbi epizódok nagy részében durcás "utálom a világot" arcon kívül
sokat nem mutató Sadie Sink-re, aki meglepően éretten alakít ebben a szériában.
De a többiekre sem lehet panasz. Igazából, mint írtam, a lassúságon kívül
igazából semmire nem lehet panasz. Úgyhogy jöhet az ötödik évad.
:-)
|
Együtt kezdtük |
|
Wolkens ajánlója
Mire elég az érettségi utáni tíz év? Szakmai álmok megvalósítása,
házasság, gyerekvállalás, urambocsá felnőtté válás?
Az Együtt kezdtük ezt a kérdéskört elemezgeti, néhány 2011-ben
érettségizett diákot összehozva egy esküvőre 2021-ben. Nem ez az osztály volt
hivatott arra, hogy megváltsák a világot, sőt, a csapat nagy része úgy tűnik,
bukásra áll a Nagybetűs Élet című tantárgyból. És bár "a stréberek lesznek
azok, akik majd sokra viszik" sztereotípia teljesülni látszik, az egészet egy
másodperc alatt porrá zúzza a csoportdinamika, ami bizony mákszemnyit sem
változott ezalatt az idő alatt. (Akinek már volt egypár érettségi találkozója,
az pontosan tudja, hogy ez tényleg így működik.) Az ellentétek meg a vonzalmak
is a régiek, és persze a beteljesületlen, mi-lett-volna-ha szerelmek is ott
parázslanak még valahol mélyen.
A szinte ismeretlen fiatal gárda szépen hozza a kissé sablonos, de életszagú
karaktereket, csak néhány esetben érezzük a színészi játék hiányosságait. Az
egyetlen húzónév Mucsi Zoltán, ő a tőle megszokott otthonossággal mozog a
seggfej tanár/még nagyobb seggfej apuka szerepében. :-)
Letagadhatatlanul magyar, keserédes, drámától sem mentes komédia az Együtt
kezdtük, ami a kissé rózsaszínbe hajló befejezés ellenére sem akarja elhitetni
velünk egy pillanatra sem, hogy az élet fenékig tejfel lenne.
Raf ajánlója
Ádi, Marci, Franciska, Geri (Deák), Juli, Benett, Gigi, Rozi, Franciska és
Renátó együtt érettségiznek 2011-ben, ahol a búcsúbulin még
elválnak-összejönnek, na meg lehányja Renátó a tesitanáruk vacsiúj nájkíermaxát
- a kellemetlenség ebben csak annyi, hogy pont ekkor akarta Renátó és Juli
bejelenteni Juli apjának (igen, ő a testnevelést oktató személy), hogy ők egy
pár.
Tíz évvel később összejönnek egy imázsfilmnek is beillő környéken, s hogy-hogy
nem, még a sok vágókép is ezt az érzést adja. Juli és Renátó esküvője a fő ok,
de egyeseknek ilyen-olyan hátsó szándékuk is van. Lenne. A buli indul, a
kavarás is, és a végén meg a stáblista alatt ugyanaz a szám háromszor.
Nem rossz film, egy könnyen felejthető romkom, amit sokszor csak Mucsi
"majdnem-minden-filmben-ugyanazt-kell-játszanom-na-de-azt-tökéletesre-fejlesztettem"
Zoltán ment meg az unalomba és középszerbe fulladástól. Nem segít ebben Marci
és Franciska erőltetetten romantikusnak szánt szála, mert egyrészt kémia nem
nagyon van, másrészt meg olyan tufa, satuhülye és abszurd a karakterük és a
viselkedésük, hogy csak na. Ádi, a sudribunkó szarkeverő se jobb, ott próbáltak
egy új Szabó Simont kreálni, de egyrészt Ádámban nincsen szerethető vonás
egyetlen sem, másrészt Kövesi Zsomborból hiányzik a karizma vagy bármi, amitől
jó SzS-pótlék lehetne. Szerencsére ott vannak Juliék (főleg Renátó VS Jani bá)
és Nóri+Benett történetszála; ők sokkal jobban vannak megírva és eljátszva,
életszagúak, hiába csak mellékszereplők. Miattuk éri meg igazából végignézni a
filmet.
Romkom- és Mucsi-függőknek kötelező. Többieknek csak úgy, ha mindenféle elvárás
nélkül nézik meg ezt a felnövéstörténet (igen, 28 éveseknek is muszáj, úgy néz
ki. Én nem fogok sose. Nem akarok. Főleg nem ilyen elszabott karakterré, mint
Marci vagy Ádi).
|
I want you back |
|
Raf ajánlója
Pétert 6 év után kiteszi karótnyelt barátnője, Anna. Mindeközben a város egy
másik pontján Noé dobja Emmát másfél év után. Mindkét dobott személy nagyon
maga alatt van - aztán egy véletlennek köszönhetően (ugyanis egy épületben
dolgoznak és összefutnak a nagy depizések közepette a lépcsőházban)
megismerkednek, s ahogy kiöntik egymásnak szívük, szép lassan egy terv kezd
formálódni a fejükben: megpróbálják szétválasztani a másik exét azok új
párjától.
Nem egy felejthetetlen vagy megismételhetetlen romkom, de egyrészt
Charlie Day és Jenny Slate nem csak jól működik együtt, de mindketten nagyon
jól hozzák a karakterüket (is), Scott Eastwood pedig vagy tényleg örökölt az
apjától tehetséget, vagy saját magát játszotta. Nagyon jól. Másrészt pedig
nincsen benne semmi testnedvekkel kapcsolatos "poén", semmi szekunder szégyenes
dolog.
Megtekintésre mindenképpen ajánlom - nem egy Big Sick, de nagyon kellemes és
bájos, kedves film és az amerikai Jordán Adél és a Nap Karcsi játéka és kémiája
is sokat dob az egészen.
Fun fact: Ha esetleg nem jönnél rá, hogy Logan kicsoda - spoiler alert: Jason a
Good Place-ből.
|
Préda (Prey) |
|
Wolkens ajánlója
A Ragadozó azon Schwarzenegger-filmek közé tartozik, amik jól öregedtek, és
azon filmek közé, amikhez nem sikerült normális folytatást csinálni. A Prey
előzetese viszont azonnal felkeltette az érdeklődésemet, a 300 évvel korábbra
helyezett kvázi előzményfilm izgalmas alaphelyzetet teremtett, egy fiatal
komancs indián lányt - tomahawk, nyilak meg kőkés "fegyverarzenállal"
felszerelve - megtéve a sportból vadászó, űrből jöttt rondaság
ellenfelének.
Az eredmény meglehetősen kettős.
Egyrészt a darab alapvetően működik, és jól működik. Hangulatos, izgalmas, és a
főszereplő Amber Midthunder (milyen gyönyörű név ez már! :-)) tökéletes
választás a főszerepre. Remekül hozza a skatulyából kitörni vágyó és a
bizonyítási vágytól égő, de kritikus helyzetben mégis lebénuló fiatal lányt. A
játékidő rövidsége ellenére tisztán látható a személyiségfejlődés, ahogy
rákényszerül arra, hogy felnőjön a feladathoz, és szembeszálljon a szörnnyel,
ami eleinte még csak komolyan se veszi a felnőtt férfi ellenfelek mellett.
És itt érhető tetten a film egyik forgatókönyvi gyengesége: a mostanában
divatos "elnyomott nők" sztereotípia ordít a vászonról. A főhősnőt a törzs
férfitagjai lenézik. Az indiánokat nem emberszámba vevő fehérek kliséje még
ennél is idegesítőbb, kizárólag arctalan ágyútölteléknek jók, és ennek
megfelelően zérő érzelemmel követjük végig, ahogy sorban elhullanak.
Akció-scifiről lévén szó, essék szó a látványról is. A Prey ezen a ponton is
kettős: a tájképek és a távoli felvételek szemkápráztatóan gyönyörűek, a CGI
viszont a "leülhet kettessel" szintet is alig éri el. A medve animációja már az
előzetesben is rettenetes volt, az, ehhez hozzájön még, hogy a filmben
lópataszerű dobogással fut - borzadály. A Ragadozóról készült közeliek jók
lennének, ha nem csinálták volna valami érthetetlen okból teljesen másra, mint
az 1987-es eredetiben - az új arc messze nem olyan hatásos, nem is értem. Azok
az animációk, amikor a fák tetején ugrál, szintén fájdalmasan
természetellenesek - akármelyik 10+ évvel ezelőtti Prince of Persia videojáték
laposra veri. 2022-ben azért nem itt kéne tartani.
Konklúzió: minden negatívuma ellenére sokkal jobb, mint a Ragadozó-filmek nagy
többsége, és minden pozitívuma ellenére sokkal rosszabb, mint amilyen lehetett
volna. És ami ezek után meglepően hangozhat: meg fogom nézni újra.
Raf ajánlója
A Huszadik Századi Róka valamiért úgy vélte, hogy a 2018-as Ragadozó után van
még élet a frencsájzban (igazából tényleg van/lehetne - de én még mindig
kíváncsi vagyok (na jó, lennék) Shane Black eredeti verziójára), s lecsaptak a
Lóheremező Sor 10 rendezőjére, Dan Trachtenbergre (abszolúte nem volt rossz
választás, a bajok máshol vannak, de erről később), visszamentek az időben,
nagyon visszamentek (1719-ig), hogy ne csúcsfegyveres kommandósok küzdjenek a
yautjákkal, hanem indiánok (lásd még: észak-amerikai őslakosok, azon belül is
komancsok). Mert ugyebár így nagyobb a tét, s a kedvem sem sötét.
Naru egy komancs lány kutyával, aki nem elégszik meg a törzsön belül elfoglalt
helyével, s pattintott kőkorszaki szüfrazsettként próbálja bebizonyítani, hogy
ő is van olyan jó vadász, harcos, mint bátyja Taabe. Itt lép a képbe a
predátor, aki a préri állatait, majd emberlakosságát kezdi el irtani, megnyitva
Naru előtt a bizonyítás lehetőségét.
A filmnek két elég nagy hibája van: az egyik a CGI - hiába meseszépen gyönyörű
(gyönyörűen meseszép?) nagytotálokkal van tele a film fele (a szűrő, az
operatőri munka itt nagyon jó), ott vannak az állatok és maga az antagonista
is; nem tudom, hogy most pénz nem volt elég vagy igény nem volt jobbra (az idő
annyira nem lehetett faktor, hat éve kezdtek bele), de az a medve, hát az (pont
olyan rettenetes, mint az utolsó trailerben, ha ehhez nem akarod megnézni a
filmet)... A másik a yautja, én amikor először megláttam maszk nélkül,
felröhögtem, nyomokban hasonlít csak az eddigi vadászokra, mintha egy négyéves
próbálta volna meg megrajzolni úgy, hogy kb 10 éve látta félálomban a
Svarci-féle filmet. A harmadik pedig a finálé - hiába idézi meg a már említett
'87-es filmet, egy ponton én csak ültem és nem értettem, hogy akkor ezt így
hogy, aztán még egy erős WTF. Azt már meg sem merem említeni, hogy az
álcázórendszert hogy sikerült ~300 év alatt a prediknek visszafejleszteni,
eddig minden filmben, ha vízben landolt ővadászsága, akkor kikapcsolt. Hát itt
nem.
Ezeket leszámítva nem rossz a film, az alapötlet is jó, a már említett
nagytotálok gyönyörűek, van hommidzs is, meg megpróbálták összekötni a második
(Danny Glover-es) résszel, amihez a megfejtés olyan sundán-bundán a stáblista
hátterében van megrajzolva. Rajongóknak bő másfél óra kikapcsolódás,
Predator-szüzek meg a Svarcis filmmel kezdjék (és haladjanak elkészítési
sorrendben), mert nem fogják érteni az utalást.
Kapcsolódó ajánlók
|
2 hearts |
|
Wolkens ajánlója
Alapvetően Adam Canto és Radha Mitchell párosa miatt esett a választás a
filmre, és hát tudjuk, hogy a szereplőgárda nem garancia a minőségre. Itt sem
az: az alig másfél órás darab nagyjából egy órával tűnik hosszabbnak, annyira
vontatott, ráadásul van benne egy rész, ami teljesen felesleges, kizárólag
időkitöltésre szolgál. A cselekmény két szála jó előre kiszámíthatóan
találkozik a film végén, több tonna cukorszirupban. Bónusz orrbavágás a
nézőnek, hogy az egész történetnek a címhez az égvilágon semmi köze.
|
The gray man |
|
Wolkens ajánlója
Hatos (Ryan Gosling) egy szupertitkos szuperügynök szupertitkos
küldetésben, ahol szupertitkos és szuperfontos kiszivárgott információk
kerülnek a birtokába. Szuperkorrupt megbízója egy másik, szuperkegyetlen
szuperügynököt, Lloyd-ot (Chris Evans lubickol a szerepben) küld a nyomába, és
szuperügynökünknek csak a szuperdögös, Lara Croft klón szuperügynöknő, Dani
(Ana de Armas) van a segítségére.
Hát, a rengeteg szuperség ellenére maga a film egy szupernagy
kliséhalmaz, de egy megnézést még így is megér. Az akciójelenetek egyértelműen
túl vannak tolva, cserébe eszméletlen látványosak, Tripla X (emlékszik még
valaki? :-)) prágai akciója sokkal kevesebb kárt okozott a város építészetében,
mint Lloyd kizárólag a tűzfegyverekhez értő zsoldosserege. Jó kis akciómozi,
mehet a popcorn meg kóla, aztán hadd szóljon.
|
The Boys harmadik évad |
|
Wolkens ajánlója
Az eddig sem vértelen, unalmas és polkorrekt sorozat most még rátesz egy
lapáttal: a harmadik évad messze a legkeményebb az eddigiek közül. Persze ez
kevés lenne ahhoz, hogy jó is legyen, de a színészi játék változatlanul
kiemelkedően színvonalas. A mind jobban elboruló agyú főgonosz szerepében
Antony Starr mimikája Oscar díjat érdemel, de Karl Urban sem sokkal marad le
mögötte, és a többiekre sem lehet panasz.
Brutális, kőkemény, helyenként rendesen feszegeti - mi több,
döntögeti - a határokat. Mindemellett sokszor fájdalmasan valóságos, viszont
nem megy át szatírába, mint a "Ne nézz fel!", hanem hagyja, hogy a néző
feszengjen kínjában a görbe tükröt nézegetve. És akkor adjuk még hozzá, hogy a
látványvilág pazar, a történet fordulatos, a karakterek egytől egyik mélységgel
bírnak, a pozitív szereplőknek is megvan a maguk sötét oldala. Az már csak a
koktélcseresznye a torta tetején a habon, hogy a nyolcadik részben azt is
megmutatja a nézőnek, hogyan kell egy évadot rendesen lezárni.
Kapcsolódó ajánlók
|
Chip and Dale: Rescue Rangers |
|
Raf ajánlója
Ki ne emlékezne a Csipet Csapatra, a két mókus, az egérlány és az egérpacák
(na meg a légy, a legyet ne felejtsük, ha már oszkár bácsi gyütt miatta!)
nyomozós kalandjaira?
Régen volt a kilencvenes évek, ezt érezhették a dűzni fejesei is, s
ezért megcsinálták a saját lebutított és gyerekkompatibilis, de azért
önreflektív 22 Ugrás utcájukat, ami ráadásul annyira meta, hogy csoda, hogy a
Zuckerberg-android még nem perelte be/cancellezte őket. Shrek óta nem volt
ennyire mindenparódia rajzfilm(?) fronton. Vagy, izé. Filmfronton?
Nagyon vicces, vétek lenne kihagyni! Amúgy azt említettem már, hogy NAGYON
meta?
|
Virgin River negyedik évad |
|
Wolkens ajánlója
A harmadik évad bosszantó problémáit nagyrészt sikerült kiküszöbölni,
végre nem a drámai kérdések vagy események után közvetlenül érnek véget az
egyes részek (azért van kivétel), valahogy a forgatókönyv is összeszedettnek
tűnik az előzőnél. A konfliktusok ezúttal komolyabban vehetőek, érdekesek a
fordulatok, és az új szereplők is felkeverik az állóvizet.
A színészi játék kifejezetten jó, a fényképezés még mindig gyönyörű,
a sztori kedves és aranyos. Szóval ez az évad lényegesen élvezetesebb az
előzőnél, leszámítva, hogy a "- Szeretlek. - Én is szeretlek." párbeszéd
annyiszor hangzik el, hogy azokat összevágva lassan egy komplett epizód
összejönne.
Kapcsolódó ajánlók
|
Intimitás első évad |
|
Wolkens ajánlója
Bilbao alpolgármestere és egyben jövőbeni polgármester-aspiránsa, Malen
(Itziar Ituno, a renegát rendőrnő a Money heist-ből) médiatámadások
középpontjába kerül, amikor nyilvánosságra kerül egy róla készült videó, amin
a szeretőjével szeretkezik a tengerparton. A választási esélyei jelentősen
megcsappannak, és a helyzet folyamatosan romlik tovább.
De nem ő az egyetlen, aki ilyen bűncselekmény áldozata: a fiatal
gyári munkásnő, Ane hasonló támadás miatt lett öngyilkos. A lány elkeseredett
nővére próbál nyomokra bukkanni, de a helyzet szinte reménytelennek látszik. És
az esetek még nem értek véget, a nyomozók pedig tűt keresnek egy mindent tagadó
szénakazalban.
A meglehetősen komor és nyomasztó felütés után a sorozat nagyjából végig
meglehetősen komor és nyomasztó is marad. Elég alaposan körbejárja a
bosszúpornó témakörét, az áldozathibáztatástól, az érintettek
gyógyíthatatlannak tűnő személyes sérelmein keresztül a nyomozás nehézségeiig.
Mivel végig több szálon fut, a nagyjából 6 órányi játékidő alatt nem válik
unalmassá, annak ellenére, hogy nem pörög rettenetes tempóban. Ahogy sok más
mai filmnél, itt is felróható a "minden pasi rossz" hozzáállás sugalmazása, bár
közel sem annyira egyértelműen, mint mondjuk a Gunpowder Milkshake esetében.
Ajánlott.
Kapcsolódó ajánlók
|
Thor: Love and thunder |
|
Raf ajánlója
Thor és Waititi visszatértek. Együtt. Jött velük két űrkecske, űrvikingek,
űrőrzők, még egy Thor, űrdelfinek, Zeusz és még tucatnyi kisebb-nagyobb
istenség és pár húzós kámea. Ja és 4(!) Fegyverek és Rózsák szám (Axl és Co
asszem most kereste meg az öreg napjaikra a betevő kokaint).
Waititiék ugyanúgy fullba tolják a kretént (a jó értelemben véve),
mint az előző filmben, ugyanúgy visítva (és majdnem folyamatosan) röhögve nézi
az ember, s ugyanúgy vigyorogva jön ki a teremből.
Ha tetszett az előző rész (lásd még: Thor: Ragnarök), akkor ez minden bizonnyal
jobban fog tetszeni - ha meg csömöröd van az egésztől is érdemes megnézni, mert
mókás, vicces. Izé, azt mondtam már, hogy vannak benne űrkecskék? És azt, hogy
Brett Goldstein (Ted Lasso's "He's here, he's there, he's every-fucking-where,
ROY KENT") is?
Kizárólag eredetiben ajánlom megtekintésre - hiába kiemelkedően jók az
MCU-szinkronok, Russel "Zeusz" Crowe akcentusát tutira nem tudták JÓL
visszaadni.
Kapcsolódó ajánlók
|
Kenobi első évad |
|
Raf ajánlója
A dizni nem adja fel, minden fillért megpróbál kifacsarni a beruházásból (lásd
még 4 milliárd dollár George "folyamatosan belepiszkálok" Lucas-nak),
több-kevesebb sikerrel. Igaz, hogy a képregényeket (még?) nem olvastam, de
könyveket igen (lásd még Aftermath-trilógia, jajj de rossz (de legalábbis
középszerű semmi) és hosszú!), a filmek is eléggé megosztóak (kivéve a
Rúzsegyet), a sorozatok meg... Hát, a Mandó igazából nem rossz, bár jobban
belegondolva igazából egy RPG-játék végigjátszása minden mellékküldetés
teljesítével, hogy a végén feltápolva számolhasson le az ellennel, de legalább
NÉHA elszakad a Tatooine-tól; aztán ott volt a Boba Fat, ahol csak azok a
részek voltak említésre méltóak, amikben Mandó szerepelt (tehát a fél évad kb.
- mai napig nem értem BF, mint karakter sikerét és népszerűségét).
Aztán valakinek jött az az ötlete, hogy csináljunk egy filmet
Kenobiról, aki 19 évig a már említett discount Arrakison pocolt, hátha nem
hugyozunk bele nekifutásból a lore-ba. Jöttek a sikerek (pénzügyi - kritikai
már kevesebb), aztán már inkább sorozat lett, mert a filmeket hibernálták (lásd
még: 99%, hogy az összeset elkaszálták, még a Rouge Squadront is).
Hát, sok mindent el lehet mondani a Kenobiról (mármint a sorozatról), de azt
nem, hogy jó lenne; azt sem, hogy ne cseszné el a kontinuitást; és azt sem,
hogy ne töltené el a játékidő felét a Tatooine. De legalább sötét (micsoda
ötlet volt fénykardpárbajokat vaksötétben rendezni!), Kenobi helyenként(?)
buta, mint egy pár rendőrcsizma, a rendezés és a vágás/operatőri munka pedig
pont olyan jó, mint a mojitóba cukorszirup helyett sószirupot tenni (true
story, bár nem én csináltam, de szemtanúja voltam). Kamerarángatás, gyors
snittek, hülye karakterek - kb minden megvan, ami kell, hogy az ember a fejét
fogja a szekunder/tercier/minden szégyenében.
És akkor olyan dolgokat meg sem merek említeni, hogy a talajról(!) visszapattan
a fénykard (ezt már a Jedi Knight 2: Jedi Outcast is tudta, pedig az 2002-ben
futott id Tech 3 motoron (okés, én mostanáig azt hittem, hogy Quake 3
hivatalosan a motor neve - "the more you know")) vagy akár azt, hogy Ben kb.
UGYANOTT megy be egy épületbe, ahol 5(!!!!) évvel korábban Cal Kestis a Fallen
Orderben (igen, KÁNON!).
Igazából elvakult SW-rajongóknak sem tudom ajánlani, annyira középszerű, amit a
rendezés (hiánya), a hülye karakterek/történések és az operatőri munka/vágás
lehúz a bányászbéka popiszkája alá. Ehhez képest még az Égenjáró Cora is jó,
pedig az nem jó.
Kapcsolódó ajánlók
A cikk utoljára frissítve: 2022.11.
Vissza a lap tetejére |
Vissza a nyitóoldalra
|